Hollands geheime wapen van Heineken

20 mei 2006, 14:37

Twee jaar geleden werd de toeter van Heineken verboden, omdat het bier wat geschonken werd in de stadions van een heel ander merk was. Grote kans dat je ook dit jaar in Duitsland het stadion niet binnenkomt met een Heineken toeter op je kop. Maar daar hebben ze wat op gevonden bij Heineken. Maandagavond op tv, nu al te bekijken bij VkMag.com.

Hollands Geheime Wapen is het WK premium van Heineken dat vanaf 22 mei bij een elftal Heineken-blikjes (retail) of elftal bier (horeca) verkrijgbaar is. Voor dit sympathieke Duitse jagershoedje dat in een handomdraai verandert in een heuse luidspreker, is Heineken samen met online marketing bureau Qi in alle stilte een uitgebreide online campagne gestart. Voetbalfans Marco en Marko zijn ingeschakeld om bij mogelijke WK tegenstanders gevoelige informatie los te krijgen. Met deze info in combinatie met de jagershoed moet Nederland haar tegenstanders op het WK op de knieën kunnen krijgen.

Sites van Troje.

Op 1 mei is in veertien landen een Marco en Marko site gelanceerd, te weten Duitsland, Engeland, Japan, USA, Brazilië, Australië, Ivoorkust, Bosnië Herzegovina, Italië, Frankrijk, Argentinië, Portugal, Spanje en Togo. Deze zogenaamde ‘Sites van Troje’ waren helemaal opgezet in de taal van de (mogelijke) tegenstanders. Om goed te kunnen supporten vroegen Marco & Marko om tips. Al kort na de lancering werden Marco en Marko uitgebreid besproken op toonaangevende buitenlandse weblogs en fora. Het duurde niet lang totdat ook Nederlandse logs de commotie oppikten, helemaal toen duidelijk werd dat er in meerdere landen sites bestonden. Toch duurde het nog ruim een week voordat FOK! en Marketingfacts alle veertien sites hadden gevonden en konden aantonen dat Heineken en Qi achter Marco en Marko schuilgingen.

De geheime informatie die Marco en Marko hebben verzameld is nu per land gebundeld en te vinden op heineken.nl. Het echte werk moet uiteraard nog beginnen, dus daarom gaan ze naar Duitsland om daar hun operatie voort te zetten en er alles aan te doen om Nederland te laten winnen. Via onder andere Telegraaf.nl en Oranje.nl zijn hun avonturen tijdens het WK dagelijks te volgen.

To be continued… mooie campagne!

Zie ook:

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

1 Reactie

    spijkertje

    Als je bij persoonlijke hoed een merknaam van een ander bierbedrijf doet verandert ‘ie het automatisch naar Heineken !


    20 mei 2006 om 16:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!