AdWords advertenties op (concurrerende) handelsmerken

AdWords advertenties op (concurrerende) handelsmerken

Vandaag is te lezen dat de Australian Competition and Consumer Commission (ACCC) Google voor de rechter sleept vanwege het feit dat een AdWords-adverteerder de naam van een concurrerend bedrijf in de titel van haar advertentie had geplaatst.

Dat de betreffende adverteerder wordt aangeklaagd vanwege schending van een handelsmerk is goed voor te stellen. Ik ben echter wel verbaasd dat ook Google wordt aangeklaagd, omdat het de mogelijkheid biedt om te adverteren op merknamen van derden.

Google geeft namelijk duidelijk aan dat adverteerders zelf verantwoordelijk zijn voor hun zoekwoorden en teksten en raadt adverteerders en eigenaren van handelsmerken aan om eventuele geschillen zelf onderling op te lossen.

Voorkomen van concurrerende advertenties
Om te voorkomen dat concurrenten gebruik maken van jouw handelsmerk (zowel als zoekwoord of als tekst in de advertentie) kun je een fax sturen naar Google Ierland met een verzoek misbruik van handelsmerken in de toekomst te voorkomen.

Hiervoor komen overigens alleen handelsmerken (woordmerk) in aanmerking die zijn geregistreerd bij het Merkenbureau BeNeLux. De hele te volgen procedure kun je hier lezen
Google zal vervolgens bepalen of het verzoek wordt gehonoreerd.

Persoonlijk vind ik adverteren op de merknaam van concurrenten ‘not done’, maar deze keuze moet iedere adverteerder voor zichzelf maken. Mocht de Australische rechtbank echter anders beslissen dan zal dat ongetwijfeld gevolgen hebben voor het beleid van Google op dit punt.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 18 reacties op dit artikel

  • Is Google hier in het verleden al niet eens voor op de vingers getikt? Kan me herinneren dat in Frankrijk een vergelijkbare case heeft gespeeld maar ben even kwijt wat de uitkomst daar van was

    geplaatst op
  • Klopt, zijn al verschillende rechtzaken geweest. De adverteerders zijn zelf verantwoordelijk hiervoor, niet Google. Alhoewel Google wel ermee bemoeid en merknamen als KPN etc. herkend en in eerste in stantie niet toelaat als keywords, je kan hiervoor uitzondering aanvragen.

    geplaatst op
  • @David Wolff
    Heb je helemaal gelijk in. In Frankrijk heeft Google de rechtzaak destijds verloren. Zie deze post op Tweakers.net.

    @SEO Blog
    Het is inderdaad mogelijk om een uitzondering voor het adverteren op een bepaalde merknaam aan te vragen. Er zijn ook voorbeelden genoeg (vooral telecom) waarin resellers wordt toegestaan om te adverteren op de merknaam. Ook affiliates hanteren dit principe regelmatig.

    Naar mijn mening is dit niet verstandig, omdat het de kosten onnodig opdrijft. Als eigenaar van de merknaam ben je immers zelf het meest relevante zoekresultaat en ben je dus altijd goedkoper uit dan via een derde partij.

    geplaatst op
  • Niet alleen in Frankrijk, ook in Duitsland, VS en Nederland zijn eerder rechtzaken geweest.

    geplaatst op
  • Toevallig gisteren nog een verzoek gedaan om onze naam uit een AdWords campagne van een concurrent te laten halen (die nog wel te vinden is op de naam van een andere concurrent, overigens). We gaan nu toch ook maar de officiele procedure van Google in (met verzoek tot uitsluiting: http://www.google.nl/tm_complaint.html). Overigens heeft Christiaan Alberdingk Thijm iets vergelijkbaars beschreven in oktober 2004: http://www.solv.nl/pub_docs/1316Emerce oktober 2004.doc. Vooral het feit dat Google die suggesties doet aan concurrenten werkt het in de hand. Herhaaldelijk hebben opmerkingen gehoord in de trant van "Dat gaf Google zelf aan, hoor!".

    geplaatst op
  • Adverteren op merknamen van concurrenten vind ook ik 'not done' bijvoorbeeld Bakker Jansen die 'Bakker Pietersen' als keyword heeft opgenomen of Bakker Pietersen met naam noemt. Maar wanneer ik Vodafone abonnementen verkoop via mijn (affiliate) website en niet kan adverteren met 'Vodafone' wordt het wel heel lastig om verkeer via Adwords te genereren. De volgende stap is dat je zelfs geen merknamen meer op je pagina mag noemen of dat deze automatisch eruit gefilterd worden in het Google algoritme.

    geplaatst op
  • Het is en blijft een zeer lastig en evenzo interessant spanningsveld tussen wat er mag, wat er kan en wat ethisch verantwoord is (maar dat is behoorlijk variabel).

    Deze case is echter interessant omdat het om een behoorlijke aanklacht gaat van een behoorlijke organisatie (indirect de Australische regering...). Volgens deze organisatie faalt Google erin om de sponsored links adequaat te onderscheiden van ‘organic’ search results. Daar hebben ze wat mij betreft niet ongelijk in...

    Google is niet onder de indruk: "Google Australia believes that these claims are without merit and we will defend against them vigorously", maar ik ben benieuwd of de rechter dat ook vindt...

    geplaatst op
  • Wij zijn in het verleden ook al eens beschuldigd van het adverteren op de merknaam van een ander. Het vreemde was echter, dat dit een postorderbedrijf uit Zwolle was die bij ons aan de bel trok. Het is voor ons als reisorganisatie echter totaal irrelevant om te adverteren op (een verschrijving van) hun merknaam, en deze kwamen ook niet voor in onze AdWords campagnes.

    Blijkbaar zit er in de routine van Google ergens een logaritme, die onze merknaam (waarop wij wel adverteren) koppelt aan de (verschrijving van de) naam van de postorderaar.

    In een ander geval werden wij door een andere reisorganisatie van hetzelfde beschuldigd. Deze reisorganisatie was gespecialiseerd in vakanties naar Turkije, en wij adverteren op Turkije gerelateerde woorden (echter niet op hun merknaam). Blijkbaar associeert Google een zoekopdracht op de merknaam van onze concurrent met Turkije, en besloten ze advertenties van ons te vertonen.

    Dit was allebei snel opgelost, door deze merknamen als uitsluitingswoord op te geven voor de campagnes, maar vreemd is het wel.

    geplaatst op
  • Nog even als aanvulling op bovenstaande reactie: het hoeft dus niet per definitie de schuld te zijn van de adverteerder. Het kan ook veroorzaakt worden door de "slimheid" van het systeem van Google.

    geplaatst op
  • Er zijn situaties in Adwords die niet met een aanvraag tot merkbescherming is op te lossen.

    Het adwords algoritme lijkt enige tijd geleden te zijn aangepast waardoor je geen merkbescherming krijgt op bijvoorbeeld een merknaam als de onze 'Weekendjeweg.nl' (of bungalows.nl of hotels.nl). Ook al heb je aangevraagd bij Google dat adverteerders hier niet op mogen adverteren als zoekwoord.

    Hoe dit werkt?
    Omdat Weekendjeweg.nl (en zo ook bungalows.nl, hotels.nl) als twee woorden wordt gezien door het algoritme, er staat een . tussen, worden advertenties ook getoond als men op een breed keyword als weekendjeweg, bungalows of hotels adverteert (zonder '.nl'). Dit soort merknamen bestaan namelijk uit een woord wat zonder .nl een veelgebruikte generieke term/woord is. Wat zodoende niet als merk kan worden vastgelegd (maar wel mét .nl).

    Als een adverteerder dan ook in de kop van een advertentie 'keyword insertion' insteld, dan geeft dat een zelfde situatie waarop een rechtzaak als bovengenoemde kan volgen. (Concurrenten komen in dit voorbeeld 'onbewust' naar voren op andermans merknamen).

    Ps; "Het adwords algoritme lijkt enige tijd geleden te zijn aangepast" stel ik omdat voorheen merkbescherming in deze situatie wel werkte.

    geplaatst op
  • @Ronald - dat komt denk ik door extended/broad keyword matching. Het 'matchen' van zoektermen die bij jou op breed staan aangemerkt, waardoor Google deze toont op synoniemen. En een synoniem is dan nogal een rekbaar begrip omdat Google dit linkt aan woorden die er in eerste instantie niets mee te maken hebben. Dit gebeurt op basis van zoekgeschiedenis en klikgedrag waardoor Google een relatie ziet tussen bepaalde zoektermen.

    geplaatst op
  • Even een korte vraag met betrekking tot bovenstaande, ik werk voor de vacaturebank bouwvacatures.nl en ik tik dit in in google en vervolgens komt er een gesponsorde koppeling naar voren www bouwvacatures nl die niet van mij is, valt dat ook onder inbreuk?

    geplaatst op
  • Bedoel je degene die als 2e resultaat staat (en die ook linkt naar bouwvacatures.nl) of bedoel je 'BOUWVACATURES NL' in de titel van een advertentie geheel onderaan?

    geplaatst op
  • probeer eens automerken.. opel, renault enz. Meeste zijn geblokkeerd. Overigens kan inderdaad de vermelding 'sponsored' link/organic imho iets helderder. N=3 onderzoek onder ouderen leerde me dat deze N=3-jonge senioren nooit zich hadden gerealiseerd dat dat betaalde links zijn.

    geplaatst op
  • @Jorg
    Bedankt voor je aanvulling. Extended broad match kan in deze inderdaad ook een rol spelen, waardoor de adverteerder zeker niet altijd de schuldige is. Ik ken een voorbeeld waarbij 'schoonmaken' en 'onderhoud' door Google als gelijk werden gezien met als gevolg niet relevante advertenties.

    @Peter Davelaar
    Ik neem aan dat je de advertentie van vacatures-nederland.nl bedoelt. Deze advertentie maakt gebruik van dynamic keyword insertion en daardoor wordt jouw domeinnaam de titel van hun advertentie. Google ziet 'bouwvacatures' en 'NL' als aparte woorden en maakt daarop deze match. 'WWW' wordt door keyword insertion automatisch toegevoegd.

    Netjes is het niet, maar het valt volgens mij niet onder inbreuk. Je zou eventueel de betreffende partij of desnoods Google kunnen vragen om het aan te passen.

    geplaatst op
  • @Jorg, als ik wwwbouwvacaturesnl intyp dan komt de advertentie van vacatures-nederland.nl ook naar boven bij adwords. Maar dan in de vorm WWW BOUWVACATURES NL.

    Dat is behoorlijk misleidend omdat ze refereren naar onze website. Maar goed, waarschijnlijk zijn er weinig mensen die dat intypen in google.

    geplaatst op
  • @Peter Davelaar - dat heeft te maken met wat David van Dam in de post erboven al stelt inderdaad. Keyword insertion.

    Hebben jullie merkbescherming aangevraagd bij Google op bouwvacatures.nl (mits het gergistreerd is bij Benelux merkenbureau)? Overigens denk ik dan nog dat je met deze merknaam exact hetzelfde krijgt als in mijn eerder bericht beschreven 'bouwvacatures' is gewoon een Nederlands woord.

    geplaatst op
  • Een tip voor allen om zelf in de gaten te houden waar je op gematched/gevonden wordt: stel in Google Analytics 2 filters in die de echte zoekwoorden boven tafel brengen. Dat maakt het makkelijk om woorden uit te sluiten waarvan je voorheen geen idee had dat je er op gevonden werd.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.