Google gadgets en auteursrecht

13 november 2007, 05:46

Steeds meer mensen lijken de persoonlijke pagina van Google in te stellen. Iedere lezer zal vast wel weten dat Google je de mogelijkheid biedt om zogenoemde gadgets toe te voegen aan je Google pagina. Een prima middel om te zorgen dat we allemaal Google blijven gebruiken. Google biedt ook een lijst met meestgebruikte gadgets aan. Momenteel staat de gadget van De Volkskrant | Sport op de eerste plaats met bijna 87.000 gebruikers. Op nummer twee staat Gmail met bijna 46.000 gebruikers en op nummer drie staat buienradar met bijna 43.000 gebruikers. Geen schokkende cijfers als je weet dat miljoenen internetters dagelijks gebruik maken van de site, maar toch. Als internetmarketeer heeft dit onderwerp ook mijn interesse. Ik ben alleen op een vreemd fenoneem gestuit dat ik graag aan jullie wil voorleggen.

Er verschijnen met enige regelmaat gadgets van handige programmeurs die echter niet eigenaar zijn van het merk dat achter de gadget schuil gaat. Als ik mijzelf als voorbeeld mag nemen: er is een gadget waarmee je een 9292ov planner op je Google pagina kan plaatsen, maar die is niet door mij uitgegeven. Mijn mobiele website (mobiel.9292ov.nl) wordt als gadget ingeframed. Ditzelfde is gebeurd met de NS planner. Ook daar gaat het om het inframen van de mobiele site (mobiel.ns.nl). Ook de populaire gadget van TVgids is niet door TVgids.nl zelf aangeboden. Ongetwijfeld geldt dit voor veel meer gadgets.

Daarnaast staat Google gebruikers toe om opmerkingen bij de gadgets te plaatsen. In mijn geval zijn dat (helaas) negatieve opmerkingen. Als ik dit vervolgens bij Google wil melden (want die optie bieden ze je aan) dan geeft de pagina een foutmelding.

Heeft een van jullie ervaring met die fenomeen dat anderen gadgets met jouw content aanbieden?

Mark de Bruin
Innovatiestrateeg bij Consumentenbond

Mark de Bruin (@mdebruin) schreef in 2007 zijn eerste blog bij Marketingfacts. Inmiddels zijn het er meer dan 150. Mark (1976) is senior marketeer met expertises in innovatie, online marketing, mobiliteit en digitale proposities via nieuwe media (internet, apps, social media, internet of things en AI) met focus op relevantie op langere termijn. Onderwerpen waar Mark graag over schrijft zijn: apps, Spotify, social media, trends en innovatie. Mark heeft vanaf 1997 bij deze werkgevers gewerkt aan innovatie, product ontwikkeling & marketing: Philips Origin eCommerce (1997/1998), PTT Post (1998-2000), Het Financieele Dagblad (2000-2004) 9292OV (2004-2011), ANWB (2011-2022) en 9292 (2022-2024). Vanaf 1 augustus 2024 werkt Mark als Innovatiestrateeg bij de Consumentenbond.

Categorie
Tags

8 Reacties

    ulti

    Ik vroeg me af of er ook al een gadget beschikbaar is voor hotmail? Zodat je snel kunt zien of er in je hotmail een mailtje is binnengekomen.


    13 november 2007 om 07:25
    Oli4b

    @Mark: Welkom op het nieuwe net 🙂

    @Ulti: Neem gewoon eens de moeite om zelf te kijken.


    13 november 2007 om 07:31
    RoyJanssenR

    Het is inderdaad de kracht van het (nieuwe) web, het delen van informatie. Ook al is die informatie niet van jou. Op zich, in mijn opzicht, niet schadelijk voor een bedrijf. Je informatie heeft een groter bereik zonder dat je er zelf iets voor hoeft te doen. Handig dus.

    Alleen je hebt het dus ook niet meer in de hand. En dat is wat veel bedrijven hierin tegenstaat. Krijg je dus gelijk ook het pun t wanneer er kritiek of negatieve reacties op deze ‘gadgets’ komen. Negativiteit die dus erg gemakkelijk direct met je merk en dus bedrijf geassocieerd wordt. Dat is dus weer iets wat je niet wilt. De vraag is dan weer hoe (in dit geval) google ermee omgaat. Het is ook weer niet de bedoeling dat een bedrijf maar elke vorm van kritiek weg kan laten halen. Dat geeft ook een scheef beeld.

    Wat je veel ziet is dat dergelijke organisaties zorgen dat ze zelf deze gadgets beschikbaar stellen, omdat ze het dan voor een groot gedeelte in de hand kunnen blijven houden. Helemaal in de hand houden doe je echter nooit. Iets waar je je met het internet denk ik maar bij neer zult moeten leggen.

    Een echte oplossing is er dus niet. Het lijkt me ook tegen het open karakter van het web ingaan om het verder verspreiden van je informatie dan maar te verbieden. Het zou wel een optie kunnen zijn.


    13 november 2007 om 07:46
    martinm

    Lijkt me uitermate positief als een gebruiker een iGoogle intergratie optie voor je maakt. User in control 🙂

    Denk dat een belangrijke motivator van veel gebruikers is dat ze sneller kunnen schakelen dan de websites zelf?


    13 november 2007 om 10:49
    Gerard van Enk

    Het is natuurlijk idd zo dat niet iedereen zo maar met jouw website functionaliteit aan de haal kan gaan.

    Maar een slim bedrijf zou hier juist op in kunnen spelen door de data/functionaliteit openbaar te maken via een API. Vervolgens kan je nog een wedstrijd organiseren wie de meest interessante/coole/etc widget/gadget/mashup maakt. Deze zou dan de ‘officiële’ widget kunnen worden.

    Ik denk dat het helemaal niet erg is als er meerdere widgets zijn, van het bedrijf zelf of door derden ontwikkeld. Als de terugkoppeling naar de originele site goed geregeld is, is het positief voor het betreffende bedrijf.


    16 november 2007 om 07:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!