InterRail start open source marketingexperiment

InterRail start open source marketingexperiment
,

InterRail Open Source MarketingSinds 1972 bestaat InterRail als mogelijkheid voor jongeren (16 tot 26 jaar) om zwervend per trein Europa te leren kennen. Hoewel InterRail als merk het tot een werkwoord als ‘InterRailen’ heeft weten te schoppen, zijn bij mij geen voorbeelden bekend van campagnes die deze positie bewust hebben opgebouwd of gehandhaafd. Wanneer je op YouTube zoekt naar wat er zoal te vinden is over InterRail, dan zie je dat veel klanten hier spontaan hun InterRail ervaringen plaatsen. De doelgroep blijkt ondanks de afwezigheid van actieve marketing toch sterk ‘engaged’ te zijn met de InterRail ervaring.

Vanaf april dit jaar is InterRailNet.com, van oudsher de centrale informatieportal voor InterRailers, op de markt als officiëel online verkoopkanaal van InterRailpassen voor de pan-Europese markt. De verwachtte omzet voor het resterende deel van 2007 bedraagt voor deze site 2,5 miljoen Euro. De verwachting is dat o.b.v. van een uitbreiding met 6 vertalingen naast de huidige Engelse site en een sterke verbreding met nationaal bekende betaalmogelijkheden, de omzet nog sterk zal stijgen.

Eurail.com b.v. heeft als organisatie nog beperkte ervaring heeft met online marketing en heeft in zijn huidige vorm beperkte capaciteit voor het verder vorm geven van een recent gelanceerde campagne. Dit in combinatie met een, voor een pan-Europese markt, beperkt mediabudget vormt de aanleiding voor het zoeken naar een innovatieve manier om met deze situatie om te gaan. Een Open Source Marketing aanpak waarbij we de Marketingfacts community vragen om mee te denken lijkt ons mooi experiment om hier invulling aan te geven. Het is onze bedoeling om zoveel mogelijk bruikbare feedback aantoonbaar in de campagne te verwerken en daarbij zo goed als mogelijk hier op marketingfacts inzicht te geven in onze bevindingen en geboekte resultaten.

Ter viering van de lancering van de vernieuwde InterRailNet.com site, is sinds 3 weken een online game beschikbaar onder de naam RailDance Express. De game zal tot eind september beschikbaar blijven en keert wekelijks en maandelijks gratis InterRailpassen uit aan winnende deelnemers. De enige vorm van directe promotie die tot nu toe heeft plaatsgevonden, is een reeks van verwijzingen van de homepage en andere pagina’s via een banner.

InterRailNet.com trok in juni 2007 ruim 220.000 unieke bezoekers met 1.120.000 pageviews. De 12 speldagen hebben tot nu toe geleid tot ruim 19.000 spelsessies, 1350 highscore entries en 460 verzamelde emailadressen. De verdeling van het aantal gamesessies sinds de start is hieronder weergegeven.

Alle tot dusver geplande promotie activiteiten worden momenteel bijgehouden in een publieke Tada List. In deze lijst is te volgen welke acties zijn ondernomen en wat er nog staat te gebeuren. Voor geleverde feedback zullen we per aangeleverd idee onderbouwd aangeven of dit wel of niet past voor InterRailNet.com. Bruikbare ideeën worden opgenomen in de Tada List. Voor geïnteresseerden is er een RSS feed beschikbaar voor het volgen van updates. Voor opgevolgde acties zullen we zo goed als mogelijk inzicht geven in de geboekte resultaten die hieruit volgen.

Informatie over RailDance Express
In samenwerking met Little Chicken Game Company is, geïnspireerd door onderstaande YouTube video van Spaanse InterRailers, een hoogwaardige online game ontwikkeld met de naam RailDance Express. In het spel worden de spelers uitgenodigd om in 15 speldagen zo ver mogelijk te reizen door Europa met hun InterRail pas. Onderweg kunnen extra bonus punten gescoord worden door bevriende InterRailers op de route te bezoeken en met hen te RailDancen. Per week wordt aan de hoogste score een gratis InterRail pas uitgekeerd en maandelijks vindt er een trekking plaats van 4 prijswinnaars uit de maandelijkse top 100.

Oproep
De vraag van Eurail.com b.v. aan jullie, de MarketingFacts community, is om met ons van gedachten te wisselen over het aantrekken van zo veel mogelijk spelers in de leeftijdscategorie 16 t/m 26 uit geheel Europa. We hopen met jullie hulp twee dingen te bereiken:

1. Het maximaliseren van het virale effect van de campagne voor een Pan-Europese markt ondanks een beperkt mediabudget.
2. Feedback op de game als middel om de verbinding te leggen met de doelgroep en zoveel mogelijk relevante emailadressen te verzamelen.

We zijn erg benieuwd of jullie het leuk vinden om met ons mee te denken en promotiemiddelen uit te proberen.

Tot slot
Vanuit Eurail.com b.v. hopen we dat de Marketingfacts community dit experiment met enthousiasme onvangt. We realiseren ons dat deze open vorm van communicatie niet geheel zonder risico is. Wat dit betreft zullen wij proberen ons zo transparant mogelijk op te stellen in de hoop dat jullie je feedback altijd constructief in zullen steken. Potentiële leveranciers van Eurail.com b.v. willen we er wel graag op wijzen dat we niet in zullen gaan op directe acquisitie naar aanleiding van deze post. Ten slotte nog een woord van dank aan Frank Meeuwsen en Mark Hissink Muller voor het reviewen van de eerste draft van deze post via Twitter en Google Docs.

Disclosure: Auteur Stephan Verveen is werkzaam als Head of Business Innovation bij Eurail.com b.v.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 40 reacties op dit artikel

  • @Stephan, kijk er nu overheen of is er geen wiki voor de feedback? Of wil je alles hier in de comments hebben?

    geplaatst op
  • @Raimo ik had nog geen wiki opgetuigd, doe dat nu snel alsnog ff. Dat zou inderdaad van pas kunnen komen. Dat had @FrankMeeuwsen ook gezegd, maar ik ben nog niet zo'n GTDer als hij :-)

    geplaatst op
  • Allereerst complimenten voor Eurail om op deze transparante manier een campagne op te zetten en uit te werken. Absoluut top!

    Kom hier later zeker nog op terug, heb wel een aantal algemene aandachtspunten voor de uitrol van de (virale) campagne.

    Heb je trouwens wel eens geken naar hoe InterRail leeft in de blogosfeer? Grappig ook om de trend te zien vanaf eind juni. Vakantieperiode is duidelijk begonnen!

    Ook de foto's op Flickr laat zien dat InterRail leeft. Ruim 21,500 foto's staan er inmiddels!

    Vraag die daar nu al bij me opkomt: hoe zou je die grote groep enthousiastelingen kunnen betrekken bij de promotie van InterRail?

    geplaatst op
  • Leuke opzet inderdaad. Kom er nog graag op terug.

    geplaatst op
  • Het wiki advies is opgevolgd, qua inhoud nu wel nog gapend leeg.
    Access is vrij voor geregistreerde wetpaint gebruikers. http://interrail-opensourcemarketing.wetpaint.com/

    geplaatst op
  • @Raimo, @Stephan: ben er overigens nog niet over uit of een wiki in dit geval de juiste plek is om feedback te verzamelen. Dat zou werken als je de wiki heel goed integreert met deze posting. Je hebt immers een aanjager nodig om de mensen naar de wiki te krijgen. Als je ergens een wiki neerzet dan is de kans groot dat het al snel doodbloedt.

    Hetzelfde geldt overigens (in omgekeerde zin) voor de discussie die we gisteren hadden over gebruik van twitter voor de korte/snelle discussie. Die is alleen interessant als je bruikbare tidbits ook kunt toevoegen/vasthouden op de juiste plek. Kortom er is behoefte aan integrati e van twitter (micro-blog) => blog => wiki (macro-blog).

    geplaatst op
  • Ah, ik zie nu dat je de wiki al hebt opgezet Stephan. Ben benieuwd of daar veel input komt van de lezers en/of twitteraars. Ik vermoed eerlijk gezegd van niet. Denk eerder dat jij de persoon bent die de input her en der moet verzamelen en ze zelf in deze wiki moet plaatsen. De vraag is dan of je daar een wiki voor nodig hebt.

    geplaatst op
  • @marco op zich met je eens dat dit nu niet ineens vol zal gaan lopen, ik denk dat ik in de wiki relevante statistieken kan gaan delen. Dit zou voor sommigen interessant genoeg kunnen zijn om af en toe te komen kijken en evt. wat bij te dragen. Ik kan het in de komende periode in ieder geval voor mijzelf gebruiken als kladblok voor dit experiment.

    geplaatst op
  • @Stephan: zou ook leuk zijn om tzt eens terug te kijken naar het hele proces van open source marketing. Welke aanpak en welke instrumenten zijn daarbij van nut geweest.

    Maar nu terug naar het onderwerp, we dwalen af ;-)

    geplaatst op
  • Inderdaad goed initiatief..

    Ik vraag me af of er nu een hoogwaardige game ontwikkeld dient te worden. Als je iedereen die interrailt uitnodigt om van die dansclipjes te maken heb je volgens mij ook al een leuke trekker. Om verder door te borduren op Marco's info: Maak een Mash-up van Flickr, YouTube en Google maps van interrailers.

    Ik geloof dat Interrail leuk genoeg is. Ook zonder game..

    Bytheway heb de game nog niet kunnen bekijken(dramatische internet verbinding hier op KPN HQ)

    geplaatst op
  • @Raimo uiteraard helemaal mee eens dat InterRail leuk is :) Wat betreft die filmpjes, dat is de reden dat we met de game ook een hebben gestart: InterRail Station. Van het weekend kwam ik nog tegen deze geweldige rap bijvoorbeeld: http://www.youtube.com/watch?v=KB2KTbIqRjk
    Ook maar ff op de wiki gezet :)

    geplaatst op
  • Ik vind een game eerder aanvullend dan verbindend in deze, maar het is ontzettend leuk uitgevoerd door Little Chicken, klasse!

    Elementen?

    A. Steden, perron en het spoor ertussen vormen het platform.
    B. Mobiele telefoon en web zijn het medium.
    C. Eurail is host.
    D. Reizigers zijn publiek.

    Waar gaat het over?

    A. Global experience / meaning
    B. Connectivity
    C. Reputation
    D. Audience / recognition

    Interrail freestyling. RailRap.
    Ik zou me meer concentreren op de RAP en het freestylen in de promotionele acties. Kijk goed naar de input van de doelgroep, en focus je daarmee op de output van Eurail. Wat DOEN interrailers op hun trip en wat willen ze DELEN met elkaar?

    Deel de experience op locatie bv. met behulp van bigsceens op de stations in de hoofdsteden. Denk aan sequences. Interrailer in Brussel kan iets (message/gift/question) achterlaten voor een Interrailer in Barcelona en die kan vervolgens weer ... What's in it for me/them?

    Kan nog wel even doorgaan, leuke opdracht!

    geplaatst op
  • Leuk en vooruitstrevend idee, om je marketing zo open en bloot het net op te gooien. Maar tegelijkertijd jammer dat 't een beetje bij 'losse flodder' werk blijft.

    Zoals Annet hierboven al opmerkt, mist het 'What's in it for me' nogal. Zowel in het marketeers- als het publieksonderdeel. Waarom zouden marketeers willen meewerken? En waarom zou het publiek willen meewerken?

    Als je het op een brandgagement manier zou hebben aangepakt, zou je begonnen zijn met het identificeren van de doelen en/of problemen van je klanten. In dit voorbeeld ga je ervan uit dat het enige doel (van het publiek) het 'zo vér mogelijk reizen, het zoveel mogelijk plaatsen aandoen' is. En dat is natuurlijk nogal ernstig beperkt. En voor het marketeersdeel zie ik nog helemaal geen dankzij InterRail te behalen 'What's in it for me'-doel.

    De tweede stap in een brandgagement aanpak is altijd het identificeren, werven en selecteren van drie soorten speerconsumenten, die je proces op gang gaan helpen: co-experts, co-docenten en co-creators.

    Co-experts zijn (semi-)professionals die haast nog méér over je merk weten dan jij zelf, en jou dolgraag willen helpen met het delen van hun kennis en kunde. Deze mensen halen hun trots uit het feit dat ze op gelijke voet met jouw top-innovators mogen samenwerken -> deze mogelijkheid moet je ze dus bieden. (Op dit moment bied je deze mogelijkheid aan marketeers aan, maar eh: behoren die wel tot jouw doelgroep?)

    Co-docenten zijn consumenten die graag hun kennis en informatie van jouw merk verder verspreiden, onder mede-consumenten. En deze 'connectors' halen hun trots uit de hoeveelheid (nieuwe) connecties die ze dankzij jouw merk en met jouw hulp kunnen leggen. (Op dit moment gebeurt er blijkbaar vanalles op Hyves enzo, zonder dat Interrail er echt bij betrokken is.)

    Co-creators tot slot, zijn consumenten die graag de handen uit de mouwen steken. En allerlei leuke dingen maken, door jouw merk, je producten en je diensten hierbij als 'LEGO blokjes' te gebruiken. Je noemt deze soort consumenten ook wel de 'See & Be Seens'; zij halen hun trots immers uit het feit dat hun creaties in online galleries te bewonderen zijn, en beoordeeld worden. (Dit heb je met een wedstrijdje opgelost -> je kunt daarin nog veel verder gaan.)

    Kortom, het is op dit moment dus nog een beetje teveel 'losse flodder' werk, wat bij betreft. Maar tja, zo'n professioneel brandgagement traject kost natuurlijk een hoop geld ;-)

    Toch veel succes toegewenst, en veel complimenten voor het zo open en eerlijk delen van je ideën en ervaringen!

    geplaatst op
  • Hoi Stephan,

    Zoals Marco al zei is het zaak om enthousiastelingen te betrekken. Daarvoor moet je volgens mij bestaande of potentiële communities gaan activeren:

    a) Zijn er al InterRail groepen op Hyves, Facebook en equivalenten hiervan in andere landen? In dat geval, meteen meedoen. Nog niet? Maak ze aan. Laat mensen ervaringen delen, en plaats de beste tips/verhalen weer op jullie InterRail Station weblog.

    b) Hetzelfde geldt voor Flickr. Als er nog geen Flickr group voor InterRail is, zou ik die ook z.s.m. aanmaken. Vervolgens natuurlijk meteen iedereen die foto's met interrail ge-tag'd heeft uitnodigen die foto's naar de InterRail groep te sturen. Als dat eenmaal loopt kun je de laatste x foto's uit de groep weergeven op InterRail Station. (zoiets kan natuurlijk ook met ontdekte YouTube video's)

    Mashups zijn daarbij natuurlijk ook leuk, en heel inzichtelijk. Deze kun je weer koppelen aan goede InterRail tips voor bepaalde steden/plekken/cafe's/clubs/hostels/etc. Genoeg mogelijkheden daar!

    Als je op dat soort plekken eenmaal mensen bij elkaar hebt, kun je ze verder doorverwijzen naar het weblog, de game, etc.

    Het bovenstaande klinkt makkelijk, maar het kost natuurlijk wel tijd. Volgens mij is goed community management een van de meest onderschatte takken van sport op/rondom het web. Het gaat vooral om de lange adem. En misschien is dat niet jullie idee op dit moment. (succesvol voorbeeld)

    Nog even over het weblog: ik zou op InterRail Station een grotere link naar de game plaatsen. En ook duidelijker aangeven waar het weblog voor dient. Is het "At the InterRail Station you find the latest and greatest news and updates from InterRailers everywhere" (zoals bovenaan het weblog staat) of is het puur updates over de game?

    geplaatst op
  • @allen bedankt voor jullie enthousiaste reacties en nuttige commentaar tot dusver. Het aantal mogelijkheden om met de actieve InterRail community te communiceren zijn soms overweldigend veel. Voor een hypertaskende organisatie als Eurail.com met een kleine, maar groeiende bezetting (4 vast en 2 inhuur) is het sterk zoeken naar de hoeveelheid tijd en geld die we op dit moment kunnen/zouden moeten investeren. Deze week is Sheena van der Ree bij ons aan boord gekomen voor i.i.g. 1,5 maand en is in principe beschikbaar om community zaken op te volgen, waaronder de blog.

    Morgen zal ik meer gericht op jullie individuele reacties ingaan, ik hoop dat jullie de reactie mails ontvangen. Ik zal mijn best doen overal gericht op te reageren.

    Alvast @carl wegens prikkelende woorden: bedankt voor je uitgebreide commentaar. Hoewel ik je 'losse flodder' opmerking kan plaatsen heeft het verhaal uiteraard wat meer dimensies dan hierboven te lezen zijn. Ik kom hier graag nog even op terug.

    Wat ik voor actief mee-discussierende mensen in de aanbieding heb is een gedeelde leerervaring in het benaderen van een Pan-Europese markt. Mijn kennis van partijen die hier sterk bedreven in zijn is momenteel nogal beperkt. Het is mijn aanname dat dit voor een aantal lezers en schrijvers van MarketingFacts een interessant onderzoek zou kunnen zijn, als wat het maar vanwege de werkvorm. Mocht je een goede partij weten die geschikt zou zijn voor het verhogen van awareness op Europees niveau (Met name UK, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië, enz...) die dit voor een bescheiden budget weet te realiseren, dan hou ik me daar warm voor aanbevolen.

    Morgen meer reacties mijnerzijnds. Vandaag moet ik nu even papa en huisman spelen, want open source zaken gaan bij ons nog maar deels onder werktijd. :)

    geplaatst op
  • Voorbeeld van een InterRail Widget.

    Misschien een idee om een widget te maken waar community-members foto's in kunnen uploaden/ invoegen vanuit FlickR. Deze taggen met ten minste een locatie en een korte omschrijving. Deze kan dan vervolgens op eigen weblogs/ websites/ social networks geplaatst worden.

    Hierboven een voorbeeld, deze is expres in het formaat 336x280 gemaakt. Zodat deze widget naast normale widget ook als advertentie gebruikt kan worden in betaalde campagnes. Het kan Locaties, foto's en eventueel video (thumbnails) scrollen en in het klein zien binnen de widget. Klik je op een foto, een username of discription dan ga je naar de community-site van InterRail zelf.

    geplaatst op
  • ik denk ook dat het verbinden van alle mensen die vooraf goede tips willen horen over het plannen van hun reis en tijdens de reis hun ervaringen willen delen met anderen belangrijk is. Op facebook heeft de groep Interrail 2007 (http://www.facebook.com/group.php?gid=2253000650) nog maar 115 leden, met bv de widget van Joost hierboven moet dat toch beter kunnen. Je ziet dat ze in deze groep vooral praktische ervaringsinfo zoeken, dat is nog een element dat ik mis op de interrail-station site. Ik weet nog wel dat ik tijdens geleden uren op de thorntree van de lonely planet site kon rondhangen met het lezen van tips en vragen van anderen en het beantwoorden van reizigers die naar plekken gingen waar ik veel vanaf weet. Ook de hyves groep leidt nog een kwijnend bestaan.

    Op youtube zou een interrail account/kanaal niet misstaan zodat mensen uitgenodigd kunnen worden inderdaad om met de telefoon gemaakte video's te uploaden naar de site gelabeld naar locatie (interrail stad). Maar ook tips (wat moet je zien in deze stad zouden daar een prima thema kunnen zijn) Deze filmpjes kunnen dan in tijdens de zomer dagelijks op de interrail station site getoond kunnen worden (morgen Berlijn, overmorgen Barcelona).

    Een mashup van alle informatie op de diverse Social networking sites is een middel om de info uit al deze bronnen en de mensen te verbinden.

    geplaatst op
  • @allen (wederom), geweldig om jullie input binnen te zien komen. Later vandaag zet ik jullie feedback 'ns goed op een rij en kom ik weer terug.

    geplaatst op
  • @Stephan: ben benieuwd naar de volgende stap. Al enig idee hoe en wanneer?

    geplaatst op
  • Zo, dat was een interessante dag. N.a.v. deze post heb ik inmiddels een telefonisch interview met Emerce achter de rug. Jullie reacties en dit interview bevestigen absoluut de mogelijkheden die er liggen.

    In een volgende reactie ga ik in op elk van jullie reacties, vooraf eerst nog een stukje achtergrond.

    De reden voor Eurail.com b.v. om open source te gaan met de online marketing voor InterRail is juist het grote scala aan mogelijkheden en onze gelimiteerde capaciteit om hier wat mee te doen. In mijn gesprek met Emerce realiseerde ik mij al pratende dat de term open source wat dat betreft echt de lading dekt van de aanpak die wij zoeken.

    Binnen Open Source software ontwikkeling is het, afhankelijk van de toegepaste licentievorm, toegestaan om broncode her te gebruiken en hier een zogenaamde 'fork' van te maken. Een fork is een eigen versie van de source die is afgesplitst van de hoofdstroom. In marketing termen zou dit kunnen betekenen dat partijen buiten Eurail.com b.v. onze basismaterialen pakken en daar InterRail gerelateerde campagnes mee kunnen ontwikkelen.

    Als voorbeeld: we zijn momenteel niet van plan om van InterRailNet.com of gerelateerde sites een dating-site te maken. Wanneer iemand nu het idee opvat om InterRail-dating.eu te gaan maken, conflicteert dit niet met de kern-activiteit van InterRailNet.com. De rol van 'BrandHost' die wij willen spelen zit hem dan in het aanmoedigen van initiatieven die synergetisch werken met de richting die wij met InterRail op internet voor ogen hebben. Dit past ook erg goed bij de rol die InterRailNet.com in een vorige verschijning heeft gespeeld in de InterRail community. Vandaag heb ik nog gesproken met een Duits weblog (BerlinPolis.de) die een videowedstrijd wil organiseren en daarbij samenwerking zoekt. We zijn in gesprek om dit wederzijds versterkend te maken, ook al zou dit qua timing samenvallen met een videoreeks die we met EuroPocket.tv o.b.v. YouTube willen hosten.

    De gevolgde aanpak bij het schrijven van deze post is tot nu toe behoorlijk 'los' van aard geweest in de zin dat er niet een strak plan gepresenteerd is. De feedback van Carl heeft me vandaag in gedachten goed bezig gehouden, maar ik moet zeggen dat ik geen spijt heb van deze aanpak. Op basis van de reacties hier op MF, de wiki en vanuit Emerce is de vervolg richting juist een stuk helderder geworden. Het is geen geheidm dat ik zoekende ben naar de juist vorm.

    Het vervolgplan verder uitwerken zal nog wat dagen nodig hebben. Wel kan ik al beloven dat er minstens een handvol interessante concrete acties zullen komen waarvan ik bereid ben de resultaten te delen. De wiki zal hier een goede omgeving voor vormen om dit te beschrijven. Mogelijk dat een tussentijdse update hier op MF de verder uitgewerkte plannen beter over de bühne brengen.

    Nu in een aparte reactie meer gericht naar iedereen individueel.

    geplaatst op
  • @Stephan: goed om te horen en ik zou zeker de tussentijdse resultaten een keer presenteren in een aparte posting!

    geplaatst op
  • @Raimo Ik ben met je eens dat een game niet noodzakelijk is. De keuze voor een game was reeds genomen voordat ik bij Eurail kwam in januari dit jaar. Ik zie het als een prima asset om momentum mee te creeëren en vind het een geweldig leuk en leerzaam traject. Je idee van dansfilmpjes heeft bij ons ook gespeeld en is tot nu toe wegens tijdgebrek niet verder ingevuld. Door recente ontwikkelingen zullen hier naar verwachting zowel vanuit berlinpolis.de als europocket.tv invulling aan worden gegeven. Het zou mooi zijn om dit nog Pan-Europeser te maken, vraag is wel: hoe?! Ik zit iig te denken aan wat simpele materialen vanuit InterRailNet.com (badge voor op sites, korte pitch) en dat te seeden bij fora/blogs.

    @Marco er is inderdaad een heleboel te vinden 'out there', veel basismateriaal waar je erg leuke dingen mee kan doen. Ik zie het met name als leuke input voor brand-evangelists (hoop niet dat ik nu een grove terminologie verhaspeling maak) die hier iets creatiefs mee willen doen. Het is uiteraard zaak om deze mensen te identificeren en te activeren. De wiki zou best kunnen gaan werken, ik ga hier over de komende weken rustig mee verder.

    @Annet Leuk dat je die nadruk op de rap hebt gelegd. We hebben als basis materiaal nog een zgn. 'Moodclip' op de plank liggen die nog 'ns in YouTube moeten hangen. Hier zit ook een rapper in. Over de interesses van InterRailes en wat ze zoal doen is een hoop te vinden en ook al deels verzameld. Sheena heeft hier inmiddels een eerste inventarisatie van gemaakt, ik zal deze ook delen op de wiki.

    @Carl ik hoop dat je o.b.v. de reacties de lijn in de aanpak kan vinden. Het is zeker niet de bedoeling om dit tot een losse flodder te laten worden, wel moet e.e.a. te behappen blijven qua investering in met name tijd. Zoals eerder gezegd hoop ik het publiek inzicht te verschafffen in een concreet voorbeeld van pan-Europese viral marketing, uitgewerkt volgens een innovatieve werkvorm. Wat betreft co-experts: de marketeers behoren niet perse tot de doelgroep, maar weten als het goed is het beste hoe je pan-Europese exposure kan opbouwen ondanks een beperkt budget. Co-docenten en co-creators zijn we momenteel aan het identificeren, dit soort terminologie is zeker bruikbaar hierbij dus bedankt daarvoor. Ik hoop dat je in een later stadium nog eens mee wilt denken, want een _duur_ brandgagement project willen we er op dit moment iig nog niet van maken. ;-)


    @Roel a) ja er is van alles, we zijn bezig dit te inventariseren en de meeste kansrijke ingangen gaan we maken. Wel willen we niet overal de lead in nemen (dit schaalt erg slecht), maar vooral samenwerken met co-creators. Wat betreft die lange adem begrijp ik precies wat je bedoelt, dit willen we niet tot een eendagsvlieg laten worden. Bedankt voor je voorbeeld, ik heb 'm getagged. De weblog is zeker niet alleen voor de game, binnen een week zal hier ook andere content komen. Het is overduidelijk een stap voor stap proces.

    @Joost Geweldig! Dit is eigenlijk een prototype van het soort reactie waar ik op hoopte. Niet zozeer om perse gratis bijdrages te verzamelen, maar om mogelijkheden beter in overweging te kunnen nemen. De mogelijkheden van widgets worden steeds groter en heb ik voor ons nog niet geconcretiseerd. Zou je interesse hebben om ons mee te helpen? We kunnen hier even contact over hebben. Ik hoor het graag.

    @Danielle Facebook gaat voor ons een belangrijke worden. Op een travel congres in Londen werd het mij duidelijk dat Facebook in Engeland ook sterk in opkomst is. Voor ons merk Eurail is dit op de Amerikaanse markt nog veel sterker het geval. Op dit moment biedt InterRail Station nog weinig praktische reis-info, dit zal spoedig gaan veranderen. YouTube zit in de pijplijn op korte termijn en voor mashups/widgets zou ik graag met een enthousiaste crack in aanraking komen die mee wil helpen (bijvoorbeeld als zomerbaantje).

    @Marco (nogmaals) je links lijken het niet te doen? Is er misschien iets mis met de MF archieven??

    @Allen nogmaals bedankt. Veel werk om alles op te volgen, maar ik betrap mezelf op een nog meer toegenomen enthousiasme dus dat is een goede zaak denk ik :) Wordt vervolgd....

    geplaatst op
  • @Stephan: om de een of andere redenen waren er allemaal spaties ingekomen. Als het goed is werken de links nu wel!

    geplaatst op
  • Emerce schrijft vandaag over het open source experiment van InterRail. Top!

    geplaatst op
  • @ Stephan

    Ik zou het erg leuk vinden om mee te helpen. Heb sowieso nog wel wat leuke kleine ideeen, die zal ik ook komende week hier ook nog wel even posten. Je kunt altijd even een mailtje sturen naar .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken).

    geplaatst op
  • Hmmm

    Tis reizen: Googlemaps ligt voor de hand. De game is flash en volgens mij te embedden op googlemaps. Ik zou een googlemaps account aanmaken voor interrail en dan een soort microsites maken per grote stad met daarop in ieder geval de game embedded als aanjager plus andere interrail internetcontent die met die stad te maken heeft. Dat kan vanalles zijn: youtube filmpjes, flickr foto's etc die je zelf kunt vinden maar ik denk bijvoorbeeld ook een een low res filmpje van Gare Du Nord waarop ik eenvoudig al kan zien waar de belangrijke loketten zitten en ik me niet helemaal godverloren zoek. Dat soort instructionals als video embedded op googlemaps lijkt me echt wat toevoegen: antwoord op de vraag: hoe werkt de kaartautomaat in Barcelona, hoe bestel ik koffie in Waschau, allemaal simpel te zien op een filmpje waar iemand het voordoet en uitelgt? Post bij elke locatie die je op googlemaps vlagt zelf één dergelijk filmpje (kun je zo laten maken door bijvoorbeeld interrail agenten op lokatie met hun telefoon, meer heb je eigenlijk niet nodig) en roep mensen op eigen filmpjes toe te voegen. Al schrijvende heb ik zelfs al een naam: interstructionals, kleine filmpjes die als een soort gebruiksaanwijzing voor de interrailer op pad werken.


    Daarna meer User Generated Content: interrailers kunnen binnen het account zelf informatie etc over die specifieke locatie toevoegen. Een soort User Generated reisgids en reisfotalbum tegelijk met googlemaps als platform. Of zelfs de hele boel op Plazers gooien. Vervolgens dat geheel nog eens doortrekken als widget naar Facebook (mét merknaam doorgetrokken natuurlijk) en kritische updates alle UGC communities inpompen met de technologie van deze gasten : http://www.xolo.tv. Da's een abbonementje op een bestaande techniek dus kost weinig voor veel effect. Tot slot de goopglemaps weer intergreren op de eigen site en het circkeltje is rond.

    Kortom

    Googlemaps als platform.
    Game als aanjager.
    Unieke eigen content met waardetoevoeging voor interrailer op googlemaps stapelen: de interstructionals
    UGC op hetzelfde platform: ale denkbare info en entertainment op de googlemaps van interrail.

    Distributie door intergratie met UGC sites als flickr, youtube etc, widget voor facebook (evt netvibes en plazers, gebruik makend van de Xolo techniek. Evt nog strategisch samenwerken met een media partner die blij wordt van interrailers(treinreismagazines volop lijkt me, en ik neem aan dat de Rails wel een persberictje plaatst, niet?).

    klaar lijkt me

    geplaatst op
  • Hmm okay en die filmpjes zijn wel 1st person gefilmd en leuk, niet te belerend, gewoon lekker low tech uit de hand gefilmd, beetje grappig wel. Om even het gevoel aan te geven.

    geplaatst op
  • Dag Stephan,

    Kan je iets zeggen over de reden van deze actie? Hebben jullie bijvoorbeeld de indruk dat een gedeelte van de doelgroep liever kiest voor low-cost-vlieg alternatieven of busreizen of eigen auto's wellicht? Is er informatie beschikbaar waarom men wel of niet kiest voor interrail? Kan je deze informatie delen?

    Groeten,

    Multimind

    geplaatst op
  • @Joost Leuk voorbeeld gaf je nog via de mail, lekker visueel en concreet. Ik zou hier graag opvolging aan geven, maar vraag me nog af hoe dit vorm te geven. Onze prioriteit ligt momenteel op het verhogen van de awareness van de campagne in onze belangrijkste markten (de grote landen van Europa). Verder uitbreiden van de communitybuilding bouwstenen die we direct vanuit InterRailNet.om aanbieden ligt daarmee niet direct voor de hand. Wel moet ik zeggen dat ik denk dat we hier nog flinke stappen in kunnen zetten. Ik zou hier voor de komende maanden best een handige en enthousiaste web-developer/mashup-maker bij willen betrekken.

    @Gijs Leuke ideeën! Location Based zaken liggen inderdaad voor de hand. Ik vind in je suggesties de interstructionals èchte eyeopeners. InterRailers die InterRailers helpen en dan vooral hoe je je kan redden op de zoveelste nieuwe en vreemde locatie. Dat is precies een van de zaken die mensen in de community elkaar kunnen bieden. De manier waarop je hulpvaardigheid en creativiteit van InterRailers kan catalyseren is hierin m.i. de sleutel.

    Een idee als dit zouden we in de meest basale vorm moeten aanzwengelen om het te uit te proberen. Om dit aan de gang te krijgen is enige reach in de community (buiten het lopende salesproces) wel van groot belang. Het weblog InterRail Station is gelanceerd met de gedachte om de conversatie rond het merk wat meer te centraliseren en een idee zoals dat van jou in gesprek met de community verder uit te werken. Van de game hopen we inderdaad dat er een aanzwengelende werking uitgaat richting deze nieuwe blog. Vandaag zijn de eerste posts die los staan van de game gedraft en is Sheena, sinds vorige week onze full-time blogster, nu ingewerkt. Over de komende weken wordt door haar aansluiting gezocht op bestaande fora en fan-sites om de awareness rondom de game en blog te vergroten. Hiernaast zullen op korte termijn nog een aantal verbeteringen n.a.v. geleverde feedback worden doorgevoerd.

    Er zal, zoals in de tada-list te zien is, een pan-Europese pressrelease worden opgesteld. Een eerste versie is reeds aangemaakt voor enkel de game, maar we hebben besloten deze te combineren met de aankondiging van de samenwerking met Europocket.tv en het 'RailsOfPeace' project in de maand augustus. Een eerdere pan-Europese pressrelease rondom onze relaunch heeft ons inderdaad geleerd dat er media, zoals El Mundo, zijn die dit met plezier oppikken.

    Bedankt ook voor je suggestie m.b.t. xolo.tv, als b(v)log/podcastfanaat heb ik wel eerder van deze mensen gehoord. Ik moet wel zeggen dat het me op basis van hun site niet geheel duidelijk is hoe ons dit gaat helpen, maar als ik het goed begrijp kan je snel content naar heel veel verschillende platforms tegelijk publiceren. Dit is iets dat zeker handig kan gaan worden.

    @Multimind De reden dat we de RailDance Express actie hebben opgezet is om te vieren dat sinds InterRail sinds april dit jaar zelf passen online verkoopt aan een pan-Europese markt. Het feit dat we deze campagne 'Open Sourcen' heeft te maken met beperkte beschikbaarheid van kennis en capaciteit. Er zijn simpelweg meer kansen dan gelegenheid om ze te benutten.

    Uiteraard is een InterRail pas niet de enige manier om Europa te ontdekken. Wel denken we dat de vrijheid / het zwerven met een pas, het genieten van het uitzicht tijdens de reis en voor sommigen ook de romantiek rond de treinen zelf echt onderscheidende kenmerken zijn.

    Mag ik vragen naar de achtergrond van je vragen?

    geplaatst op
  • Als de wensen van de doelgroep veranderen, dan kan je daar ook op inspelen door combinaties te maken met aanbieders van andere producten/diensten. Zo krijgt je eigen dienst meer flexibiliteit.

    geplaatst op
  • @multimind je naam doet ook vermoeden dat je in combinaties denkt ;-)

    Ik ben het met je eens dat ook hier kansen liggen. Gezien de recente transfer van het management van het InterRail product naar onze moeder organisatie, EurailGroup GIE, ligt onze prioriteit in de eerste plaats bij het doorgronden van het product en haar klanten in de huidige vorm. Voor de (nabije) toekomst liggen er legio mogelijkheden voor samenwerking om verder uit te werken om het productaanbod rijker en persoonlijker te maken.

    geplaatst op
  • Na het lezen van een forum posting uit de UK kon ik het niet laten even een testje te maken met Google maps. Dit gaat wel heel erg snel en simpel. Pikken we dus op voor de Augustus EuroPocket goes RailDancing cyclus!

    geplaatst op
  • Het willen doorgronden van je doelgroep is een nobel streven. Bereik je met een spel wel je doelgroep? Waar je denk ik naar op zoek bent is niet zoveel mogelijk emailadressen, maar kwalitatief hoogwaardige input vanuit je doelgroep. Welke initiatieven ondernemen jullie richting klanten? Hoe betrekken jullie gewezen en huidige interrailers bij dit traject? Hoe stimuleer je de verstrekking van hoogwaardige input door deze klanten?

    geplaatst op
  • @multimind De speler die we tot nu toe hebben getrokken blijken zeker precies in de doelgroep te zitten. Voor het opschalen van het verkeer zal dit mogelijk veranderen. Verder zie ik dat we een hoop dezelfde vragen hebben :) We gaan in eerste instantie aansluiting zoeken op bestaande fora en websites met InterRail-Station. Zodra dit wat loopt zullen we proberen discussies aan te zwengelen. Er zijn verder ook wat offline events waar we op aan gaan haken zodat het niet enkel bij virtuele contacten blijft.

    geplaatst op
  • Het antwoord zit in de vraag....

    In plaats van het aantrekken van nieuwe klanten, kan je je ook richten op het verkrijgen van hulp van mensen die al interrail-siast zijn...

    geplaatst op
  • @multimind we zijn het eens!

    geplaatst op
  • He Stephan,

    Via een bekende kwam ik 'nu pas' op deze post. Goed om te zien dat je op deze manier je online concept verder wil ontwikkelen. Ik heb 1 voorbeeld van een site die volgens mij goed past bij jouw concept (ik heb niet elke post gelezen, maar even het "general picture") het is een campagne site van Jeep. Erg leuk en ik zag dat Interrail ruim 21000 tags heeft op Flickr, dus moet een aardige vulling opleveren. Succes en als ik nog meer ideeen tegenkom dan komen ze vanzelf je kant op!

    geplaatst op
  • @Daniel leuk weer 'ns wat van je te horen en een interessante link, thx!

    @rest Momenteel ben ik bezig met http://www.trigami.com om een reeks van betaalde blogposts rondom de campagne te krijgen gericht op met name het Duitstalige deel van Europa. Zojuist heb ik een (nog groeiende) lijst ontvangen met blogs die zich inschrijven op de review-opdracht van RailDance Express die ik heb uitgeschreven. Per blog dat zich nu meldt voor het schrijven van een post krijg ik nu in mijn account te zien wat de kenmerkende statistieken zijn en welk tarief daarbij hoort. Een paar voorbeelden van de opties die ik nu krijg:

    - Travelblogger.ch
    - TotalBlogal.net
    - Disturbed Reality.de

    De prijzen varieren tussen de 10 - 250 Euro.
    De statistieken die de prijs bepalen zijn Technorati Authority, Google PageRank, Yahoo Backlinks, Feedburner subscribers, traffic-data en ook reviews van voorgaande adverteerders (dit zijn er nog niet heel veel). Ik kan nu per 'Bewerbung' aangeven of ik gebruik wil maken van de inschrijving, of dat ik deze afwijs. Hierbij kan ik aangven of ik de prijs te hoog vind, de blog niet vind passen of dat het budget op is.

    Wat mij hier momenteel bij bezighoudt is: wat is nou een terechte prijs? Heeft iemand een mening hierover?

    geplaatst op
  • hey stephan

    leuk dat je het leuk vind. Xolo is idd om met één druk op de knop je content weg te zetten op alle community sites die er toe doen.

    Wat misschien aardig is is om te kijken of we niet een interrailer of iets kunnen "werven" om zo'n easy interstructional dingetje te maken (kan je ook zelf doen op amsterdam CS), en dit dan daarna op googlemaps los te laten. Maps kan je dan bij de blog voegen én je kunt dat filmpje naar "seeding points" toe gooien. Dat zijn zeg maar (evt fora van) sites waar je filmpje als content te brengen is (dus waarde toevoegt voor de gebruikers). Reissites van allerlei soort liggen voor de hand. Ook treinsites en eventueel tech-en webhead sites want open source is een contentwaardig fenomeen op zich geworden.

    Misschien kan sheena zo'n filmpje seeden? als je het op genoeg seeding points (een stuk of 300) weg zet zal het vanzelf verspreiden in de communities omdat er altijd wél iemand wat aan heeft.

    Dat betekent dan concreet drie zaken: filmpje maken (schieten, editten, graphics erin) en een googlemaps account aanmaken en dar het filmpje plus wat shortcopy op planten. Googlemaps naar blog en eigen sites zetten. Tot slot filpmje seeden met reference naar de googlemaps-account en blog. En dan afwachten tot het moment krijgt en user gen filmpies binnenstromen: vanaf dan is het alleen een kwestie van post-redactie.

    Komt de vraag: wie maakt het eerste filmpje?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.