Affiliate marketing nog steeds groeiende
In januari lazen we al dat de affiliate marketing in 2007 in de UK met 45% gegroeid is. Afgelopen week maakte ook Daisycon haar omzetgroei bekend over het afgelopen jaar bekend, die bedroeg maar liefst 79% ten opzichte van 2006. Ook concurrent Tradedoubler maakte eerder al cijfers bekend, de pan-Europese affiliate partij groeide in 2007 met 53%. Affiliate marketing is blijkbaar hot.
De groei van alleen de affiliate marketing diensten van Daisycon groeide het afgelopen jaar zelfs met 194%. De groei van Daisycon komt niet zomaar uit de lucht vallen. In 2006 en 2007 stond Daisycon in de Deloitte Fast50, de lijst met technologie bedrijven die het snelst groeien in Europa.
De omzetgroei van de affiliate marketing partijen is te wijten aan het feit dat steeds meer bedrijven affiliate marketing ontdekken, zowel adverteerders als publishers. Door goede targeting van de reclame toe te passen kan er met deze wijze van performance based marketing een goede boterham verdiend worden. Voor 2008 verwacht Daisycon een vergelijkbare, of zelfs sterkere groei.
Nu na de groei cijfers nog de concrete omzet cijfers, en we zijn een stukje verder qua transparantie in de branche.
Ik denk dat alle netwerken moeten beseffen dat het publiceren van concrete omzet cijfers de markt vooruit kan helpen. Op die manier zullen grote adverteerders beseffen dat Affiliate Marketing in Nederland een stuk groter is dan ze wellicht zouden denken/verwachten.
Welke affiliatenetwerken in Nederland zouden mee willen werken aan een jaarlijks onderzoek waarbij de alleen de branche gemiddelde en totale cijfers openbaar worden gemaakt? Ik zou er een voorstander van zijn om zoiets op te zetten! Uitbesteden aan een onafhankelijk onderzoeksbureau (TNS/NIPO ofzo) en publiceren die resultaten!
Mooie percentages om te zien! Affiliate Marketing groeit erg snel in NL en er liggen nog veel kansen, wat ’t leuk en interessant maakt. Zoals Paul al opmerkt denk ik dat het goed is om de Nederlandse affiliate marketing markt nog beter in kaart te brengen met heldere totaalcijfers (evt. inderdaad i.s.m. een onderzoeksbureau).
Van veel landen hebben we al een goed beeld, maar Nederland is wat dat betreft nog erg terughoudend. Jammer, want alle betrokken partijen hebben daar uiteindelijk baat bij.
Performance based marketing is de toekomst, en daar wordt affiliate marketing een steeds belangrijker onderdeel van. Leuke ontwikkelingen om te blijven volgen!
Ik ben benieuwd hoe snel TNS/NIPO of bijv. GfK hierop in zullen springen
Denk dat dat gewoon een kwestie van betalen is 😉
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!