Advertenties waaien weg op NU.nl

18 januari 2007, 14:09

Advertenties waaien weg op NU.nlStorm in Nederland, en dat brengt wat teweeg! Niet alleen de snelweg slibt dicht, maar ook de digitale snelweg (waarom klinkt dat nou zo ‘90s…?) zit propvol. Vooral daar waar het de afritten naar nieuws en verkeersinformatie betreft. Zo zijn de sites van ANWB, KNMI de VID lastig bereikbaar (geweest). Helaas ontkwam ook onze eigen NU.nl daar niet aan.

Ondanks allerlei technische voorzorgsmaatregelen op het gebied van hardware en daarmee samenhangende noodscenario’s aan de technische kant om ‘explosieve trafficstijging door actualiteit’ aan te kunnen, hebben we vandaag moeten overstappen op plan X – plan Xtra maatregelen. Dat wil zeggen dat we de site zo ‘licht’ mogelijk moeten maken om zo de doorstroming van traffic (en dus onze bezoekers) zoveel mogelijk te faciliteren. Daarvoor hebben we diverse opties: foto’s tijdelijk van de site halen; advertenties tijdelijk uitzetten; en er zijn nog diverse andere knoppen waar we aan kunnen draaien. Voor nu hebben we gekozen voor de tweede. Gedurende een uur of 2 was NU.nl dus advertentievrij te bezoeken. Net zo lang tot het weer een beetje begon te rijden op die enorm drukke afrit. Inmiddels is alles weer terug bij het normale, maar zitten we nog altijd op bijna 2 keer zoveel bezoek als normaal gesproken rond deze tijd.

Lianne van der Kruk is sinds juni 2007 werkzaam bij ilse media dochter newrulez 'the youth interaction company'. newrulez is een 'mediabedrijf nieuwe stijl', waar wordt geopereerd op het raakvlak tussen marketing en media. Newrulez ontwikkelt en exploiteert sites voor en door jongeren, waaronder onder andere: Kaboem.nl, Cu2.nl, Shopgirl.nl, Fancy.nl, Extrafris.nl, Partyscene.nl en Girlscene.nl. Voordat zij aantrad bij newrulez was Van der Kruk werkzaam bij ilse media in diverse marketing en development functies. In de laatste vier jaar als manager marketing en communicatie. Projecten: Invoering nieuwe Corporate ID voor ilse media (de vingerafdruk) Opzetten & ontwikkeling cursus Crossmedia A in samenwerking met SRM (start januari 2007) Consumenten marketingcampagne voor Startpagina (de fluisteraar, het restaurant en acupunctuur commercials, 2006) Sponsoring van de Dam tot Damloop door Startpagina Alle persberichten van ilse media Opzet van STIR en verdere ontwikkeling (mede-initiatiefnemer en oud bestuursvoorzitter) ilse media events: ilse media offline (2005) en ilse media 2.0 (2006) Sponsoring door ilse media van Picnic '06 TV-campagne voor ilse mail (januari 2004) Zoek het zomerwoord - zoekactie op ilse.nl (2003) Aanlevervoorwaarden - onderhandelingen tussen 5 internetexploitanten en PMA digital Voordat ze bij ilse media kwam werken werkte Lianne van der Kruk in Moskou bij Independent Media. Daar viel de website van de Moscow Times (www.themoscowtimes.com) onder haar verantwoordelijkheid. "Ik heb letterlijk met de voetjes in de modder de ins en outs van internet geleerd. Zakendoen met een Russische programmeur, die al mijn mailtjes eerst door een vertaalprogramma moest halen leerde mij een stuk meer over mijn eigen vak: communicatie. Wil je leren to the point te communiceren? Dan is dit echt een aanrader :-)"

Categorie
Tags

28 Reacties

    Laurens Verhagen

    Kleine update. De advertenties zijn inmiddels weer door ons teruggeplaatst. Waar de servers uren lang in het rood stonden, zitten we nu weer op 80 procent van onze capaciteit. Dit is vooral te danken aan het tijdelijk reduceren van de hoeveelheid lezersfoto’s binnen de artikelen. Zodra het kan, gaan we ook dat weer terug zetten naar normaal.

    Laurens Verhagen, Hoofdredacteur NU.nl


    18 januari 2007 om 14:44
    Thomas

    Zijn de lezersfoto’s dan niet physiek (andere servers) gescheiden van de rest van de site?

    In principe moet een basis van de site zonder al te veel moeite altijd toonbaar kunnen zijn, zeker gezien het statische van de site.


    18 januari 2007 om 15:07
    Laurens Verhagen

    @Thomas:

    Helaas nog niet. Enige tijd geleden hebben we wel al een plan gemaakt voor een andere aanpak van de presentatie van foto’s. Juist om dit soort dingen te voorkomen. In de front end moet je dan denken aan een slideshow binnen een artikel op het moment dat er meerdere foto’s zijn.


    18 januari 2007 om 15:21
    Roy Huiskes

    Super, jullie zouden wel wat credits kunnen geven aan de hostingpartij die dit allemaal met jullie heeft geregeld.


    18 januari 2007 om 15:38
    media

    Kreeg net een berichtje van Erik dat jongens van Watchmouse bezig zijn met een analyse van bereikbaarheid (nieuws)sites. Ben benieuwd!


    18 januari 2007 om 15:38
    Driest

    Poef, hoorde net wat dit voor effect heeft op video hosting, dat is nog 1000x zwaarder dan webpagina’s hosten. De storm schijnt op dit moment meer verkeer te genereren dan heel YouTube bij elkaar. Mediaserver parken staan roodgloeiend door alle Nederlanders die video’s van omvergewaaide bomen, daken en auto’s willen zien. Heftig.


    18 januari 2007 om 15:43
    LianneK

    Marco, thanx voor die foto. Ik blijf toch een beetje onhandig met het posten… zie ook steeds dat ik berichtjes niet categoriseer.

    Bij NU.nl komen enorm veel lezersfoto’s binnen. Zodra de ergste drukte voorbij is denk ik dat er daar wel wat meer van op de site zullen verschijnen.


    18 januari 2007 om 15:58
    LianneK

    Ik zit op dit moment vast in Amsterdam. Dus als je ergens een online begin wilt maken met die cursus houd ik me aanbevolen 🙂


    18 januari 2007 om 16:44
    Thomas

    Wat is ‘krankzinnig’? Ben wel benieuwd.. Ik doe ’s avonds nu 100 MBit, en dat is zonder filmpjes 🙂


    18 januari 2007 om 17:50
    Alexander

    Ja ik ben ook benieuwd, heb je wat cijfers voor ons?


    18 januari 2007 om 18:50
    LianneK

    Ik zit niet zo goed in de MBit taal. Maar kan jullie wel wat inzicht in pageviews geven.

    Tot nu toe was het ‘all time high’ pageview record van NU.nl 13,1 miljoen op één dag. Dat was op de dag van de verkiezingen – 22 november 2006. Vandaag zaten we al op ongeveer 13 miljoen om een uur of 7 vanavond. We verwachten dat aantal dus ruim te overstijgen. Lastig om een preciezere inschatting te geven, maar we zullen richting 16 miljoen gaan is een (voorzichtige) schatting voor vandaag.


    18 januari 2007 om 19:05
    Laurens Verhagen

    Exacte cijfer wat betreft video heb ik helaas nog niet bij de hand. Kan wel zeggen dat we inmiddels op ruim 15 miljoen pageviews zitten vandaag. Dus het record van 22 november (verkiezingen, ruim 13 miljoen) is ruimschoots overtroffen. Een normale doordeweekse dag doet bij ons zo’n 10 miljoen pageviews.

    Dit alles dankzij onze onvermoeibare redacteuren, die een werkdag van ruim 15 uur achter de rug hebben. Overigens deels noodgedwongen, vanwege alle verkeerschaos


    18 januari 2007 om 19:51
    Stef

    Dit was een all-time high, ook voor de video’s. De uitgebreide stats hebben we morgen en mag ik niet zomaar delen, maar ik kan wel wat algemene cijfers geven:

    We hebben tussen 13:00 en 20:00 >50 video requests per seconde op meerdere servers afgevuurd gehad, met halverwege de middag regelmatig pieken ver boven de 100 requests per seconde, waardoor WMV video’s op sommige servers tijdelijk onbereikbaar waren.

    We hebben het hier over minstens 1 tot 1,5 miljoen video requests in een hele korte periode. Zelfs de top-10 populairste video’s op YouTube halen dit soort aantallen niet: Op YouTube ‘deed’ Saddam’s video 1,3m views in 3 dagen! Apple’s keynote trok in de eerste 3 dagen 1m kijkers per dag. Dit geeft wel een beetje aan hoe mainstream online video in Nederland is geworden, doet niet meer onder voor broadcast kijkcijfers.

    De gevraagde capaciteit was ruim over 2Gbps, er was standaard echter maximaal 1Gbps beschikbaar voor nieuwsvideo’s. Er is daarom getuned (bitrates en bursting omlaag bijvoorbeeld) en extra server capaciteit ingezet om toch zoveel mogelijk views te kunnen afhandelen.

    Een aantal dedicated servers voor dit soort incidenten stond al klaar, maar zijn niet ingezet omdat de verbindingen bij de hosting providers nog niet opgewaardeerd waren, met als risico dat deze mediaservers het verkeer naar belangrijke websites volledig weg zou drukken!

    Ook nu is het nog steeds erg druk, de afgelopen 45 minuten logden we 53.176 succesvolle views (20 per seconde…), alleen al op nieuwsvideo’s.

    Nog los van dit soort incidenten (en ook die van de afgelopen weken met bijv. Saddam) zien we een stormachtige (pun intended 🙂 toename van verkeer op video’s. Bij sommige partijen verdubbelt het aantal views per 2 maanden.


    18 januari 2007 om 20:06
    media

    @Laurens, Stef: dank voor de aanvullende info (Stef, neem aan dat je bij NU.nl werkt?)

    @Annet: stuur maar door, zet ik ‘m bij je reactie. Altijd leuk!

    @Henk-Jan: inderdaad mooi overzicht van Bright!


    18 januari 2007 om 20:14
    Stef

    Marco,

    nee, Jet-stream.nl. Ik heb het niet specifiek over de Nu.nl video’s, maar je kunt er van uit gaan dat ze een zeer, zeer aanzienlijk aandeel in dit verkeer hebben gehad 😉


    18 januari 2007 om 20:17
    Petra de Boevere

    Ik heb wat filmpjes gemaakt met gevaar voor eigen leven. Die had ik een uur eerder online kunnen hebben als niet heel zeelandnet platgelegen had door een stroomstoring door de storm. Die vele bezoekers op Nu.nl kwamen vanmiddag dan ook zeker niet uit Zeeland.


    18 januari 2007 om 20:50
    loket

    Hou je ons wel op de hoogte Petra m.b.t. die filmpjes? Jij woont natuurlijk in een uitgelezen gebied. Meteorelogisch gezien. Vandaag althans. Of zoiets. Dus.


    18 januari 2007 om 21:23
    Petra de Boevere

    Stuur je me nu weer naar buiten Peter? Ik zit net zo lekker… 🙂


    18 januari 2007 om 21:27
    loket

    Neu, dat niet. ’t Gaat om die filmpjes die je nog niet online hebt kunnen zetten. Dus dat valt mee. Gooi nog een lekker blokje in de haard 😉


    18 januari 2007 om 21:32
    Petra de Boevere

    En ik schenk even wat in, smaakt goed na zo´n wandeling:-)


    18 januari 2007 om 21:34
    Petra de Boevere

    Is dat nieuws Marco? 🙂

    Ik deed dit altijd al trouwens, ook zonder camera, de zee is immers het mooist met dit weer.:-)


    18 januari 2007 om 21:52
    media

    User generated stormcontent is hardstikke nieuw(s) 😉


    18 januari 2007 om 21:54
    yvoschaap

    Het is duidelijk dat Nederland het heerlijk vindt om een ‘crisis’ mee te maken. 16 miljoen page views/24 uur is erg veel. Vooral de media klopt het enorm op met alle aandacht en berichtgeving. Het is niet erg, want ik kijk met plezier naar de live crisis-reports op locatie. Maar na 20x dezelfde boom op een auto gezien, en een kraan op een school (3 gewonden) was er geen echte ‘crisis’ — tenminste als je niet op de snelweg zat of in de trein.

    De dag erna is dan ook de kop “het was geen crisis”…


    19 januari 2007 om 16:22
    jeroenmirck

    Ik heb de hele chaos goeddeels gemist, omdat ik op een borrel was en daarna een gestrande vriend over de vloer kreeg. De hele avond geborreld, geen nieuws gezien en geen ‘ramp-sites’ bekeken. Was er iets aan de hand dan, gisteren? 😉


    19 januari 2007 om 16:29
    loket

    @Jeroen: Was jij vandaag misschien winderig?


    19 januari 2007 om 19:30

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!