Emerce maakt vanmorgen melding van het feit dat de Stichting Internetreclame (STIR) het meetinstrument ‘pageview’ laat vervallen omdat het niet meer gebruikt kan worden als criterium om websites onderling met elkaar te vergelijken. Al twee maanden rapporteert STIR om deze reden geen pageviews meer. De pageview is vervangen door het begrip ‘bereik’. Peter Wiegman, projectcoördinator van STIR zegt hierover: “Het is niet meer duidelijk wat een opgevraagde pagina is. Eén webpagina kan meerdere dynamische elementen bevatten die meerdere malen wisselen zonder dat er een nieuwe pagina wordt opgevraagd.”
Erwin Boogert van Emerce verwijst verder naar een recente internationale discussie over hetzelfde onderwerp.
Het is duidelijk dat de pageview als meetinstrument zijn langste tijd heeft gehad. Zeker als het gaat om vergelijking tussen verschillende websites (voor trendanalyse van één website blijft het een prima instrument mits gemeten onder dezelfde condities). Instrumenten die wel geschikt zijn voor vergelijking tussen websites is het door Peter Wiegman genoemde bereik (aantal unieke bezoekers) en wellicht de GRP of Gross Rating Point (1 procent bereik binnen een bepalde doelgroep). Deze laatste is een begrip als men spreekt over kijkdichtheden van bijvoorbeeld tv-commercials. Een instrument dat nog weinig belangstelling heeft maar waarover we in de toekomst meer zullen horen is engagement. Wordt dus vervolgd!