KPN en PCM bouwen krant rondom narrowcasting

KPN en PCM bouwen krant rondom narrowcasting

Diverse media (o.a. AD en Planet) maken melding van de samenwerking tussen KPN en PCM die de voorzitter van de Raad van Bestuur van KPN vanmorgen aankondigde. Doel is om een crossmediaal nieuwsplatform te lanceren met als belangrijkste kanalen een (gratis) papieren krant, de out-of-home beeldschermen van KPN in de treinen van de NS en mobiele telefoons.

Daarmee proberen beide concerns de belofte van 2006 alsnog in 2007 te verzilveren. PCM probeert alsnog met een gratis krant te komen. KPN probeert goede content te verzamelen voor zijn schermen in de treinen en op de stations. De mobiele en online component lijken eerder een vereiste vanuit de (toekomstige) markt, dan een strategische inzet. Naam van het geheel zou zijn: De Dag. De domeinnaam www.dag.nl is al (sinds 1995!) in handen van PCM.

De onderhandelingen zijn nog niet afgerond. Dus het kan ook nog de andere kant op gaan: weer geen gratis krant voor PCM en weer een medium dat (nog) niet waarmaakt wat het zou moeten doen voor KPN.
 

Toch lijkt mij dit een noodzakelijke stap voor beide bedrijven. PCM zit op content en lijkt nog onvoldoende kanalen te hebben, KPN heeft voldoende kanalen maar geen content. De lakmoesproef voor deze nieuwe crossmediale onderneming zit niet zo zeer in de haalbaarheid en de stramme achterliggende organisaties, maar vooral in het toepasbaar maken van de content voor de verschillende kanalen. De krant knippen en plakken uit andere kranten zou nog kunnen, maar content voor stations, treinen en mobiel moet echt anders van vorm en inhoud zijn. Als er één redactie komt en de drie door het AD genoemde bedrijven (krant, exploitatie en online) een geïntegreerd geheel gaan vormen, hebben we het eerste echt grote crossmediale platform van Nederland.

KPN meldde overigens in haar presentatie van de cijfers van het vierde kwartaal veel cash te hebben. Er wordt zelfs stevig geld terug gegeven aan de aandeelhouders, dus plannen met toekomstpotentie zijn verzekerd van een solide financiële basis.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 21 reacties op dit artikel

  • De Financiele Telegraaf heeft inmiddels het tegendeel gemeld. Zie: KPN geen gratis krant met PCM

    geplaatst op
  • Dank Caroline.
    Hierbij nogmaals de link

    En het citaat van Scheepbouwer:
    "We zijn met PCM wel heel enthousiast in gesprek over crossmediale samenwerking op het gebied van narrow casting en mobiele telefonie. Maar PCM en KPN worden niet samen eigenaar van een krant", benadrukt KPN-topman Ad Scheepbouwer.

    Volgens Scheepbouwer komen de plannen van KPN en PCM om onder meer samen nieuws via de mobiele telefoon te gaan brengen, te vroeg naar buiten. " Het was niet de bedoeling dat het vandaag al in de krant zou komen."

    geplaatst op
  • Misschien is er een verband met de plannen van NS en KPN om dit jaar het merendeel van de Intercity's te gaan voorzien van draadloos internet en tv? RTL haakte daar kort geleden af als partner voor de content.

    PCM maakt zich op om een serieuze leverancier van digitale (nieuws-) content te worden: denk aan de deelname aan Skoeps.nl, samen met Talpa, aan VK.tv en aan narrowcasting in taxi's waarbij KPN en Volkskrant nu al samenwerken.

    geplaatst op
  • Apart dat men de zelfde doelgroep wil gaan bedienen als nrc.next. Benieuwd of dat ten koste zal gaan van één of meerdere van hun kranten.

    geplaatst op
  • Jongens, jongens de PCM is kampioen plannen maken. De NS heeft content met of zonder PCM maar zeker met Endemol...

    geplaatst op
  • Ben weinig online de laatste dagen maar het is niet meer bij te houden wat voor (on)zin er over KPN wordt geschreven. En als het waar is, hebben we straks nog wel voldoende lezers voor al die gratis kranten?

    geplaatst op
  • @ Marco,
    In dit geval is het zin. De scoop komt van PCM zelf (zie link naar AD hierboven). De Volkskrant wijd er in de papieren en online krant een heel artikel aan. En Ad Scheepbouwer nuanceert iets, maar geeft aan dat er vergevorderde plannen zijn.
    Of de Dag er komt is altijd een vraag, zoals ik al in mijn posting opmerk, maar de plannen zijn zeer concreet.

    geplaatst op
  • Gijsbregt de plannen van PCM zijn altijd concreet ende KPN praat werkelijk met iedereen. Helaas gaat het om de uitvoering die als het er b]echt om gaat vrijwel nooit komt. PCM heeft in KPN die andere grote twijfelaar gevonden. Een gratis krant, time to market? Laggards...

    geplaatst op
  • Het is wat Albert schrijft Gijsbregt, ik geloof best dat er concrete plannen zijn maar ik wordt een beetje moe van plannen alleen. Van mij mogen ze nu eerst wel eens een keer wat laten zien!

    geplaatst op
  • @ Marco en Albert.
    Mee eens, maar dat was ook wel de teneur van mijn posting.

    geplaatst op
  • Ik vraag me eerlijk gezegd wel af wat KPN in de krantenbusiness moet. Staat toch naar mijn idee wel erg ver af van hun core business.

    geplaatst op
  • @Caroline: De rol van KPN gaat puur om het technische gedeelte, niet om de inhoud. Dat heb ik er althans van begrepen. De rol van KPN heeft dus weinig rechtstreeks met de krantenbusiness te maken.

    geplaatst op
  • Ik snap dat KPN content nodig heeft voor narrowcasting en mobiel, maar toch begrijp ik niet zo goed waarom KPN niet gewoonweg content inkoopt bij deze of gene in plaats van zelf mede-uitgever te worden. Of mis ik hier wellicht iets?

    geplaatst op
  • Caroline, KPN HEEFT conten voor NS.TV en mobiel. Men bekijkt cross-overs naar complementaire media.

    geplaatst op
  • Eeehmmm dan lees je in de gratis krant dat je op de schermen in de trein moet letten?

    geplaatst op
  • tis niet mijn idee hoor. lees mijn eerdere reacties kasper...

    geplaatst op
  • Narrocasting of out-of-home-TV krijgt pas waarde als er echt iets te lezen/doen valt. Niet de obligate ANP-regels, maar inhoudelijk (relevante) content. Die zou PCM kunnen leveren. Anderzijds, een 4e gratis krant kan alleen als er een echte crossmediale propositie ligt. Iets nieuws, om woorden van tien jaar geleden te gebruiken.
    KPN zal dan ook niet in de krant participeren als aandeelhouder, maar vooral als facilitator, precies de rol die het nieuwe KPN zich graag aanmeet.

    @ Albert, ben benieuwd welke content je dan bedoelt? Planet? Digital signage of out-of-home-TV vraagt om een nieuwe vorm van communiceren, daar past geen krant- of internetcontent op. Dit is een nieuw speelveld.

    geplaatst op
  • Het lijkt mij wel interessant. In de trein zie je op schermen korte berichten langskomen en de 'verdieping' lees je op papier. Of je leest online reacties of aanvullingen op de offline content. NRC en nrcnext doen een beetje hetzelfde (voor zover ik kan beoordelen). En het zou de content van KPN en PCM wederzijds kunnen versterken. Vrijheid van consumptie. Leve de gebruiker!
    Als je de rol van KPN ziet vergeleken met een 10-tal jaar geleden is er ook wel een en ander veranderd. Ik kwam laatst oude post tegen over de aanvraag van een ISDN lijn. Omgerekend betaalde je toen voor de aansluiting alleen al ruim 200 Euro. Hun complete business model is op zijn kop gezet. Ze zijn wel volop bezig om voor zichzelf nieuwe markten aan te maken door allianties met anderen. En ze moeten ook wel. Het lijkt mij een logische en ook erg interessante stap.
    Dit is trouwens ook wel in dezelfde hoek nieuws: http://www.haaretz.com/hasen/spages/822775.html

    geplaatst op
  • Eerst moeten ze een goed CMS hebben daar begint het mee.
    Helaas hebben ze dat zelf niet.

    geplaatst op
  • Adformatie meldt dat de contracten getekend zijn. Er is een site (weliswaar voorlopig) en in Q2 moet het geheel van start gaan.

    geplaatst op
  • In Nieuwegein gaan wij veel verder. Nieuws en E-commerce, internet en de oude normale krant die op de mat valt.

    In Nieuwegein werken wij aan de Stadskrant Ons Nieuwegein zie: http://home.casema.nl/reijmerink/Ons_Nieuwegein.pdf en al het nieuws eerst op http://www.pen.nl en allemaal lekker winkelen op http://www.toptown.nl

    Dit kunnen we ook in andere steden, dorpen doen.

    Martin Reijmerink

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.