Publieke beta en nieuwe weergaves gelanceerd door Google Analytics

Publieke beta en nieuwe weergaves gelanceerd door Google Analytics

Zojuist heeft Google een vernieuwde versie het Google Analytics meetscript uitgerold. De beloofde nieuwe functies die bekend werden gemaakt op de eMetrics Summit in Washington zijn hierin opgenomen. Maar let op: wanneer het nieuwe tracking script geplaatst wordt biedt dat nog geen toegang tot de nieuwe functies, dit zal in een later stadium volgen.

Nieuwe weergave
Eerst zal ik de nieuwe weergave tonen. Je kunt nu in een grafiek meerdere lijnen tonen op basis van een aantal instellingen. Een leuk voorbeeld hiervan is deze:

Ik heb van een site het organische verkeer samen met het totale verkeer in 1 grafiek gezet. Ook kun je van 1 campagne het aantal nieuwe bezoekers tegenover het succespercentage zetten, dit geeft een mooi beeld of veel nieuw bezoek ook veel invloed heeft op je succes:

 

Nieuw meetscript
Het nieuwe script is dusdanig aangepast dat een aantal zaken makkelijker te meten en in te stellen worden. Ik zal hier niet te diep op ingaan, voor details kun je me benaderen. Iedereen wordt aangeraden de komende periode over te stappen naar het nieuwe meetscript. Hiermee krijg je na de publieke uitrol van een nieuwe functie er direct toegang tot. Wel geeft Google aan de oude urchin.js nog minimaal een jaar te zullen blijven ondersteunen. Beide scripts zijn te vinden in je Google Analytics instellingen onder “status controleren”:

Let op: wanneer je externe links, downloads of virtuele pageviews meet moet je die scripts ook aanpassen. Een voorbeeld van de oude en de nieuwe situatie:

Oud:
<a href=”/mydoc.pdf”
onclick=“urchinTracker(’/mydoc.pdf’);”>Download PDF</a>

Nieuw:
<a href=“mydoc.pdf”
onclick=“pageTracker._trackPageview(’/mydoc.pdf’);”>Download a PDF</a>

Een andere leuke functie is dat je campagnes nu kunt taggen door middel van een # in plaats van een ?. Ik had hier een tijd geleden zelf een oplossing voor gemaakt maar dit zit er nu dus standaard in. Je zet de utm_campaign variabelen achter een # waardoor ze niet een onderdeel zijn van een URL en dus ook geen kans lopen geïndexeerd te worden (wat weer slecht is voor je organic campagne):

Oud:
mijnsite.nl/index.php?utm_campaign=mf-voorbeeld

Nieuw:
mijnsite.nl/index.php#utm_campaign=mf-voorbeeld

Je kunt je voorstellen dat het eerste adres geïndexeerd kan worden, en dat wil je niet. Bij het 2de adres stopt Google bij het # en is de link gewoon een link naar de index.php. Naast genoemde wijzigingen zijn er nog talloze zaken die op een andere manier ingesteld moeten worden, meer info hierover staat al deels in de support.

Mijn tip: installeer de nieuwe scripts zodat je als een van de eersten gebruik kunt maken van de nieuwe toekomstige functies.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 26 reacties op dit artikel

  • Ziet er goed uit. Maar hoe heb je het organische verkeer samen met het totale verkeer in 1 grafiek gezet? Die mogelijkheid zie ik nl. niet in het lijstje, maar lijkt me wel erg interessant :-)

    geplaatst op
  • @Henri: ga naar Verkeersbronnen en zoek daar Google Organic op. Vervolgens zie je rechtsboven vlak onder de datum select een nieuwe optie. Klik daarop, vervolgens op "Vergelijken met site".

    geplaatst op
  • Dat vermoedde ik al, maar die optie werkt niet bij mij. Verkeersbronnen -> Google Organic -> datum selecteren. Ik zie wel een dropdown veld voor site/periode, maar kan in het geval van site nergens iets aanvinken. Op twee PC's met zowel FF als IE geprobeerd.

    geplaatst op
  • Niet datum selecteren, daaronder staat de nieuwe optie. Ik heb nu 5 verschillende accounts met verschillende inlogs bekeken en zie overal de nieuwe feature.

    geplaatst op
  • Ik heb geprobeerd om de nieuwe code in een blogger.com blog te integreren, maar dat lukt niet.
    Volgens blogger zit er een fout in mijn code. De 'oude' code werkt wel goed.
    Google niet compatible met Google?

    geplaatst op
  • @Harm, maak van het eerste scriptblok eens dit:

    <script src="http://www.google-analytics.com/ga.js" type="text/javascript"></script>

    geplaatst op
  • Dus is het idd wel goed. Aangezien we het hier niet over https of ssl hebben zal dit net zo goed werken

    geplaatst op
  • @André: Ik keek inderdaad zelf verkeerd. Gewoon laatste optie over het hoofd gezien in het rijtje: Eén statistiek, Twee statistieken vergelijken en Vergelijken met Site. Thanks :-)

    geplaatst op
  • Toch inderdaad wel heel prettig dat Analytics wat doet aan het duplicate content probleem.

    geplaatst op
  • @Gerben: helemaal mee eens, ik had zelf al een oplossing bedacht. Maar het is natuurlijk beter het in de bron aan te pakken.

    geplaatst op
  • @harm:
    Nieuw in deze tracking code is dat de https / ssl detectie automatisch gaat. Dat betekent dat je geen aparte code meer hoeft te installeren voor je secure pages.

    geplaatst op
  • Het lijkt er op dat veel personen moeilijkheden hebben met het plaatsen van het eerste scriptblok. ASP valt over het geneste scriptblok bijvoorbeeld. Een oplossing is door het woord script in 2en te knippen:

    <script type="text/javascript">
    var gaJsHost = (("https:" == document.location.protocol) ? "https://ssl." : "http://www.");
    ("\<scr" + "ipt src='" + gaJsHost + "google-analytics.com/ga.js' type='text/javascript'>\<\/script>" );
    </script>

    geplaatst op
  • Wat bedoel je met organisch verkeer Andre?
    Alle functies zullen allemaal best mooi zijn, het is jammer dat meer voor de hand liggende functies er nog steeds niet zij. Of niet meer zijn. En dan doel ik met name op de mogelijkheid het verkeer per week of maand of jaar te volgen. Geaggregeerd dus. Bizar dat deze mogelijkheid is verdwenen

    geplaatst op
  • @peter: organisch verkeer is het verkeer wat via de niet-gesponsorde resultaten in de zoekmachines komt.

    geplaatst op
  • Ik moet zeggen dat de nieuwe ga.js een aantal zaken veel makkelijker maakt. Het aanpassen van de referrer info voor bijvoorbeeld Google Images, zodat je toch de gebruikte keywords door kunt meten, is vele malen simpeler dan in de oude versie.

    geplaatst op
  • @André; Bedankt voor de fix!
    Op mijn asp sites crashed de boel ook door het standaard script van Google. Tamelijk slordig van Google.

    geplaatst op
  • Er zijn letterlijk duizenden site die kampen met dit probleem. Aardig slordig van Google dat ze dit niet goed getest hebben.

    geplaatst op
  • wel slordig van Google, maar tegelijk ook wel weer het bewijs dat ASP toch echt crap is :P

    geplaatst op
  • @Joost: uiteindelijk is het inderdaad een probleem dat gecreëerd is door Microsoft.

    geplaatst op
  • Inderdaad, en door dat probleem worden we vast straks standaard opgescheept met een paar extra bytes aan code. Wie gaat uitrekenen wat DEZE stomme fout van MS ons nu weer allemaal kost? :)

    geplaatst op
  • Je kunt natuurlijk ook de programmeurs bij Google de schuld geven. Tegenwoordig is Google bashen toch net zo hip als MS bashen? ;)

    geplaatst op
  • Ow geloof me, ook bij Google doen ze aardig stomme dingen, don't get me started, maar dit is toch écht MS :)

    geplaatst op
  • Daar kan ik toch niet bij de baas bij aankomen: 'Onze online dienst werkt bij veel klanten niet, maar dat komt door Microsoft'.

    Wat een bagger code, ik krijg er ook javascript errors door.
    Ga voorlopig toch nog maar even terug naar de oude.. :)

    geplaatst op
  • @Elja: je hebt op dit moment ook nog niets aan de nieuwe code, wellicht even wachten tot ze het goed hebben en dan bij de release van een nieuwe feature de nieuwe gaan gebruiken.

    geplaatst op
  • Google Analytics biedt inmiddels een aangepaste code aan:


    var gaJsHost = (("https:" == document.location.protocol) ? "https://ssl." : "http://www.");
    (unescape("<script src='" + gaJsHost + "google-analytics.com/ga.js' type='text/javascript'></script>"));
    </script>

    var pageTracker = _gat._getTracker("UA-xxxx-xx");
    pageTracker._initData();
    pageTracker._trackPageview();
    </script>

    Features:
    - W3c XHTML 1.0 strict valid compliance verification
    - Mitigates Nested Script errors on ASP on IIS
    - Installs on Blogger

    Deze code wordt nu ook in Analytics gegenereerd.

    geplaatst op
  • Het script van Gerben wordt door MF niet zo getoond als hij zou moeten zijn. Voor de goede code zou ik hier kijken:

    http://groups.google.com/group/analytics-help-troubleshoot/msg/15ce4981ece070bd

    En voor de XHTML puristen, er moeten wel CDATA blokken om de code geen gezet worden.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.