Ik, robot, ken en accepteer de voorwaarden van uw site
André Scholten schreef recent al een goede inleiding over het gebruik van robots.txt. Ook Media Facts besteedt er in december aandacht aan. Uitgevers slaan internationaal de handen ineen om juridische conflicten met zoekmachines tot een minimum te beperken. Nu storten teveel individuele uitgevers zich in juridisch getouwtrek dat uiteindelijk vaak niets oplost. Wordt robots.txt het panacee van de uitgeversbranche in de strijd tegen de almachtige zoekmachines?
Het nieuwe project, dat ACAP (Automated Content Access Protocol) gedoopt is, zal de komende twaalf maanden proefdraaien. ACAP wil de technische randvoorwaarden creëren die uitgevers in staat stellen robots slechts onder bepaalde voorwaarden toe te laten tot hun informatie. Robots hebben echter geen ethisch besef en regels op dit gebied bestaan niet of nauwelijks. Er moeten dus afspraken en licenties komen die robots kunnen ‘begrijpen’. Want zoals André al opmerkte: tot op heden kun je robots alleen weigeren of toelaten, niets ertussen in. Het protocol moet overigens niet alleen voor Google gelden. ACAP wil uiteindelijk voor alle zoekmachines randvoorwaarden scheppen en zo een win-win situatie scheppen voor alle partijen. Voor meer informatie: ACAP.
Bron: Media Facts
Ik ben er van overtuigd dat dit gaat werken. Ik ga het ook gebruiken in de toekomst voor mijn portfolio. Het grote probleem van wat mag wel en wat mag niet gepubliceerd worden staat nu nog in de kinderschoenen.
Straks is de schreeuw om restricties omtrent publicatie groot en is zoiets dergelijks als ACAP erg interessant. Alternatief van Google zal ook wel in de maak zijn denk ik.
Tim Sanders
http://www.simverkoop.nl