Chrysler haalt bakzeil met Nederlandse ‘viral’

20 juli 2007, 08:32

Begin dit jaar werd het fenomeen ‘virals’ door een aantal reclamemakers en marketeers uitgeroepen tot ‘flop’ van het jaar. Maar liefst 55% van de 75 aanwezigen beweerde geen heil te zien in deze bij sommige adverteerders toch geliefde eigentijdse vorm van marketing.

Dit zal deels te maken hebben met de soms nog ongrijpbare factoren die dergelijke videocontent tot een viraal succes maken. Dat een gedegen script en juiste executie van het concept zelf slechts een deel van de key-factoren zijn, blijkt wel uit het feit dat autofabrikant Chrysler vandaag aankondigde per direct hun ‘Dodge Nitro’-‘viral’ van het internet te hebben gehaald. Dit na klachten over de inhoud ervan.

In de spot wordt een hond tijdens het urineren tegen deze typisch Amerikaanse SUV (aka PC-tractor) geëlectrocuteerd en geheel bruin ‘afgebakken’. Dit in het kader van de pay-off : ‘charged with adrenaline’.

Alhoewel ik afgelopen week dacht dat het hier een ‘spoof’ betrof, kwam vanochtend het bericht binnen dat Chrysler zelf toch de afzender is en deze online gedistribueerde commercial van het net heeft gehaald. Dit natuurlijk met de nodige excuses:

“Chrysler Group was dismayed to discover that an advertisement created by an ad agency (red.: FHV BBDO) supporting our Netherlands Market Performance Center goes far beyond the bounds of what the company considers appropriate,”. (…) “Although European commercials — especially ‘viral’ ads like this one — are often edgier, this one went over the edge”. Chrylser zou tevens bezig zijn “investigating the origins of this commercial.” (…) “extremely bad taste”, aldus een persbericht.

Wat mij betreft is de commercial soieso een beetje misplaatst, aangezien geen enkele unique selling point van dit vehicle onder de aandacht wordt gebracht. Daarnaast lijkt het mij dat de potentiele Dodge Nitro-doelgroep zich juist bevinden in het segment waar het hebben van een hond veelal gemeengoed is. Alhoewel de gewraakte spot niet meer te zien is via het YouTube-platform, kun je de Dodge-‘viral’ hier alsnog bekijken.

Ronald ter Voert
ADVISOR | MODERATOR | EXPERT in the field of (digital) media, marcom, tech & innovation | Owner of RTV MEDIA. bij RTV MEDIA.

Ronald is adviseur, moderator en producent op het gebied van (digitale) media, marcom, tech & innovatie voor uiteenlopende opdrachtgevers. Van startups, scale-ups tot de grotere bedrijven en instellingen. Hij is ook als jurylid verbonden aan een aantal gerenommeerde vakprijzen. Eerder was hij onder meer hoofdredacteur bij Emerce en tv-producent bij Endemol, SBS en Fremantle. Ronald produceert en presenteert het wekelijkse radio-podcast-vodcastprogramma ‘Tech & Innovatie’ op EASY FM en diverse populaire audio- en videoplatformen, is dagvoorzitter en moderator bij EMERCE, produceert podcasts en nog veel meer.

Categorie
Tags

11 Reacties

    Tim Koppers

    1 ding hebben ze in ieder geval voor elkaar gekregen, jij blogt erover.

    Juist het gevoel wat je moet krijgen (volgens Chrysler) wordt zeker goed overgebracht, net zoals in de andere tv-reclame van ze. Waar iemand met een lege accu even een boost krijgt van een Chrysler.

    Geen slechte viral en heel erg slecht over tussen ad agency en Chrysler. Lijkt me sterk dat ze dit effect niet konden inschatten.


    20 juli 2007 om 08:40
    Gosse AdB

    Mooi voorbeeld van goed-voor-bureau-slecht-voor-merk…


    20 juli 2007 om 09:23
    jeroenmirck

    LaComunidad is hem inderdaad aan het seeden geweest. Zelf had ik er geen tijd voor, maar door de buitenlandse berichtgeving zijn Maarten (Adfo-nieuwssite) Ronald (Adfoblog) en ook Susanne erover gaan bloggen. Met een dubbele doublure tot gevolg… 😉


    20 juli 2007 om 09:27
    Jerome Brussee

    deze viral is geproduceerd door Minibar. Geloof overigens niet dat dit slecht voor het merk is maar kan wel begrijpen dat Chrysler er officeel afstand van neemt – loslaten, precies zoals het hoort.


    20 juli 2007 om 09:56
    Pieter Bas Elskamp

    Zouden ze niet gewoon met opzet nu afstand doen, met zoveel bombarie, persbericht e.d.?

    Hij is namelijk nog steeds te zien op Jouwbuis (en als iets er echt af had gemoeten, was dit inmiddels echt al wel gebeurd) en het nieuws gaat opeens veel harder rond dan hiervoor…


    20 juli 2007 om 10:02
    media

    @Ronald: Kwikfit met Piet paulusma past inderdaad prima in dat lijstje!

    Ik zie net dat DaimlerChrysler Nederland er een persbericht (o.a. via ANP) over naar buiten heeft gebracht. Komt bij mij wat onwerkelijk over allemaal. Met voorbedachte rade?


    20 juli 2007 om 11:25
    ronaldtervoert

    @marco: ik zag dat planet er ook al over heeft geschreven.

    Denk niet dat het vooropgezet is. Chrysler zou afgelopen jaar al vaker de ‘fout’ in zijn gegaan met ‘over the edge’-commercials. Dat de Amerikaanse bobo’s de spot willen terugtrekken (gek genoeg is hij toch nog via youtube (weer?) te vinden, ligt ook in het feit dat er in The States een of ander rumoer is over hondengevechten. In dat kader past dit ook.

    Zie deel uit ander artikel:

    Last year, Chrysler’s US dealers criticized the company for its ads, saying they did not highlight the competitive features of the vehicles.

    Chrysler’s condemnation of the advertisement comes days after Atlanta Falcons football player Michael Vick was indicted over alleged involvement in a dog-fighting operation.

    Vick has denied direct involvement in pitbull fights alleged to have taken place on property he owns in Virginia. The indictment in Richmond, Virginia, said dogs had been put to death by drowning, hanging, gunshot and electrocution. It also charged Vick and his associates with shooting dogs that did not pass muster after tests of their fighting ability.

    Vick has no connection with Chrysler Group.


    20 juli 2007 om 11:33
    Baronnn

    @Ronald… even een uitstapje. Die Vick is de bestbetaalde American Football speler. Vandaar de impact in de USA.


    20 juli 2007 om 12:23
    ronaldtervoert

    @baronn: dank voor je research 😉


    20 juli 2007 om 12:26
    Jur

    Ik kwam laatst deze auto viral website tegen met echt bijna alle auto virals die je wilt zien gewoon! zie http://www.autovirals.nl en geniet


    27 oktober 2009 om 15:13

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief