Valentijnsdag: Hot or Not?

10 februari 2007, 06:40

Valentijn: Hot or Not?Aanstaande woensdag, 14 februari is het weer Valentijnsdag. Gisteren las ik in een persbericht dat Wehkamp de mogelijkheid biedt liefdesgedichten in te zenden, die vervolgens online worden gezet en gemaild naar je geliefde. Aansluitend daarop natuurlijk een speciale pagina met wat Valentijnssuggesties.

Om eens te kijken of andere partijen ook inhaken op Valentijn heb ik wat Nederlandse sites bezocht. Het geheel levert een wisselend beeld op.

Ik ben een rijtje sites langsgeweest waar een Valentijnsaktie zou kunnen voorkomen gezien het assortiment en heb gekeken of ik op de homepage een aktie of uiting hieromtrent zag.

Geheel niets rondom Valentijn bij: Bol.com, Freerecordshop, Hema, V&D en Neckermann.

Maar het kan ook anders.

  • Kijkshop: haakt in op valentijn met speciale pagina’s en een gratis inpakservice.
  • eBay: een pagina vol kado-ideeen.
  • Otto: op de homepage een Valentijnreminder met daarachter een speciale themapagina
  • MSN Shopping: met een valentijnspecial
  • T-mobile stuurt 12 februari een speciaal SMS-team op pad las ik bij Young Marketing. Onder leiding van dichter Sofie Cerutti wordt voor iedereen die dat wil ter plekke een origineel liefdes-sms’je van precies 160 tekens gemaakt. Bij t-mobile zelf is echter niets te vinden.

Nederland niet Valentijnsgezind?

Toch vreemd dat een partij als Neckermann niets doet en de concurrenten Otto en Wehkamp wel? Zoveel moeite kost het toch niet om speciale pagina rondom reeds in het assortiment opgenomen producten te maken met al dan niet een stukje extra service zoals gratis inpakken en op die manier een stukje extra conversie/omzet te verkrijgen. Of zou het echt niet opwegen? Doet Valentijn het in Nederland zo slecht?

Valentine's Day Poll

Ter inspiratie nog een mooi voorbeeld. Amazon heeft een Valentine’s Poll online gezet (zie hierboven) waar je dus kunt stemmen over Valentijnsdag. En heel slim is er natuurlijk voor elk wat wils; Er is een ‘I love Valentine’s Day’-pagina met bijbehorende productenpagina maar ook een ‘I Hate Valentine’s Day’- pagina inclusief een heel assortiment Bad Gift Ideas. Neem daar zeker even een kijkje 😉

Iemand nog bijzondere akties rondom Valentijn gezien op Nederlandse sites?

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

22 Reacties

    ewout@onedaycompany.nl

    Fijn dat zo weinig bedrijven aan Valentijn denken – dan kan ik dat zelf doen en blijft het voor mijn vrouw een leuke verrassing. Niet alles hoeft commercieel te zijn – zeker de liefde niet.


    10 februari 2007 om 07:19
    Gonnie

    Uit mijn afstudeeronderzoek is gebleken dat inhaken op actuele gebeurtenissen in marketingcommunicatie-uitingen geen effect heeft op de aandacht van de consument voor deze uitingen. Wat natuurlijk niets zegt over verdere stappen, als attitude en koopintentie.

    Ik zal eens kijken hoe de individuele Valentijnsdag-inhakers scoorden…. wordt vervolgd!


    10 februari 2007 om 09:34
    mangold

    @Gonnie: Heb je ook een linkje naar dat afstudeeronderzoek? 😉


    10 februari 2007 om 09:38
    Gonnie

    @Carl: Nee, het staat nog niet online. Maar in samenwerking met eyetrackingsbureau Verify zal er binnenkort een artikel geschreven worden.


    10 februari 2007 om 09:44
    Gonnie Spijkstra

    Destijds heb ik vooral geanalyseerd op basis waarvan merken het inhaken rechtvaardigen: bijvoorbeeld het aanwenden van een predikaat (bijvoorbeeld sponsoring van een evenement als het WK), het gebruik van ambiguïteit en symbolen (koffertje voor Prinsjesdag) of simpelweg feliciteren, bedanken of succes wensen. Verder zijn er natuurlijk merken die een intrinsieke link hebben met de gebeurtenis, zoals Zwitsal met de geboorte van prinses Amalia.

    In dit vervolgonderzoek heb ik onderzocht of deze verschillende strategieen effectief zijn en natuurlijk of inhaken an sich de moeite waard is wat betreft aandacht. Met een verrassende en wellicht teleurstellende uitkomst.

    @ Marco: Wat betreft Valentijnsdag: er zitten denk ik te weinig Valentijnsinhakers in de materiaalverzameling om hier iets zinnigs over te zeggen. Dan zeg je meer iets over de creatieve uitvoering van de uiting zelf.


    10 februari 2007 om 09:54
    Kasper Katje

    Ik betrapte mezelf er iig op dat ik nogal terughoudend was bij het, als publisher, onder de aandacht brengen van valentijnsacties en het zo lang mogelijk heb uitgesteld om overkill te voorkomen.

    Zelf had ik namelijk het gevoel dat de kerstboom nog niet was afgetuigd of de eerste hartekreten verschenen al weer ten tonele.


    10 februari 2007 om 10:28
    evroekel

    Zo de discussie loopt lekker, zo vlak voor Valentijn. Jullie zijn dus niet de stad in om inkopen te doen voor Valentijn 😉

    @Gonnie: valt Valentijn nu in jouw onderzoek onder het inhaken op een actuele gebeurtenis? Ik had het anders gelezen en dacht dat het met name ging op bijvoorbeeld een geboorte-inhaker. Een eenmalig actueel moment dat je maar 1x kunt gebruiken, niet een jaarlijk terugkerend fenomeen. Als je Valentijn ziet als inhaker, wat is dat het verschil met Kerst en wil je nu zeggen dat alle kerstinspanningen geen effect hebben op de aandacht van de consument? Dat lijkt mij toch sterk. Kortom ik krijg jouw definitie niet even scherp.


    10 februari 2007 om 10:52
    Annet

    Prachtig omschreven Ewout en zo ervaar ik het ook.


    10 februari 2007 om 11:24
    Gonnie Spijkstra

    @Erik: Valentijnsdag valt in mijn onderzoek inderdaad onder de actuele gebeurtenissen. Ik heb een zogenaamd inhaakcontinuum gemaakt 😉 , lopend van onverwachte, unieke gebeurtenissen als de geboorte van Amalia en de Elfstedentocht naar regelmatig terugkerende en op de kalender vaststaande gebeurtenissen als Kerst, Koninginnedag en zelfs langdurende en minder top-of-mind levende zaken als seizoenen (denk aan ‘Het is er weer weer voor’ van Unox).

    Wellicht is het een idee om de samenvatting van het onderzoek alvast online te zetten. Marco?


    10 februari 2007 om 11:44
    media

    @Gonnie: zeker interessant. Je kunt het sturen naar info-at-marketingfacts.nl. Alvast dank!


    10 februari 2007 om 13:10
    Gonnie Spijkstra

    Nog even een toevoeging @Eric:

    De conclusie van mijn onderzoek is dat inhakers in het algemeen niet meer aandacht krijgen dan gewone uitingen. Zoals gezegd zal dit wellicht anders zijn wat betreft het effect op herinnering, attitude (het sympathiek vinden dat een merk een persoon feliciteert) en koopintentie.

    Voor de duidelijkheid: mijn advies is absoluut niet om niet in te haken, maar wanneer het gaat om het genereren van extra aandacht voor een uiting, om niet een langlopende campagne waarin met zorg een merk wordt opgebouwd, te onderbreken met een eenmalige inhaker.


    10 februari 2007 om 13:35
    evroekel

    @Gonnie: aha, dat verduidelijkt het geheel. Benieuwd naar de samenvatting van je onderzoek, maar die zal binnenkort dus wel online komen.


    10 februari 2007 om 14:47
    DD

    Loop eens langs het Koningsplein in Amsterdam met je Bluetooth aan…


    12 februari 2007 om 09:18
    evroekel

    Kijkend naar de reacties hierboven dan is die opzet van Amazon zo gek nog niet. Voor beide ‘partijen’ wat wils; toch aandacht voor Valentijn maar niemand afstoten.


    12 februari 2007 om 17:10
    Smithd487

    Because here is a list of multiplayer games is cgcaecdeakcbceee


    2 augustus 2014 om 10:26

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!