Is digilogue nu werkelijk anders dan anderen?

29 mei 2007, 05:02

Een paar weken geleden ontving ik van Lensink Van Berkel Communicatie een persbericht over de start van digilogue, een zelfstandig gespecialiseerd online mediabureau van de Initiative Group. Volgens Nathalie Peters, directeur van digilogue, een unieke propositie. Maar is dat ook zo en zo ja, waarin verschilt het van de traditionele online mediabureaus? Reden om Nathalie Peters een aantal extra vragen te stellen over digilogue en dan met name hun visie over het ‘adverteren’ in online communities (voor mij in ieder geval één van de belangrijkste vormen van een online dialoog aangaan met consumenten).

Wat gaat digilogue precies doen en wat maakt het anders dan anderen?

Wat het anders maakt is dat het het eerste online mediabureau is dat zelfstandig uit een gevestigd mediabureau is voortgekomen. Het is niet langer een afdeling van een traditioneel mediabureau. Aanleiding hiervoor is het feit dat online media andere toepassingen kent en kennis vereist dan offline media. Deze specifiek business vereist eigen structuren en processen die afwijken van de traditionele processen en onze huidige bureaustructuur. Voor verdere groei en professionalisering volgen we dan ook onze eigen weg.

Online media is een specialisme en vergt sterke professionalisering van degenen die zich daarmee bezighouden. digilogue is een bureau dat dit vak als specialisme erkent en waar mensen werken met kennis van zaken met een hoog ambitieniveau voor klanten. De Initiative Group erkent online/digitale media als een speerpunt voor de nabije toekomst.

Hoe staan jullie tegenover adverteren in communities?

Wij staan positief tegenover adverteren in communities zolang de boodschap of de content van toegevoegde waarde is voor de doelgroep die actief is in de betreffende community. Een statische boodschap die naar de juiste doelgroep wordt gecommuniceerd, zien wij binnen een community niet als toegevoegde waarde voor het merk/product. Het 1 op 1 overzetten van offline campagnes naar online media werkt niet. Interactie tussen de adverteerder en de klant of prospect is het devies.

Welke vormen van adverteren in online communities zien jullie?

Toevoegingen aan de bestaande content welke additionele waarde heeft voor doelgroep/gebruikers, dit kan informatie zijn, een gadget/widget, een game en het aanbieden van functionaliteiten (bv birthday reminder in een Hyves, Space) (gebruikersgemak).

Werkt adverteren in communities alleen voor jongeren?

Communities is een breed begrip, je hebt de social networks, blogs, MMOG (massively multi user online games), vergelijkingsites etc. Deze verschillende typen hebben verschillende doelgroepen, met verschillende doelstellingen en applicaties. Zolang we maar tegen de juiste doelgroep praten met de juiste boodschap werken communities zowel voor jongeren als ouderen. In de praktijk zijn er echter vergaande mogelijkheden voor de jongeren en verwacht deze groep ook steeds iets extra’s. Ongetwijfeld daardoor de vele succes verhalen.

Welke tools gebruiken wij om te komen tot optimale dialoog met de consument?

Even lastig wat je precies onder tools verstaat: heb het persbericht nagelezen zie alleen de verwijzing nog niet. Twee mogelijkheden: tools in de zin van internet communicatiemiddelen zoals mobile, weblogs, communities, maar ook technieken zoals boomerang, behavorial targetting. Als we weten tegen wie we spreken en waar dan kunnen we daar onze communicatie op aanpassen.

Ondanks prachtcases zoals de gesponsorde Hyve (voor Orange), interactieve video e-mail (voor Grolsch), virtueel optreden Suga Babes & The Party Squad in Orange Club in Habbo Hotel en de inrichting van een sportclub in Habbo Hotel (voor tampons van Johnson & Johnson), ben ik nog niet echt overtuigd van de unieke propositie die digilogue claimt. Goed om te zien dat er vanuit een traditioneel mediabureau extra aandacht is voor online maar volgens mij hebben de meeste mediabureaus dat op dit moment. Ook de visie op adverteren in online communities is niet echt revolutionair te noemen. We gaan digilogue uiteraard in de gaten houden en wellicht bewijzen ze binnenkort dat ik ongelijk had. Nathalie in ieder geval heel veel succes!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

10 Reacties

    mangold

    Wellicht verwacht je teveel, Marco. Door de nogal verwarrende naam ‘digilogue’. Die naam lijkt namelijk een beetje op dialoog, maar daar houden ze zich blijkbaar (nog) niet mee bezig.

    Nathalie heeft ’t overduidelijk steeds over internet advertising, en snapt de kern van je laatste vraag – het woord dialoog – blijkbaar niet.

    Het is daarentegen natuurlijk wel handig om flink wat technische kennis bij een (gespecialiseerd) mediabureau te hebben, al is ’t alleen maar om technisch vernieuwende dingetjes te kunnen uitproberen.


    29 mei 2007 om 05:44
    Karlijn van den Berg

    Las het interview in Adformatie (en had ook de aankondiging via blogs gezien dat Digilogue was gestart) en was positief verrast door de insteek van Digilogue ten opzichte van traditionele mediabureaus met een online afdeling.

    Ik denk zeker dat een apart bureau binnen een groter netwerk (in vergelijking met andere online mediabureaus) zeker ook een meerwaarde kan creeeren voor klanten. Hiermee behoud je toch de aansluiting met above the line.

    Ik denk ook dat zij beter personeel kunnen werven op deze manier. Ik denk dat een bedrijf als Digilogue dan iets meer aanspreekt. Bij online afdelingen binnen mediabureaus zie je dat ze erg veel moeite hebben goed personeel te krijgen. Je ziet vaak jonge mensen op die plekken die zich helemaal het schompes moeten werken en niet de tijd krijgen zich in de materie te verdiepen. Daardoor krijg je standaard bannercampagnes en niet de meerwaarde die je van een mediabureau verwacht. Ik ben erg benieuwd naar hoe Digilogue wel degelijk die meerwaarde kan creeren en niet alleen gaat zitten op kostenefficientie maar ook op efficient en impactvol bereik.


    29 mei 2007 om 06:05
    media

    @Carl: misschien heb je gelijk en verwacht ik te veel (en te snel) van de tarditionele mediabureaus.

    @Karlijn: dank voor deze aanvulling; je noemt inderdaad een aantal sterke punten die ik over het hoofd had gezien.


    29 mei 2007 om 06:10
    Ruben’s Online Marketing

    Ze zouden misschien beter personeel kunnen werven op deze manier, maar de website heeft voorlopig alleen vacatures voor planners. Er wordt ook bijvoorbeeld zoekmachine-, affiliate- en weblog marketing aangeboden, daar heb je toch echt specialisten voor nodig. Ik zie alleen generalisten gevraagd.

    Ik denk dat Digilogue het mediabureau probleem waar we het eerder over hadden wel onderkent, maar dat ze er alleen aan de buitenkant een “oplossing” voor hebben. Maar dat is lastig te beoordelen op basis van een website en een interview natuurlijk…


    29 mei 2007 om 06:56
    Annet

    Wat houdt de gesponsorde hyve voor Orange precies in? Kan iemand mij informeren?


    29 mei 2007 om 06:59
    Karlijn

    @ruben: wie zegt dat ze die mensen niet al in huis hebben?


    29 mei 2007 om 07:09
    Paul van Veenendaal

    Zijn flink bezig met hun promotie campagne! Zag in A’dam diverse megaposters van Digilogue.


    29 mei 2007 om 07:24
    Tim Haas

    Het concept van Digiloque is mijns inziens niet nieuw. Het lijkt eerder een copy van Isobar Communications / Medialand.nl dat op deze manier opereerde en een van de meest winstgevende bureaus in Nederland is en een van de snelst groeiende ondernemingen in Nederland.


    29 mei 2007 om 08:25
    koningwoning

    Ik zie niet in waarom zoiets niet gewoon binnen Initiative zou kunnen blijven bestaan.

    Het enige wat de mediabureaus moeten leren is dat niet alles ook inkoopbaar moet zijn en dus dat strategieën allerlei andere andere vormen van interactie tussen merk en klant behelsen zonder dat zij daar geld aan kunnen verdienen. Het geld moet dan uit uurtje/factuurtje komen, door de strategen middelselectie….


    29 mei 2007 om 10:19
    Sjoerd

    @Karlijn – voor zoekmachine marketing wordt Clearsense ingehuurd omdat de kennis/tijd(?) ontbrak bij Initiative, en nu ontbreekt bij Digilogue. Het is dan niet zo gek dat zij alleen planners zoeken, de kennis huren zij wel in. Of dat dan ten koste gaat van het mediabudget en of het in het belang van de opdrachtgever is is de vraag.


    29 mei 2007 om 20:56

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!