Talpa en PCM starten met burgernieuwssite Skoeps

26 september 2006, 03:53

Talpa en PCM starten met burgernieuwssite Skoeps

Het aantal burgernieuwssites naar analogie van het Koreaanse Ohmynews is inmiddels niet meer bij te houden. Met name het aantal Amerikaanse initiatieven is enorm. En alhoewel we in Nederland nog steeds de discussie voeren over burgerjournalistiek, kennen we ook hier een aantal initiatieven zoals het Utrechtse unieuws.nl en de virtuele dorpspleinen van Wegener.

Deze week weet Planet te melden dat een aantal grote mediaorganisaties waaronder PCM in oktober een baanbrekende nieuwswebsite begint met de naam Skoeps.nl (screenshots).

Een woordvoerder van Skoeps.nl bevestigt tegenover Planet het bestaan van het initiatief maar wil nog geen toelichting geven. Wel kan hij zeggen dat de huidige site nog een bèta-versie is en dus nog slechts een proefversie. Het is de bedoeling dat er een landelijk netwerk wordt opgebouwd van tienduizenden mensen, die nieuwswaardige gebeurtenissen zien en opnemen. Via de website worden de gemaakte foto’s en filmpjes over het land verspreid.

Peter Olsthoorn, vanuit P7 verantwoordelijk voor het multimedia nieuws op Planet, weet op Molblog verder te melden dat naast PCM waarschijnlijk ook Talpa betrokken is bij dit initiatief.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

16 Reacties

    media

    Kende Scoopt niet maar je hebt gelijk, het lijkt er wel heel erg op!


    26 september 2006 om 05:04
    michael

    nog weekje geduld 😉 zullen we zien of t er op lijkt !


    26 september 2006 om 05:17
    Molly

    Als dit van Talpa is dan moet het haast van Talpa Digital komen, van Edwin Tromp. Waarom is dit niet eerder verzonnen? Ik vind het een relevant en doeltreffend user-generated newsconcept!


    26 september 2006 om 06:08
    Maurice

    Leuk initiatief, ik ben alleen wel erg benieuwd hoe de kwaliteitscontrole van deze user-generated content gaat verlopen. Als het gaat om tienduizenden redacteuren lijkt een uitgebreide selectieprocedure me vrij onmogelijk.

    Aan de andere kant, als dadelijk Jan en alleman nieuws kan plaatsen krijg je wel een gevarieerd aanbod aan schrijfstijlen, grammatica, meningen gemengd met feiten, etc:) Kan best leuk worden!


    26 september 2006 om 09:20
    Marc van Ogtrop

    Niet veel SkOEPS


    26 september 2006 om 09:57
    Gijsbregt

    Is het jullie niet opgevallen dat het aan het marketing firmament van PCM de laatste tijd wat rustig was? Michael Nederlof is al een tijdje in de schaduw bezig met zijn “eigen” startup. En zie: daar is skoeps, met op alle Nederlandse blogs, reacties van michael@skoeps.nl.


    26 september 2006 om 10:09
    media

    Ik had al zo’n vermoeden; slim opgemerkt Gijsbregt!


    26 september 2006 om 10:46
    AJ

    Ok wilde ff op skoeps kijken maar blijkt een wachtwoord op te zitten . was dit eerder ook al zo? en zo ja waarom? helaas heb de site dus niet kunnen bekijken


    27 september 2006 om 04:53
    media

    AJ, klopt, dit was vanaf het begin al zo; Planet heeft blijkbaar toegang gekregen om het te bekijken.

    Adformatie weet overigens vandaag te melden dat ook Vodafone en ANP deelnemers zijn in Skoeps. Is dit een serieuze aanval op de gevestigde journalistiek?


    28 september 2006 om 07:29
    arjanintveld

    Skoeps is inderdaad los. Ziet er nog een beetje ‘under construction’ uit. En ik betwijfel of nieuws over waterbuffels in Thailand datgene is waar de doelgroep op zit te wachten. Reporter worden levert je in ieder geval wel een gratis mobieltje op…


    6 oktober 2006 om 11:47
    media

    En nog wat stats:

    (…) Op dit moment telt Skoeps een harde kern van 1200 actieve reporters die geregeld nieuws uploaden. Daarnaast stuurt een grote groep ‘toevallige journalisten’ (mensen die ergens getuige van zijn en zich het Skoeps-nummer herinneren) foto’s op.

    De site telde afgelopen maand meer dan 100.000 unieke bezoekers en dat is op zich een prima aantal (Nederlof: ‘De STIR-drempel is gehaald’), ware het niet dat Skoeps de aantallen van Nu.nl nastreeft…dus de zweep moet er nog even over.

    In oktober van dit jaar, 12 maanden na start, wordt bekeken of alle doelstellingen (Skoeps wil onder andere de grootste nieuwssite van Nederland worden) zijn gehaald.

    Inkomsten komen met name uit bannering en sponsoring door Vodafone (Nederlof: ‘Die hebben flink gesponsord, maar dat geld hebben ze er nu al dubbel en dwars uit’), daarnaast zijn er inkomsten uit SMS en MMS-verkeer, en verkoopt Skoeps beelden door, bijvoorbeeld aan ANP en Novum, maar ook aan kranten en online nieuwssites, zoals Planet. De opbrengsten hieruit worden gedeeld met de desbetreffende burgerjournalist. (…)


    7 maart 2007 om 09:47
    Pete

    Wat een goed idee zeg, dat gaat vast heel groot worden!


    31 maart 2011 om 18:29
    Pax

    Leuk initiatief!

    Voor mensen die met bla bla bla zijn opgegroeid en met bla bla bla gaan sterven..


    1 april 2011 om 07:04
    Wim

    Ik ben benieuwd of de doelstelling van grootste nieuwssite van Nederland inmiddels is gehaald.


    1 april 2011 om 07:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief