Lengte URL heeft invloed op kijk-en klikgedrag

5 december 2007, 08:07

De lengte van een URL in de zoekresultaten van Google is van invloed op het klikgedrag. Dit blijkt uit een eyetracking onderzoek van MarketingSherpa. In een test met business professionals bleek dat zij 250% meer klikten op een organisch zoekresultaat wanneer de URL kort was, maar ook als de korte URL onder een lange URL werd getoond.

De lange URL werkt mogelijk als een barrière en vestigen de aandacht van de gebruiker op het daarop volgende zoekresultaat. Hierbij is de kijklengte op de betreffende zoekresultaten dus beduidend langer maar er wordt nauwelijks op geklikt. In de heatmap zijn de roodgekleurde gedeelten intensiever bekeken dan de geelgekleurde gebieden. Een rood kruisje is een linkermuisklik (activering).

What about user experience! Al meer dan 10 jaar ben ik werkzaam in de online scene. Ik analyseer door zowel kwalitatieve als kwantitatieve technieken in te zetten, wat gebruikers nodig hebben, hoe zij zich gedragen op internet en welke drijfveren zij hebben. Met deze verkregen inzichten help ik bedrijven en organisaties hun klanten en relaties te begrijpen en te kijken welke kansen zij hebben om de user experience te verbeteren en te innoveren. Specialiteiten ● UX Research : (remote) usability testen, eyetracking, groepsdiscussies, face-to-face interviews, enquêtes, AB en Multivariate testen, card sorting, tree testen, taakanalyse, Google Analytics ● UX Design : customer journey mapping, user flows, user scenario’s, persona’s, navigatie -en contentstructuur , informatie architectuur, wireframing Alles voor zowel desktop, mobiel, tablet en apps. U kunt mij altijd benaderen voor interim dienstverbanden of freelance opdrachten.

Categorie
Tags

12 Reacties

    thomas

    Voor wie heeft dit bericht wel nieuwswaarde? ik vind het niet belangrijk.


    5 december 2007 om 08:35
    Bas van den Beld

    Interessant onderzoek, maar volgens mij al reeds bekende resultaten? Dat de url van grote invloed was op het klikgedrag was al langer bekend.

    Verder natuurlijk altijd interessant om dit soort rapporten te lezen 🙂


    5 december 2007 om 08:37
    rjmvandiepen

    @Ulco: business professionals zijn ook ‘normale’ mensen. Om een afwijking tussen business professionals en ‘normale’consumenten te constateren dien je deze groepen te vergelijken om een significant te ontdekken in het kijk- en klikgedrag.


    5 december 2007 om 08:52
    Ulco

    @Robert-Jan,

    Theoretisch gezien zou je gelijk kunnen hebben maar praktisch is het echt onmogelijk hoor. Als slechts 25% van de ‘business professionals’ naar de URL zou kijken is een 250% hogere CTR door een korte URL echt niet te doen.

    Sowieso lijkt de hele conclusie dat een korte URL 250% meer klikken krijgt verkeerd, de lange URLs krijgen 2,5x minder klikken doordat mensen op de URL focussen en daardoor geneigd zijn om het resultaat eronder te klikken.

    Volgens mij klopt het beter als je “maar ook als” vervangt door “onder voorbehoud dat”.


    5 december 2007 om 09:12
    Roy Platje

    Gaat het hier nu over de url of over de pagina titel? Als ik de screenshots bekijk gaat het alleen om de page title, een belangrijk verschil. Overigens wel raar dat een eyetracking onderzoeksbureau niet het verschil weet tussen een url en een pagina titel, maar ja geen core business denk ik.


    5 december 2007 om 09:14
    rjmvandiepen

    @Roy: de afbeelding laat zien dat zowel naar de page titel als de url is gekeken. Uit het getoonde beeldmateriaal kan ik geen conclusie trekken of MarketingSherpa gelijk of ongelijk heeft en dus in de war is over de pagetitel of url. Ik ga er maar even vanuit dat ze bij MarketingSherpa weet waar ze het over hebben. Zo niet, dan kunnen we dus ook gaan twijfelen aan de rest van hun rapportages.


    5 december 2007 om 09:36
    Ulco

    De afbeelding laat zien dat er 2½ keer zoveel gekeken wordt naar de titel van het resultaat onder de lange URL.

    M.a.w.: Als de eerste plaats niet haalbaar is wil je onder een resultaat staan met een lange URL. Dat levert je een berg meer klikken op. Mits je je met de site richt op ‘business professionals’ want van gewone mensen kijkt driekwart niet eens naar de URL.

    Ik ga volgende week de eye tracker ook maar eens aanslingeren. Ben wel benieuwd wat het effect is bij gewone gebruikers…


    5 december 2007 om 09:59
    Martijn van Well

    Het lastige van dit soort onderzoeken is ook dat het volgens mij sterk afhankelijk is van het soort zoekopdrachten en de relevantie van de zoekresultaten op dat zoekopdracht.

    Een lange url of title die compleet aansluit bij een lange zoekopdracht zal waarschijnlijk weer eerder de aandacht trekken van een korte url zonder relatie met de zoekopdracht (trefwoorden die terugkomen).

    En een lange url met variabelen zal anders gelezen worden dan een nette maar zelfs langere url (index.php?id=7&cat=17&product=9877 of /wijnen/frans/champagne_uit_de_champagne_streek).

    Interessant dus zeker, maar elk onderzoek lijkt een nieuw onderzoek uit te dagen 😉


    5 december 2007 om 10:05
    Elja

    Martijn maakt volgens mij een goed punt. Ik kan mee voorstellen dat wanneer er een leesbare lange url getoond wordt waarin ook nog de trefwoorden staan waarop gezocht is de gebruiker wel eerder geneigt is op dat zoekresultaat te klikken.


    5 december 2007 om 10:19
    Bert

    Gaat inderdaad meer om de ‘leesbaarheid’ van de url, niet direct de lengte


    5 december 2007 om 14:09
    rjmvandiepen

    Wat jammer is aan het onderzoek dat je maar enkele feiten te weten krijgt en geen inzicht in de onderzoeksopzet. De taak die een testdeelnemer uit dient te voeren, is van grote invloed op het resultaat van het onderzoek. Wat we ook niet inzichtelijk hebben is of hier een Think Aloud protocol is gebruikt. Dit heeft namelijk ook direct invloed op het kijkgedrag.


    6 december 2007 om 06:40
    Mathijs

    Ze hebben het idd over de URL en niet over de ’title’ van een zoekresultaat, wanneer je even de pdf doorneemt;

    “The page appears to add another break in it visually and push searchers to click on the listing under the one with a long URL. By kepping the URL shorter, the focus remains on the title of your listing where you are likely to have more success with those searching for your product or service.”

    Persoonlijk denk ik dat de meeste mensen niet eens naar de URL kijken aangezien deze in de meeste zoekmachines enigzins wordt weggedrukt. En voor mij persoonlijk blijft de ‘description’ de belangrijkste factor om op een zoekresultaat te klikken.


    6 december 2007 om 08:13

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!