Is zoekmachinemarketing sexy?

30 juni 2008, 04:03

Is zoekmachinemarketing sexy?Waar vacatures in de reguliere marketingsector worden besprongen als auditierondes van Idols, roept de respons op vacatures in de zoekmachinemarketing associaties op met het beeld uit westernfilms, waarbij de zwerfcactus over de prairie geblazen wordt. Ook wij ondervinden momenteel problemen tijdens onze zoektocht naar nieuwe SEM consultants. Waarom trekt zoekmachinemarketing geen volle zalen, en de ‘ouderwetse’ marketing wel?

In dit artikel werp ik een licht op deze zaak door enkele veel gehoorde uitspraken te behandelen. Laat ik vooraf stellen dat er waarschijnlijk nog wel punten of vragen te bedenken zijn die niet genoemd worden. Laat ze achter in de reacties! (dit artikel verscheen eerder op het blog van TrafficBuilders).

Adverteren in zoekmachines te oppervlakkig?

Dat klopt in sommige gevallen. Veel zoekmachinemarketingbedrijven zullen een campagne opzetten, wat geinige tekstjes erin verwerken en de boel lekker laten draaien tot het geld op is. Als je Google Adwords echter goed gebruikt, is het net zo interessant als menig offline marketingcampagne.

Ga maar echt aan de gang met de propositie(s) van de klant. Verwerk deze in de perfecte tekstjes van maximaal 25, 35 en nog eens 35 tekens. Kijk wat er gebeurt en durf op basis van de cijfers beslissingen te nemen, zoals doorgaan, afkappen of wijzigen. Ontdek de perfecte tekst die scoort.

Als offline marketeer hoop je dat je tekst aanslaat bij het publiek, en heb je het goed gedaan als je hem terughoort op straat (1 procent van de gevallen?). Bij SEA (Search Engine Advertising) zie je, zoals eerder gesteld, direct waar je campagne successen behaalt en waar hij jammerlijk de plank misslaat.

Zoekmachinemarketing te technisch om sexy te zijn?

Zoekmachinemarketing, dat is toch met computers en internet? Dat klopt, maar werken we niet allemaal met computers en internet? Wie helpt jou je markt in kaart brengen, bewaart al jouw teksten en hersenspinsels en zet je cijfertjes overzichtelijk onder elkaar?

Waarschijnlijk is zoekmachinemarketing evenveel een computeraangelegenheid als de meeste andere marketingfuncties. Toegegeven, het gebeurt allemaal op internet, maar daar gebeurt tegenwoordig het meest. Reclame in reguliere media is leuk, maar de echte impact is nauwelijks te meten. Een Adwordscampagne daarentegen geeft je direct een overzicht van je resultaten. Je weet precies wat je fout doet. Confronterend, maar ook lonend. Want je weet ook meteen wat je goed doet.

De angst voor het nieuwe?

Zoekmachinemarketing is nieuw. Wat doet het? Wat kan ik ermee? Wat houden al die functies in? Verwacht dat je als zoekmachinemarketeer creatief bezig bent, analyseert terwijl je ook uitvoert (doe dat maar eens allebei in reguliere marketing!) en veel verantwoordelijkheden draagt.

Zoekmachinemarketing is het summum op marketinggebied!

Zoekmachinemarketing is het summum op marketinggebied, de ultieme mogelijkheid voor iedere marketeer. Niet alleen bij het bijsturen, maar ook voor het signaleren van en inspelen op de vraag werkt het optimaal. Je kunt realtime de behoeften van consumenten in de gaten houden en er direct op inspringen. Snel schakelen is daardoor gemakkelijk mogelijk.

Zoekmachinemarketing is, ik hoop dat dit blijkt uit dit artikel, wel degelijk sexy, hot en ‘totally happening’! Doordat het een jonge tak van sport is, zit er nog veel dynamiek in de functies en roest je niet vast aan je stoel terwijl je door lijsten met cijfers ploegt of als een tekstfabriek advertenties zit te stampen.

Nogmaals: andere visies zijn uiteraard van harte welkom. Wat is jullie gevoel bij zoekmachinemarketing? Welk stereotype over zoekmachinemarketing willen jullie voor eens en voor altijd de wereld uit helpen?

