EU wil gelijke prijzen webshops

23 juni 2008, 05:54

In the world we live in, we are not obliged to shop in the supermarkets and stores of our postal code. We are not constrained to buy in our municipalities. We should also not be forced to shop within our national borders. Yet we cannot buy computers, train tickets or play-stations freely across the EU. We are forced to buy domestic. Let me be clear, there is no place in Europe’s Single Market for artificial geographical restrictions which hold consumers back within national borders.

Bovenstaand citaat van EU commissaris consumentenzaken Meglena Kuneva laat aan duidelijkheid niets te wensen over. Burgers in de EU moeten online bij webshops uit verschillende landen, voor dezelfde prijs artikelen kunnen kopen. Die ‘artificial geographical restrictions’, daar moeten we zo snel mogelijk vanaf. Dat zei Kuneva in een speech, afgelopen vrijdag (lees ‘Key Challenges for Consumer Policy in the Digital Age’ in pdf, via Nu.nl, Emerce, Elsevier Retail en lees ook Tweakers). Kuneva komt dit najaar met een nieuwe richtlijn voor online retail en voor de reguliere detailhandel.

Een voorbeeld? Express.be schrijft: ‘Een Brit die via de Engelse site van Eurostar vier retourtjes (2 volwassenen – 2 kinderen) Londen – Parijs boekt, betaalt daarvoor € 1.082. Mocht hij daarvoor de Franse website kunnen gebruiken, dan betaalt hij amper € 600.’

Uit diezelfde speech blijkt (op basis van een onderzoek onder 26.000 EU consumenten), dat Europeanen nog zelden zaken over de grens kopen (slechts 7 procent van de Europeanen heeft de afgelopen twaalf maanden iets gekocht via een website in een ander Europees land).

Dus moeten er, zo vindt Kuneva, meer Europese vergelijkingssites komen. Op die manier wordt het voor consumenten interessanter om ook over de grens op zoek te gaan naar koopjes. Als de verschillen inderdaad zo groot zijn, dan lijkt het mij, dat hier een markt open ligt. Verzendkosten betaal je toch (die zijn in Nederland af en toe ook al belachelijk) en over invoerrechten hoef je je binnen de EU al helemaal niet druk te maken. Een Europese vergelijkingssite voor webwinkels: gat in de markt? Of is die er allang?

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Karel Geenen

    Quote uit artikel: Burgers in de EU moeten online bij webshops uit verschillende landen, voor dezelfde prijs artikelen kunnen kopen.

    Waarom zou er dan nog een prijsvergelijkwebsite nodig zijn 😉


    23 juni 2008 om 07:09
    mgvandenbroek

    @Karel: Goed opgemerkt. Er zal, in ieder geval nog de komende jaren, hoogstwaarschijnlijk nog wel een discrepantie bestaan tussen hetgeen mevrouw Kuneva wil, en de realiteit. Als je er nu een op zet, heb je vast nog wel enige tijd van leven…


    23 juni 2008 om 07:35
    ErwinVanLun

    Als de koopvoorwaarden gelijk worden getrokken, als er een soort Europese thuiswinkel.org gaat ontstaan, en bovendien een Europees betaalsysteem, dan zou dat ruimte maken voor business modellen, die verschillende sites in verschillende talen doorzoeken en jouw het boeken makkelijk maken. Het is een kwestie van regeltjes aanpassen en dan komt er er vanzelf iemand op het briljante idee om in het gat van de 600 euro verschil (uit het voorbeeld) te springen en daaarvan 60 euro voor zichzelf af te romen. Komt allemaal goed. Eerst maar eens even EU-grondwet voor stemmen, dat scheelt.


    23 juni 2008 om 09:26
    Mark

    Waar men nog wel wat te makkelijk aan voorbij gaat is het feit dat buiten EU er nog veel leveranciers/fabrikanten zijn die 1 distributeur per land willen hebben. En nee, dat mag niet van de EU.

    Probleem is wel dat als je niet heel erg groot bent, ze de kraan net zo lang dicht houden tot dat het (te) laat is. Dus: Ja een goed idee. Maar niet zo makkelijk voor de minder grote webshops (€ 500.000.– min p/j).


    24 juni 2008 om 13:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!