Webdesign Rules #6: Techniek

12 december 2007, 05:33

Websites bouwen volgens webstandaarden heeft positieve gevolgen voor eerder behandelde pijlers van webdesign: marketing, inhoud en gebruiksvriendelijkheid. Webstandaarden zijn weliswaar de laatste jaren op grote schaal in gebruik genomen, maar voor opdrachtgevers van een te ontwikkelen website is nog te vaak onduidelijk wat de voordelen voor hem of haar kunnen zijn. In dit laatste deel in de reeks ‘Webdesign Rules!’ daarom een overzicht van deze voordelen en wat onder de front-end en back-end van een website verstaan wordt zonder daarbij verder in technische details te treden.

Een goede website gebruikt webstandaarden

Door een website volgens standaarden te bouwen, trek je het ontwerp los van de inhoud. Daarnaast staat de inhoud los van de vorm en kun je in de stijlgids (‘stylesheet’) aangeven hoe kop 1 eruit moet zien, wat ‘hyperlinks’ visueel laten zien als je er overheen gaat en hoeveel ruimte er tussen paragrafen zit. Eén kleine wijziging in de stijlgids geeft je de mogelijkheid de gehele website aan te passen. Iets waar je vroeger in de structuur alles handmatig voor had moeten aanpassen.

Marketing

Zoals bekend bij veel lezers van Marketingfacts zijn webstandaarden een essentieel onderdeel van zoekmachineoptimalisatie. De inhoud kent een duidelijke hiërarchie. Hierdoor weet een zoekmachine wat belangrijk en minder belangrijk is. Door plaatjes een duidelijke alternatieve tekst mee te geven als beschrijving, kan een zoekmachine nog beter begrijpen wat er op de pagina te vinden is.

Inhoud

Diezelfde hiërarchie verplicht je tot het indelen van de inhoud van een website zoals je dat ook bij een tekstdocument in een programma als Microsoft Word zou doen. Hiermee benadruk je zowel in de code als visueel om wat voor inhoud het gaat.

Gebruiksvriendelijkheid

Als nieuwe browsers zich aan de webstandaarden houden, blijft de website – ongeacht of de mogelijkheden worden uitgebreid – ook in de toekomst nagenoeg hetzelfde functioneren, ‘forward compatible’ dus. De website is makkelijker te optimaliseren voor andere opkomende internetplatformen als mobiel en televisie. En als je bijvoorbeeld de pagina print, kan deze ook automatisch een speciale printversie van de pagina printen. De inhoud is immers gescheiden van het ontwerp. Ook wordt de website toegankelijker, bijvoorbeeld voor ‘screenreaders’ die door slechtzienden worden gebruikt om websites voor te lezen. Maatschappelijk verantwoord ondernemen op het internet.

Een website heeft een onzichtbare fundering

Tot nu toe ging het over de front-end, maar waar een front is, is ook een back. De front-end is de presentatie van informatie. De front-endcode heeft geen functionele mogelijkheden om informatie te wijzigen, koppelen, manipuleren of op te slaan. Door de toename van informatie ontstaat echter wel vraag naar een centrale plek voor deze informatie.

Back-end

De back-end is je databron; een complexe datastructuur waar deze informatie in opgeslagen wordt en beschikbaar is om aan de voorkant te worden uitgelezen. Het opslaan van informatie in de back-end is een keuze die mogelijk maakt dat je informatie en weergave los van elkaar kunt ontwikkelen. Bij de presentatielaag is het niet van belang hoe de informatie daadwerkelijk wordt opgeslagen, maar alleen hoe deze moet worden uitgelezen. Aan de back-end kant is het (in zekere zin) dus onnodig na te denken over de presentatielaag.

