Welke factoren bepalen je positie in Google?

7 april 2007, 07:45

Welke factoren bepalen je positie in Google?Eerlijk gezegd verbaast het me dat er op de Nederlandse weblogs nog weinig aandacht is besteed aan het afgelopen week gepubliceerde document ‘Google Search Engine Ranking Factors‘. Een document opgesteld door 37 internationale experts op het gebied van organic search engine optimization (SEO), waaronder onze eigen Joost de Valk, met daarin een overzicht van de factoren die een rol spelen met hoe hoog je website in de Google zoekresultaten staat.

Alle factoren zijn door de 37 experts beoordeeld en hebben een score gekregen tussen de 0 en 5. De top-10 positieve factoren die bepalen hoe hoog je positie is in Google ziet er als volgt uit:

  1. Keyword Use in Title Tag (4,9)
  2. Global Link Popularity of Site (4,5)
  3. Anchor Text of Inbound Link (4,4)
  4. Link Popularity within the Site’s Internal Link Structure (4,1)
  5. Age of Site (4,0)
  6. Topical Relevance of Inbound Links to Site (3,9)
  7. Link Popularity of Site in Topical Community (3,9)
  8. Keyword Use in Body Text (3,7)
  9. Global Link Popularity of Linking Site (3,6)
  10. Rate of New Inbound Links to Site (3,5)

Het document is een absolute aanrader voor iedereen die zich bezig houdt met search engine optimization!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

15 Reacties

    Ton Verplanke

    Het artikel is inderdaad een mooi artikel met de meningen van experts in SEO. Een goed voorbeeld van collaborative generated content. Een voorganger van dit artikel stond al wel een paar jaar op de site van SEOmoz. Maar het is goed dat ze nu een update hebben met input van veel nieuwe mensen.


    7 april 2007 om 08:20
    J8 Zoekmachine Marketing

    Lees met name ook de comments van de verschillende specialisten. Vergeet daarbij niet om de optie ‘show the rest of the comments’ aan te klikken, aangezien je dan alle commentaren ziet ipv slechts een aantal.


    7 april 2007 om 08:44
    media

    Wat vinden de Nederlandse SEO-experts eigenlijk van dit document? Mee eens?


    7 april 2007 om 08:47
    Henri van den Hoof

    Had me een paar dagen geleden in een eigen blog ook al afgevraagd waarom je er niets van las op diverse NL’se SEO-blogs. Het document geeft in ieder geval een zeer compleet overzicht van de belangrijkste punten om rekening mee te houden bij optimalisatie van je website. Maar het is wel erg veel… Denk dat ik me voorlopig dus maar concentreer op de top 10 punten 😉


    7 april 2007 om 09:35
    Arnoud

    Het is inderdaad een mooi document/artikel. Ik had er overigens wel al aandacht aan besteed :-), het verbaasde mij vooral dat Joost er niets over schreef op z’n eigen weblog.


    7 april 2007 om 09:47
    Heini van Bergen

    @ Marco

    Zeker een waardevol artikel, al zijn deze factoren en de importantie ervan in de SEO markt al wel redelijk gemeengoed. Toch ook interessant om te zien dat de verschillende experts op sommige punten zowel positieve als negatieve ervaringen hebben.


    7 april 2007 om 10:13
    Roy Huiskes

    Overigens is het artikel nog niet even relevant voor de Nederlandse markt omdat Google nogal wat moeite heeft met de linguïstiek van Europese talen. Hierdoor liggen sommige prioriteiten qua waardering nogal scheef. Zoals bijvoorbeeld de veel te hoge waardering voor al die crappy startpagina’s en klonen. Als Google die gaat devalueren dan zul je zien dat er heel wat zoekresultaten gaan veranderen… bijv: “zoekmachine optimalisatie” 😉

    Kort gezegd: kwantiteit geld hier nog boven kwaliteit helaas.


    7 april 2007 om 15:04
    Remi

    Inderdaad een zeer waardevol artikel. (ik wilde er net zelf een post over gaan schrijven, maar zie dat je me voor bent Marco)

    In grote lijnen kan ik me ook prima vinden in de inhoud. Verder is het natuurlijk leuk om te zien dat juist over de punten waar wij intern discussie over hebben ook door deze mensen het niet altijd eens zijn. Zo blijkt maar weer dat Organic Search geen exacte wetenschap is 😉

    En Joost natuurlijk gefeliciteerd!


    7 april 2007 om 15:24
    jdevalk

    Dank je 🙂


    7 april 2007 om 15:32
    Peter van der Graaf

    De weging in het algoritme is pas belangrijk als er geen fouten worden gemaakt

    De gewichten op de diverse punten kloppen wel redelijk. Voor de meesten die reeds actief zijn met SEO is dat als het goed is ook niets nieuws.

    Het probleem voor de meeste Nederlandse sites ligt echter in indexeerbaarheid en zoekmachinevriendelijkheid. Alhoewel het meeste gewicht ligt op linkgerelateerde factoren, worden in minder wegende factoren zulke grove fouten gemaakt, dat dit met links niet goed gemaakt kan worden.


    7 april 2007 om 16:51
    jdevalk

    Ben met je eens dat het nogal eens in het voortraject al mis gaat Peter…

    @Remi: ik ben wel benieuwd, zou je kunnen toelichten over welke punten jullie discussieren?


    7 april 2007 om 17:05
    JP

    Leuke lijst alleen een beetje arbitrair. Mijn inziens is 1 punt echt onmisbaar voor een website om te scoren en dat is niet de title tag maar links naar je pagina’s. De rest van de punten zou je eventueel zonder kunnen. Ik heb vaker gezien dat een website wel op zoekwoorden scoort zonder dat die pagina ze in de title tag heeft staan. Maar ik heb nog nooit een pagina zien scoren zonder kwalitatieve links.


    10 april 2007 om 08:32
    jdevalk

    JP: ben ik het op zich mee eens, enige nuance:

    – ik heb nog nooit een pagina zien scoren zonder kwalitatieve links naar het domein, de pagina zelf hoeft niet eens altijd;

    – de woorden waarop je scoort zullen wel érgens in de pagina moeten staan, zeker sinds die update om google boms moeilijker te maken;

    – in hoog competitieve branches is het een stuk moeilijker om voor top keywords echt goed te ranken als je ze niet in de title te hebt staan;

    Verder is de score van het item title wat hoger dan van de link items, omdat er daar meer van zijn… items 2, 3 en 4 hebben allemaal met de links te maken, en doordat je het met sommige meer en met andere minder eens kon zijn, is de score wat “afgevlakt”.


    10 april 2007 om 10:22
    XsLinx

    Ik vind het een leuk lijstje ik kwam hem een aantal dagen geleden ook al tegen op internet. Leuk dat je deze ook met andere nederlanders wil delen. Wel zou ik een wat meer persoonlijk tintje appreciëren, omdat er dan wat meer toegevoegde waarde is op dezelfde lijst in het engels.


    11 april 2007 om 12:02
    SEOGuru

    Zeker een aanrader, dit document. Een zeer creatieve, misschien wel de beste, manier om via de verschillende commentaren van experts toch iets te zeggen over dat wonderlijke Google-algoritme. Het is toch niet te geloven hoeveel macht met dit algoritme is opgebouwd. Ik snap dat Google er nog niet aan toe is de source ervan open te gooien. Toch mag je verwachten dat dit op een gegeven moment wel gaat gebeuren, of dat er een partij opstaat die dit gaat doen (misschien iets voor ons Nederlanders?…). Grappig genoeg is Google, als aanjager van de nieuwe economie, op dit punt oud in zijn denken. Ik ben er van overtuigd dat het openen van de source, waardoor er ‘peer-production’ kan ontstaan, leidt tot een veel beter algoritme. Het is toch eigenlijk absurd dat ‘keyword use in title-tag’ op nr. 1 staat. T/m punt 7 zijn het zaken die niets met de inhoud van de site te maken hebben, terwijl we als (be)zoeker de best inhoudelijke site voorgeschoteld zouden willen krijgen. Hoe komt het dat ik als mens heel snel kan beoordelen dat onderhavige site kwaliteit heeft? Google is bezig met artificiele intelligentie om sites te beoordelen, zag ik laatst op een videofragment van Larry Page. Dat lijkt me op zichzelf heel positief, in ieder geval beter dan het scannen van een title-tag. Maar AI is een moeilijk gebied. Peer-production van een zoekalgortime, waar alle knappe koppen van de wereld aan mee kunnen ontwikkelen, is misschien de volgende stap in zoekmachine-wereld. Het is ongetwijfeld niet fout dat content op plaats 8 staat -wie ben ik om hen te betwijfelen-, maar het is toch wel treurig dat het zo is. Mijn devies voor de lange-termijn is dat we ons niet al te veel blindstaren op deze lijst, maar ons voorbereiden op een zoekmachine (Google of iets anders) waarbij content op nr 1 staat, want eens zal dat natuurlijk gebeuren.


    14 april 2007 om 20:09

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!