Nieuwe richtlijnen voor User Generated Content

28 oktober 2007, 16:04

Anton Ekker meldt op de weblog van SOLV Advocaten dat een aantal media- en internetbedrijven, waaronder Microsoft, CBS, MySpace en Viacom, richtlijnen tot stand heeft gebracht voor het verspreiden van User Generated Content en de bescherming van de belangen van auteurs-rechthebbenden. De richtlijnen zijn vastgelegd in de User Generated Content Principles en hebben o.a. tot doel:

(…) the elimination of infringing content on UGC Services, the encouragement of original and authorized user-generated audio and video content uploads, the protection of the user privacy and the encouragement of a fair use of the copyrighted content on UGC Services (…)

Ekker weet verder te melden dat het initatief door velen wordt gezien als een poging om DRM-technologie te introduceren. Het zou met name de bedoeling zijn om state of the art filtering en blokkeringstechnologie te kunnen gaan gebruiken. Opmerkelijk is daarnaast de verplichting voor de aanbieder van de User Generated Content om gedurende een periode van 60 dagen informatie te bewaren met betrekking tot de internetgebruiker die de content heeft geplaatst. Deze informatie zou in geval van auteursrechtinbreuk dan kunnen worden verstrekt aan de auteursrechthebbenden. Daarnaast hebben de partijen onderling afgesproken elkaar niet aan te spreken in het geval dat hun content door een van de andere partijen niet goed wordt gefilterd.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief