Dit is geen factuur, maar een aanbod!

2 oktober 2008, 06:51

{title}Krijgt u facturen per fax? In dat geval is het oppassen geblazen voor spookfacturen. Het beruchte bedrijf TG-Online blijkt weer actief. Zij sturen bedrijven faxen met aangehechte acceptgiro, met daarbij een klantnummer en de mededeling “Betaling gaarne binnen 14 dagen”. Dit in verband met een vermelding in een online telefoongids/bedrijvengids. Wie braaf deze vermeende factuur afhandelt, zit vast aan een contract van 239 euro (ex BTW) per kwartaal. Oeps.

De fax ziet er uit als een factuur, en wekt dus de indruk dat er gewoon betaald moet worden. Zie het voorbeeld dat Molblog online zette. Maar het is stiekem gewoon een aanbod, wat er ook in hele kleine lettertjes tussen staat. In 2006 oordeelde de Reclame Code Commissie al dat dit misleidende reclame was.

Is hier iets tegen te doen? Niet zo veel, ben ik bang. Een misleidend aanbod is op dit moment niet verboden. Wel staat hier iets over in de binnenkort in werking tredende regels over oneerlijke handelspraktijken:

De volgende handelspraktijken zijn onder alle omstandigheden misleidend:

u. marketingmateriaal voorzien van een factuur of een soortgelijk document waarin om betaling wordt gevraagd, waardoor bij de consument de indruk wordt gewekt dat hij het aangeprezen product al heeft besteld terwijl dat niet het geval is;

Wie deze handelspraktijk voert, handelt onrechtmatig – tegen consumenten. Niet tegen bedrijven die met deze praktijken te maken krijgen. En dat is precies de doelgroep die men hier op het oog heeft.

Een klein bedrijf zou kunnen betogen dat zij vergelijkbaar zijn met een consument en dus ook de bescherming van deze regels moet krijgen. Maar of dat lukt, is op dit moment nog een open vraag.

Ik moet zeggen, het verbaast me wel een beetje dat oneerlijke handelspraktijken tegen bedrijven gewoon toegestaan zijn. Het blijft dus oppassen met die faxen.

Arnoud

Arnoud Engelfriet is ICT-jurist, blogger en partner bij juridisch adviesbureau ICTRecht. Sinds 2001 beheert hij de site Iusmentis.com met meer dan 350 artikelen over internetrecht.

Categorie
Tags

11 Reacties

    Natasha

    In zoveel landen is dit simpleweg verboden. Waarom gebeurt dat niet in Nederland? Hoe moeilijk kan het zijn om zoiets te verbieden?


    2 oktober 2008 om 07:19
    mgvandenbroek

    Mh, schandalig. Hebben ze een hoofdkantoor? Bestellen we daar wat pizza’s. Bizar, dat men er in wetgeving vanuit gaat, dat bedrijven wel beter weten. Of, @Arnoud: is dat gewoon een maas, even vergeten af te dekken?


    2 oktober 2008 om 08:20
    René

    Mee eens, maar waarom benadruk je het medium ‘fax’? Het is toch niet anders met dezelfde factuurachtige offerte per post?


    2 oktober 2008 om 08:28
    Jairoph

    Op ons werk hebben we ook zo’n brief gehad. Een collega lette niet op heeft het getekend en geretourneerd. Na veel (dreig)brieven en herinneringen, terug stortingen en een juridische brief etc. hebben we niet betaald. ’t is gewoon een stelletje tuig en het zou inderdaad strafbaar moeten worden.


    2 oktober 2008 om 08:28
    ArnoudEngelfriet

    @René: dit bedrijf lijkt alleen maar per fax te werken. Geen idee waarom, misschien omdat dat meer urgentie oproept bij de ontvanger? Juridisch maakt het inderdaad niet uit.


    2 oktober 2008 om 08:40
    Martijn

    Na 5 minuten zoeken vind ik het volgende;

    Handelsnaam:

    T.G. Online B.V.

    Organisatie:

    Besloten Vennootschap met gewone structuur

    Prim. Activiteit:

    Overige reclamediensten n.e.g.

    Aantal fulltimers:

    0

    Telefoon nr.:

    020 4896259

    Website:

    Vestiging

    Adres:

    Kanaalstraat 130

    Postcode + Plaats:

    1054 XN AMSTERDAM

    Correspondentie

    Adres:

    Kanaalstraat 130

    Postcode + Plaats:

    1054 XN AMSTERDAM

    Wie gaat pizza’s bestellen?


    2 oktober 2008 om 08:55
    ArnoudEngelfriet

    @Matthijs: geen idee eerlijk gezegd waarom dit weggelaten is. De wetgeving op dit gebied is geschreven voor consumentenbescherming. Er heerst het idee bij wetgevingsjuristen dat bedrijven zichzelf kunnen redden en maximale contractsvrijheid moeten krijgen. Misschien daarom. Ik zal er eens induiken.


    2 oktober 2008 om 09:14
    ~~**Martijn**~~

    tja

    ligt in het verlengde van die acties van de postcodeloterij. Die insinueren dan dat je een ‘winkans’ laat liggen en dat je het met een klik’kunt ‘activeren’.

    Het is lullig, maar het ontslaat je niet van de plicht om toch een beetje op te letten wanneer er facturen binnenkomen.


    2 oktober 2008 om 09:23
    mgvandenbroek

    @Martijn: ze zijn onderweg 😉 Nee, geintje…

    “Er heerst het idee bij wetgevingsjuristen dat bedrijven zichzelf kunnen redden en maximale contractsvrijheid moeten krijgen.” @Arnoud: vreemde gang van zaken, helemaal voor mkb’ers. Verder benb ik het ook wel een beetje met Martijn eens: men moet ook wel een beetje opletten.


    2 oktober 2008 om 09:27
    Hanzel

    Dit speelt helaas al jaren, loop maar eens binnen bij een lokale KvK. Zij kunnen er ‘boeken vol over schrijven en voorlezen’. Inderdaad: opletten! Een groot zwart kruis op de fax zetten en terug faxen schijnt te helpen….


    2 oktober 2008 om 18:11
    Petra de Boevere

    Ik registreerde een paar maanden geleden een merknaam bij het Benelux Merkenbureau en krijg nu zelfs soortgelijke spookfacturen uit Bulgarije en Polen.

    Nu ben ik een kleine eigenwijzige zelfstandige die dit goed bekijkt omdat ze vroeger toen ze pas ondernemer was ook diverse malen opgelicht is, je zal maar naief zijn, maar ik heb geleerd en verscheur ze nu.

    Als je echter een groter bedrijf hebt waar werknemers post openmaken en ook facturen betalen is je risico een heel stuk groter.


    3 oktober 2008 om 06:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!