User generated tv-commercial in pauze Super Bowl

User generated tv-commercial in pauze Super Bowl

Meer dan 820 studententeams afkomstig van 230 Amerikaanse scholen deden mee aan de Chevy Super Bowl College Ad Challenge, een wedstrijd uitgegeven door Chevrolet (General Motors). De studenten kregen de opdracht mee om een tv-commercial te bedenken voor de Chevrolet Aveo, Cobalt, HHR of Equinox. Automerken die zich vooral richten op de jongeren doelgroep.

Naast een weblog, een aktiesite bij CBS en een Chevy College Ad MySpace, was er uiteraard ook een speciale YouTube Chevy College Ad channel. Studente Katelyn (Katie) Crabb uit North Prairie, WI is de winnaar geworden van de wedstrijd. Haar inzending ‘Car Wash’ zal

morgen

vandaag worden uitgezonden tijdens de pauze van de Super Bowl.

De Super Bowl is de finale van de belangrijkste competitie van het American football, de National Football League (NFL). Jaarlijks kijken meer dan 100 miljoen televisiekijkers naar de finale. De kosten voor een 30 seconde tv-commercial tijdens de pauze van de Super Bowl bedraagt maar liefst 2,6 miljoen dollar.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 10 reacties op dit artikel

  • Leuk, zo'n kapot gesneden commercial. Wel een kekke rode kleur die auto.

    geplaatst op
  • Wat bedoel je met een kapot gesneden commercial Ron?

    iMedia stelt overigens een interessante vraag: werken consumer generated ads beter dan normale ads? Wat denken jullie? Trekken deze commercials meer aandacht of is het een tijdelijke extra exposure maar zullen we vanaf volgend jaar alleen nog maar consumer generated ads zien en zitten we weer met hetzelfde probleem, hoe val ik op tussen al dat reclamegeweld?

    geplaatst op
  • @Marco, Ik denk dat user generated ads wel beter werken dan die van reclamebureaus, mits de kijker weet dat het gemaakt is door "een gewone persoon".

    Door naar deze commercial te kijken heb ik niet het gevoel dat hij door een "user" is gemaakt, behalve door de tekst uit je blog. Het mag dus wat amateuristischer (of iedereen moet al weten dat het uit de ad-competitie komt, wat hier waarschijnlijk wel het geval is).

    Mijn vraag is dus of het extra geld wat gepompt wordt in het in beweging krijgen van de massa opweegt tegen het laten produceren van een video door reclamebureaus en de extra naamsbekendheid. Ik denk van wel.

    geplaatst op
  • Marco,
    Deze discussie (en over de toenadering van web en TV) loopt dus nu ook bij mijn post over de Superbowl.

    geplaatst op
  • De commercial heeft overigens een hoog axe-effect-gehalte.

    geplaatst op
  • Voor zover ik kan lezen en 'Campbell-Ewald' agency zie staan, vermoed ik dat alleen het idee 'user generated' is.
    Mijns inziens is dat een wel erg soepele opvatting van de term 'user generated'.

    geplaatst op
  • @Gijsbregt: Zie nu inderdaad die discussie ook; wellicht binnenkort maar eens komen met een goede samenvatting?

    @Thomas: idee is inderdaad van de studente, de produktie is gedaan door een professioneel bureau. Mee eens, in hoeverre is er dan nog sprake van 'user generated'? Blijkbaar durft Chevrolet het nog niet helemaal los te laten. Wellicht volgend jaar?

    geplaatst op
  • Hoe communiceren ze aan de 100 miljoen tv kijkers dat deze commercial user generated is? Zou de 'gewone' consument het weten dat bedrijven bezig zijn met user generated commercials?

    Mij lijkt het dat er maar een klein groepje op de hoogte is van wat er gaande is op het vlak van user generated commercials. De rest consumeert het zonder er erg in te hebben.

    Het belang voor user generated commercials voor een merk is dat je meer creativiteit binnenhaalt, zie het als opensource software. Als bedrijf kun je nooit die kennis faciliteren die buiten op straat ligt. Dit noemen we geloof ik 'whisdom of the crowd'.

    geplaatst op
  • Met kapotgesneden bedoel ik dat er veel te veel cuts in zitten.

    Verder merk ik aan weinig dat het een commercial is die verzonnen is door een non-professional, behalve dat er niet echt een verhaal in zit. De commercial maakt ook geen keuze: mannen kunnen niet van de auto afblijven bedoelt in ce context dat ze normaal niet van vrouwen kunnen afblijven. We zien mannen van alle leeftijden hijgerig de auto sexueel benaderen. Maar ik krijg er geen gevoel bij. Het parodieert mannen nauwelijks, het bouwt geen relatie op tussen de mannen buiten de auto en de vrouwen erin, het maakt de auto niet tot een karakater, de mannen hebben geen sex appeal, er is geen echt pay off, het is het allemaal net niet. User generated of niet, het is een matige commercial, zowel in opzet als in uitvoering. Voor autoverkopers in Nederland: wanneer gaan wij nou eens goede autocommercials voor vrouwen maken? Die Amazing Mike nagesyncte dingen van over de grens kunnen wij toch veel beter!

    geplaatst op
  • Link&Miegel; heeft de 10 beste Super Bowl commercials van 2007 op een rijtje gezet. Subjectief is het natuurlijk wel, maar toch een leuk lijstje!
    De 10 beste Super Bowl commercials van 2007

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.