Nederland topspeler op het gebied van online gaming!
Afgelopen week werd bekend dat het investeringsfonds van Joop van den Ende en Hubert Deitmers een substantieel minderheidsbelang neemt in het Nederlandse spellenbedrijf Spill Group. De rest van de aandelen blijft in handen van de oprichters van het bedrijf, Peter Driessen en Bennie Eeftink. Het is niet bekend hoe groot de investering is, maar naar verluidt gaat het om enkele tientallen miljoenen euro’s.
Spill Group exploiteert 24 game portals in 17 landen (in Europa, Azië en Amerika) waarmee het op dit moment meer dan 40 miljoen unieke bezoekers per maand trekt. Het behoort daarmee volgens eigen zeggen tot de top 5 wereldspelers op het gebied van casual gaming.
Wie de meest recente whitepaper (pdf) van Casual Games SIG bekijkt, ziet dat in de lijst van aggregators maar liefst
drie twee Nederlandse spelers zijn opgenomen. Naast Spill Group vinden we daar Zylom (in 2006 overgenomen door RealNetworks) en Oberon Media
. Ook op het gebied van game development spelen we internationaal aardig mee waardoor de vraag die ik 1,5 jaar geleden stelde inmiddels kan worden beantwoord met ja, Nederland is een topspeler op het gebied van online gaming!
Eerdere berichten over games op Marketingfacts:
Serious gaming kans voor Nederland?
De puberale trekjes van gaming
Recordomzet voor gamesindustrie
Zylom.nl website van het jaar 2006
PwC: Nederlandse gaming-industrie groeit snel
Online gamers in te delen in zes segmenten
oberon media is toch niet uit Nederland?
Gezonde jonge Markt. Zeker naar Europa toe kan Nederland een voortrekkersrol betekenen. Denk aan de gelokaliseerde platformen van Zylom op sites als RTL.de, TF1.FR of Expressen.se. Of het enorme, weliswaar kwalitatief minder interessante, distributienetwerk van Spill group. En interdaad, Oberon is van Israelische afkomst.
Vooralsnog positieve berichtgevingen. Ik verwacht zeker dat deze ontwikkelingen zich door gaan zetten.
kijk eens op http://www.uvmementors.nl en http://www.uvme.biz/262181
groet,
Wouter van den Brink
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!