Nederland – Duitsland: wie wint?

8 maart 2007, 07:35

Nederland - Duitsland: wie wint?Wij Nederlanders willen liever niet met onze Oosterburen vergeleken worden. Of althans alleen als we beter voor de dag komen natuurlijk. Er bestaat een onderlinge rivaliteit die niet alleen tijdens het WK en EK naar boven komt. Toen ik onlangs in Duitsland was op uitnodiging van enkele online marketingbureaus werd dat weer eens pijnlijk duidelijk. Ondanks dat wij Nederlanders actiever zijn en meer achter de computer zitten, hebben de Duitsers een megamarkt die booming is.

Het lijkt of het online marketingwezen in Duitsland het voornamelijk van de grootschaligheid moet hebben. In Duitsland is alles vijf keer zo groot. De Deutsche grundligkeit valt daarnaast ook niet te onderschatten: van dit organisatietalent kan Nederland nog heel wat leren. In tegenstelling tot Nederland bestaat er in Duitsland een aantal grote (gemiddeld 120 medewerkers) performance based marketingbureaus. Deze bureaus zijn gespecialiseerd in de gulden driehoek van internetmarketing: zoekmachine optimalisatie, keyword buying en affiliate marketing. Aangezien deze marketingactiviteiten het best uit de verf komen als ze gelijktijdig toegepast worden, is dit een schot in de roos. In Nederland ken ik nog geen partij die alle drie de activiteiten samen aanbiedt.

Ok, er zijn wat media-inkoopbureaus die hier en daar keyword buying doen en ook affiliate marketing aanbieden, maar nog niet op de schaal zoals dat in Duitsland gebeurt. Voor media-inkoopbureaus zijn deze lange termijn marketingactiviteiten, die ook nog eens erg resultaatgericht zijn, volgens mij minder interessant. Wellicht nog belangrijker: ze gaan in tegen de traditionele budgetgerelateerde “reclamecampagnes” waarbij het budget opgemaakt wordt en er achteraf geanalyseerd wordt wat het heeft opgeleverd. Vaak meer gericht op branding dan op verkoopresultaat. In Nederland zie je bureaus die zich op één specialisme concentreren zoals zoekmachine optimalisatie (bijv. Checkit, Traffic4u, etc), keyword buying (bijv. Markvanwerven) of affiliate marketing (bijv. NewFountain). Echter een bureau dat alle drie de takken van sport combineert? 1-0 voor Duitsland.

Maar nu wij. Nederland steekt Duitsland namelijk de loef af met een groter ingevoerd gebruik van internet en hogere conversies. De hogere conversies in Nederland zijn het gevolg van een relatief grotere groep ervaren internetters en grote breedband penetratie. Dit maakt onze markt interessant voor Duitse online winkelpartijen. Organisaties als Tchibo, Sportieme en Mexx hebben inmiddels webshops in Nederland geopend. Nieuwe partijen als Esprit en Ciao hebben aangekondigd de Nederlandse markt te willen veroveren in samenwerking met een internationaal netwerk van Duitse bodem, zoals Zanox, maar ook met een lokaal affiliate netwerk zoals wij zelf van M4N. De lokale spelers kennen de lokale markt en de affiliates immers beter vanwege hun wortels in Nederland. De bureaus vinden die relatie erg belangrijk. Waarschijnlijk omdat in Duitsland vooral juist de bureaus strijden om de aandacht van de affiliate websites. Zo werden er in heel Duitsland tafelvoetbal-, carting- en tafeltenniswedstrijden georganiseerd, gepaard natuurlijk met veel bier en “Duits” plezier om de banden met affiliates te verbeteren. In Nederland ligt dit juist veel meer bij de netwerken. Tussenstand: 1- 1.

Wat wel leuk was is dat ze in Duitsland erg gecharmeerd waren van onze transparantie. Dat op de website van M4N de conversies en eCPC’s bekend worden gemaakt vonden ze bewonderenswaardig. Wat al helemaal aardig was, was dat ze daar ook echt de waarde van inzagen en ook begrepen hoe deze transparantie partijen op scherp zet om hun best te doen de bottom-line te verbeteren. Dat wil zeggen de conversies verbeteren zodat consumenten meer uitgeven en een affiliate programma dus aantrekkelijker maakt. Dat gaat goed: 2-1 voor Nederland.

Ik verwacht dat met de komst van de Duitsers, het idee van de grote performance based marketingbureaus en hun gestructureerde aanpak naar Nederland zal komen. Als gevolg hiervan zal het kaf van het koren worden gescheiden bij de affiliate marketing netwerken en zal de markt in een volwassen fase terechtkomen: 2-2.

Maar misschien wel het allerbelangrijkste: In München kregen we bij alle bureaus in plaats van ons standaard bakje Senseo koffie een zelfgemaakte heerlijke Café latte met Nespresso! Daar kunnen wij nog wat van leren… 3-2 voor de Duitsers. 🙁

Kortom: ik heb weer heel wat geleerd in Duitsland, en moet constateren dat Gary Lineker gelijk krijgt: “22 men chase a ball for 90 minutes and at the end, the Germans win.”

Categorie
Tags

7 Reacties

    media

    Leuke en interessante column Thomas, ben benieuwd hoe de markt zich verder ontwikkeld. Wel nog een vraag (wellicht voor Zanox), waarom kopen die Duitse bureaus met hun volume niet gewoon een paar lokale bureaus op?


    8 maart 2007 om 08:00
    Ellen Snijder

    Ja Thomas! Erg leuk stuk om te lezen!

    —-> Als gevolg hiervan zal het kaf van het koren worden gescheiden bij de affiliate marketing netwerken en zal de markt in een volwassen fase terechtkomen <--- Geen burenruzies meer, maar gewoon weg de samenwerking aangaan. Ik denk dat we de volwassen fase al zijn ingegaan 🙂


    9 maart 2007 om 18:54
    Mendel Senf

    @Thomas: inderdaad erg leuk stuk chapeau! echter in Berlijn is het een echte espresso 😉

    @Marco: samenwerken is effectiever en zo kan iedereen zich blijven focussen op waar die echt goed in is;-)


    11 maart 2007 om 09:54
    Niels Welten

    Denk dat deze ontwikkeling zich zeker ook doorzet aan de Nederlandse bureaukant. Zie de fusie tussen Tribal en Mark van Werven die wijst op de eerste Nederlandse combi van de specialismen SEO, keyword buying en affiliate marketing. Ook al voeren zij laatstgenoemd onderdeel nog wel uit via de bestaande affiliate netwerken. Ben dan ook zeer benieuwd wat zij voor dienstenpakketten ontwikkelen om deze drie aspecten continu voor adverteerders te beheren en optimaliseren.

    Aan de andere kant zullen overnames en Nederlands-Duitse één tweetjes ook wel aan de orde komen. Maar met overzicht en onderlinge afstemming voor de inzet van deze (en misschien nog wel meer) disciplines voor de adverteerder tot gevolg!


    13 maart 2007 om 10:17
    Thomas

    Inderdaad Niels, Tribal Mark van Werven is een goed voorbeeld waar de grote stappen gezet zijn. Zeker als je de website leest zie je dat alle drie de pijlers van performance based marketing belicht worden.


    13 maart 2007 om 19:57
    Giovanni Doesburg

    Thomas, Leuk stuk en lekker vlot geschreven.:) Voor Affiliate netwerken in Nederland ligt de markt helemaal open. Waar de branche aan moet werken is haar imago. Affiliate marketing schijnt nog niet serieus behandeld te worden door metname de grote media bureaus, reclame bureaus en adverteerders. Dit terwijl er honderden miljoenen in deze business om gaan. Dat deze partijen nog zo huiverig doen over affiliate marketing is omdat zij waarschijnlijk nog te veel in termen als branding denken. En van alleen branding komt er geen brood op de tafel. Bureau’s en natuurlijk ook de grote adverteerders moeten een goed beeld krijgen van deze branche en met hun neus op de feiten gedrukt worden. Bijvoorbeeld als het gaat om een vooraf bepaalde Cost Per Sale. Een must voor elke marketeer!

    Daarom: MAAK AFFILIATE MARKETING SEXY!!


    14 maart 2007 om 15:01
    Kasper Katje

    Stond affiliate marketing eindelijk maar toch eens in de schijnwerpers in 2006, in 2007 lijken de netwerken en/of adverteerders deze positieve ontwikkelingen zelf te niet te doen en zelfs om te buigen naar een markt waarbij de zekerheden voor en de rechten van de affiliates weinig meer waard zijn.

    Zet aub de trend van 2006 voort want stilstand is achteruitgang en vergeet het belangrijkste woord uit de term ‘affiliate marketing’ niet: de affiliate.

    Wanneer je zelf blijft scoren is het niet zo erg wanneer de tegenstander ook scoort. Tijd voor een goede donderpreek in de rust en weer volop er tegenaan om de leiding te nemen.


    14 maart 2007 om 15:44

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!