Mirabeau plaatst medewerkers online

Mirabeau plaatst medewerkers online

Mirabeau plaatst medewerkers online

Webbureau Mirabeau plaatst al haar medewerkers online. Iedereen is voortaan te bereiken onder www.mirabeau.nl/naam. Daarbij hebben alle medewerkers een eigen T-shirt met daarop de URL naar hun pagina. Op hun eigen ‘virtuele visitekaartje’ staat een foto, de naam van de medewerker, een quote (bvb ‘weet je wat er gebeurt als je javascript uitzet?’ van Martin) en wat extra info. We kunnen nog veel meer bedrijven verwachten die hun medewerkers online plaatsen.

Mirabeau is al niet het eerste bedrijf dat haar medewerkers online plaatst. Ook bij de interactieve reclamebureaus Qi (klik op mensen) en LostBoys (hier) zijn mensen geplaatst in een creatieve omgeving. En wellicht zijn er nog meer voorbeelden. Logisch dat juist de interactieve industrie het voortouw neemt. Deze mensen zijn immers toch al te vinden via bijvoorbeeld LinkedIn, dus waarom niet in een mooie omgeving waar ze het beste tot hun recht komen?

Het online plaatsen van medewerkers is een onderdeel van een proces dat ik de brand coming out noem. In dit proces transformeren traditioneel gesloten bedrijven tot open netwerken van medewerkers, partners en klanten. Termen als co-creatie, MVO en authenticiteit horen ook bij dit (interne en externe) veranderingsproces. Het gevolg is dat merken mensen gaan verenigen in plaats van producten. Mensen zullen zich in min of minder mate betrokken voelen bij het merk, of ze nou (ex) medewerker zijn, (ex)klant of een andere relatie hebben met het merk. Door mensen nog eens expliciet te vragen hun betrokkenheid publiekelijk te tonen, zal de emotionele binding met het merk/met het bedrijf, alleen maar sterker worden. Dit psychologische effect is overigens ook beschreven in het fantastische boek Invloed van Robert Cialdini. Voor headhunters lijken deze koplopers zich dus ook terecht geen zorg te maken. Wie zelfvertrouwen heeft als merk, straalt dat ook uit en zal alleen maar aantrekkelijker worden.

Ik verwacht dat dit proces de komende jaren nog stevig door zal zetten. Alle bedrijven zullen hun medewerkers online zetten. Of het nu een reisorganisatie is, een sportschoenenfabrikant, een fabrikant van geneesmiddelen, een doe-het-zelf handel of telecomoperator. Op termijn zullen alleen die organisaties waarbij de veiligheid van de medewerkers in het geding kan komen, zoals recherche, gezinstherapeuten of militairen, hiervoor waken. Wellicht kiezen zij ervoor om hun medewerkers voortaan onder pseudoniem door het werkende leven te laten gaan. Overige merken zullen na deze hobbel de transparantie verder doorzetten en zelfs hun interne projecten, financieen en strategische overwegingen openlijk met de buitenwereld delen. Maar dan zijn we wel weer een jaartje of tien verder. Eerst maar eens even de medewerkers online.

Meer voorbeelden van bedrijven die nu al zo open zijn over eerder ‘interne zaken’? Andere sectoren? Buitenland?


Geplaatst in

Delen



Er zijn 23 reacties op dit artikel

  • Absoluut een leuk initiatief maar het mag wat mij betreft nog wel een stap verder. Denk bijvoorbeeld aan wat Macaw in januari 2005 al deed door alle medewerkers een eigen blog te geven. Moet eerlijk zeggen dat ik niet weet hoe het er nu mee staat. Binnenkort Lisette Hoogstrate maar eens bellen!

    geplaatst op
  • Altijd leuk om de medewerkers achter de bedrijfsnaam te zien, maakt het een stukje persoonlijker en een blog zou dat nog versterken.

    Twee tips; Vergis ik mij of is het geheel (nog) niet ontsloten via de hoofdsite? Ik kon het langs die weg niet vinden. Tweede, maak van de contact-link een echte link naar mailto-formulier, want met alle online mailsites gaat mailto bij mij niet goed.

    geplaatst op
  • @Marco: Ik heb even doorgeklikt op Macaw maar die heeft op dit moment nog zes weblogs van medewerkers. Maar dat is nu precies het verschil: vroeger had je altijd een aantal mensen die publiek zichtbaar waren: de persvoorlichter, de brandmanager, de marketingmanager, de CEO. Nu dat een paar meer, maar je heb geen inzicht in de organisatie.

    Wat dat betreft kan Mirabeau nog een stap zetten. Ben benieuwd of ze dat ook gaan doen.

    Wat dan ook sterk zou zijn is ex-medewerkers blijven tonen, met hun blogs. Dan krijg je dezelfde vraag als wat speelt bij MF: van wie is die content dan eigelijk? En mag je de naam blijven noemen? Of moet je dat zelfs contractueel vastleggen?

    @Erik: je hebt gelijk idd. Ik kreeg de tip en zag de T-shirts. Via de site vond ik m wel, maar via vacatures en een banner team Mirabeau. Toch nog wat voorzichtig idd. Wellicht dat nog veranderd naar aanleiding hiervan jouw suggestie. Ik zal eens vragen.

    geplaatst op
  • "Oud water in nieuwe kruiken", of zoiets.
    Ik mis hier volledig de nieuwswaarde van. Ok, ik denk dat je graag wilt zien dat merken meer over mensen gaan (merkmens...) maar als dít het nu is? Leuk voor Mirabeau die "free publicity" (klant van je? ;)), maar totaal geen waarde naar mijn mening.

    Het kleinbedrijf plaatste al járen hun medewerkers op internet en hoe vaak werd dat niet afgedaan als achterhaald en kneuzig. En nu is het plots gerelateerd aan hippe termen (?) als MVO, social networks. Dank je de koekoek.

    Maar ik wil geen spelbreker zijn, hierbij nog een lijstje met bedrijven die hun medewerkers voorstellen;
    http://www.decolabel.nl/1024/contact.html
    http://www.breda-actief.nl/index.php?page_id=9
    http://www.driebit.nl/team.php
    http://zestsoftware.nl/home/team
    http://www.traducteurs.com/Nederlands/startpagina/professioneel_vertaalbureau/tabid/2763/Default.aspx

    geplaatst op
  • Leuk gedaan, wel jammer van de vele typo's ('concultant', 'recourcing', 'creren'?)... Zegt hopelijk niets over de QA afdeling dat dit zo online staat ;)

    geplaatst op
  • Ik sluit me aan bij Martijn van Well met "oude wijn, nieuwe zakken". Adviesbureau &Samhoud; bijvoorbeeld draagt het personal brand van de medewerker uit in relatie met het bureau. Natuurlijk staan alle medewerkers al lange tijd op de website (zie http://www.samhoud.nl/index.php?id=31&no_cache=1&L=1) en op de visitekaartjes staat "medewerker &Samhoud;" om deze relatie nogmaals te benadrukken, waarbij de medewerker voorop staat.

    geplaatst op
  • @Marco: hier ben ik al ;-) Bij Macaw bloggen we intern nog altijd allemaal veelvuldig, iedereen krijgt gewoon zijn/haar eigen blog bij indiensttreding. Op onze externe blog, blogs.macaw.nl, mag iedereen die wil bloggen. Dit zijn momenteel inderdaad een stuk of 6 mensen varierend van directeur tot developer.

    En ook nog even in verband met het 'online zetten' van je eigen mensen: op onze website gebruiken we sinds 2005 vrijwel uitsluitend zelf gemaakt foto materiaal (we hebben een aantal mensen die mooi kunnen fotograferen) en de mensen op de foto's zijn ook in 9 van de 10 gevallen Macawers. Ik vind dat ook eigenlijk niet meer dan logisch, het is jouw site, dus waarom dan ook niet jouw mensen er op?

    geplaatst op
  • Op http://www.sombrero.nl van reisbureau in Oudenbosch(NB) zijn de foto's van de medewerkers gecombineerd met een door henzelf ingesproken audioboodschap met hun reiservaring en tips.
    Prima onderscheidende marketing in een door prijsmarketing gedreven segment

    geplaatst op
  • Grappig. Ik ben het echter wel met Martijn eens dat ik dit niet zo ontzettend vernieuwend vind. Wel leuk is een discussie over hoe je dit verder kunt trekken om je brand sterker te maken. Tenminste, als je bedrijf een brand is. Ik vind bijvoorbeeld de suggestie van Erwin over ex-medewerkers erg sterk (gebeurt dit al ergens?) maar dan moet je dit ook vrijlaten en niet censureren.... Wat je ook zou kunnen doen is tijdens een lopend project je klanten een blog geven met het vriendelijk verzoek dit bijvoorbeeld wekelijks of maandelijks bij te houden (in ruil voor een discount? :-) Ik kan me voorstellen dat dit bij een bedrijf die geen brand is maar wel brands levert/maakt (bv unilever) dit minder relevant is, niet?

    Overigens onderschrijf ik voor de 2e maal de waarde van het boek van Cialdini http://www.marketingfacts.nl/berichten/20060726_waarom_u_dit_moet_lezen/. Iedereen die zich bezig houdt met het beinvloeden van mensen en gedrag (en doen we dat niet allemaal in marketingland?) zal toegevoegde waarde van dit boek ondervinden...

    geplaatst op
  • In 2002 had RapidSugar voor het eerst al haar medewerkers met foto en contact data op haar website. Kern gedachte was dat we wisten dat onze bestaande klanten altijd blij waren met de prettige en goede communicatie die ze hadden met hun RapidSugar contactpersonen.

    Dat hebben we dan ook centraal op de website gezet. De mensen zijn je visite kaartje. Alle medewerkers met foto's (en eenvoudige animatie) erop, inclusief contact data. Plan was ook een MSN of andere chat service te maken zodat je bij de foto met 1 klik bij de medewerker in de chat kwam. Uiteindelijk was dat te complex en te duur 8-( Achteraf gezien lijkt dat bijna op twitter of een backchannel omdat we ook status info eraan wilde toevoegen.

    Van alles was de hoofdfunctie en het doel: laagdrempelig contact maken door 'persoonlijke' communicatie. Uiteindelijk is dat gelukt met alleen de foto en de contact gegevens. Men had vaak onze website open als ze met ons belden.

    We doen dit overigens ook al jaren met onze kaartjes, altijd met foto van de persoon. Je herkent soms eerder de gezichten dan de namen 8-)

    Inmiddels ziet de website er weer anders uit en zijn we nu via begonnen ons RapidStage blog onze mensen een inhoudelijk podium te geven. We zijn afgelopen vrijdag gestart. Het is een groepsblog zodat we rustig kunnen doen en leren. Zet het in je feedreader. Oh, en we hebben inmiddels 4 twitteraars onder ons bij RapidSugar. Die krijgen ook nog een hoekje op t blog 8-)

    RapidStage Het RapidSugar blog

    RapidSugar website

    geplaatst op
  • Nou, ik werk dus bij zo'n sportschoenfabrikant en ik denk dat het nog wel even zal duren voordat al mijn collega's (25.000+) online staan....

    geplaatst op
  • Kunnen we ook zien wie er aan het fd.nl en abnamro.nl hebben gewerkt ;-)

    geplaatst op
  • Hmmm, volgens mij is het nog niet klaar.... waarschijnlijk kan je het daarom nog niet bereiken via de regulier website...

    (in Safari krijg ik veel 'undefined' vakjes, een error in de xml en teksten worden niet ge-escaped, het in Flash ge-embedde lettertype bevat niet alle tekens waardoor tekens met accenten wegvallen).

    geplaatst op
  • @Erwin:
    Over Ex medewerkers gesproken die doen dat in sommige gevallen zelf.
    http://www.exlostboys.com/ ;)

    geplaatst op
  • Ik heb nog even een telling gemaakt:
    Decolabel 5
    Breda-aktief 17
    Driebit 10
    Zestsoftare 10
    Traducteurs 19
    Samhoud 42
    Somberro 10
    RapidSugar 30
    Qi 29
    LostBoys 159
    Mirabeau 60 (dus toch niet allemaal, of kijk ik verkeerd ?)

    RapdidSugar was idd. erg vroeg. Herinner het me nu ook.

    Het is logisch dat het kleinbedrijf eerst omgaat. Extreem gezien is bij een eenpitter de enige medewerker ook de CEO, de perswoordvoerder en de brandmanager. Dan kan er dus weinig 'mis'. Bij het kleinbedrijf is het al wat moeilijker, maar al steeds meer voorbeelden (waarvoor dank).
    Bij grote bedrijven echter wordt traditioneel veel meer gestuurd op het merk. Daar zit een speciale marketing communicatie manager, een persvoorlichter of een brand manager. Die bepaalt normaal de boodschap, de identiteit. Het loslaten van het merk is 1 van de grootste uitdagingen in dat vak. En dat begint nu toch langzaam te gebeuren. Eerst bij LostBoys, en nu bij Mirabeau. In die zin is dit uitermate vernieuwend en is de trend duidelijk.

    En, Daniel, het zal nog even duren, maar vroeg of laat zal het SAP systeem gewoon een standaard webkoppeling krijgen waarmee designers een (3d?) ruimte kunnen ontwikkelen om hun medewerkers allemaal in te presenteren. En niet alleen de medewerkers, maar ook de meest gecommittterde klanten.

    @Kjeld: ex-medewerkers die zich verenigen? Goed idee. http://www.cmgalumni.com/ is een vergelijkbaar initatief maar staan alle leden niet genoemd. Veel bedrijven (en universiteiten) hebben alumni verenigingen maar die moeten dikwijls genoegen nemen met een blaadje dat ze periodiek krijgen. Daar zal wel e.e.a. gaan veranderen. Ook ex-collega's moet je koesteren. Je komt ze immers altijd wel weer ergens tegen.

    @Martijn: "Oud water in nieuwe kruiken"?: de relatie tussen dit proces en termen als co-creatie heb ik zeer uitgebreid onderbouwd in de link die ik erbij aanbood. Ik raad je aan er eens op te klikken, daarvoor stond die link er namelijk.

    Thanks voor alle aanvullingen so far. Kent iemand buitenlandse voorbeelden?

    geplaatst op
  • @Erwin
    Niet zo vals zeg ;)
    Het concept van persoonlijke benadering en een merk waaraan mensen zich kunnen identificeren is toch ook allerminst nieuw te noemen? Misschien dat dit voor grote bedrijven nu "plotsklaps" gaat spelen, maar (wederom) voor het kleinbedrijf was dit absoluut al gesneden koek. Daar is de ondernemer (in combinatie met die paar personeelsleden) de vertegenwoordiging van het merk, sterker nog hij/zij is het merk. En in de persoonlijke relatie worden nieuwe producten/diensten gesmeed.

    Ik deel wel de mening dat de ontwikkeling van techniek nu mogelijk maakt dat ook grote merken niet om direct contact met de klant heen kunnen en bedrijven die het creatief inzetten succesvoller zijn.

    Zoals anderen hier ook betogen gaat het daarbij toch echt wel verder dan "alleen" de profielen van medewerkers online zetten en dat is waar ik op doelde met mijn verkeerd gebruikte spreekwoord ;)

    Even voor mij nog wat dieper ingaan op het onderwerp:
    Als ik je goed begrijp vind je het belangrijk dat het bij merken gaat om mensen en dat mensen het merk uitdragen in MVO, co-creatie en netwerken. Op zich doen ze dit natuurlijk al, werknemers zijn al mensen en die mensen hebben ook een leven buiten werktijd. De manier waarop dit tijd wordt besteed (houding/activiteiten) reflecteert voor een deel al op het bedrijf waarvoor hij/zij werkzaam is.

    In hoeverre denk je dat deze mensen te sturen zijn in hun uitingen (doen en laten) om het merk verder vorm te geven? En zijn er verschillende prioriteiten aan toe te kennen? (is het belangrijker dat verkopers dat doen dan productiepersoneel, of maakt dat niet uit?)

    geplaatst op
  • Bij ex-werkgever PPMC staan alle medewerkersop de site, met statieportret en privéfoto. Wel een discussie toen over wel/geen directe responsemogelijkheid, uiteindelijk is die helaas gesneuveld. Concullega ICSB.nl doet hetzelfde en voegt publicaties van de betreffende medewerker toe.

    geplaatst op
  • Als het mijn bedrijf was zou ik het ook niet doen.
    Je maakt het die headhunter "sharks" het er wel heel erg makkelijk mee. Zo ook wel hoor als je weet hoe de email structuur er uit zie dan kunnen ze iedereen direct mailen en ben je binnen no time al je medewerkers kwijt of meer aan het betalen.

    geplaatst op
  • @Martijn: Om verder te gaan in de punten die je aanhaalt:

    Kleine bedrijven zijn nauwelijks bewust bezig met het bouwen van een merk. Door gewoon te doen wat ze doen en daar helder direct over te communiceren met hun klanten, geven ze het merk eigenlijk al vorm (tenslotte wordt een merk in het hoofd van klanten precies zo behandeld als een mens).

    Grotere bedrijven hebben sinds de opkomst van massacommunicatie in kranten, radio en tv het zenden geautomatiseerd: een eenvoudige boodschap moest het worden, herhaalbaar op alle kanalen. Omroepstraten, mediabureaus, reclamebureaus: allemaal sectoren waardoor het zenden zorgvuldig is geprofessionaliseerd.

    Mensen die communicatie studeerden werden tot voor kort opgeleid als 'zend-specialisten'. Een relatie bouwen doe je echter in een dialoog, dat geldt voor mensen, dat geldt ook voor merken.

    Je open en kwetsbaar openstellen is daarvoor noodzakelijk. Kleine bedrijven zullen dat al vaak doen. In het kort betekent het voor dit aspect grote bedrijven een voorbeeld zouden moeten nemen aan kleine, in plaats van andersom. Aardig om te zien dat het inderdaad zo werkt en dat dit fenomeen voor het eerst waarneembaar is bij kleinere bedrijven.

    @Lode: Dank! Ik tel 17 medewerkers. Bij ICSB tel ik er 11.

    @Kjeld: die e-mail structuur is toch een peace-of-a-cake? Je tikt gewoon '@shell.com' in Google... Dit is precies de angst waar ik het over heb. Het gaat erom dat je vanuit de kracht werkt, en niet vanuit je angst.

    De volgende keer dat ik erover schrijf, is het bij een bedrijf van 500 medewerkers of meer okee? (of een waanzinnige andere innovatie die we nu nog niet kunnen bedenken).

    geplaatst op
  • @Erwin: Ik bedoel er mee te zeggen dat je het heel makelijk maakt voor iedereen om er achter te komen wie de guru's zijn en ze zo weg te kapen. Je weet nu precies wie het is. En die headhunter losers wil ik het niet makelijker maken.

    geplaatst op
  • @Kjeld: ik begrijp dat je dat bedoelt. Maar waar het mij om gaat is dat als je zo'n guru trots laat zeggen op een site waarom het zo geweldig is bij dat bedrijf te werken, dat je dan alleen maar moeilijker wordt mensen los te weken. Mensen zullen vooral in het begin het aantal aanbiedingen zien toenemen, maar uiteindelijk zal er alleen nog een luisterend oor zijn voor bedrijven die zich werkelijk in een bepaald persoon hebben verdiept en niet vanuit een lucky shot zomaar wat proberen. Dan komen we in de hoek van de personal career brands en dat is weer een heel ander verhaal.

    geplaatst op
  • Geloof dat het vanuit recruitment perspectief erg positief is. En dan dus niet dat headhunters ze wegkapen, want daar is het in zijn geheel niet relevant voor. Zoals An de Jonghe altijd zegt: het gaat niet om identificeren, de goede kennen we allemaal wel. Het gaat om overhalen. Dit straalt kracht uit. Macaw met de blogs ook. Recent in een Olof Frankfort van Macaw hier ook over gehad. Hij stelt ook heel duidelijk (en goed volgens mij): wij willen eigenlijk dat elke medewerker elke maand weer voor ons kiest, niet dat ze hier zomaar zitten. Dat is de juiste mentaliteit volgens mij.

    Overigens gaat b.v. WR weer heel ver, die zet zelfs de tarieven online. Maar goed, voor een bedrijf dat de main focus op geld heeft (zowel in dienstverlening als in reden om voor ze te werken) is dat dan wel weer heel consequent!

    Staffplanning zet wel alle foto's online van de medewerkers per vestiging.

    Ik denk dat het bedrijven veel persoonlijker maakt.

    Magnus heeft ook een blog, helaas zonder meer dan de naam van de persoon en ook niet bepaald regelmatig bijgehouden. Kunnen nog veel leren, maar op zich al goed dat men zich hiermee bezig houdt.

    geplaatst op
  • Ook mijn bedrijf, Proven Partners, heeft al jaren haar medewerkers online staan. Ze staan prominent gekoppeld aan het kennisgebied dat ze vertegenwoordigen. Eens dat het voor een kleinbedrijf makkelijker is. Daarnaast is het mijn inziens ook belangrijk wat het doel is. Als je werkt aan relaties (diensten) is het een must. Als je bedrijf vooral producten verkoopt, lijkt het me minder relevant.

    Ik verwacht hierbij wel een discussie over de sollicitatiegevoeligheid van het individu, iets wat nu toch al speelt nu onervaren P&O-ers het internet afstruinen naar informatie over sollicitanten.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.