Sociale netwerken maken zich op voor stroom aan advertentiegeld

7 november 2007, 09:44

Sociale netwerken maken zich op voor stroom aan advertentiegeldTerwijl er hier en daar nog wel twijfel bestaat over de effectiviteit van adverteren in sociale netwerken, maken de netwerken zich inmiddels op voor de miljarden reclamedollars die er volgens analisten aankomen.

Eerder deze week las ik op Emerce dat de sociale netwerken MySpace en FaceBook los van elkaar een eigen advertentienetwerk aankondigen. MySpace lanceert begin 2008 zijn nieuwe dienst SelfServe. Daarmee kunnen bedrijven hun advertenties rangschikken naar geografische of demografische voorkeuren of naar specifieke interessegebieden. Facebook lanceert drie nieuwe diensten onder de noemer Facebook Ads. Dit zijn resp. Social Ads (grotendeels gebaseerd op gebruikersprofielen), Beacon (advertenties via zogenoemde feeds) en Insights (het meest uitgebreide programma dat kijkt naar demografie en andere aspecten, zoals persoonlijke voorkeuren).

Ook het Nederlandse Hyves maakt zich op voor op de stroom aan advertentiegeld die de komende jaren wordt verwacht. Eind vorige maand werd bekend dat per 1 januari 2008 Hyves zelf alle advertentieruimte gaat verkopen. Sinds eind 2005 verkochten zowel WebAds als Hyves advertenties op Hyves. Inmiddels bestaat het salesteam van Hyves uit 9 medewerkers en zijn Wilco Kaasenbrood (voorheen Adlink), en Remco Bos (voorheen Talpa radio) aangetrokken als salesmanagers. Gisteravond sprak Yme Bosma, manager business development bij Hyves, in een uitzending van Radio Online over de nieuwe (commerciele) plannen van Hyves.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

7 Reacties

    Karian

    Op Partyflock bieden we al sinds april 2005 de mogelijkheid om advertenties gericht te sturen op basis van ledenprofielen en de gegevens die men hierop kenbaar maakt.

    Het is nu nieuw en hip omdat Facebook en Myspace dit gaan ondernemen? Dan ben ik heel benieuwd naar de stortvloed aan euro’s die dit gaan genereren!


    7 november 2007 om 12:21
    media

    Karian, kun je iets zeggen over jullie ervaringen gezien de discussies over effectiviteit van adverteren op social networks? Werken jullie op basis van CPM of CPC/CPA? Zijn de doorklikratio’s lager of hoger dan het marktgemiddelde? Welke adverteerders zijn het vooral die afkomen op sociale netwerken als Partyflock?


    7 november 2007 om 12:33
    Kasper Katje

    Ik heb idd hele goede ervaringen met adverteren op basis van de ledenprofielen op Partyflock (targeting op bijv. fan van een bepaalde DJ, bezoek van een bepaald feest of liefhebber van een bepaalde muziekstijl).


    7 november 2007 om 12:41
    Karian

    Wij maken onderscheid tussen bannering en promotionele berichtjes (nieuwsbrieven, maar dan via de site zelf). De banners zijn in te zetten op stad en omgeving en tegenwoordig ook op persoonlijke aanspreekvorm (profielnaam, ‘boodschap’). Bannering is steeds minder interessant, omdat mensen teveel adblockers installeren, niet persoonlijk aangesproken worden en het fenomeen banner is te duidelijk een advertentievorm. Doorgaans hanteren wij een CPM tarief.

    Onze promotionele berichten worden op dit moment voornamelijk ingezet voor feestaankondigingen om wel dichtbij onze doelgroep te blijven. Echter hebben we ook wel campagnes gehad voor kledingmerken (webshops), overheidsmededelingen, telefoonaanbieders etc. Men kan hier selecteren op praktisch alles wat men in het profiel invult: verjaaardag, provincies, land, stad, feesten waar men heen is geweest, artiesten waar men fan van is, acties waar men aan mee heeft gedaan, muziekstijlen waar men van houdt. Zoals je ziet zijn wij voornamelijk gericht op muziek en uitgaan, maar dat is de kern van onze site.

    De banners / tekstlinks waarbij men de eigen naam ziet verschijnen zijn klikgevoeliger. De promotieberichten zijn zeer succesvol omdat er vaak wat extra’s in aangeboden wordt en men wordt persoonlijk aangesproken.

    Reclame blijft ‘vervelend’, maar als het toegesneden is op wat jouw interesseert is het minder storend. Al denk ik wel dat het hierbij bittere noodzaak is om interessegebieden zeer nauw af te bakenen of in te delen in subcategorieen. Hoe breder je dat weer pakt, des te minder interessant het weer wordt voor de gemiddelde ontvanger. Waardoor het effect en de waarde van het totaal snel af zal nemen.


    7 november 2007 om 12:47
    Karian

    Wij hanteren trouwens een standaardtarief per aangeschrevene en daarnaast betaalt de adverteerder een bedrag per daadwerkelijke ontvanger.


    7 november 2007 om 12:48
    Karian

    Ik denk dat bannering (en dus CPM) in zijn geheel steeds minder interessant wordt. Tegenwoordig bezoekt men internet doorgaans met een doel en je advertenties moeten daarmee in overeenstemming zijn.

    Alleen is het altijd zo grappig dat adverteerders wel willen banneren, maar alleen per click willen betalen, maar eigenlijk geen uiting weten te (laten)produceren die ook daadwerkelijk tot klikken uitnodigt. Dat zie ik bij ons heel erg gebeuren, helaas. ‘Ik wil wel €0.10 per click betalen’ en dan krijg je een banner aangeleverd waarvan je van te voren kunt bedenken dat mensen niet klikken. Je moet mensen wel lekker maken en lokken.


    7 november 2007 om 12:55
    Kasper Katje

    @Marco: organisatoren van dance events hebben de genoemde vorm inderdaad omarmt maar wat betreft mijn campagnes gaat het om speciale mobiele telefonie acties (via affiliate marketing voor grote klanten) op basis van CPA.

    Een mooi voorbeeld was een speciaal Tiësto GSM pakket incl. kans op kaartjes voor ‘Tiësto in Concert’ waarbij ik dus bij de targeting alle leden met Tiësto als favoriete DJ en alle leden die een party waar hij had gedraait kon selecteren.


    7 november 2007 om 13:48

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief