Waar een foutformulier goed in kan zijn?
Iemand die een formulier gebruikt zou eigenlijk deze pagina bij zijn bookmarks moeten hebben staan of minstens eenmaal moeten hebben gelezen.
Maar kost een slecht formulier je ook daadwerkelijk omzet? Ja natuurlijk. Alhoewel….Met dank aan Google Analytics ben ik eens in de statistieken gedoken van het contact informatie formulier dat hostNet nu nog gebruikt als je een online bestelling wilt plaatsen. Deze pagina zit nadat je de producten in een winkelwagentje hebt geplaatst en nadat je een totaal overzicht hebt gezien van de kosten. Op dit formulier vul je puur de factuurgegevens in. Voor de volledigheid. Ná deze pagina zit een acceptatiepagina (digitale handtekening) gevolgd door de bedankpagina.
Als bezoekers het formulier foutief invullen krijgen ze dezelfde pagina te zien maar in de url wordt er een extra string meegegeven. Op deze manier ziet Google Analytics dus het verschil tussen het originele formulier én het formulier dat opnieuw wordt getoond (na een foutieve invoer ergens).
Als we de conversie ratio’s bekijken van deze ‘tweede’ poging pagina vallen een aantal zaken op: Op basis van het soort bezoeker (nieuwe bezoekers vs terugkerende bezoekers) valt me op dat nieuwe bezoekers veel eerder geneigd zijn de bestelling alsnog af te ronden. Ruim 11% van de nieuwe bezoekers ronden de bestelling gewoon af. Zijn nieuwe bezoekers vergevingsgezinder?
Daarna deze cijfers ook even vergeleken uitgesplitst op de landingspagina (page 1 vs page 2) waarop ze de website binnenkomen. De vergevingsgezindheid via landingspagina 2 is hier ook veel ruimer (tussen de 10-30%).