Zoekmachine voor personen: Wieowie.nl

18 oktober 2007, 18:07

Wieowie.nlGisteren is Wieowie.nl gelanceerd. Een zoekmachine die op zoek gaat naar personen binnen een aantal netwerksites, Google en Youtube en deze gevonden informatie samenvoegt. Voor Marketingfacts zal ik even wat dieper ingaan op de geschiedenis, de ontwikkeling en lancering van dit concept.

Geschiedenis

Mijn bedrijf is gespecialiseerd in vertical searchengines. De spiders die hiervoor gebruikt worden zijn zelf ontwikkeld en in een vrij ver stadium qua intelligentie.

Enige tijd geleden, ik denk ergens in de zomer, had ik wat meer informatie nodig over een persoon en vond het onhandig om alle sites apart langs te gaan. Met de techniek in huis was het vrij makkelijk om 1 en 1 op te tellen en was de basis gelegd voor het idee. De hele basic versie stond, met behulp van enkele van mijn programmeurs, binnen een paar weken en heb toen een aantal mensen gevraagd om te testen (waaronder recruiters en een P&O afdeling). Die waren gelijk enthousiast en waren ook vanaf dag 1 trouwe gebruikers.

Ontwikkeling

Wieowie.nl heeft vanaf het begin de doelstelling gehad om overzichtelijk alle informatie van een query weer te geven. We hebben lang gespeeld met de user interface maar zijn uiteindelijk gegaan voor een semi-ajax structuur (zie bijvoorbeeld het laden). Intuitief bleek dit het beste en krijg je, vanwege soms de vele informatie, geen ellenlange pagina. Maar met alleen zoeken vonden we de site nog niet af en hebben we ook gekozen voor de optie om je naam te claimen om zo controle uit te oefenen op je naam. Omdat we veel kunnen opzoeken over een persoon leek het ons leuk om een soort PersonalRank (PR) toe te kennen aan een naam. Toen was direct de WoW-factor geboren (WoW = WieOWie). Hoe deze berekend wordt is, net als PageRank, een geheim ;). Het heeft te maken met connecties, vrienden, vindbaarheid op internet en bereidheid om je profiel in te vullen op Wieowie.nl.

Lancering

Na weken van testen, bugfixen en stresstesten zijn we gisteren live gegaan en hebben er een persbericht aan geweid. Hieronder de blogs/site die het hebben opgepakt:

Weblog Marie-Jose Klaver

Marie-Jose had niet begrepen dat Wieowie.nl live zoekt en wij dus niks opslaan. Helaas niks op gehoord en reactie geplaatst op haar log.

HRlog

Dank Bas voor de quote: “eng goed”. ;). Ook Emerce gebruikt deze quote. Er waren veel nuttige reacties op Bas’ artikel.

Emerce

Planet.nl

MolBlog

SearchCowboys

Security.nl

Aanvulling @ 19 oktober 2007

Op verzoek van een aantal MF Lezers zal dit artikel nog even wat dieper ingaan op meerwaarde t.o.v. andere personenzoekmachines, het gevaar van misinterpretatie van de gegevens en de verbeterpunten.

Al eerder op MF werd Spock besproken door Matthijs. Naast Spock zijn er nog een aantal wat grotere zoekmachines waaronder: Zoominfo, Wink.com, Wikiyou en Internetadressbook.com. Wieowie probeert meer dan een nederlandse vertaling te zijn door niet alleen op nederlandse sites te zoeken maar tevens een nederlands netwerk te creeëren door de mogelijkheid te bieden je naam te claimen. Zo kan de gebruiker enigszins controle uitoefenen op zijn/haar identiteit. Qua zoeken op nederlandse sites is Wieowie uniek in de zin dat het Internetadressbook dit ook doet maar slechts linkt naar de zoekresultatenpagina’s van de doorzochte sites. Zie bijvoorbeeld dit voorbeeld. Wieowie haalt een deel op van de zoekresultaten en citeert deze. Overigens geheel gebruik makend van het citaatrecht.

De zoekmachine heeft er inderdaad wel eens voor gezorgd dat een kandidaat door recruiters niet werd uitgenodigd vanwege wat comprimiterende info op het web. Hierbij moet ik aantekenen dat de andere kant op ook is voorgekomen; een bepaalde kandidaat voldeed niet aan de verwachtingen op basis van het CV maar na een zoektocht bleek de kandidaat een aantal leuke projecten op zijn naam te hebben staan die een positieve indruk achterlieten. De kandidaat werd dan ook uitgenodigd.

Bas van der Haterd adviseerde al om P&O’ers een training ethiek te gaan geven bij het gebruik van een personenzoekmachine om te voorkomen dat er verkeerde conclusies worden getrokken op informatie die heel gemakkelijk kan worden gemanipuleerd. Op de site zal ook een document verschijnen die waarschuwt voor misinterpretatie naar aanleiding van deze opmerkingen.

Maar dit betekent niet dat een personenzoekmachine compleet useless is. Integendeel, bij juiste interpretatie kan er mijns inziens een schat aan info naar boven komen. Als ik kijk naar hoe deze zoekmachines info combineren, en dan verrijkt met eigen inzicht, dan is het een goede eerste(!) indruk van een persoon.

Om misinterpretatie te voorkomen zijn er denk ik een aantal factoren waarmee een zoeker rekening moet houden:

  • Hoe generiek is de naam?

    Je moet dan denken aan Jan Jansen t.o.v. Nicolette van der Brugge-Hoevelaken.

  • Wat is mijn interpretatie van verschillende bronnen?

    Hoe kijk je aan tegen reacties op fora en prikborden? Wat is de waarde van een nieuwsartikel met die naam? Waar staat dit nieuwsartikel, NRC of een hobbysite?

  • Combineer ik alle bronnen op de juiste manier?

    Is persoon A op Hyves hetzelfde als persoon B op Schoolbank? Check dan vooral plaats, leeftijd, opleiding etc etc.

  • Zijn er tegenstrijdigheden in wat ik over een persoon weet en wat een personenzoekmachine mij vertelt?
  • En ook heel belangrijk: zie zoekinformatie als aanvullend en niet als leidend!

De zoekmachine is qua ontwikkeling nog lang niet klaar. Ook als ik kijk naar de grotere buitenlandse PSE’s (personsearchengines) heeft Wieowie nog veel te leren. Ten eerste zouden we meer informatiebronnen willen invoegen om meer naar boven te halen. Het internetadressbook.com is wat mij betreft hier leidend in als je kijkt naar het aantal bronnen. Ook op het gebied van de combinatie van resultaten kunnen we nog veel winnen. Dit is een typisch mensenwerkje dat vrij lastig te simuleren is met software. Ook hier geldt dat een verkeerde combinatie door de software nog meer gevolgen heeft.

Uiteraard sta ik open voor suggesties!

Bart Kappenburg is oprichter van Conversify. Het bedrijf levert software voor webwinkels om bezoekers door middel van notificaties, zoekfunctionaliteit en aanbevelingen te kunnen beïnvloeden om zo tot betere productkeuzes te komen. Dit leidt tot meer omzet voor de webwinkel, meer tevredenheid onder de klanten en minder retouren.

Categorie
Tags

16 Reacties

    Ray

    Voegt wat mij betreft weinig meer toe dan even Googlen op een naam. Ik kreeg in ieder geval veel irrelevante informatie. Bovendien bestaat het al in een prima vorm, namelijk: internetaddressbook

    Iets anders, ik vind het bericht wel erg raar geschreven. Alsof iedereen die hier artikelen plaatst even snel zijn/ haar eigen toko gratis kan promoten.


    18 oktober 2007 om 19:33
    media

    Bart, mooie dienst maar ik ben het wel een beetje met Joost en Ray eens, waarom zo vanuit de ik-positie gebracht? Waarom niet een goede analyse ten opzichte van bestaande diensten? Waarom denk je dat jouw dienst beter is dan anderen? Wat is uberhaupt die markt? Kortom, prima dat je over je eigen dienst schrijft maar het mag wel wat meer body hebben.


    18 oktober 2007 om 20:03
    Rogier

    Persoonlijk vind ik het een beetje vreemd om mf als platform voor zelfpromotie te gebruiken. Wat maakt deze dienst zo revolutionair, en waarom zijn recruiters dol enthousiast? Ik zou het mijn afdeling verbieden om te gebruiken aangezien het waarschijnlijk een verkeerde indruk wekt, wie zegt mij dat de informatie die ik lees de beste man of vrouw is die ik op bezoek krijg voor een sollicitatie?

    De ui en ajax vind ik ook niet zo revolutionair, of is dat om het een web 2 smaakje te geven? Dan noem ik bij deze deze dienst een bubble 😉


    18 oktober 2007 om 20:33
    media

    @Rogier, zoals ik al aangaf, prima om hier zo nu en dan over je eigen werk te schrijven (sterker nog, dat stimuleer ik ook), maar het moet wel in balans zijn en het moet meerwaarde hebben voor de lezer. Bovenstaande voegt vooralsnog weinig toe maar ik ga er vanuit dat Bart daar verandering in gaat brengen in de reacties 😉


    18 oktober 2007 om 20:37
    Ron

    Reclamepraat, Marketingfacts onwaardig. Jammer. Verder is het zoekgedeelte misschien ‘intelligent’, maar het gaat vooral om het interpretatieniveau: wat heb je nou precies gevonden? Zeker als recruiters aan de slag gaan met die informatie. Persoonlijk vind ik het niet ‘eng goed’, maar eerder ‘eng ongenuanceerd’, omdat ik alleen lijstjes krijg en geen waarde of weighing. Leuke 0.1-versie, maar ga vooral door;)


    19 oktober 2007 om 01:23
    jdevalk

    Iets met practice what you preach trouwens, zal de volgende keer proberen om in m’n comments niet drie keer een paragraaf met “ik” te beginnnen 🙂 Blijkt maar weer hoe simpel dat gaat 🙂


    19 oktober 2007 om 04:43
    media

    Bart, svp originele artikel niet aanpassen (dan wordt die namelijk weer gesloten). Dus graag aanvullingen en opmerkingen in de reacties plaatsen!


    19 oktober 2007 om 06:59
    jdevalk

    hehe da’s wel een nare eigenschap van het systeem Marco 🙂


    19 oktober 2007 om 07:01
    kappenburg

    @marco: daar kwam ik dus ook achter 😉 Deze aanvulling had gepast in de comments qua lengte?

    @allen: zie de aanvulling voor alle antwoorden op de vragen

    @joost: 😛


    19 oktober 2007 om 07:05
    sander

    In tegenstelling tot alle criticasters hierboven vind ik dit een prima artikel met een verwijzing naar een leuke en handige site, waarvoor dank.


    19 oktober 2007 om 12:51
    Alper Çugun

    Moeilijke afweging trouwens: Ik claim bij Wie-o-Wie mijn profiel en ik mag dan terplekke mijn Hyves en LinkedIn wachtwoord weggeven. Het maakt niet uit hoeveel vertrouwen een site bij mij heeft gewonnen (in dit geval 0), het is een slecht gebruikspatroon om logingegevens voor willekeurige sites te vragen.

    Ik weet dat het soms ‘niet anders kan’ omdat nog vrijwel geen enkele site open APIs heeft om deze gegevens op te vragen op een veilige manier (met OAuth of anders). Door het wel te doen krijg je misschien snel die extra gegevens maar je leert gebruikers ook aan dat het ok is om je wachtwoord weg te geven. Moet ik uitleggen waarom dat een slecht idee is?


    20 oktober 2007 om 18:40
    mvkranenburg

    Altijd een lastige optie. Wat moet ik met het tussenvoegsel van mijn naam doen? Nu heb je alleen de velden Voornaam en Achternaam.

    Kan je niet een extra veld erbij zetten voor tussenvoegsels of in voorbeeld hoe je het in moet vullen. Klinkt als een klein detail maar dit scheelt me toch weer wat nadenk werk.

    Verder vind ik het “verslavend goed”. Echt een topoplossig voor een actueel “probleem” of in dit geval “nieuwsgierigheid”.


    25 oktober 2007 om 09:58
    Peter Mangels

    Ook een handige website waarin je in meer dan 70 websites kunt zoeken naar personen EN bedrijven, o.a. Youtube, Google, Marktplaats, LinkdLN, Schoolbank, JIJ, Yahoo, Hyves etc etc!

    Lijkt wel op wieowie.nl maar is helemaal gratis en geen abbonement.

    Tevens Beta versie dus zal nog wel uitgebreid worden. Tevens handig: in drie talen, Nederlands, Duits en Engels. Cool.

    http://www.ik-vind-je.nl

    Gr. Peter Mangels


    12 september 2008 om 07:21
    Bas

    http://Www.kelenta.com heeft deze week een zoekmachine gepresenteerd voor het doorzoeken van open personendata. Het is mogelijk om met slechts 1 zoekopdracht uit te zoeken of iemand gescheiden/getrouwd is onder huwelijkse voorwaarden, met wie en wanneer. Daarnaast wordt onder meer getoond of de gezochte persoon onder curatele staat of bij een faillissement betrokken is.


    18 december 2014 om 14:13

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!