40 jaar STER

5 januari 2007, 08:41

Andere tijden van de VPRO ging gisteravond in op het 40-jarige bestaan van de STER. Een leuke uitzending die de ontwikkeling van de commercials in 40 jaar laat zien. Diverse personen uit het reclamevak deelden hun ervaringen, waaronder Chris Smeekes oud-directeur van de STER.

In de beginjaren moest iedereen wennen. Het was een tijd van pionieren; Reclamemakers hadden geen verstand van filmen en filmmakers geen verstand van reclame. Humor speelde geen rol, reclame was truttig, spruitjesachtig, aldus reclamemaker Hans van Rijs. In tegenstelling tot nu, wilden bekende acteurs er zelfs helemaal niets mee te maken hebben. Als je vroeger zei dat je in de reclame zat, stond je op feestjes alleen. Zeker in de jaren zeventig was er veel weerstand. Reclame was de stinkende adem van de consumptiemaatschappij. Gaandeweg veranderde deze houding en werd reclame steeds meer geaccepteerd. En met de toename van reclame deed ook de entertainment zijn intrede in de commercials. Wilde je je nog onderscheiden dan moest je sfeer creëren of je ophangen aan een leuke persoonlijkheid om je te onderscheiden zoals Martine Bijl voor Hak en Cora van Mora.

De VPRO heeft enkele oude commercials online gezet o.a. Popla, Paturijn met Rijk de Gooyer en één van de alllereerste commercials voor tampons met Sylvia Krystel. En natuurlijk is de uitzending van Andere tijden ook online te bekijken. Aanrader als je iets meer over de geschiedenis van reclame wilt weten.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Arjan Eising

    Jammer dat we het moeten vieren zonder Loeki…


    5 januari 2007 om 09:18
    John

    Ja ik vind ook dat ze hier veel meer mee hadden kunnen, misschien wel moeten, doen.


    5 januari 2007 om 09:30
    ssmeding

    Ja, had in deze terugblikken niet wat meer aandacht aan Loeki besteed kunnen worden? Toch jarenlang een rode draad van de publieke tv-reclame’s…


    5 januari 2007 om 10:07

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief