Voice Signal animeert logo met geluid

27 maart 2007, 07:14

Het Amerikaanse VoiceSignal animeert haar logo mét geluid. Bij het openen van de homepage is de animatie te zien én te horen.

Merken gaan steeds vaker hun logo animeren. Traditioneel was ‘iets’ doen met het logo uit den boze. Als een boodschap via krant, radio of tv in een flits moest blijven hangen, dan moest het logo consistent zijn, door de tijd en op dat moment. Op een website echter, waar het aantal contactminuten met het merk vele malen hoger is dan via traditionele kanalen, vervalt deze regel. Langzaam durven merken nu het logo te laten bewegen. Nu om aandacht te trekken, om een moderne uitstraling te geven of een assocatie met de activiteiten. In de toekomst zullen logo-animaties steeds vaker worden ingezet om de merkpersoonlijkheid te laden. Iets dat al kan door beweging van enkele pixels. Maar dat is nu nog een stap te ver voor de meeste merken. Jetix is wat mij betreft nog altijd koploper.

Erwin van Lun
Futurist and Angular Engineer bij Your Future Is Now!

Futurist Erwin van Lun startte op MarketingFacts in 2005, direct na publicatie van zijn boek "Van Massamerk naar Mensmerk" dat toen een nominatie kreeg voor de Marketing Literatuur Prijs. Het boek beschreef de toestand van media, marketing en merken in de toekomst van 2015 en Erwin volgde de ontwikkelingen in de eerste jaren op de voet. Nu blijkt dat zijn voorspellingen waarheid zijn geworden helpt hij mensen om zélf de toekomst trefzeker te voorspellen en heeft hij zijn voorspellingen voor 2020, 2030 en 2050 al weer klaar voor publicatie in het boek 'Utopia Manifesto 2050'. In 2009 stortte Erwin zich helemaal op Chatbots.org (http://www.chatbots.org), zijn wereldwijde industry portal op het gebied van intelligente kunstmatige karakters en in 2015 sloot hij zich aan bij het Bemer netwerk (http://yourfuture.bemergroup/nl) om mensen te helpen zichzelf te resetten: gezond, vitaal en creatief: helemaal klaar voor de toekomst! In 2017 zag hij de bezoekersaantallen van Chatbots.org weer flink stijgen en besloot dat het tijd werd voor de terugkeer naar het prachtige veld van humanlike AI.

Categorie
Tags

10 Reacties

    paul van oosterhout

    En nu maar wachten tot het als ontzettend irritant wordt ervaren. Ik krijg het geluid bij het openen van de site en als ik op de reageerbutton click (of course) en ik ben het nu al beu.

    Dit kan je volgens mij alleen toepassen bij merkbeelden waarbij een sterke herkenning gelinkt kan worden aan een tune. Randstad zou dit bijvoorbeeld erg goed toe kunnen passen.

    Dus alleen bij merken die al een sterke tune hadden.


    27 maart 2007 om 07:27
    Paul van Veenendaal

    Misschien handig, wat betreft usability en vermindering irritatie, om rechtsonderin een mute speakertje te tonen, waarmee je de tune in- of uit kan schakelen.


    27 maart 2007 om 07:31
    Elja

    Wellicht ben ik wat ouderwets, maar ik heb mijn luidsprekers altijd expres uit staan tegen dit soort onzin..


    27 maart 2007 om 07:34
    ErwinVanLun

    Het moet subtieler idd. Als je elke keer dit geluid geeft, dan gaat het irriteren. Zeker als je het een paar keer hoort. Dat zullen lezers van MF die een paar keer deze pagina openen, gaan be-amen. (maar ik denk bij jou een hele lage irritatiegrens te zien na één keer… neem misschien ff een kop koffie, ff lay back, ff relaxx 😉 ).

    Een kleinere en subtielere beweging zou idd beter zijn. Het is onderzocht dat mensen al bij de kleinste beweging persoonlijkheidsassociaties krijgen. En juist het laden van een merk met persoonlijkheidseigenschappen is één van de moeillijkste disciplines van brand management. Ook het geluid moet beter worden getimed. Wellicht alleen als je een formuliertje hebt verstuurd oid, of bij de allereerste keer, of als de pagina wordt ververst terwijl jij hem leest. Dat soort momenten.

    De belangrijkste ontwikkeling echter die we nu zien is dat merken het durven. Als we alleen maar kritiek hebben komen we niet verder. Onderzoeken wat irriteert, dat weghalen en op zoek gaan naar wat we wel kunenn gebruiken. Ik juich het experimenteren toe, en vandaar hier op MF.


    27 maart 2007 om 07:37
    Maurice Beerthuyzen

    Ik begrijp hier als webverantwoordelijke niets van. Mensen komen niet op je site voor een bewegend logo. Men komt bij je de voordeur al binnen. Je hebt de attentie dan al te pakken. Bezoekers willen op de website die ze bezoeken zo snel mogelijk aan hun oplossing geholpen worden. Zodra een logo- of andere beweging niet functioneel is, wordt dit door klanten niet gewaardeerd.

    Merken die dit doen durven inderdaad; onnodige beweging op websites is een regelrechte aanval op conversie.


    27 maart 2007 om 08:01
    ErwinVanLun

    @Maurice: ik begrijp je stelling. Je hebt het over conversie en dan denk ik meteen: dat is een direct marketeer die het ons makkelijk maakt om aankopen te doen. Super belangrijk wat niets zo irritant als je iets wilt kopen en er ligt iets in de weg. Bij elke business uiteindelijk gaat om hoeveel je kan verkopen en om het wegnemen van alle barricades die dit pad in de weg staan.

    Maar ook de omgeving speelt een essentiele rol. Het gevoel dat je overdraagt is waanzinnig belangrijk. Doordat website conversie veel aandacht heeft gekregen gaan zijn alle webshops als twee druppels water op elkaar lijken. Het wordt tijd voor onderscheid zonder de conversie te niet te doen; nog sterker: door het verlangen te creeren ook echt te willen kopen.

    Vergeleken met de fysieke wereld is de website de totale winkel, van pui in de winkelstraat tot en met de details achterin; de route langs de spullen naar de kassa is jouw clickpad naar conversie; de zoekfunctie is de winkelassistente die je even kan helpen. In de fysieke wereld zijn de verschillende elementen zorgvuldig op elkaar afgestemd en steeds vaker zien we aandacht voor de shopping experience. Die shopping experience nou precies een element dat in de virtuele wereld (lees: op websites) nog nauwelijks aandacht krijgt. En subtiel gebruik van dynamische visuele elementen zoals het logo, en het subtiel gebruik van geluid, al dan niet in combinatie, dragen bij aan de shopping experience.


    27 maart 2007 om 14:35
    ErwinVanLun

    @Maurice: “willen op de website die ze bezoeken zo snel mogelijk aan hun oplossing geholpen worden.”: dit is ook nog sterk afhankelijk van het type merk. Bij een GeenStijl, of Nike, of BMW, of Gucci, of UitzendingGemist, of SecondLife, of Hyves, VK.nl of MTV komen mensen misschien helemaal niet met een probleem waarvoor ze een oplossing zoeken. Daar willen ze misschien eerst wel even rondneuzen, vermaakt worden of wat leren.


    27 maart 2007 om 14:49
    media

    Leuk zo’n logo met geluid maar na een paar keer heb je het wel gehoord. Hope you don’t mind dat ik ‘m naar de vervolgpagina heb gepromoveerd Erwin 😉


    27 maart 2007 om 17:04
    ErwinVanLun

    Het vervelende is dat mensen dan ook de animatie niet zien. En daar gaat het eigenlijk om. Desnoods plaats ik helemaal geen tekst, het gaat om de animatie. Het is geen illustratie het ís de posting.

    Hoe kan ik het geluid uitzetten in een flashanimatie. Anyone?


    27 maart 2007 om 19:30
    Maurice Beerthuyzen

    @Erwin: “dit is ook nog sterk afhankelijk van het type merk” Hierin heb je natuurlijk absoluut gelijk. Sommige merken lenen zich wel voor meer “speelse” toepassingen op de site. Ik reageerde echter primair vanuit mijn ‘eigen merk” 🙂


    28 maart 2007 om 06:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!