Net Promotor Score

Net Promotor Score

De Net Promotor Score (NPS) is een methodiek die de sterkte van klantloyaliteit aangeeft voor een merk. De score wordt bepaald op basis van de mate waarin mensen producten of merken aanbevelen aan hun vrienden. De door Bain & Company ontwikkelde NPS-methodiek onderscheidt drie verschillende groepen respondenten: ‘Promotors’ (9-10), ‘Passief Tevredenen’ (7-8) en ‘Criticasters’ (0-6).

Het percentage Promotors wordt vervolgens verminderd met het percentage Criticasters. Het resultaat is de zogenaamde Net Promotor Score (NPS), een percentage dat de klantenloyaliteit van een onderneming definieert en door Bain gepresenteerd wordt als sterk gecorreleerd met de autonome groei van een onderneming.

Het lijkt een logische en daarmee uiterst werkbare methodiek, maar er is ook twijfel van hoogleraren, die vinden het te eenzijdig. Ik had er al van gehoord en ga het verder in de gaten houden in elk geval.

Bron: IN10


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.