The long tail? Hop Marjanneke!
Het boek The Long Tail van Chris Anderson ligt natuurlijk al stukgelezen naast je bed. Maar wist je dat er ruim 10 jaar geleden al een Nederlands boekje over dit fenomeen verscheen? Het heet Hop Marjanneke en is samengesteld door Erica Postma. Toen ik gisteren mijn AdWords-campagne voor een nieuwe versie van Feeder maakte (zie Computer Idee) heb ik het boekje erbij gepakt.
De Nederlandse RSS zoekmachine Feeder biedt naast nieuws uit 2000+ RSS-feeds ook steeds meer lokaal nieuws. Die lokale nieuwtjes lopen uiteen van politieberichten tot dagboekaantekeningen van je buurvrouw. Echt ‘nice to know’ informatie dus. Wie is hier in geïnteresseerd? Persoonlijk denk ik dat vooral mensen die het web nog aan het ontdekken zijn lokale nieuwtjes wel leuk vinden. Neem mijn eigen buurvrouw: sinds een paar maanden op internet en ze is al hooked aan katten in melkflessen, de mop van de dag en … Feeder. Met dit profiel in gedachten (zo eenvoudig kan marktonderzoek zijn) bedacht ik me dat oudere webgebruikers vaak op zoek gaan naar dingen van vroeger. Kinderrijmpjes en liedjes zijn vooral populair. Juist die groep wil ik in eerste instantie met het lokale nieuws van Feeder laten kennismaken.
Het boek Hop Marjanneke bevat tientallen kinderversjes en liedjes. De eerste tien heb ik nu als campagne voor het inhoudsnetwerk van Google AdWords leeggetrokken. Je moet dan denken aan termen als ‘karretje zandweg’, ‘een mopje’ en natuurlijk ‘hop marjanneke’. Het interessante is dat die termen spotgoedkoop zijn en, zo blijkt na anderhalve dag, ook honderden keren per dag tot vertoningen leiden. Let wel, het gaat me bij deze campagne in de eerste plaats om branding. Kliks zijn natuurlijk mooi meegenomen, maar ik vermoed dat ik dan het hele boek moet overtikken. Iets wat zeker gaat gebeuren. In dat kader vraag ik me af: als businessmodel talloze (copyrightvrije) teksten in de vorm van zoektermen (netjes in Excel geleverd) te koop aanbieden ten behoeve van Google-adverteerders, is daar een markt voor?
Begrijp ik nu goed dat je deze Adwords-campagne bent gestart en ons straks laat delen in de resultaten?
Goed idee Marco, doe ik! Weet je wat, ik stuur die campagne gelijk in voor de volgende Speld. 🙂
Nu maar hopen dat ik niet al die zoekers naar ‘karretje zandweg’, ‘een mopje’ en ‘hop marjanneke’ op Marketingfacts krijg 😉
Volgens mij worden campagnes met te weinig performance toch na een aantal vertoningen (1000 ofzo) uitgeschakeld?
Ivo, dat is in elk geval op het inhoudsnetwerk niet (meer) het geval. Vanaf vandaag draai ik de campagne uitsluitend op het zoeknetwerk. Wat daar uitkomt laat ik je binnenkort hier weten.
Daar was ik al bang voor Karel 😉
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!