Google start met gadgetadvertenties
De advertentiemogelijkheden in het Google netwerk zijn weer verder uitgebreid. Nu met Google Gadget Advertenties. Ik dacht dat het mogelijk werd om te adverteren in widgets op websites, maar het is iets anders. “Websites-in-websites” noemen ze het zelf. Ofwel een Flash/Ajax achtige advertentie waarin je door tabjes en navigatie meer kunt vertellen dan in een normale banner. Nieuwe mogelijkheden voor de mediabureau’s lijkt me.
We zien ze wel vaker, maar het feit dat het nu ook in het Google netwerk geplaatst kan worden is wel boeiend. Ze geven een aantal aardige voorbeelden van gadget-ads. Erg interessant vind ik de “sharing” optie in advertenties. Ofwel, de code om een advertentie op je eigen site te zetten. Krijg je dan ook een deel van de opbrengsten? Onderstaand een voorbeeld van een advertentie
Wat vinden we er van?
Als je met deze advertentieformaten daadwerkelijk geld kunt verdienen, kan dit nog wel een grote hit worden. Ik vind de advertentie in deze post in ieder geval niet storend.
Met de juiste site (film reviews) zal hier vast wel geld uit kunnen worden gehaald! Wederom een goede stap van Google..
Aangezien de interactiviteit oneindig kan zijn is een bezoek aan de achterliggende website misschien niet eens meer nodig. Ik ben dan ook benieuwd hoe deze ads afgerekend worden. Per view, per interactie?
@ Andre,
Volgens mij zijn beide afrekenmodellen mogelijk.
Ik zie niet in hoe dit nu een andere vorm van adverteren mogelijk maakt dan al mogelijk was. De enige toegevoegde waarde lijkt mij het Google netwerk welke weer dezelfde nadelen heeft als een affiliate.
@Wolter Waarschijnlijk kijkt niemand er echt van op aangezien alle media- en reclame-bureaus het zelfde persbericht hebben ontvangen. Net als het nieuws over de advertentie mogelijkheden op Youtube wat ook al eerder mogelijk was in de US.
Business as usual dus
Hoe maken we de gebruiker duidelijk dat het om een in-banner click gaat of om een click die een ‘new window’ oproept? En als google per click gaat afrekenen dan denk ik dat ze er zelf weer heel rijk van worden door de vele ‘niet gewilde’ clicks. Ik heb net zelf de banner van deep focus geprobeert en ik kreeg niet duidelijk wat nu in-banner en outgoing was…
Ik ben het met Jeroen eens dat het vrij gewaagd is dit soort advertenties breed in te gaan zetten. Op dit moment zie je ze vooral bij grote adverteerders op grote kanalen. Ben benieuwd hoe men dit mensen gaat uitleggen die minder in het wereldje zitten.
@Bas, excuses, ging ervan uit dat het niet allemaal incrowd is wat MF leest…
Wat de kostenfactor betreft en het filteren van niet-gewilde kliks zijn er talloze manieren om dat te voorkomen.
Maar ben het wel eens met de opvatting dat het voor de ‘laggards’ onder ons wellicht niet direct duidelijk is hoe dit werkt. Denk dan ook dat het medium in deze fase niet voor elke adverteerder (lees: doelgroep) geschikt is. Maar alles went en dat dit meer toegevoegde waardekan bieden dan een simpele text ad is wel helder lijkt me.
@Wolter, Eduard, Het is precies zoals Frank al meld:
We zien ze wel vaker, maar het feit dat het nu ook in het Google netwerk geplaatst kan worden is wel boeiend.
Daarmee mag ik aannemen dat ook Rhinofly dit soort creaties kan maken zonder gebruik te maken van Google Gadget ads.
Ik zeg “business as usual” omdat er regelmatig nieuw soorten banners worden gemaakt en regelmatig nieuwe advertentienetwerken bij komen. Alleen meestal niet zo groot als dat van Google, dat moet ik toegeven.
Qua meten binnen de banner ben ik wel benieuwd naar hoever dit mogelijk is. Men zou kunnen optimaliseren binnen de banner lijkt mij. Wat de toegevoegde waarde daarvan is, is nog maar de vraag. Hoeveel kan je of wil je communiceren binnen een 336×280 of een 728×90? Is het niet beter om net als bij Billboards weinig te communiceren maar er voor te zorgen dat wat je communiceert wel opvalt? Wellicht krijgen we met dit soort banners daar iets meer inzicht in.
@Bas inderdaad, het soort banners is niet heel vernieuwend, behalve de “share”-optie, die vind ik wel spannend. Ben met name benieuwd hoe die gebruikt wordt bij het “gewone” publiek. De wereld minus marketingbloggers zeg maar 🙂
Wij bij Rhinofly hebben in 2003 al eens een vergelijkbare campagne gedaan voor werkenbijdeoverheid.nl. Een expendable met zoekmachine met actuele vacatures. Je kon dus in de banner direct vacatures zoeken, bekijken en naar jezelf mailen. Ook toen had het mediabureau al problemen hoe we moesten gaan plaatsen en meten. Daardoor heeft de campagne maar kort gelopen maar was wel erg succesvol voor wat wij zagen aan traffic.
@Frank, ja excuses daarvoor, ze hadden me nodig in New York anders was het wel goed gekomen natuurlijk bij dat mediabureau 😉
Ooops, 2003 schrijf je, Toen zat WerkenBijDeOverheid nog niet bij het juiste mediabureau, WerkenBijHetRijk al wel, maar het zal wel aan het DART systeem hebben gelegen of de exploitanten 😉
Toch even checken:
Maakt dit mogelijk dat ik straks rechts (links, of waar dan ook) een banner kan zien van mijn favoriete gadget retail merk: ‘Speciale aanbieding voor Erwin bij de HTC TyNc II: een home headset van Jabra voor 59 euro.. Betellen?’. En als ik dan bestel klik, krijg ik direct in de banner een bevestiging, en vervolgens een bevestigingsmail? Ik word dus herkend in de banner, maar ook de afrekening vind plaats in de banner.
Dat heb ik nog niet gezien en lijkt me wel een stap vooruit.
Maar misschien heb ik e.e.a. verkeerd begrepen :-s
@erwin dat zou zo maar kunnen ja. Enige punt is beveiliging. Normaal vinden betalingstransacties via een beveiligde https verbinding plaats. Een gemiddelde site met banners staat is onbeveiligd. Dat kan wat lastig worden dus. Maar in theorie moet het mogelijk zijn
@Frank: Tx. Ik zit idd niet zo in beveiliging. Maar zouden we in theorie over een aantal jaar niet alles met https doen? Het is geloof ik wat trager, maar dat is toch (ook) een kwestie van tijd? Ja/nee/fout/dom?
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!