Onzichtbare fundering

Deze serie heeft niet als doel om opdrachtgevers de verschillende technieken uit te leggen, integendeel, maar het is wel belangrijk te beseffen dat er een ‘onzichtbare’ fundering onder een website ligt. Een kleine wijziging kan namelijk grote gevolgen hebben voor de fundering. De fundering, waar alle pijlers (marketing, inhoud, gebruiksvriendelijkheid en techniek) van afhankelijk zijn. Besluiten dat er bij een registratieproces nog een pagina tussen moet komen, kan gevolgen hebben voor de bouw en de fundering en ook invloed hebben op de inhoud, gebruiksvriendelijkheid en marketing van een product. In het ergste geval gaat het zelfs ten koste van je sterke beginconcept. Een kleine wijziging kan natuurlijk ook gewoon een kleine wijziging zijn.

Tot slot

Dit was het laatste deel in de reeks ‘Webdesign Rules!’, gebaseerd op mijn gelijknamige boek. In de reeks stonden veel logische tips en open deuren, bijvoorbeeld over gebruiksvriendelijk. Een logische reactie is dan: “Dat lijkt me logisch, waarom zou je een website gebruiksonvriendelijk maken?”. Waarom? Omdat ook gebruiksvriendelijkheid subjectief is. Het is niet voor niets dat de maatstaven van een goede website door alle verschillende brillen gezien totaal tegenstrijdig zijn. Er zijn genoeg boeken met de onbetwiste regels van het web, maar als je ze naast elkaar legt, heb je meteen de tegenargumenten erbij gevonden.

Wat overigens niet betekent dat alle conclusies niks waard zijn. Als uit jarenlang onderzoek is gebleken dat gebruikers bij het tonen van een website linksboven op de pagina beginnen met lezen, is dat een feit. Het logo linksboven plaatsen, is daar dan een logisch gevolg van. Het betekent echter niet dat er niets anders mogelijk is en dat je een idioot bent als je het compleet anders doet. Je bent wel een idioot als je ondoordachte keuzes maakt waar geen visie achter schuilt.

Mangrove
Internetbureau bij mangrove.com

Artikelen geschreven door internetbureau Mangrove (nu: We Are You). Verantwoordelijk voor de realisatie van de huidige Marketingfacts website (2012).

Categorie
Tags

9 Reacties

    ingejanse

    Erg mooie serie! En inderdaad: het lijken vaak open deuren, maar overal om me heen (onafhankelijk van plaats in de bedrijfshierarchie) merk ik dat veel deuren überhaupt over het hoofd worden gezien (laat staan op de juiste manier worden geopend).


    12 december 2007 om 07:35
    Coen Jacobs

    Geweldig mooi serie dit! Het geeft goed weer waar men rekening mee moet houden tijdens het ontwikkelen van een website.

    Ik ga eens een post voorbereiden met een overzicht van al deze artikelen, zeker de moeite waard om nóg meer lezers aan te trekken naar deze geweldige serie!


    12 december 2007 om 07:41
    Ronnie

    Inderdaad mooie artikelen. In het boek wordt alles weer even helder op een rijtje gezet!


    12 december 2007 om 07:59
    Yvonne

    Erg goede serie. Hierin wordt duidelijk hoe belangrijk de samenwerking van verschillende partijen betrokken bij het ontwikkelen en onderhouden van een ‘goede’ website is. De techniek (IT), de marketeers en sales, en de usability specialisten. Vanuit alle 3 de oogpunten de website belicht.

    Bedankt, en ben benieuwd naar de post van Coen Jacobs.


    12 december 2007 om 08:37
    rubenbos

    Leuk om te lezen dat de serie in de smaak is gevallen.

    @Coen, geen probleem, leuke samenvatting!


    12 december 2007 om 09:42
    Tjitte Folkertsma

    Mooie heldere serie! Goed dat dit onderwerp hier zo uitgebreid wordt behandeld. Een goede balans tussen marketing, inhoud, gebruiksvriendelijkheid en techniek geeft een website net dat stukje meer waarde ten opzichte van de grote massa.

    Jammer genoeg wordt deze denk- en werkwijze binnen de internetbranche nog lang niet overal geaccepteerd. Ben wel benieuwd naar de tegenargumenten. Ik hoor wel eens van concullega’s dat zij deze werkwijze omslachtig & tijdrovend vinden.


    12 december 2007 om 09:51
    aski

    Leuke serie.


    13 december 2007 om 22:30

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!