Waar een foutformulier goed in kan zijn?

7 februari 2007, 14:34

Iemand die een formulier gebruikt zou eigenlijk deze pagina bij zijn bookmarks moeten hebben staan of minstens eenmaal moeten hebben gelezen.

Maar kost een slecht formulier je ook daadwerkelijk omzet? Ja natuurlijk. Alhoewel….Met dank aan Google Analytics ben ik eens in de statistieken gedoken van het contact informatie formulier dat hostNet nu nog gebruikt als je een online bestelling wilt plaatsen. Deze pagina zit nadat je de producten in een winkelwagentje hebt geplaatst en nadat je een totaal overzicht hebt gezien van de kosten. Op dit formulier vul je puur de factuurgegevens in. Voor de volledigheid. Ná deze pagina zit een acceptatiepagina (digitale handtekening) gevolgd door de bedankpagina.

Als bezoekers het formulier foutief invullen krijgen ze dezelfde pagina te zien maar in de url wordt er een extra string meegegeven. Op deze manier ziet Google Analytics dus het verschil tussen het originele formulier én het formulier dat opnieuw wordt getoond (na een foutieve invoer ergens).

Als we de conversie ratio’s bekijken van deze ‘tweede’ poging pagina vallen een aantal zaken op: Op basis van het soort bezoeker (nieuwe bezoekers vs terugkerende bezoekers) valt me op dat nieuwe bezoekers veel eerder geneigd zijn de bestelling alsnog af te ronden. Ruim 11% van de nieuwe bezoekers ronden de bestelling gewoon af. Zijn nieuwe bezoekers vergevingsgezinder?

Daarna deze cijfers ook even vergeleken uitgesplitst op de landingspagina (page 1 vs page 2) waarop ze de website binnenkomen. De vergevingsgezindheid via landingspagina 2 is hier ook veel ruimer (tussen de 10-30%).

De eerste stappen op het internet deed ik een ruim tien jaar terug. Vanwege wat freelance werk voor weekblad ZuidFriesland (onderdeel van Hoekstra te Emmeloord) en mijn werkzaamheden in de IT was mijn eerste wapenfeit het online brengen van die krant. Dat was toen nog iets wat heel simpel en kleinschalig kon worden opgezet. Feitelijk deden we niets anders dan de code via een find&replace;vervangen voor standaard HTML. 1999 was vervolgens het jaar dat ik voor het eerste kennis maakte met échte online promotie. De promotie van Amerikaanse adultwebsites. Dat betekende in 1999 een gallery maken en deze aanmelden bij bv The Hun en daarna je vingers gekruisd houden en hopen dat deze je linkje zou plaatsen ;-) In een paar jaar tijd groeide de markt voor TGP (Thumbnail Gallery Post) echter uit tot een miljoenen (miljarden?) industrie. De groei van het aantal internet aansluitingen vlak na de eeuw wisseling en de komst van paypal en bijvoorbeeld E Passporte als betaalmiddel zorgde ervoor dat de adult booming business was. In 2002 begonnen als portalmanager bij Blixem Interner Services. Daar me vooral bezig gehouden met hookers (maar ook opzet cams en aantal betaalsites). Op 10 januari 2004 werd deze site door een stukje in het parool en op Planet.nl letterlijk gelanceerd. Op Alexa.com is nog steeds de piek in bezoekers duidelijk zichtbaar. Voor de mensen die het gemist hebben: Heleen van Royen schreef een artikel waarin naar buiten kwam dat Rob Oudkerk coke zou gebruiken en porno sites bezocht op de pc van het werk. Onder pornosites werd hookers verstaan en ik was en bén van mening dat hookers geen porno site is maar “slechts” een consumenten forum waarop prostitutie wordt besproken. De combinatie “oudkerk” en “hookers” is nog steeds leuk terug te vinden op google. Mevrouw Schaapman (ex prostituee en fel tegenstander van hookers) is eveneens een drijvende kracht geweest voor de website. De samenwerking met Soa Aids Nederland en de campagne tegen vrouwenhandel zorgde er echter ook voor dat het forum uitgroeide tot een serieus medium. Het laatste kwartaal van 2006 voor PEAK-IT de online strategie bekeken en geoptimaliseerd. Op projectbasis voor dit IT detacheringsbedrijf de overgang aangestuurd van nixweten naar meten=weten. WebAnalytics/Adwords based. Begin 2007 begonnen bij HostNet te Amsterdam als InternetMarketeer. Doel het verbeteren van de SEM/SEO en verhogen van de conversieratio op de website zelf. Daarnaast ben ik dus één van de bloggers op marketingfacts :) Sinds eind 2007 werkzaam voor Telegraaf Media Nederland. Binnen het concern hou ik me bezig met product management. Gebieden zijn daarbij; Mobile/Video/Unsold Inventory en web analyse.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!