What’s in a name?

26 oktober 2006, 08:24

Een bekende marketing urban legend is dat de Chevrolet Nova door zijn naam erg slecht verkocht in Spaans sprekende landen (No va = Rijdt niet). Hoewel dit in werkelijkheid niet blijkt te kloppen, staat dit toch bovenaan de top 10 van marketingflops die op meerdere websites terug te vinden is. Ook wordt het als voorbeeld gebruikt in marketing tekstboeken om aan te geven dat marketeers niet alleen de naam van een produkt in de thuismarkt moeten testen, alvorens het te lanceren.

Een dergelijke fout is nu ook door een Chinese marketeer gemaakt. Deze week lanceerde Shanghai Automotive Industrial Corporation hun nieuwste model, gebaseerd op de Rover 75. De Engelse naam is Roewe 750, daar is niets mis mee. Maar in China, de markt waar deze auto vooral verkocht gaat worden, is de merknaam Rong Wei. Ik vraag me af hoeveel buitenlanders en Chinezen die Engels spreken in een auto willen rijden die ‘Wrong Way’ heet.

(Bron: Shanghaiist)

Na een studie Economie in Maastricht voor DaimlerChrysler gaan werken op het hoofdkantoor in Stuttgart. Na 7 jaar voor deze multinational gewerkt te hebben in Duitsland, Indonesie en China eind 2002 mijn baan opgezegd om Chinees te gaan studeren in Beijing. Al snel mijn eerste bedrijf opgezet (consulting voor buitenlandse bedrijven in China, www.china-bay.com). In 2005 samen met een Chinese business partner (Gary Wang) een Chinese podcasting site opgezet, die nu de grootste video site in China is (www.tudou.com). Daarnaast vanaf begin 2006 als CEO van Spill Group Asia bezig met het opzetten en uitbouwen van gaming portals in Azie (o.a. www.game.com.cn). Daarnaast bouwen we casual en online games voor zowel China als de rest van de wereld, vanuit ons kantoor in Shanghai.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Jon

    Zo heb ik mij laten vertellen dat Rabo in het portugees ‘kont’ betekent. Dat geeft de opdruk op menig wielrenbroekje opeens een veel logischer betekenis..


    26 oktober 2006 om 12:55
    Anders

    Lol 🙂 Ik denk, “kom hier met die group hug”, krijg je dit weer 🙂


    26 oktober 2006 om 16:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief