Online verzekeren is het tweede internetproduct in Nederland

6 februari 2008, 10:12

Online verzekeringenOnline verzekeren is de laatste tijd een hot item. We zien veel marktintroducties en grote campagnes in deze branche. De reden is dat verzekeren het tweede internetproduct is (na reizen) wat de omzet betreft. En gezien het enorme succes van internetbankieren, lijkt de verdere opmars van online verzekeren niet te stuiten.

Online verzekeren is een zeer concurrerende markt. Het Verbond van Verzekeraars spreekt van “de stevige (prijs)concurrentie in verzadigde markten”. Als je op vergelijkingssites op zoek gaat naar een voordelige autoverzekering, dan krijg je meer dan 90 aanbieders te zien. En als je ‘autoverzekering’ in Google intypt, zie je circa 100 advertenties. De vraag is of de markt groot genoeg is voor meer dan honderd aanbieders? En wat moet een online verzekeraar doen om op te vallen in deze verzadigde markt?

De markt is zeker groot genoeg en blijft groeien. De omzet uit online verkochte verzekeringen was € 165 mln. in de 1e helft van 2007. Dit is € 20 mln. meer dan in de eerste zes maanden van 2006 (bron: Thuiswinkel Monitor 2007). Op jaarbasis zal de omzet circa 330 miljoen bedragen, wat een fractie is van de totale premieomzet van de branche. Volgens het Verbond van Verzekeraars bedroeg de totale premieomzet in schadeverzekeringen 11,5 miljard euro in 2006 (dit zijn zowel particuliere als bedrijfsverzekeringen; zorgverzekeringen zijn niet meegerekend).

De markt voor online verzekeren blijft zeker groeien omdat steeds meer mensen online gaan winkelen – circa 800.000 Nederlanders hebben in de eerste 6 maanden van 2007 voor het eerst iets online gekocht. Een andere reden voor de groei is dat steeds meer consumenten verzekeringen als een commodity zien. Verzekeren moet je immers zelf kunnen, net als internetbankieren.

Vandaar dat offline intermediairs (bank- en assurantiekantoren) hun marktaandeel verliezen aan online verzekeraars (direct writers én internet winkels van de intermediairs zelf). Dit vormt een grote bedreiging voor de verzekeringsmaatschappijen die hun diensten via het intermediair-netwerk verkopen. Daarom lanceren ze hun eigen online winkels, meestal onder een nieuw label – Ditzo van Fortis, Allsecur van Allianz, Proteq van SNS Reaal etc. Op deze manier willen grote bankverzekeraars kannibalisatie voorkomen van hun vertrouwde verkoopkanaal. Deze ontwikkeling is vergelijkbaar met de witgoedmarkt – online winkels winnen terrein ten koste van fysieke winkels, en grote merken moeten steeds meer rekening houden met het online distributiekanaal en vergelijkingssites.

Om succesvol te zijn moet de online verzekeraar natuurlijk weten wat online consumenten beweegt. De online klanten willen vooral scherpe prijs en topdekking (zeer voorspelbaar:-). Volgens de CVS Consumentenmonitor van 2007 vindt 58% van de ondervraagde Nederlanders dat ze “te veel betalen voor hun verzekeringen”. Consumenten denken dat verzekeraars ongeveer 31 cent verdienen aan elke euro premie. De belangrijkste redenen om over te stappen zijn lagere prijzen bij andere aanbieders, slechte schadeafhandeling bij de huidige verzekeraar en wijzigingen in persoonlijke omstandigheden zoals kinderen krijgen, samenwonen en verhuizen (bron: eigen onderzoek i.o.v. VrijVerzekerd).

Wellicht kan het inspelen op veranderende persoonlijke omstandigheden kansen bieden voor nieuwe online verzekeraars. Want online advies naar aanleiding van Life Events (veranderingen in je persoonlijke situatie) wordt nog te weinig gegeven. Terwijl dit vrij eenvoudig te doen is voor bv. gevolgen van verhuizing op je woonhuisverzekering.

De zoektocht van online consumenten naar de laagste prijs in de verzadigde markt zorgt ervoor dat de macht van vergelijkingssites blijft groeien. Niet alleen consumenten maar ook bedrijven zullen steeds vaker hun verzekeringen online gaan afsluiten. Dit biedt kansen voor de vergelijkingssites die op bedrijven en bedrijfsverzekeringen zijn gericht.

In de oerwoud van honderden aanbieders zijn naamsbekendheid en betrouwbaarheid essentieel. De belangrijkste drempel om over te stappen voor de ondervraagde consumenten was ook het vertrouwen in de nieuwe verzekeraar (dekking, schadeafhandeling en reputatie). Daarom vragen we ons af of het noodzakelijk was voor Fortis om zijn internetverzekeraar onder een nieuwe merknaam in de markt te zetten. De marktintroductie campagne van Ditzo kost miljoenen en het opbouwen van betrouwbare reputatie duurt nog jaren. Wellicht zal ING het anders doen – geen nieuw merk introduceren maar één van de bestaande labels van de ING Groep gebruiken voor de nieuwe online verzekeringswinkel.

Dit waren onze bevindingen. We zijn zeer benieuwd naar jullie inzichten en ideeën.

Serge Fenenko
Strategy Director bij Novocortex

Strategy Director van het internet marketingbureau Novocortex, na 7 jaar marketing en business development bij Rabobank. Novocortex is gespecialiseerd in interactieve marketing en Internet Strategie Audits. We werken internationaal - in Nederland, Zwitserland, Rusland, Oekraïne, Kroatië etc. Novocortex maakt interactieve campagnes, virals en iPhone games die aandacht in sociale media en prijzen op internationale festivals winnen.

Categorie
Tags

12 Reacties

    martin55

    Ja, want online verzekeren, doe je op onlineverzekeren.nl


    6 februari 2008 om 11:56
    serge.fenenko@novocortex.com

    Ja, de concurentie voor een plek op de eerste pagina van Google is moordend. Vooral brede zoekwoorden ‘verzekeren verzekering, autoverzekering’ etc. kosten veel geld. En het is inderdaad lastig om onderscheidend te zijn. Verder segmenteren is een optie. Je hebt u al speciale verzekeringen voor Audi-rijders. Of een trouwdagverzekering.


    6 februari 2008 om 14:04
    Gerrit-Jan Doorneweerd

    De juich verhalen over de internetverkoop en de angst die traditionele kantoren en zelfs verzekeraars daarvoor zouden moeten hebben, lijkt op de commotie eind jaren zeventig begin jaren tachtig toen Centraal Beheer zich als direct writer begon te roeren. Er ontstond wel wat rimpeling in de traditionele vijver maar uiteindelijk werd er vrij snel een nieuw evenwicht gevonden.

    Zoals je jezelf al afvraagt Serge, is er wel genoeg markt voor deze simple risk producten? Veel verder als een klein groepje van standaard verzekeringen komen nog weinig sites. Ditzo is zelfs nog niet verder dan 1 verzekering gekomen.


    6 februari 2008 om 14:46
    serge.fenenko@novocortex.com

    @ Gerrit-Jan

    Ik heb van dichtbij de groei van internetbankieren (bij Rabobank) en online betalen (iDEAL) meegemaakt. Het is zeer snel gegaan – van de marktintroductie van Rabo Internetbankieren in 1998 naar meer dan 80% gebruik nu, en van de lancering van iDEAL in oktober 2005 naar meer dan 15 mln. transacties in 2007.

    Al in 2006 verkochten direct writers meer dan tussenpersonen – hun aandeel in verkoop van schade- en zorgverzekeringen groeide van 40% in 2005 naar 52% in 2006 (bron: Assurantie Magazine 2007). Het internet versnelt deze verschuiving enorm. Daarom ben ik ervan overtuigd dat de online markt verder zal groeien. Er is immers voldoende ruimte tussen 330 mln. omzet online en de totale premieomzet in schadeverzekeringen van 11,5 miljard euro.


    6 februari 2008 om 16:43
    Ruud

    woon al een tijd in de UK, wat mij opvalt hier is dat er opvallend veel TV reclame wordt gemaakt voor prijsvergelijkingsites zoals Gocompare.com, MoneySuperMarket and Insuranceandgo. Allemaal promoten ze hetzelfde product in de reclames: car insurances. Dus er zal wel degelijk veel vraag naar zijn en de nodige marge opzitten voor de vergelijkingspartijen.


    6 februari 2008 om 21:21
    serge.fenenko@novocortex.com

    @ Paul

    Ja, als het aantal aanbieders groeit, dan wordt de rol van content organisers (Google en vergelijkingssites) ook groter. En social ranking (meningen van andere consumenten over het product en de aanbieder) draagt hier zeker bij.

    Ik jullie rapport raden jullie aan om in Google te adverteren en je site te optimaliseren voor “zo veel mogelijk relevante woorden en woordcombinaties”. We zien echter dat grote verzekerars zeer hoge bedragen betalen voor generieke zoektermen (verzekeren , verzekering, autoverzekering). Het is lastig om een relevante en goed converterende woordcombinatie te bedenken zonder deze zoektermen. Dus kom je ook met de woordcombinaties niet op de eerste pagina met sponsored links, tenzij je bereid bent om diep in de buidel te tasten. Wat is jullie ervaring hiermee?


    7 februari 2008 om 08:00
    Iet Jongbloed

    Verzekeringen zijn niet direct een product waar iedereen enthousiast naar op zoek gaat. Met name, zo is uit ons onderzoek gebleken, is men wantrouwend wat een tussenpersoon verdient aan de premie die hij/zij betaalt. Internet is zeer geschikt om hierover openheid van zaken te geven.

    VrijVerzekerd.nl geeft alle provisie aan de klant terug en vraagt een klein bedrag voor beheer: open en eerlijk.

    De prijs van een product is het eerste waarop wordt vergeleken. Kwaliteit is voor een consument lastig te vergelijken. Immers, waar moet hij op letten? VrijVerzekerd.nl biedt daarom topdekking. Een consument hoeft niet na te denken. Er wordt geen optie geboden voor minder!


    12 februari 2008 om 19:23
    Roetman en Van Gulik

    De groei van internet in de verzekeringsmarkt zet steeds verder door. Als je zo de artikelen op internet leest dan zou je denken dat je bij de direct writers het meeste voordeel als klant zou moeten halen (kostenbesparingen enz). De praktijk weerspreekt dat echter. Een tussenpersoon met een keuze uit 20+ verzekeraars kan vaak een veel beter plaatje neerleggen dan een direct writer. De adviseur is dan ook nog eens bij de prijs inbegrepen. Het meest opvallende is nog wel het werkgeverscollectief van Centraal Beheer. Zelfs incl. 27% extra collectiviteitskorting zijn er genoeg onafhankelijk adviseurs die een beter aanbod kunnen doen (zelfs zonder collectieve regelingen enz.!)zonder te beknibbelen op voorwaarden.


    24 maart 2008 om 12:29
    frank

    DITZO IS FLUTZO. tot onze spijt onze auto daar verzekerd (waar eigenlijk want een bezoekadres is er niet..) op basis van leuke reclame in de media. vervolgens is onze auto verduisterd, en begon het drama. geen enkel interesse in onze schade geval, geen vervangende auto, geen schriftelijke reactie inzake uitkering schade, aan het lijntje gehouden worden door klantenservice, nu 3maanden verder en maar klacht indienen bij KiFiD. Doe het niet, verzeker je ergens anders, neem unive of ohra, alles moet beter zijn


    25 april 2009 om 16:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief