Microsoft snapt het niet echt

28 november 2006, 13:24

microsoft snapt het niet echt

Dat Microsoft vaker niet helemaal begrijpt wat mensen (klanten) willen is de meeste gebruikers van Windows (en windows mobile) al langer duidelijk. De klant daadwerkelijk aan de macht laten, laten bepalen wat hij wel en niet wil dat zijn machine doet, is niet bepaald hun sterkste kant. Gisteren werd het echter pijnlijk duidelijk toen ik op de ERE Expo waar ik eerder over schreef een vraag vanuit het publiek kwam, afkomstig van een Ierse Microsoft recruiter (quote is ruw vertaald, het Ierse accent maakt een letterlijke vertaling onmogelijk).

Leuk dat Web 2.0, maar wanneer denk je dat RSS nu eens een push medium wordt in plaats van een pull medium? Want dit werkt natuurlijk voor geen meter als je moet wachten tot iemand je feed opneemt in zijn reader. Ik wil mijn vacatures gewoon naar al die IT’ers met een reader kunnen sturen.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

12 Reacties

    mangold

    Heeft Bill geen feature (of bug, ’t is maar net hoe je het noemt) in Vista en/of IE7 gebouwd, waarmee je zonder tussenkomst van de gebruiker extra feeds kunt toevoegen, dan?


    28 november 2006 om 14:02
    Alper Çugun

    Ik doe de hele dag niets liever dan wachten op spam van recruiters.

    Microsoft leek een omslag te gaan maken, maar misschien is het toch ’too little, too late’.


    28 november 2006 om 14:21
    Adverto

    Behoorliijk populistische stelling als je het mij vraagt. Niks makkelijker dan Microsoft afzeiken…. Goed, ik ben het er mee eens dat de quote van de betreffende recruiter helemaal nergens op slaat, maar het is mij dan toch al te gemakkelijk om de kop “Microsoft snapt het echt niet” te gebruiken..


    28 november 2006 om 14:42
    chi666

    Niet alleen Microsoft snapt het niet, ook Apple blijkt microsoft neigingen te hebben. Ik heb recentelijk, na vaak weggeklikt te hebben en minimaal 10 keer aangegeven te hebben dat ik geen update wil downloaden en geen herinnering meer wilde, toch de update van iTunes gedownload. iTunes dat ik nodig heb voor mijn iPOD (net zo’n smerige koppelverkoop als media player en messenger bij windows, maar dat terzijde). Vervolgens had ik dus ineens ook allerlei nieuwe Quicktime dingen geïnstalleerd (nee, ik mocht geen nee zeggen) en allerlei andere crap op mijn PC. Dat dus ook nooit meer.

    Dat microsoft het niet snapt is mij al lang duidelijk. Dat bewijzen ze keer op keer als ze weer iets nieuws doen dat niet stabiel is (het enige waar ze die luxe niet hadden was de Xbox en dat hebben ze dus meteen wel goed gedaan, het kan dus wel!) Deze opmerking was echter voor mij te typerend voor Microsoft (we duwen alles door iedereens strot) om hem niet aan te halen.


    28 november 2006 om 14:52
    Anders

    Ben het eens met Christ, dit is wel een heel makkelijk Microsoft-bash-bericht. Bovendien snap ik de strekking ook niet. Als je snel veel mensen wilt bereiken – en dat wil je doorgaans als je een vacature hebt – dan is RSS anno 2006 nauwelijks geschikt. Sure, bij vacaturebanken krijg je het er gratis bij als functionaliteit, maar daarbuiten? Zelfs een RSS-lievende site als Marketingfacts heeft maar een paar duizend RSS-abonnees, waarvan ook weer een deel open staat voor een nieuwe baan. Dat is voor bedrijven die een groot bereik zoeken, hopeloos gepiel en tijdrovend micromanagement-werk.

