Wat is er nu nieuw aan beloning inzendingen bij Skoeps?

5 februari 2008, 18:05

Skoeps werkt aan een systeem om de actieve ‘Skoepers’ extra te belonen voor gegenereerde views op de website. Het systeem wat moet gaan meten wie welke view gegenereerd heeft moet in de loop van dit jaar klaar zijn. Voor zover bekend is dit de eerste website die actieve deelnemers op deze wijze gaat uitbetalen. In de aanloop naar het nieuwe systeem looft Skoeps vanaf deze week iedere dag € 250 uit voor de beste ‘Skoep’ van die dag, gekozen door de redactie.

Deze beloningen zijn een uitbreiding op de beloningen die al bestonden. Zo krijgen leden die maandelijks minimaal 4 foto’s/filmpjes insturen een Nokia N73 te leen. Ook delen leden mee in de winst als er inzendingen verkocht worden aan persbureaus. Zo kreeg iemand die sinterklaas filmde toen hij van z’n paard viel een beloning van € 1200.

Navraag bij Petra de Boevere (Meisje van de Slijterij), een actieve Skoeper, leert echter dat Skoeps eigenlijk veel minder vergoeding gaat betalen op deze manier. Op de website is namelijk de volgende tekst te vinden:

Voor de doorgewinterde Skoepers onder ons: het systeem van doorverkoop, dat je de helft van de opbrengst krijgt, vervalt met de Skoep van de dag. Je maakt dus nu elke dag kans op 250 euro, maar je krijgt geen geld meer als andere media jouw materiaal overnemen. Dit om het een beetje overzichtelijk te houden voor iedereen..

De hierboven genoemde beloning ‘bij verkoop’ vervalt dus. Bovendien merkt Petra op: “Ik heb alleen wat zorgen over het ‘ramptoerisme’ om die 250 euro binnen te kunnen halen. Hoe ver ga je daarin? Ik hoop niet dat hulpdiensten hier last van krijgen.”

Het lijkt er allemaal dus niet veel beter op geworden!

Robert de Boer
eigenaar bij Lead Today

Robert de Boer is oprichter van Lead Today (voorheen New Kitd), een bureau voor online leadgeneratie. Lead Today heeft één doel: leads genereren op uw website. Veel mensen bezoeken en verlaten een website zonder er iets te doen of achter te laten. Lead Today pakt dit probleem aan. Een mix van techniek, vormgeving, content en redactie verandert anonieme websitebezoekers in gekwalificeerde leads. Met onze modulaire aanpak kunt u leadgeneratie stap voor stap integreren in uw bestaande website of een compleet nieuwe website bouwen. Robert de Boer studeerde Bedrijfskundige Informatica en vulde deze opleiding aan met de Post HBO CRM opleiding (Beeckestijn Business School). Eerder werkte hij voor bureau's als Lectric, E-Village en Branddoctors. In 2006 werd hij onderscheiden met de DeMeter Award 2006, een vakprijs voor 'aanstormend marketingtalent'. Hij is tevens bestuurslid bij DeMeter, met innovatie als portefeuille, en was een van de initiefnemers van Resultblog, hét weblog over direct-marketing.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Marcel Houtman

    @Robert: Het is niet juist dat Skoeps op deze manier juist minder betaald. Op dit moment verkopen we 4 tot 5 items per week aan verschillende media. De helft van die inkomsten daarvan gaat naar de Skoepers. 4-5 items brengen in totaal ca. 250 Euro op, waarvan dus 125 Euro naar de Skoepers (nogmaals per week dus). In het nieuwe systeem betalen we Skoepers 7 * 250 Euro; dat is echt substantieel meer en dus totaal geen bezuinigingsmaatregel. Daarnaast gaan we Skoepers betalen per view; daarmee geven we dus een deel van onze CPM inkomsten terug aan ‘de community’. Ook niet bepaald een bezuinigingsmaatregel. Jammer dat daar zo over denkt. Sinds de invoering van dit nieuwe systeem zien we het aantal ingestuurde Skoeps toenemen en ook het enthousiasme onder Skoepers. Tav. ramptoerisme: het is raar om aan de ene kant te beweren dat Skoepers in het oude model meer zouden verdienen en dat het nieuwe model tot meer ‘ramptoerisme’ zou leiden. Petra spreekt zichzelf tegen; bovendien is zij niet zo’n actieve Skoeper als beweerd. Afgelopen 14 maanden is er geen sprake geweest van ramptoerisme en dat zal zo blijven. Je laatste zin in deze post is pretentieus en flauw, zeker als je niet even navraag doet bij mijzelf cq Skoeps. Vriendelijke Groet, Marcel (Directeur Skoeps)


    17 februari 2008 om 19:04
    Bob

    @Marcel:

    Het is wel degelijk een feit dat zowat de helft van de winnende inzendingen een ‘112-item’ is (en dan ook nog van 1 en dezelfde inzender).

    Lekker makkelijk, een filmpje + een foto, van een (uiteraard) spectaculaire brand of ongeval, maar niet te vergelijken met reportages van evenementen waar de reporter ook moeite neemt voor ‘research’ en interviews.

    (Skoeps-reporter bebob, zeer actief)


    19 februari 2008 om 10:47
    goofy

    Geheel met bebob eens. 112-gehalte mag ook wat mij betreft een flink stuk minder. Skoeps is immers een nieuwsite in de meest brede zin van het woord!

    (eveneens zeer actieve skoepsreporter)


    19 februari 2008 om 13:01
    Lian

    Altijd fijn om feedback vanuit de community te ontvangen. Dank je wel, Bebob en Goofy. Jullie punt is zeker iets waar wij bij SKOEPS ons bewust van zijn en waar we rekening mee houden. Wij kiezen elke dag de beste Skoep; de ene dag kan dat een accuut ‘112-achtig’ item zijn, de volgende dag een meer uitgebreide reportage. Afhankelijk van de inzendingen proberen we een mooie balans te bewaren. Als je op de overzichtspagina van Skoeps van de dag kijkt, zie je er niet alleen ongelukken, brandjes en overvallen, maar bijvoorbeeld ook Goofy’s interview met minister Koenders, de invasie van smurfen, een item over een voetbalveldje, Bebobs item over krakers in Groningen en het afscheid van Benny Neyman. Blijf vooral insturen en plezier houden in het Skoepen, want elke dag heb je weer een nieuwe kans op die 250 euro!


    20 februari 2008 om 09:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!