Rabobank.nl laat bijna 1 miljoen euro aan sitebezoek liggen

3 februari 2007, 09:02

Rabobank.nl laat bijna 1 miljoen euro aan Google-bezoek liggen

Een jaar geleden lanceerde Rabobank haar nieuwe website. Gebruiksvriendelijker (minder kliks om bij een product te komen) en een moderne(re) uitstraling. Een paar maanden later liet Ruben Timmerman ons weten dat Rabobank.nl door de overgang naar de nieuwe site, haar goede positie in Google had verspeeld en daardoor dagelijks honderden, zo niet duizenden gratis bezoekers misliep. De oorzaak lag in het simpele feit dat bij de overgang naar de nieuwe site onvoldoende rekening was gehouden met zoekmachine optimalisatie.

We zijn inmiddels een jaar verder en opnieuw heeft Ruben Timmerman een analyse gemaakt voor de positionering van Rabobank.nl in Google. Hij heeft daarvoor gekeken naar competitieve zoektermen zoals lenen, lening, krediet, consumptief krediet, persoonlijke lening en doorlopend krediet. Rabobank.nl scoorde op deze zoektermen tot de lancering van de nieuwe website zeer goed (allemaal top-10 posities). Alhoewel voor een aantal zoektermen de positie inmiddels weer aardig is verbeterd, haalt geen van de zoektermen haar eerdere top-positie.

Op basis van een voorzichtige schatting kan worden geconcludeerd dat Rabobank daarmee rond de 500 kliks per dag minder krijgt dan voorheen. Als we vervolgens de inmiddels toegenomen kosten-per-klik van gemiddeld ruim 5 euro (zie tabel) meenemen, dan leert ons een simpel rekensommetje dat Rabobank het afgelopen jaar maar liefst 365 x 500 x 5 = 912.500 euro aan sitetraffic uit Google heeft laten liggen.

Een pijnlijke fout als je je realiseert dat met een ‘beperkte’ inspanning Rabobank haar topposities in Google had kunnen behouden. Een goede les lijkt me voor alle bedrijven die nu een goede positie hebben in Google en van plan zijn om een nieuwe website te lanceren. Laat je goed informeren door een specialist en je hebt de kosten al snel weer terugverdiend!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

61 Reacties

    RubZie

    De schatting van 1 miljoen is overigens wel een echte schatting (en niet mijn schatting ;)), dit bedrag zal in de praktijk vast lager uitvallen als Rabobank in zijn advertenties van zijn goede naam gebruik maakt. Maar OK, de kop zal aandacht trekken, en dat er stevige inkomstenderving was en is, is ook 100% zeker.


    3 februari 2007 om 10:46
    Kasper Katje

    Of hebben ze een ton bespaard en zijn Google en de eventuele publishers dit geld misgelopen?

    Hoeveel van de gemiste clicks waren toch maar loze traffic en dus weggegooit geld omdat de clicker eigenlijk iets anders zocht?

    Is er daadwerkelijk een daling in het aantal afgenomen producten/diensten?


    3 februari 2007 om 10:48
    Kasper Katje

    ton=miljoen 😉


    3 februari 2007 om 10:48
    media

    De echte cijfers kan alleen Rabobank geven dus het zal hier altijd gaan om een ruwe schatting. Maar 1 miljoen euro is geen krankzinnig hoog bedrag in deze competitieve markt waar Dick Scheringa zo’n beetje alle beschikbare betaalde posities opkoopt (en daar waar mogelijk op het randje gaat zitten van wat wel en niet mag). A-merken als Rabobank zullen het daarom vooral moeten hebben van hun naamsbekendheid, imago en van ‘free publicity’ zoals een hoge notering in Google. Dat laatste hebben ze nu dus al een jaar misgelopen. Waarde?

    Maar zoals ik op Usarchy heb aangegeven, wat ik vooral hoop is dat anderen hiervan leren. Het is een dure les voor Rabo maar gelukkig kunnen die wel een stootje verdragen. Voor veel andere bedrijven zou z’n fout wel eens dramatischere gevolgen kunnen hebben!


    3 februari 2007 om 10:57
    Kasper Katje

    Halen we trouwens nu niet een gewone hoge ranking door zoekmachine optimalisatie (gratis) en topposities via AdWords (betaald) door elkaar?


    3 februari 2007 om 11:07
    media

    @Kasper:”We hebben het hier over de ‘gratis’ positie in Google. Met gratis tussen quotes omdat je er wel wat voor moet doen om daar goed te scoren. We hebben het dus niet over de betaalde variant ofwel de gesponsorde koppelingen. Die zijn eigenlijk allemaal afgekocht door DSB en al haar dochters. Ruben heeft alleen de waarde van de kliks gebaseerd op deze laatste omdat dat de prijs is die je als adverteerder zou moeten betalen om vergelijkbare traffic naar je site te halen.


    3 februari 2007 om 11:10
    Peter

    Was een prachtige case geweest voor ‘Speld in hooiberg’ Ruben!


    3 februari 2007 om 11:13
    Kasper Katje

    Het lichtje ging idd branden toen ik op ‘plaats reactie’ drukte…het gaat om de waarde van de gemiste traffic.

    Bedankt voor de toelichting, ik pak maar ff een Red Bull 😉


    3 februari 2007 om 11:14
    RubZie

    Kasper: bedenk naast je al bedachte lichtje ook aan het feit dat organische posities nog veel meer clicks opleveren, en ook nog een hoger conversie percentage. Het kan dus ook nog meer zijn…


    3 februari 2007 om 11:25
    media

    @Ruben: ik denk eerlijk gezegd ook dat het werkelijke bedrag dat ze hebben laten liggen nog veel hoger uitkomt dan deze voorzichtige schatting van 1 miljoen euro.


    3 februari 2007 om 11:28
    André Scholten

    En dan te bedenken dat het instellen van een paar redirects met regular epressions in de .htaccess binnen een uurtje uitgewerkt en getest had kunnen zijn.


    3 februari 2007 om 11:46
    media

    @André: gezien onze eigen ervaringen (je hebt immers wel de hulp nodig van de technische mensen) zou ik dat uurtje iets ruimer nemen 😉 Maar in principe heb je gelijk, het was ze waarschijnlijk met minimale inpanningen gelukt om de goede posities te behouden.


    3 februari 2007 om 11:51
    Bart

    @ Ruben.

    Mijn ervaring is juist dat er veel meer traffic via de gesponsorde koppelingen komt dan via organic search in deze specifieke branche. De mensen die via search engines op zoek zijn naar bv het oversluiten van hun lening zijn over het algemeen juist erg vatbaar voor acties/advertenties. Anders waren ze waarschijnlijk niet op zoek naar een partij die al hun leningen over kan nemen 😉


    3 februari 2007 om 15:37
    RubZie

    @ Erik: Over de hamvraag: Rabobank doet heel veel internetstuff in huis (zo niet alles). De noodzaak van redirects was kennelijk niet bekend bij een van die ~50 mensen. En ik kan zeggen dat zelfs nadat de noodzaak bekend werd, ze het niet voor elkaar kregen het probleem op te lossen, tot op de dag van vandaag. Ik heb nog wel meer tipjes van deze sluier, maar die vind ik niet zo chique voor openbaring 🙂

    @ Bart: die ervaring heb ik absoluut niet, dus ik ben ook heel benieuwd of je een voorbeeld hebt. Dit is best lastig te meten, je moet dan een hele vaste #1 positie hebben op een competieve term. Ik kan wel zeggen dat op sommige commerciële termen de advertenties qua CTR akelig dichtbij die van de organische komen. Een voorbeeld, een hotelaanbieder die op #1 staat in Google.co.uk en op diezelfde topterm term adverteert, gemiddelde positie 3,1. De eerste drie dagen van deze week leverden 700 klikken op de #1 organisch, en 600 klikken op de #3 advertentie op. Deze advertentie staat in bijna alle bekeken gevallen (paar keer per dag) in het blauw bovenaan, dus net boven het #1 organische resultaat.

    @Marco: Nee ik heb helaas geen (maandelijkse) keywords reports gedraaid, beetje dom. Was een stuk persoonlijke frustratie m.b.t. deze case 😉


    3 februari 2007 om 17:55
    lbroekman

    Goede zaterdagmiddag/-avond discussie zeg! @Ruben, mooie case.


    3 februari 2007 om 18:18
    Bart

    Naast mij eigen ervaringen in de financiele branche valt mij op de de grote kredietverstrekkers zoals DSB, op dit moment enorme budgetten in paid search investeren en niet overweldigend aanwezig zijn in organic search. Organic zou toch een hele grote leadgenerator moeten/ kunnen zijn voor hen. Toch wordt er mijn inziens niet de keuze gemaakt om hier volledig voor te gaan. Als je tonnen(?) in de maand kan investeren in paid search dan kan je ook je linkbuilding wel op orde krijgen, zou ik denken. Waar heeft dit volgens jullie mee te maken? Gebrek aan kennis…? Onzekere factor…? Of toch een bewuste keuze??


    3 februari 2007 om 20:01
    media

    @Bart: DSB staat op al deze zoekwoorden met één of meerdere van haar dochters in de top-10 van de organische zoekresultaten. Dus bij DSB is gekozen voor EN organische zoekresultaten EN gesponsorde koppelingen. En ik heb een vermoeden dat ze dat niet alleen hebben gedaan om zelf traffic te genereren maar vooral ook om de concurrenten uit het zicht te houden van de consument.

    Maar ik blijf nog steeds benieuwd naar jouw voorbeeld. Kun je die met ons delen?


    3 februari 2007 om 20:19
    Bart

    @Marco: Ik zou je graag een voorbeeld geven maar dit lijkt mij niet discreet naar de betreffende partijen toe. De top 10 is maar klein en jullie kennis is groot, met een beetje speurwerk ben je er bij de kleinste aanwijzing al achter.

    Wat ik in mijn eerdere posting aangaf is dat DSB niet “overweldigend” aanwezig is in organic search terwijl ze dat in paid search wel zijn. Naar mijn idee draait het in deze branche om goed te scoren in organic search voor 95% om linkbuilding. Waarom staat DSB dan niet op elk van eerder genoemde keywords met minimaal 2 of 3 of 4 of labels in de top tien?

    @Ruben: Ik heb het specifiek over de financiele branche(kredieten), dit is naar mijn idee ook een uitzondering. Over het algemeen genereert organic inderdaad veel meer en betere traffic dan paid.


    3 februari 2007 om 21:56
    Gerben

    @Bart,

    Misschien heeft het ook wel met de onbeheersbaarheid van Linkbuilding te maken?

    Het klinkt wel eenvoudig…maar het is toch best complex.

    Daarnaast zijn vele linklocaties voor financiele branches alleen nog te koop..en niet meer gratis te krijgen.

    Tja, stop het dan maar in Advertising…als je dan toch geld moet neertellen 😉


    3 februari 2007 om 22:00
    RubZie

    Over DSB: ik neem aan dat het onwetendheid is. Voor zover ik weet doen ze daar heel veel in huis, en aan de SERP’s te zien hebben ze niet de kennis om optimalisatie ook zelf te doen. Waarschijnlijk door hun enorme marketing overmacht kunnen ze zich dit nog veroorloven.

    Tenzij Bart bij DSB werkt en geheime getallen heeft die uitwijzen dat er nooit leningen via organische zoekresultaten worden afgesloten, en alleen via advertenties 😉

    @Gerben: Ik vind linkbuilding zeker niet iets onbeheersbaars, je moet alleen een goed plan hebben waarin content een grote rol speelt. En een goed systeem voor het beheer. Vreemde opmerking trouwens, gezien je website 🙂

    En of links gratis zijn of niet… tja… er wordt hier geld verdiend, dan moet er ook maar wat uitgegeven worden, right?


    4 februari 2007 om 11:09
    Gerben

    @Ruben,

    Voor mij is het ook zeker niet onbeheersbaar ;-)…..


    4 februari 2007 om 11:56
    chi666

    Ach, Rabobank kan op veel gebieden nog veel leren. Iemand die op rabobank.nl nog een link naar vacatures kan vinden? Nee, die is naar de groep site verhuist. Kost maar enkele honderden sollicitaties per week. Terwijl personeel ook voor de Rabo niet meer zomaar komt aanwaaien. Oh, nog afgezien van het feit dat het vacature deel van na de home page het best bezochte stukje website is. Website ontwikkeling blijft toch een vak, waar meerdere specialiteiten (marketing, SEO, design, HR) in samen moeten komen.


    4 februari 2007 om 16:27
    Joost

    Ze hebben een pagerank van 7, een beetje SEO erover en je staat weer aan de top dunkt mij.


    5 april 2007 om 19:06
    Roy Huiskes

    @Joost, mij dunkt van niet. Maar goed, ik ben ook maar een SEO 😉


    5 april 2007 om 20:02
    Evelina

    Hallo allemaal,

    Ik lees dit perongeluk en ik schrik hier wel van.

    Ik heb nml een jaar lang mijn beste gedaan om mijn site zo hoog mogelijk in google te krijgen maar ik krijg binnen kort een nieuwe site… wat kan ik doen om te voorkomen dat al mijn werk voor niets is geweest?!?

    Ik heb nu een site en een aparte winkel en straks wordt dat 1 geheel.

    WIe heeft er tips voor mij of voorbeelden…


    20 april 2007 om 10:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief