Zylom.nl website van het jaar 2006

13 december 2006, 05:28

Ik kon er gisteravond door uitlopen van afspraken helaas niet bij zijn, maar in Hotel Arena vond de prijsuitreiking van website van het jaar plaats.

De overall top 3 is dit jaar:

  1. Zylom.nl
  2. Kaartenhuis.nl
  3. Google.nl

De gamesite Zylom maakte vorige maand nog bekend een record van 2 miljoen unieke bezoekers te hebben gehad en werd daarnaast tweede in de Technology Fast 50.

De uitslag binnen de verschillende categorieen is als volgt:

Auto en verkeer
1 31,6 % anwb.nl
2 18,7 % 9292ov.nl
3 14,2 % routenet.nl
4 10,3 % ns.nl
5 9,2 % autoweek.nl
6 4,4 % autotrader.nl
7 3.5 % vananaarbeter.nl
8 3.4 % autotrack.nl
9 3.1 % routemobiel.nl
10 1.4 % autotelegraaf.nl

E-commerce en veilingsites
1 40.2 % marktplaats.nl
2 19,0 % bol.com
3 12.7 % ebay.nl
4 8.1 % wehkamp.nl
5 6.7 % kieskeurig.nl
6 6.2 % speurders.nl
7 3,0 % neck.nl
8 1.9 % vergelijk.nl
9 1.1 % kelkoo.nl
10 1.1 % kijkshop.nl

Entertainment en lifestyle
1 55.9 % kaartenhuis.nl
2 11.3 % radio538.nl
3 6.6 % libelle.nl
4 5.7 % omroep.nl
5 5.1 % staatsloterij.nl
6 5.1 % vara.nl
7 4.5 % vrouwonline.nl
8 2.5 % sbs.nl
9 2.3 % rtl.nl
10 0.9 % talpa.tv

Financiële producten en diensten
1 45.6 % rabobank.nl
2 24,0 % postbank.nl
3 11.3 % belastingdienst.nl
4 9.9 % abnamro.nl
5 2.6 % fortisbank.nl
6 2.4 % snsbank.nl
7 1.9 % ingbank.nl
8 1.2 % alex.nl
9 0.7 % interpolis.nl
10 0.5 % spaarbeleg.nl

Sport en spel
1 54.4 % zylom.nl
2 11.2 % spele.nl
3 7.9 % spelletjes.nl
4 6.2 % funnygames.nl
5 4.7 % spelpunt.nl
6 4.5 % vi.nl
7 4,0 % sport.nl
8 3.9 % knvb.nl
9 2.1 % telesport.nl
10 1.1 % voetbal.nl

Fast Moving Consumer Goods
1 20,6 % ah.nl
2 13.3 % kruidvat.nl
3 12.4 % hema.nl
4 11,5 % superdeboer.nl
5 10,1 % airmiles.nl
6 7.6 % aldi.nl
7 6.8 % heineken.nl
8 6.6 % lidl.nl
9 6.4 % makro.nl
10 6,0 % c1000.nl

Reizen en recreatie
1 24.7 % weekendjeweg.nl
2 14.6 % d-reizen.nl
3 12.5 % centerparcs.nl
4 10.4 % klm.nl
5 9.2 % inpakkenenwegwezen.nl
6 8.5 % schiphol.nl
7 8.4 % sunweb.nl
8 6.8 % vrijuit.nl
9 4.4 % kras.nl
10 0.5 % vakantiereiswijzer.nl

Huis & tuin
1 32.4 % ikea.nl
2 24.5 % intratuin.nl
3 19.9 % funda.nl
4 6.5 % praxis.nl
5 3.8 % eneco.nl
6 3.6 % karwei.nl
7 3.1 % essent.nl
8 2.8 % kwantum.nl
9 1.9 % nuon.nl
10 1.5 % dimo.nl

Blogs en Communities
1 27.3 % hyves.nl
2 20.7 % geenstijl.nl
3 15.3 % sugababes.nl
4 11.4 % habbo.nl
5 9.6 % tweakers.net
6 4.5 % cu2.nl
7 4.3 % fok.nl
8 3.1 % flabber.nl
9 2.5 % marketingfacts.nl
10 1.3 % sargasso.nl

ISP’s en Portals
1 67.8 % google.nl
2 12.3 % startpagina.nl
3 5.8 % planet.nl
4 5.2 % home.nl
5 2.8 % hetnet.nl
6 1.7 % tiscali.nl
7 1.7 % chello.nl
8 1.2 % ilse.nl
9 1.1 % casema.nl
10 0.4 % lycos.nl

Internet en Telecom
1 26.3 % hotmail.nl
2 20,0 % kpn.com
3 17.3 % msn.nl
4 8.5 % orange.nl
5 8.4 % vodafone.nl
6 8.2 % t-mobile.nl
7 4.9 % tele2.nl
8 3.3 % hi.nl
9 2.5 % ebuddy.com
10 0.6 % jamba.nl

Nieuws en informatie
1 31.1 % nu.nl
2 12.2 % wikipedia.org
3 10.8 % geenstijl.nl
4 9.5 % detelefoongids.nl
5 9.5 % nos.nl
6 8.3 % ad.nl
7 5.4 % telegraaf.nl
8 5.1 % volkskrant.nl
9 4.9 % goudengids.nl
10 3.2 % nrc.nl

Onderwijs, overheid en non-profit
1 25.3 % kennisnet.nl
2 19.1 % schoolbank.nl
3 13.1 % digid.nl
4 10.2 % ib-groep.nl
5 8.3 % overheid.nl
6 6.6 % toeslagen.nl
7 5,0 % svb.nl
8 4.9 % belastingdienst.nl
9 3.9 % rug.nl
10 3.6 % uva.nl

Gezondheid
1 24.6 % gezondheidsplein.nl
2 10.8 % dokterdokter.nl
3 10.5 % zilverenkruis.nl
4 10.3 % gezondheidsnet.nl
5 10.1 % achmea.nl
6 9.6 % ziekenhuis.nl
7 8.8 % menzis.nl
8 8.5 % unive.nl
9 5,0 % consumed.nl
10 1.7 % vitaminstore.nl

Zoals je ziet was Marketingfacts zelf ook genomineerd in de categorie Blogs en Communities, maar tegen de bezoekersaantallen van partijen als Hyves, GeenStijl e.d. kunnen we natuurlijk niet op;-)

Alle winnaars hartelijk gefeliciteerd!

Overigens werden er dit jaar 345.597 stemmen uitgebracht, veel minder dan de 628.000 stemmen tijdens de verkiezing vorig jaar. Worden we een beetje moe van al die verkiezingen?

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

8 Reacties

    Steeph

    Nou, ik vond de overall winnaar eigenlijk wel een verrassing. Toch een heel specifieke site waarvan ik niet verwacht had dat het zo populair zou zijn.

    (Oftewel, ik heb iets gemist).

    De uitreiking was overigens goed verzorgd en druk bezocht. Helaas geen gratis drank. Dus als verliezer hou je het dan kort als je toch verder geen bekenden ziet.

    Het zou wel fijn zijn als ze een verkiezing weten te verzinnen waar niet puur de getalsmatige overmacht de doorslag geeft. Dan leggen de kleine, maar mogelijk zeer vernieuwende of bijzondere, sites het snel af tegen de sites die de massa bedienen.


    13 december 2006 om 06:39
    Steeph

    Dat zeg ik, ik heb duidelijk iets gemist mbt Zylom. Maar goed, ik kan niet alles bijhouden.

    Wat ik wel opvallend vond was dat bij de uitreiking van de prijs aan zylom.nl twee mannen stonden.

    En dat voor een site die helemaal draait om het aanbieden van spelletjes aan de doelgroep vrouwen….

    En van mij mogen jullie ook best eerste worden hoor. Lees jullie met veel genoegen (en professionele belangstelling)


    13 december 2006 om 06:54
    mvkranenburg

    @ Marco / Erik: ik ben nou eens ook echt benieuwd hoe men tot deze uitslag is gekomen. Wat ligt hier nou aan de grondslag is dit echt inhoudelijk beoordeeld met een expert review en het stemmen van consumenten of wint degene het grootste emailbestand die zijn of haar lezers aanzet tot stemmen?


    13 december 2006 om 07:26
    Steeph

    @Martin: De voorselectie heeft plaatsgevonden door een paar communicatiebureau’s naar ik begreep. Kriteria als navigatie, gebruikersvriendelijkheid en volume speelden daarbij een rol (geen flauw idee hoe wij door die selectie gekomen zijn).

    Daarna was het puur een open stemming. Veel sites hebben in ieder geval melding gemaakt van de verkiezing door een logo (tijdelijk) op de homepage te plaatsen. Zo ook Hyves.

    Sommige zijn zover gegaan dat ze inderdaad hun klanten gemaild hebben.

    Dat geeft dus de betrekkelijkheid van deze uitslag aan.


    13 december 2006 om 07:35
    Paul van Oosterhout

    Ik kan er echt niet bij dat zylom.nl gewonnen heeft.

    Wat is daar nu, zonder de opbrengts van de verkoop, nu speciaal aan….


    13 december 2006 om 10:01
    Steeph

    Paul, dat moeten we waarschijnlijk aan de vrouwen vragen. Want dat is de doelgroep.


    13 december 2006 om 10:41
    mvkranenburg

    @ Erik. Dank voor je uitleg. Deze commissie was mij nog onbekend. Weet je ook of de deelnemende partijen of winnaars een kopie van deze beoordeling krijgen. Dat zou wel waardevol zijn dan weet je ook waarom je het wel of net niet bent geworden.


    13 december 2006 om 11:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!