Grote campagne in Nederland met QR code?
QR codes zijn 2 dimensionale barcodes, geintroduceerd door Denso-Wave in 1994, die allerlei informatie bevatten die door een mobiele telefoon ontsloten kan worden. In Japan is QR inmiddels een echte standaard geworden. QR codes zijn daar te vinden op verpakkingen van Mc Donalds, treinkaartjes, outdoor advertising, magazines en als tattoeages
Laatste weken zien wij nu toch ook in de landen om ons heen de eerste campagnes met QR codes ontstaan. Bijvoorbeeld deze campagne in Engeland voor een release van de DVD van 28 weeks later, die ik via Marcathing heb gevonden. Achter de code gaat de tekst schuil: “It’s back on DVD September 10th”. Deze campagne is ontwikkeld door Gia
Wanneer gaan wij nu eens in Nederland met QR codes aan de slag.
Is een campagne met een QR code niet remarkable? Worth spreading?
Ik wil alle merken van Nederland uitnodigen om er nu eens mee aan de slag te gaan en om dit terrein eens te gaan verkennen. Innovatie op dit gebied komt niet meer zo zeer uit de techniek maar uit nieuwe business modellen en slimme marketing tactics.
Ik sta tot jullie beschikking..
Ik weet uit ervaring dat de partyorganisator Extrema hier al gebruik van maakt op kaartjes en mobiele tickets. Werkt prima!
@Marc – ik vind je artikel op Marcathing een beetje te negatief van toon, persoonlijk. Je hebt gelijk dat het niets meer of minder is dan een tool om een URL in je telefoon te krijgen, maar dat zal volgens mij voor een hoop gebruikers nu juist bijzonder handig blijken te zijn. Je vraagt “Wat schiet ik er als gebruiker mee op dat er nog een tussenstap gemaakt wordt?” Het antwoord daarop lijkt mij: gebruiksgemak.
@Marc Ik wilde ook niet over standaarden praten. We gaan gewoon voor QR 😉 Geen databases of middleware. Gewoon simpel. Klaar!!
Wie wil de 1ste in Nederland worden??
@Raimo, helemaal mee eens. Ik wil nu wel eens over toepassingen gaan praten ipv standaarden, technologie, etc! Hoe kunnen organisaties QR Codes inzetten om hun klant gelukkiger te maken 😉
Natuurlijk kunnen we blijven roepen hoe geweldig die QR Codes zijn, maar uiteindelijk moet het in de praktijk ook iets van terecht komen.
Vandaar dat bij deze doe ik een voorstel om een open workshop te organiseren. Ik wil alle organisaties uitnodigen die eens in de praktijk willen ervaren wat QR Codes voor hun klanten kunnen betekenen!
@Peter, Wat de open standaard van QR Codes betreft ben ik super enthousiast! Het feit dat het een hele eenvoudige en laagdrempelige tool is om een URL in je telefoon te krijgen is juist de enorme kracht!
De vraag die je aanhaalt “Wat schiet ik er als gebruiker mee op dat er nog een tussenstap gemaakt wordt?” heeft betrekking op partijen in de markt 2d barcode technieken aanbieden waarbij je eerst via een (voor de gebruiker onnodige) tussenserver van de partij wordt geleid. Een vorm van vendor-lockin en daar ben ik inderdaad niet echt een groot voorstander van ;).
@Marc
Doe dat nerden/tech praatje maar tegen mij 😉
@Raimo: ikke (denk ik)! 😉 Laten we anders op MoMo even bijpraten.
@Marc, Lijkt me een goed idee een open workshop over QR codes. Ik wil graag helpen met de organisatie en invulling ervan.
@Raimo: ‘We gaan gewoon voor QR 😉 Geen databases of middleware. Gewoon simpel. Klaar!!’
Ben verbaasd door deze reactie.
Wist je dat elk QRcode bedrijf (behalve Semacode) een eigen database erin gebruikt? Ik kan je verschillende QRcodes geven die allemaal niet met elkaar werken omdat ze allemaal een eigen database gebruiken!
Het probleem voor de bedrijven als volgt:
Het meeste geld gaat in het investeren in de readers, die gratis worden weggegeven.
Indien je de QRCode zonder database gebruikt, kan je een opensource QRcode generator gebruiken voor het maken van een QRCode.
Elk bedrijf kan dan de gratis generator gebruiken voor het aanmaken van de QRCodes en gebruikt vervolgens de gratis software van het QRCode bedrijf (waarin veel geinvesteerd is). Weg inkomsten voor het QRcodebedrijf => weg QRcode bedrijf.
Om die reden gebruiken alle QRcode bedrijven (behalve Semacode) gewoon keihard een database bij hun codes!
Voor de consument betekent dit niets dan verwarring. Hij/zij ziet niet welke QRcodes wel een database hebben en welke niet. Na een paar keer scannen van verschillende QRcodes die niet met elkaar werken, zal de consument gedesillusioneerd ophouden.
ShotCodes heeft (momenteel nog) geen openrouting net zoals bijna alle QRcode bedrijven. Echter het is wel een aparte standaard en zal nooit voor verwarring bij de consument zorgen. (de standaard discussie is een discussie apart en laat ik hier maar even buiten).
Wij doen momenteel onderzoek naar de commerciele haalbaarheid van 2d barcodes. Daarnaast hebben we onderzoek gedaan naar de verschillende type codes met de toepassings gebieden.
Tevens hebben we een QR code ontwikkeld met kleur waardoor de opslag capaciteit aanzienlijk groter wordt, opslag van bv een ringtone is dan mogelijk.
Ik geloof niet in codes die alleen maar via een db lopen, ik denk dat het een beperking is voor een grootschalige implementatie. Juist de creative zaken die je met bv QR of PM codes kan ontwikkelen kunnen de markt een stimulans geven, de codes moeten naast functionaliteit ook een fun factor hebben. Neem zo’n foto van die gevel met de QR code, GEWELDIG.
@Toine de eerste vraag is natuurlijk een alternatief voor wat precies ;). Als je bedoeld als alternatief voor QR Codes denk ik niet. Er zijn toepassingen denkbaar die met beide technologieën gerealiseerd kunnen worden maar dat is het dan ook zo’n beetje.
Ik ben een beetje sceptisch over MC2. Ik een grote voorstander ben van standaarden en MC2 gaat hier zeker een bijdrage aan leveren. De vraag is echter hoe snel gaat dit gebeuren… The time is now 🙂
Even een andere vraag. Wie zou de telefoons moeten voorzien van readers de fabrikanten, de operators of gewoon volledig aan de gebruikers over laten?
Even over MC2. Ik geloof er ook niet zo in.. Dit soort dingen moet je bij de OMA beleggen.
@Marc, antwoord is en/en en niet of/of.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!