Webanalytics leveranciersvergelijking door Forrester: iedereen is een winnaar

14 september 2007, 09:11

Op nummer 1: Coremetrics. Zij zijn evenals 4 andere leveranciers, een Leader in de web analytics wereld omdat zij aldus Forrester een product leveren waarbij kracht en gebruikersvriendelijkheid zijn gekoppeld aan sterke service. De vier andere Leaders: Omniture, Unica, Visual Sciences Visual Site, en WebTrends bieden krachtige platformen die iedere databehoefte van een organisatie kunnen vervullen.

Ongeveer iedere 18 maanden voert Forrester onderzoek uit naar de top web analytics tools. Het onderzoek, genaamd de Wave, beoordeelt de software aan de hand van 127 criteria. Slechts leveranciers met een omzet boven de USD 25 mln zijn beoordeeld. Het onderzoek wordt altijd met smart afgewacht door de industrie omdat de top 3 bij iedere pakketselectie verzekerd zijn van een plaats op de short list.

Bovenstaand plaatje toont de ontwikkeling van de Wave resultaten van de belangrijkste leveranciers.

Opvallend is de consistentie van de Leaders. Wat de Leaders allen gemeen hebben is dat ze voorop lopen in innovatie. In 2004 beschikten de leaders al over mooie overlays en goede funnel views. In 2006 lag de lat bij ROI rapportage op campagnes en service. Nu in 2007 beschikken de leaders allemaal over een zogenaamd data Warehouse. Hiermee kan een analist segmenteren over alle campagnes, bekeken content, producten en klantsegmenten.

Waar de Wave vroeger nog wel eens kritisch was is hij deze keer bijzonder mild. Naast de vijf leaders is HBX een strong performer, die met de kwalificatie “beste user interface” nog aardig in het zonnetje wordt gezet. Ook de 2 verliezers, Google analytics en Clicktracks krijgen nog altijd kwalificaties als “beste data visualisatie” en goede “prijs kwaliteit verhouding”

De mildheid van de lijst heeft volgens mij 2 oorzaken:

1. Volwassenheid van de markt: kwaliteit van de producten en de dienstverlening eromheen gaan telkens vooruit

2. Forrester wil geen vijanden: de markt is zeer competitief en een onvertogen woord wordt de analist nog jaren nagedragen.

Deze mildheid maakt de rapporten voor mij minder nuttig. Omdat iedereen een winnaar is, helpt dit rapport nauwelijks bij het maken van een goede keuze. Hoe denken jullie daarover?

Daniël Markus is oprichter en directeur van ClickValue, een performance based online marketing bureau uit Amsterdam. Data driven online marketing is zijn specialisme. Van daaruit helpt hij opdrachtgevers bij het blijvend verhogen van online rendement. Naast bloggen over dit onderwerp geeft Daniel regelmatig presentaties op nationale en internationale congressen en verzorgt hij cursussen via onder andere Beeckensteijn. ClickValue bestaat sinds 2003 en is inmiddels uitgegroeid tot een middelgroot bureau met meer dan 100 nationale en internationale klanten. Opdrachtgevers variëren van corporates als SNS, Harman Kardon, NUON en NS tot toonaangevende e-businesses als Kamera-Express, New York Pizza en Lamp&Licht;.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Tim de Vrind

    Ik vraag me idd ook af wat zo’n onderzoek, met deze uitkomst, wat zo lang duurt voor een nut heeft. De intimie in de branch weten wel voor welk budget je het beste pakket waar kunt krijgen.

    Ook de drempel qua omzet vind ik niet reeel (25 miljoen). Een gratis programma (van Google) mag dan blijkbaar wel meedoen.

    Een ander pakket, zoals bv. Admeta, ook zeer geschikt valt er nu buiten. Zelf veel met veel plezier met HBX gewerkt en in een verleden met Webtrends en sitestat.


    14 september 2007 om 10:21
    André Scholten

    Het onderzoek is mij te veel gespitst op de 127 criteria, dat lijkt een goede basis maar hoeft het niet te zijn. Voor je een pakket aanschaft kijk je eerst naar: wat wil ik allemaal meten. Dat zijn je criteria waarbij je dan een pakket moet zoeken. Vervolgens kijk je naar de pakketten die matchen bij deze criteria om daarna de randvoorwaarden te vergelijken.


    14 september 2007 om 11:02
    daniel@clickvalue.nl

    @André: zo zie ik het ook. Het gaat niet om wat de software allemaal kan. Het gaat om, welke data hebben we nodig voor de onderbouwing van onze beslissingen over campagnes, producten en design.

    @Johan

    Is inderdaad een interessant onderzoek. Vooral de conclusies zijn zinvol:

    1)Identiek geconfigureerde web analytics pakketten tonen meetverschillen tot 150%.

    2)Test web analytics implementaties zoals alle andere software implementaties. Meetfouten komen bijna altijd voort uit implementatiefouten

    3)Accuraatheid blijft een probleem. Dit maakt web analytics minder geschikt voor rapportage van exacte aantallen. Echter, wanneer het alleen maar gaat om ratio’s en verschillen is web analytic zeer geschikt. Met name voor de volgende activiteiten:

    1. A/B en multivariate testing

    2. Optimalisatie PPC Campaigns

    3. Optimalisatie Organische SEO Campaigns

    4. Segmentatie visitor traffic


    14 september 2007 om 13:56
    Aurelie Pols

    What struck me from the Forrester wave was the methodology applied where vendors but also user companies and (vendor) independent consultants were interviewed (the great guys from Stratigent for example).

    In this sense, Megan Burns did a really great job, allowing the Wave to evolve towards something balanced and when you read through it, it really reveals the evolution of the market in 3 segments: 1. powerful, flexible and yet complex (Omniture, Unica, Visual Site and WebTrends); 2. streamlined and simple (ClickTracks & GA) and 3. the balanced ones (Coremetrics & HBX).

    Related to some vendors, I still have questions such as for ClickTracks, following the departure of John Marshall (the nicest vendor on the circuit) but, for us, this position was taken over by IndexTools’ Denis Mortensen. Unfortunately, IndexTools didn’t make the cut, even though their monthly evolving pricing structure remains a great USP, when dealing with fluctuating traffic.

    I’m also happy Megan split WSS/VS between Visual Sciences Visual Site and HBX as, even though there are migration paths between the 2, it’s clearly not the same product as it doesn’t address the same company needs, which is not always clear to potential clients, unfortunately.

    Now, when you look more closely at the weightings, the need for integration of data, the metrics in themselves and the opportunity of segmenting as well as the reporting and analysis features have been put forward as we are moving away more and more from those canned reports. Last but not least, service/support has been put on the list, one of the reasons why Coremetrics is still – even though they have been for sale for over a year now – one of the leaders of the wave. So unfortunate you rarely come across them in Europe 🙁 But it’s described very well in the introduction “Coremetrics came out as leader, with a product suite that balances power, usability, and strong customer service for firms that want a partner, not just a vendor”.

    Overall, I think it’s a good paper, well explained and after all, it’s not only about the pretty picture in the end, it’s also about the comments that can be found in the paper as the Web Analytics market evolves from comparing products to really servicing companies in needs of data related insights that will hopefully influence their online strategy in an ROI perspective.

    @ Johan: the Stonetemple report that was distributed in San Francisco last spring during the eMetrics summit doesn’t compare the same products as the Forrester Wave – and if they are the same names, they aren’t the same versions such as WebTrends’ Marketing Lab 2 that was released in August of this year – so benchmarking is like comparing apples and pears. Additionnally, it doesn’t hold the same focus, nor the same methodology: StoneTemple opened practitioners eyes regarding discrepancy in numbers thus hopefully pushing towards standards (see latest WAA release) but I still unfortunately doubt it as it’s not in the current interest of vendors.

    Just a few random thoughts 😉

    Aurélie


    16 september 2007 om 10:20
    check over here

    With the Holmium laser, it is actually now easy to totally remove the prostate with minimal side effects. – Examining competition of products in the market by comprehending the weaknesses and strengths of recent competitors. Also the BPA leaching from containers and plastic-type material residue from product packaging.


    7 juni 2014 om 03:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!