Gouden Loekie 2006

18 december 2006, 06:00

Deze week wordt voor de twaalfde keer de Gouden Loeki, dé publieksprijs voor de beste televisiecommercial van het jaar uitgereikt. Er zijn in totaal 36 genomineerden waarop je tot en met donderdag op kunt stemmen. De top 5 wordt tijdens de finale aanstaande vrijdag live om 20:25 op Nederland 1 in een show met Reinout Oerlemans bekend gemaakt. Planet Internet won vorig jaar met de commercial Moderne Techniek.

Mijn persoonlijke favorieten van dit jaar: Sony Stuiterballen, Sony Bravia Paint, Heineken’s Geheim wapen en Volkswagen met Kids on a step. De commercials van alle genomineerden zijn via de site van de Gouden Loekie te bekijken.

Wat wordt volgens jullie de beste commercial van 2006?

Voor de liefhebbers heb ik de Gouden Loekies van de afgelopen jaren op een rijtje gezet in een YouTube Group en geheel in een playlist gezet:

Tot slot een tip voor de windows-gebruikers. De site van Gouden Loekie maakt gebruikt van realplayer om de commercials te tonen. Als je echter real alternative installeert kun je alle commercials gewoon via Windows Mediaplayer bekijken.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

10 Reacties

    media

    Zonder enige twijfel is voor mij Sony de absolute winnaar van dit jaar!


    18 december 2006 om 06:11
    Kasper Katje

    Met stip inderdaad de Sony stuiterballen en een aantal rip-offs als de nieuwe van RVS komen in de buurt. Op nummer 2 heb ik de WK reclame van Nationale Nederlanden (‘als de dag van toen…’)


    18 december 2006 om 07:00
    Johan Terlingen

    Is het niet zo dat de Gouden Loeki ooit in het leven is geroepen als reactie op een onderzoek waaruit bleek dat de mensen zich zo aan reclame ergerden?

    Dat is weer ‘zo’n sterk staaltje communicatiemanagement: hoor ik daar dat men commercials vervelend vindt?, nee hoor, commercials zijn LEUK!

    Zo’n Gouden Loeki is, net als als die andere Gouden Lampen, Effies, Beelden, Leeuwen, Palmen en weet ik veel wat, alleen maar een narcistische sta-in-de-weg van de zo nodige vernieuwing in het communicatievak. Weg ermee.


    18 december 2006 om 07:37
    mangold

    Jeetje, van al die commercials op de Gouden Loeki site heb ik er meer dan de helft nooit gezien…


    18 december 2006 om 09:07
    thomas klok

    Wie het niet wordt, zijn die irritantie postbank commercials (als die genomineerd zijn) met die kwal.

    wat een irritante, opdringerige slijmerige commercials.

    WK van NN was idd een goeie.


    18 december 2006 om 10:15
    Erwin

    Na het lezen van dit bericht dacht ik: Laat ik mijn stem dan ook eens uitbrengen… Win ik direct even een iPod Nano… Bedankt maar weer!

    @Kasper, ik vind persoonlijk de verf-commercial van Sony beter dan de stuiterballen, helemaal als je nagaat dat het idee van de stuiterballen niet voor die commercial bedacht is maar in het verleden ook al eens uitgezonden is op tv in een programma.

    En die postbank-commercials mogen ze van mij ook mee ophouden, bah…

    Qua humor vind ik die van Tim wel sterk en die van McDonalds met dat laarzen passen. Qua creativiteit de sony verfcommercial.


    18 december 2006 om 13:28
    evroekel

    @erwin: gefeliciteerd! leuke prijs.

    @johan: ik denk dat jij meer gaat voor de loden loekie 😉

    @pietlut: thanks. Inmiddels aangepast door Marco.


    18 december 2006 om 14:39
    Kasper Katje

    Nee dat is volgens mij geen toeval Marco, die conclusie trok ik zelf ook. Daarnaast ben ik uiterst verbaasd over de keuze van ‘het publiek’ want ik vond de winnaar nu juist een slap aftreksel, en dus zeer voorspelbaar, van hun uitgemolken concept. Maar ja, smaken verschillen…


    23 december 2006 om 11:46

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief