‘Verkoop van tv’s schiet omhoog na winst Oranje’

20 juni 2008, 05:20

Dankzij de klinkende overwinningen van Nederland op Italië, Frankrijk en Roemenie is de verkoop van televisietoestellen afgelopen week fors omhoog gegaan. De Nederlandse elektronica-branche heeft vorige week 15.000 extra televisietoestellen kunnen slijten aan voetbalgekke klanten. Dat is 75% meer dan normaal. In plaats van 20.000 gingen er 35.000 toestellen over de toonbank. Dit meldt e-commercemanager Niels Aben van modern.nl, de grootste fullservice aanbieder van consumentenelektronica in Nederland die gestart is in april 2006 en onderdeel is van IMpact retail. In deze tijd van EK gekte een leuk onderwerp voor meer verdieping en het antwoord op de vraag hoeveel euro’s er dankzij het EK meer wordt omgezet.

De ervaring is dat een jaar met een groot voetbalevenement circa 5% extra omzet aan tv-toestellen oplevert, oftewel 90.000 toestellen op een totaal van 1,7 miljoen. In 2006 leidde het WK zelfs in de week voor de start tot een verdubbeling in de weekverkoop van platte TV’s.

Niels: “De euforie die ontstond na de onverwachte sterke wedstrijd tegen Italië heeft de markt opgerekt. Meteen na de wedstrijd in de prille ochtenduren van de dag erop lagen de bezoekersaantallen al 20% hoger dan normaal op modern.nl. Na de overwinningen op Frankrijk en Roemenie lagen de bezoekcijfers nog iets hoger”. Wat de normale bezoekcijfers zijn, kan Niels niet vertellen. Volgens de lijsten van Multiscope behoort de site tot de top 75 in de maand mei 2008. In de weeklijst van 9 tot 15 juni staat de site zelfs in de top 20. Omdat de site geen externe banners vertoont, doet modern.nl niet mee met STIR metingen.

Modern.nl heeft ook een speciale EK site met EK knallers. Hierdoor gaat ook de omzet van biertapsystemen, beamers, dvd recorders leuk mee met de voetbalgekte, echter LCD TV’s blijft de absolute topper, aldus Niels. Marketingactiviteiten die modern.nl gebruikt om het verkeer te stimuleren:

Online

o Affiliatie campagnes

o Adwords

o Nieuwsbrief

o Actiepagina

Offline

o Modern.nl folder

o Events

Niels vervolgt “Bij een gemiddelde prijs van € 1000 – 1.500 per toestel is de EK goed voor een extra impuls van € 90 miljoen tot 135 miljoen voor de branche. Modern.nl ziet steeds meer de trend naar grotere tv toestellen. Tachtig centimeter beeldbreedte is inmiddels het minimum. Het prijsverschil met analoge tv’s wordt nog steeds kleiner, met als gevolg dat ook mensen die pas een jaar geleden hun eerste platte toestel kochten, nu al in de markt zijn voor een groter exemplaar. LCD televisie heeft momenteel een aandeel van 45% op de Nederlandse markt.”

En nu maar hopen dat Nederland zaterdag ook van Rusland en Guus wint!

Mark de Bruin
Innovatiestrateeg bij Consumentenbond

Mark de Bruin (@mdebruin) schreef in 2007 zijn eerste blog bij Marketingfacts. Inmiddels zijn het er meer dan 150. Mark (1976) is senior marketeer met expertises in innovatie, online marketing, mobiliteit en digitale proposities via nieuwe media (internet, apps, social media, internet of things en AI) met focus op relevantie op langere termijn. Onderwerpen waar Mark graag over schrijft zijn: apps, Spotify, social media, trends en innovatie. Mark heeft vanaf 1997 bij deze werkgevers gewerkt aan innovatie, product ontwikkeling & marketing: Philips Origin eCommerce (1997/1998), PTT Post (1998-2000), Het Financieele Dagblad (2000-2004) 9292OV (2004-2011), ANWB (2011-2022) en 9292 (2022-2024). Vanaf 1 augustus 2024 werkt Mark als Innovatiestrateeg bij de Consumentenbond.

Categorie
Tags

7 Reacties

    luuk.ros

    Zou dit betekenen dat er vervroegd tv-toestellen worden vervangen, zodat de verkoop volgend jaar weer inzakt of verkoopt de elektronica-industire gewoon meer tv’s en verdwijnen er dus allerlei goede oude tv’s op zolder, in de kringloop of op de schroot? In het eerste geval is het vrolijk nieuws want goed voor de industrie (al zul je een dipje moeten opvangen komende maanden). In het tweede geval is het eigenlijk heel verdrietig nieuws voor de wereld, het milieu, ons allemaal. Goede spullen wegdoen, simpelweg omdat er nog betere spullen bestaan.

    Of komt er een ‘breng je nog best wel goede tv naar het Zuid Afrika 2010-steunfonds’ met als doel om alle Afrikanen straks op best wel goede tv’s naar het WK op eigen continent te laten kijken


    20 juni 2008 om 05:51
    jodel

    @ Luuk:

    Ik weet niet of dit een generatiekloof ding is, maar ik heb nog nooit iets helemaal opgebruikt totdat het van ellende uit elkaar viel… zeker geen TV.

    Ik denk dat de laatste horde mensen nu gewoon eerder dan geplant overstapt op een HDTV.


    20 juni 2008 om 13:52
    Joni Gunneweg

    Ik denk ook dat het vooral te maken heeft met HDTV.. wellicht ook in verband met de komende Olympische Spelen.

    Toch geinig dat bedrijven, die hier slim op inspelen, blijkbaar veel extra omzet draaien.


    20 juni 2008 om 18:08
    Paul van Oosterhout

    Wat te denken van het aantal inbraken en diefstallen van beamers of flatscreens? Moet je die cijfers voor de grap maar eens achterhalen.

    Het is overigens een wisselwerking> Mensen gaan zelf zoeken omdat ze een goede reden hebben.

    Tevens, zoals modern al doet, worden er ook meer thematische aanbiedingen gedaan en zie kopers eerder ” het voordeel”.

    Kortom een wisselwerking toch?


    20 juni 2008 om 19:35
    Bas van der Weerd

    @Mark, wel iets beter je huiswerk doen: Modern bestaat eigenlijk al veel langer, alleen gewoon als winkelketen, vooral actief in Zuid-Holland. De winkels van Modern Electronics zijn in 2006 omgedoopt naar IT’s of Prijstopper. Was zo gevonden op Google. De webwinkel Modern.nl zal waarschijnlijk wel sinds 2006 in zijn huidige hoedanigheid operationeel zijn maar lift natuurlijk lekker mee op de tientallen jaren naamsbekendheid van de winkels.

    Het is ook al jaren bekend dat er rond de grote sportevenementen meer televisies, biertappen, koelboxen etcetera worden verkocht, dus wat dat betreft is er niets nieuws onder de zon.

    Ik krijg vooral de indruk dat het meneer Naben hier prima gelukt is om zijn site even te pluggen… en dat is wat mij betreft dan ook het enige opmerkelijke aspect aan dit artikel ;).

    Of toch nog iets: ff Googelen naar modern.nl+ek+actiesite levert alleen een Tradetracker linkje op…, dus zoekmachine optimalisatie is in het geheel niet aan de orde geweest.


    22 juni 2008 om 19:07
    Mark de Bruin

    @Bas: Dank voor je reactie. Mijn artikel gaat inderdaad alleen over modern.nl dat sinds 2006 bestaat. Ikzelf heb contact gezocht met Niels nav bereikscijfers die toenamen in de lijsten. Dat de verkoop van de genoemde artikelen toenemen was mij ook bekend, maar nu hebben we cijfers van dit jaar er bij. Kun jij ons binnenkort voorzien van cijfers van jouw kampeersite? Die zullen nu ook wel hoger liggen nu het seizoen is begonnen? En ik ben ook wel benieuwd hoe jij je in deze kampeer-niche in de kijker probeert te spelen bij jouw doelgroep. En misschien is er ook wel een causaal verband tussen het weer en jouw site?


    23 juni 2008 om 03:51
    Bas van der Weerd

    Het klikt gek, maar we hebben de meeste bezoekers net na de zomer, dan gaan mensen al weer op zoek naar een nieuwe caravan oid voor de volgende zomervakantie. Het enige waar wij op inspelen is de aanvullende toeristische informatie, die krijgt in het voorjaar en begin van de zomer wat meer de nadruk.

    En verder geldt ’t bekende motto: slecht weer -> veel bezoekers.


    23 juni 2008 om 18:20

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!