    Bovendien is de opmerking allesbehalve typisch Microsoft, want er zijn veel meer bedrijven die aanhikken tegen de beperkingen van pull-media. Sinds de spamwetgeving in Nederland is e-mail voor bedrijven ook een pull-medium. Het zijn nu dan ook goude tijden voor listbrokers die het als een push-medium aan weten te bieden aan adverteerders. Onder de grote, landelijk opererende B2C-bedrijven is er bijna geen een te vinden die daar niet [i]geen[/b] gebruik van maakt.

    Ik denk – en ben als consument een beetje bang – dat RSS voor de grotere adverteerders pas interessant wordt wanneer er net als e-mailmarketing wordt gehandeld in abonnees, en dus als push-medium te gebruiken is.


    28 november 2006 om 15:58
    Anders

    Juist, ik was een afsluitende italic[/i]-tag vergeten geloof ik


    28 november 2006 om 15:59
    chi666

    @Anders, misschien wel, maar juist het omgaan met pull media is de tactiek die bedrijven moeten leren. Het feit dat je als Microsoft (of deze persoon in ieder geval) hoopt dat het een push medium wordt (wat meteen het einde van het medium zou zijn in mijn optiek) geeft aan dat je niet in staat bent uit je eigen wereld te stappen en jezelf in staat te stellen om te gaan met een veranderende wereld. Eén waar je respect moet geven om toestemming te krijgen.

    Microsoft, vernam ik met IE 7, gaat juist weer de omgekeerde weg. Zelfs het configureren van de buttons wordt niet meer mogelijk gemaakt. Het ‘wij bepalen wat jij wel en niet moet willen’ is in mijn optiek een teken dat je het gewoon niet begrijpt!


    28 november 2006 om 16:05
    Sander Duivestein

    Uit de de eerste hoofdstukken van Naked Conversations van Scoble krijg ik toch een heel ander idee over MS.


    28 november 2006 om 20:25
    Arnout Hemel

    @Bas, dat die recruiter er niets van snapt, daar ben ik het helemaal mee eens, maar om dan als kop “Microsoft snapt er niets van” is toch wel erg goedkoop. Tjonge jonge….

    Wat Microsoft en RSS betreft: ik heb juist het gevoel dat met de integratie van RSS in IE7, Windows Live Mail Desktop en Outlook 2007, Microsoft juist meehelpt in het populair maken van RSS. Het wordt op deze manier voor een veel breder publiek beschikbaar.


    29 november 2006 om 07:13
    diederick

    Volgens mij spreek je jezelf nogal tegen. Microsoft begrijpt dus niet wat “de klant” wil (hoe verzin je het overigens). Waarna je een pleidooi voert voor RSS-spam.. Is dit volgens jou wat de klant wil?? Ongevraagd de hele dag bestookt worden met berichten en vacatures middels RSS.


    29 november 2006 om 07:46
    chi666

    @Arnout, misschien dat ik een beetje populistisch ben, en mezelf als prototype neem. Maar nee, ik heb als windows gebruiker geen seconde het gevoel dat microsoft ook maar enige interesse in mij heeft. Ik zal je dat eenvoudig uitleggen: ik vind dat ik als gebruiker ‘in control’ moet zijn van mijn PC. Dus als er iets gebeurt en ik wil dat onderbreken, zou dat mogelijk moeten zijn. Dat is het niet. Het gaat in deze om respect en nee, ik geloof niet dat microsoft dat heeft voor zijn klanten. En dit vond ik een aardige quote die het onderstreepte. Overigens, zoals in mijn bovenstaande post, ook apple heeft dat niet gezien iTunes.

    @Diederick: is je reactie aan mij of aan arnout gericht?


    29 november 2006 om 18:31
    Gabri van Lee

    De dag dat mijn RSS reader volgestampt wordt met items waar ik niet om gevraagd heb is de dag dat ‘ie van mijn machine af gaat.

    Ik krijg al de kriebels als ik zie dat er op RSS feeds die ik gebruik advertenties staan.


    30 november 2006 om 18:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!