Wie heeft de macht in de media?
Terwijl TIME Magazine het individu (jou) heeft uitgeroepen tot persoon van het jaar en in het artikel ‘Power to the people’ laat zien dat wij burgers de macht in de media hebben, komt De Journalist met Macht in de Media 2006 (pdf), een top 40 van meest invloedrijke mensen in de media (via: IN10). In de top 40, dat wordt aangvoerd door journalist Joris Luyendijk, slechts één naam vanuit de ‘nieuwe media’ en dat is Dominique Weesie (Geenstijl).
Persoonlijk ben ik dan ook meer gecharmeerd van de uitslag van Time Magazine waarin we kennismaken met gewone mensen zoals Leila (The Real Lonelygirl), Lane Hudson (Washington Whistle-Blogger), Ali Khurshid (Pakistaans amateurfotograaf), Harriet Klausner (amateur boekreviewer), Wang Xiaofeng (Chinese blogger), Simon Pulsifer (meest aktieve wikipediaan) en Kim Hye Won (huisvrouw en journalist voor OhMyNews).
Leuk dat Time Magazine meedoet aan de hype maar wie heeft nu in hemelsnaam van die namen hierboven gehoord? Kan me alleen het verhaal van de chinese blogger herinneren, de naam niet.
Dus de media wordt nog steeds beheerst door de grote spelers en bekende namen en daarnaast vind ik de term ‘burgerjournalistiek’ ook meer passen bij landen als China, VS enz waar de ‘gevestigde’ media wordt bewaakt/gestuurd door de overheid.
Kasper, ben het met je eens dat Time Magazine leuk mee doet aan de hype maar als we daar even doorheen prikken dan zien we wel degelijk een ontwikkeling die laat zien dat wij burgers steeds meer invloed kunnen uitoefenen op de media. Het maakt ook niet zo heel veel uit hoe die persoon heet. Het gaat er om dat jij en ik de mogelijkheid hebben om onze stem te laten horen.
Oh, dat zie ik inderdaad ook zeker. Het is denk ik meer de manier waarop het nu (ik zag het op het TV journaal geloof ik) gebracht wordt.
En volgens mij komt het ook zo overdreven over omdat wij nederlanders altijd al graag discussiëren en onze mening ventileren terwijl er op de rest van deze aardkloot voor velen letterlijk en figuurlijk een wereld is open gegaan.
Ondanks dat ik nederlander ben gaat voor mij nog iedere dag een wereld open. Voor de rest sluit ik me bij Marco aan.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!