Twee derde van de Nederlanders vinden websites van gemeenten niet deugen
Aangezien ik volgende week een presentatie over nieuwe media verzorg voor de communicatiemedewerkers van de Gemeente Amsterdam, ben ik de laatste tijd alert op alles wat te maken heeft met e-government. Zo meldt het Algemeen Dagblad (via eJure) dit weekend dat twee derde van de Nederlanders niet overweg kan met de websites van gemeenten.
De makers van digitale loketten hebben vooral oog voor vormgeving in plaats voor gebruiksvriendelijkheid. Burgers kunnen de gewenste informatie daarom niet vinden. Ook wordt de kennis van internet en de overheid onderschat. Daardoor is ruim zeventig procent van de gemeentelijke diensten op internet onbekend bij burgers, zo blijkt uit onderzoek van Jan van Dijk, hoogleraar informatiesamenleving van de Universiteit van Twente. Het onderzoek, in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken, verschijnt over een paar maanden.
Jan van Dijk publiceerde al eerder over de overheid die blijkbaar niet weet wat de burger wil. Sinds 1985 doet hij onderzoek naar de sociale aspecten van informatie- en communicatietechnologieën. Hij is gespecialiseerd in sociaal-culturele en politieke onderwerpen en heeft meerdere boeken geschreven, waaronder Digital Democracy (2000) en The Deepening divide, Inequality in the Information Society (2006). Van Dijk is verder adviseur van de Europese Commissie en een aantal ministeries en politieke partijen met betrekking tot ICT. Tevens is hij leider van het onderzoeksprogramma ICT en overheidsorganisaties.
Als iemand overigens nog meer interessante onderzoeken kent mbt digitale dienstverlening (communicatie) van gemeenten dan houd ik me aanbevolen!
Ik ben wel benieuwd wat je gaat vertellen aan de communicatie medewerkers van de gemeente Amsterdam.
I live in Zoetermeer. I received monthly news from the library in Zoetermeer, BUT I don’t think I ever receive any news from the town council. (not sure if they have my email address).
But I would think they can get my info from the library? After all the library belongs to the ‘gemeente of Zoetermeer’?
I have not look at the website, but I think the gemeente should/could be more proactive in reaching the citizens with news, promotion of activities such as the upcoming open-house of the Open University etc.
The gemeente could also use the newswire to soliticite comments on their website etc.
Ik begrijp nog steeds niet waarom het uberhaubt nodig is dat iedere gemeente zelf zijn eigen website ontwerpt en laat bouwen.
Zo op het oog lijkt het mij een stuk efficienter en effectiever als
1) de beste gemeente-site van nederland geselecteerd wordt
2) van deze site een X -tal kopieen gemaakt wordt (waarbij X = het aantal gemeenten min 1)
3) alle gemeenten voortaan de standaard site gebruiken.
Kun je tevens het beheer en onderhoud grootschalig aanpakken en onderbrengen bij 1 partij.
Natuurlijk is de ene gemeente niet gelijk aan de andere, maar dat is een kwestie van per gemeente de juiste content op je (standaard) site zetten.
Maak ik hier een denkfout?
Of is dit een gemakkelijk te realiseren plannetje waarmee
a) burgers een betere, meer gebruiksvriendelijke gemeente site krijgen
b) er minder geld nodig is voor het ontwikkelen en beheren van gemeente sites.
P.S. Een politicus die hier een zinnig antwoord op geven heeft alvast mijn stem bij de komende verkiezingen 😉
@Michiel
Jij moet echt de Tweedekamer in! Ik ben het volledig met je eens. Zo ken ik nog een paar voorbeelden die gelden volgens dat stramien. Maar we hebben helaas te maken met politiek. En zoals je vast wel weet, gaat het dan niet om wat voor iedereen het beste zou zijn, maar vaak om ego’s van ambtenaren zowel op lokaal als nationaal niveau. Deze hebben dan iets bedacht en dat moet dan worden uitgevoerd. Ook al kost het miljoenen.
Zelf overweeg ik elk jaar om in de gemeentelijke politiek te gaan (daar begin je meestal). Maar als ik er dan langer over nadenk en lees welke beslissingen ze soms nemen, dan ebt de ambitie snel weer weg. En ook ben ik geen fan van lang vergaderen.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!