Marek Debicki
Copywriter / concept creator bij The Content Agency

Marek Debicki LinkedIn is werkzaam als Copywriter en concept creator bij The Content Agency.

Categorie
Tags

14 Reacties

    Martijn van Vreeden

    Ik denk dat je met dit artikel heel aardig weergeeft wat er speelt in de markt. SEO is absoluut niet sexy. Zet het naast interactive marketing of webdesign en mensen zullen niet direct op een vacature voor zoekmachine marketeer duiken.

    Ik denk dat SEO vooral gezien wordt als zeer resultaatgericht en cijfertjes draaien. Er zullen er wellicht velen zijn die de SEO’er als de accountants van de online marketing beschouwen.

    Een groot verschil tussen een accountant en een SEO’er is wel dat er een specifieke opleiding is voor accountancy en niet voor SEO’ers. Niemand kan er dus bewust voor kiezen na de HAVO om SEO’er te worden. Welke vooropleiding is relevant? Wat zijn de karaktereigenschappen van een SEO´er? De nieuwigheid is er dus zeker nog niet af.

    Wat ik ook regelmatig hoor is dat goede SEO banen moeilijk te vinden zijn. Je moet al behoorlijk wat ervaring hebben in het vak of de branche om in aanmerking te komen voor een interessante functie. Wanneer dit waar is dan maken we het marketeers ook niet makkelijk om een start te maken in het vak.


    30 juni 2008 om 05:20
    Koen

    Het is misschien maar goed ook dat SEO geen vak is, zeker als je vanuit Google of een andere zoekmachine bekijkt. Ook lekker: heb je net een goed werkend algoritme bedacht, gaan een stel commerciële jongens de boel manipuleren. (Erg zwart wit gesteld als advocaat van de duivel). Overigens denk ik ook niet echt dat je van SEO een 3 a 4 jarige opleiding kunt maken, tenzij je de halve marketingopleiding erbij betrekt.

    SEO heeft nog altijd veel raakvlak met webdesign en gebruiksvriendelijkheid / usability. SEA voornamelijk met marketing en communicatie. Er zijn dus wel degelijk opleidingen, de vraag is meer of er binnen die opleidingen ook aandacht wordt besteed aan deze technieken. Al vind ik het soms wel storend dat pas afgestudeerde marketingstudenten die leuke blogteksten kunnen schrijven en een linkje kunnen toevoegen zich al SEO’er noemen en als zzp-er aan de gang gaan.

    Wat Martijn zegt m.b.t. de goede banen: wil niet ieder bedrijf (om wat voor vacature dan ook) een jong persoon (liefst net afgestudeerd) en met minimaal 2 jaar ervaring? Oftewel de koe met de gouden uiers. Misschien dat het in deze tak wel extra moeilijk is, aangezien men zo veel mogelijk bekende technieken binnenshuis wil houden en niet wil meegeven aan een stagiaire, waardoor het moeilijk is om aan ervaring te komen als jonge marketeer.


    30 juni 2008 om 06:20
    jdevalk

    @Martijn: SEO is net zo sexy als je het zelf maakt. Het feit dat we geen “flitsende” banners of tv-reclames produceren wil niet zeggen dat we meteen accountants zijn. In tegendeel: de internationale zoekmachine marketing branche is juist zeer “sexy” en heeft z’n eigen rocksterren en helden. In Nederland dringt maar mondjesmaat door hoe die wereld er uit ziet, omdat de meeste bureau’s zich NIET in die wereld begeven.

    Daarnaast is een SEO (meestal, wil niemand te na doen) niet iemand met een marketing voor opleiding, maar veelal een goede web developer die marketing snapt en het leuk vind om de raakvlakken van die 2 op te zoeken. Goede SEO’s zijn zeer complete web developers EN zeer complete online marketeers. Niet sexy? Wat is er dan nog wel sexy in online? De makers van flash banners? 🙂

    @Koen: zeggen dat SEO vooral veel webdesign en usability is geeft, eerlijk gezegd, precies je niveau van kennis over SEO weer. Goede SEO is een communicatie van webdesign en usability met HEEL VEEL goede copy(writing), goede site architectuur en ook nog es goed gebruik maken van AL je andere online marketing activiteiten om je SEO te verbeteren. Iedereen die beweert dat SEO technisch is begrijpt maar de helft van het vak.


    30 juni 2008 om 13:26
    Jai Nunda

    @Koen

    Je hebt gelijk dat zoekmachine marketing veel raakvlakken heeft met andere gebieden. Dat maakt het ook weer interessant en kan zoekmachine marketing sexy zijn.

    Veel technieken zullen niet tijdens een opleiding aan bod komen, maar ik verwacht wel dat het in de toekomst gaat gebeuren. HBO opleidingen kunnen het lesprogramma niet jaarlijks/snel omgooien.

    Ik heb SEO een tijd naast mijn werkzaamheden als interaction designer gedaan. De basisregels m.b.t. SEO heb ik direct meegenomen in het ontwerp. Daarnaast heb ik veel contact gehad met de afd. marketing om de strategie (SEM/SEA) te bepalen.

    Aan welke eisen moet een zoekmachine marketeer volgens jullie voldoen? Ik denk dat hij/zij kennis moet hebben van usability, front-end ontwikkeling, marketing, statistieken en communicatie.


    30 juni 2008 om 13:42
    trafficb

    @Joost: amen

    Wat me wel weer gelijk opvalt aan de reacties – en misschien is dat wel de kern van het imago probleem van zoekmachinemarketing in dit kader – is dat we het gelijk weer over SEO hebben en de technische aspecten van het optimaliseren van de vindbaarheid van websites. Zoekmachinemarkting is zoveel meer dan dat.

    We hebben het namelijk ook over het vertalen van marketingdoelstellingen naar online marketingdoelstelingen, het afstemmen van zoekmachinemarketingactiviteiten op andere instrumenten uit de (online) marketingmix qua strategie/budget/tactiek/propositie/uiting/etc., het optimaliseren van conversies op de website aan de hand van web analytics data, en zo verder.

    Techniek en web analytics – het drogere voer – is zeker bij de grotere bureaus op uitvoerend vlak veelal ondergebracht bij een specialist, waar de zoekmachinemarkting consultant in mijn optiek meer de ultieme marketinggeneralist zou moeten zijn. De man/vrouw met het overzicht, die de marketingdoelstellingen en -strategie van de opdrachtgever vertaalt naar zoekmachinemarketing en dit bewaakt. Enige technische affiniteit is slechts een pré.


    30 juni 2008 om 14:41
    pvoogt

    @Joost & Wolter: Helemaal mee eens. Bijna niemand kan uiteindelijk beter marketingadvies geven dan de SEM-consultant. De prestaties van de website zijn direct inzichtelijk, de vraag van de doelgroep ook. Dit leidt niet zelden tot aanpassing van het assortiment aan de vraag, het claimen van nieuwe USP’s of het nadrukkelijker kiezen van een nieuw distributiekanaal. Veel strategischer kun je niet bezig zijn!

    Daardoor is het wel nodig om als SEM-consultant de benodigde marketingbagage te hebben om deze adviezen te kunnen geven. Schoolverlaters kunnen hiervoor uitstekend worden opgeleid als ze een goede basis hebben en kunnen beginnen met het opzetten van een campagne na een uitgebreide briefing. Je ziet dat ze dan razendsnel gaan meedenken en ze vinden het natuurlijk fantastisch zo snel resultaat te zien van hun inspanningen (dat leren ze op school niet 😉

    Kortom, net zoals we aan het verhogen van het kennisniveau bij onze klanten moeten werken, moeten we dat ook bij die andere doelgroep, namelijk potentiële medewerkers. Gastcollege’s en stages zijn hiervoor mijns inziens uitstekende middelen.

    @Joost: Ik heb je al eens gevraagd wat een SEO’er vaker is, een techneut met marketinggevoel of een marketeer met gevoel voor techniek. We waren het er toen over eens dat dat ongeveer 50/50 is, toch?


    30 juni 2008 om 17:46
    jdevalk

    @pieter ja zoiets, maar eigenlijk zijn de echt goeden volgens mij steen goed in allebei…


    30 juni 2008 om 18:06
    Jacobien

    Zoekmachinemarketing is hartstikke sexy.

    Niets leukers dan binnen strakke kaders creatief proberen te zijn. Dat daagt een mens pas uit.

    Ik heb net een nieuwe site opgezet en vind het heerlijk om te kijken op welke zoekwoorden mensen binnenkomen, hoe ik de bounce rate kan verlagen, na te denken over de adwords campagne etc.

    Als ik echter vacatures zie voor SEO heb ik altijd het gevoel dat je op zijn minst een universitaire opleiding, 10 jaar ervaring en heel veel technische kennis nodig hebt. En dat is ergens jammer.

    En zullen tekstschijvers zijn die heel erg goed zijn om in een paar woorden een pakkende adwords ad te schrijven, er zijn analytici die goed verbanden kunnen leggen tussen zoekwoorden en maatschappelijke ontwikkelingen etc. Maar van een SEO verwacht men, in elk geval in vacatures, een soort al-rounder.

    Je moet goed zijn op elk gebied en dat houd, denk ik, mensen tegen.


    30 juni 2008 om 19:22
    eduardblacquiere

    Er blijkt inderdaad een kloof te zijn tussen hoe ‘sexy’ zoekmachinemarketing is en hoe sexy de perceptie van ervan is. Het is aan ieder van ons, met name binnen de branche, om dat imago te veranderen en de ‘sexyness’ te claimen.

    Ik denk dat Joost, Wolter en Pieter ook duidelijk maken dat zoekmachinemarketing veel meer behelst dan een ’technisch trucje’. Het is nu denk ik niet relevant om het te gaan hebben over wat een zoekmachine-marketeer allemaal wel en niet moet kennen en kunnen.

    Maar het is meer dan duidelijk dat een zoekmachine-marketeer en meer centrale rol verdient en moet claimen. Met zoekmachinemarketing leg je als organisatie je oor te luisteren bij je doelgroep. En er is op dit moment bijna niet makkelijker aan deze zeer kwalitatieve en bruikbare informatie te komen.

    Een zoekmachine-marketeer zal dus veel meer moeten kennen en kunnen dan zoekmachines, want de informatie die je uit zoekmachinemarketing haalt, is van onschatbare waarde voor alle disciplines in een organisatie.


    1 juli 2008 om 07:56
    trafficb

    @Eduard: volledig mee eens. Maar men onderschat de toegevoegde van zoekmachinemarketing voor een organisatie maar al te vaak. Maar dat het marketing in optima forma is blijkt wel uit de brede toepasbaarheid.

    Zo is Traffic Builders momenteel in een adviserende rol betrokken bij een grote retailer die haar marktconcept rigoreus op de schop doet. Vrijwel volledige ommezwaai van sterk productgerichte organisatie en cultuur naar een bijna lifestyle-achtig concept. Kortom: van verkoop- naar koopprocesmatig denken, van push naar pull. Vanuit onze zoekmachinemarketing expertise doen we onderzoek naar de behoeften van de doelgroep, seasonality in die behoeften, het umfeld waarin zich dit afspeelt, kortom: alle behoeften aan relevante producten, diensten en met name informatie die zich uiten in zoekopdrachten. Met deze kennis als bagage wordt vervolgens advies uitgebracht t.a.v. de vertaling van het marketingconcept naar website en content. Een erg gaaf traject waar in elk geval mijn marketinghart sneller van gaat kloppen.

    @Jacobien: SEO is in onze optiek ‘slechts’ een onderdeel van zoekmachinemarketing. Je hoeft als zoekmachinemarketing consultant in onze optiek niet de ins en outs van 301 redirects en mod_rewrite van Apache i.c.m. .htaccess te kennen (toegegeven, het is een pré :). Het gaat erom dat je als ‘SEM’ weet welke situatie welke oplossing vereist, zodat je de SEO specialist daarin kan aansturen. Zie het als een marketinggedreven projectmanagersrol. Toch nog even onze vacatures checken wellicht 🙂 ?

    @Pieter: mee eens, opleidingen zijn cruciaal. Je ziet ook dat leerlingen mega enthousiast zijn over dit soort onderwerpen. Dat is althans de feedback die ik zo nu en dan krijg als ik gastcolleges mag verzorgen op o.a. Neyenrode en Hogeschool InHolland in Diemen. Toch zijn er maar weinig opleidingen waarin ontwikkelingen op bijv. zoekmachinemarketing vlak gevolgd worden.

    Wim Kwakernaat – van InHolland in Diemen en Alkmaar – start hopelijk in september dit jaar met een nieuwe HBO minor op het gebied van internet marketing. Vanuit Traffic Builders zijn we er trost op hier een inhoudelijke bijdrage aan de te mogen leveren. Volgens mij is dit de eerste HBO opleiding die hier zoveel aandacht aan gaat besteden en alle facetten van online marketing zal belichten.

    Maar ben blij met de consensus: zoekmachinmarketing is (gelukkig) wel degelijk sexy, je moet alleen even verder kijken dan het ogenschijnlijk technische randje.


    2 juli 2008 om 15:42
    Jacobien

    @Wolter

    De vacatures zien er inderdaad aanlokkelijk uit.

    Helaas is Almere 130 km van mijn woonplek verwijderd 😉

    Verder denk ik dat het misschien altijd moeilijk is om mensen te vinden voor een relatief nieuwe vak. Zeker als er binnen de beroepsgroep nog geen echte consesus is over hoe men bepaalde functies moet noemen en wat het takenpakket behelst.

    Tevens zijn er bedrijven waarbij een paar mensen alles moeten doen terwijl andere bedrijven met echte specialisten werken. De eisen die men derhalve stelt, zijn zeer wisselend.

    Op zich denk ik wel dat bedrijven zich meer en meer zullen realiseren dat SEM een echt vak is en dat steeds meer mensen een opleiding zullen willen volgen. Wat weer goed voor jullie is.

    Ik krijg je nu bv. soms echt tranen in mijn ogen als ik zie hoe slecht veel adwordscampagnes zijn; slechte landingspagina’s, niet waarmaken wat men schrijft, verkeerd zoekwoordengebruik, spellingsfouten, dode linken etc. Allemaal weggegooid geld.

    En helemaal triest is het als een bedrijf denkt door zoveel mogelijk zoekwoorden op te geven verkeer te trekken.

    Zo heb ik een tijdje terug nog een bedrijf gemaild dat ze moesten ophouden met de merknaam van een kennis van me als zoekwoord te gebruiken. ( een beschrijvende merknaam-bepaalde werkzaamheden)

    Vervolgens schreef het bedrijf terug dat ze uberhaupt niet begrepen waarom het door hun ingeschakelde bureau dat zoekwoord had gebruikt, aangezien ze die bewuste werkzaamheden niet eens verichten…..


    2 juli 2008 om 17:21
    Jon

    zoekmachinemarketing is écht wel hot

    kijk naar sommige succesvolle bedrijven in de sector

    of google zelf – uberhip!

    (ook al wordt het nu ingehaald door twitter en facebook)

    het ligt aan sommige bedrijven zelf

    doe wat aan je eigen reputatie en / of identiteit, zou ik zeggen


    15 juli 2008 om 11:17
    Janine

    @ wolter: helemaal met je eens. Als je bij een relatief groot bedrijf werkt kun je vaak niet zomaar de techniek zelf en snel veranderen, dit is dan onderverdeelt bij een specialist. Dan ben je meer bezig met het afstemmen van zoekmachine activiteiten en optimaliseren van conversies etc. Je hebt het overzicht en adviseert andere mensen op dit gebied en bewaakt de marketingdoelstellingen.

    Techniek kan best sexy zijn. Het kan echt een kick geven als je via verbeterde technieken de conversies kunt verhogen. Het is zeker wel een pre om wat van de techniek te weten als zoekmachienemarketeer, ook al valt dit onder een specialist.


    16 juli 2008 om 09:13
    Jai Nunda

    @Janine

    Ondanks dat zoekmachine marketing meer is dan alleen het hebben van een website (in semantisch html) en relevante informatie, vind ik het technische gedeelte wel het meest interessant. Dat is een voorwaarde als je gaat voor natuurlijke zoekmachine optimalisatie.

    Wanneer de gebruiker eenmaal jouw website bezoekt, dan spelen factoren m.b.t. user experience een rol. De conversies die daaruit voortvloeien zijn het allerbelangrijkst. Al deze aspecten zullen meetbaar moeten worden omschreven in de marketing doelstellingen.

    Ik vind het geen pre, maar een vereiste dat een zoekmachinemarketeer beschikt over de basiskennis van user experience, techniek en marketing.


    16 juli 2008 om 17:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!