ReclameReview: Pleegouders

6 augustus 2008, 07:55

Pleegouders zijn bijzonder nodig, zo zien we in deze commercial(s) van SIRE.

Credits:

Bureaus: DDB, UNIT, Bij Brand, Souverein, The Ambassadors, Studio Alfred Klaassen

Creatie: Dylan de Backer, Joris Kuijpers, Niels Bredemeijer, Rienk de Vries

Editor: Bas Ike

Fotografie: Willeke Duijvenkam

Klant: Ed Stibbe, Jos Ahlers, Mark de Witte, Patrick Kuijsters

Regie: Hanro Smitsman

Strategie: Jacqueline Wolfs

De doelstellingen:

– Een positieve bijdrage leveren aan de beeldvorming over pleeggezinnen in Nederland.

– Een motiverende werking hebben naar de huidige pleegouders.

– Een positief effect hebben op het vinden van nieuwe pleeggezinnen.

De uitwerking:

Als je ouders (tijdelijk) niet in de gelegenheid zijn om je op te voeden, sta je er als kind vaak alleen voor. In deze commercials (naast bovenstaande filmpje zijn er nog twee) wordt dat letterlijk weergegeven door kinderen die zichzelf opvoeden. Zo wordt de kijker een spiegel voorgehouden, want we kunnen immers niet van kinderen verwachten dat zij zichzelf ineens opvoeden als hun ouders dat even niet kunnen. Er zijn herkenbare situaties gebruikt: een puber die te laat thuis komt, een meisje dat niet naar school wil en een jongen die netjes dankjewel leert zeggen.

Het oordeel:

Door de dialoog tussen twee ik-personen duurt het even voor je de commercial begrijpt als je hem de eerste keer ziet. De afsluitende boodschap maakt echter goed duidelijk hoe je de commercial moet interpreteren. De uitwerking is heel confronterend (vooral de versie ‘te laat thuis’) en laat duidelijk het gemis van een aanwezige ouder zien. Daardoor denk ik dat alle doelstellingen zijn behaald met deze campagne. De grote massa krijgt een beter idee van wat pleegouderschap precies inhoudt, de huidige pleegouders zullen zich gesterkt voelen door de campagne en wellicht levert het nog wel een flinke stijging op in het aantal aanmeldingen. En dat allemaal dankzij de wedstrijd die SIRE organiseerde naar aanleiding van het 40-jarig bestaan.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

3 Reacties

    media

    Blijft het jammer vinden dat reclamemakers niet meer doen met de mogelijkheid om verschillende media naast en met elkaar te gebruiken. Waarom niet meer gedaan met de website?


    6 augustus 2008 om 16:01
    Seth van der Meer

    Pleegzorg campagnes zijn al jaren misleidend doordat ze bijna voortdurend mooie witte kinderen tonen die heel normaal lijken. Ik ben zelf pleegouder geweest en het aanbod aan pleegkinderen is in grote steden voor meer dan 50% allochtoon en niet makkelijk in de omgang. Ook SIRE slaat de plank dus weer volledig mis. Als je meer pleegouders wilt, zul je echt je ‘reclame’ moeten aanpassen. Ook van ideeele reclame moet je kunnen verwachten dat hij eerlijk en transparant is.

    Desondanks wil ik graag iedereen die ook maar enigszins zijn mond vol heeft over een betere wereld oproepen om eens te kijken of pleegouderschap iets voor hem/haar/hun is. Je bereikt er meer mee dan je hele leven GroenLinks stemmen 😉


    7 augustus 2008 om 05:34
    eva schoonderwoerd

    Hele mooie reclames. Inderdaad, als pleegouder voel je je gesteund!


    14 augustus 2008 om 16:33

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!