Ajax verblind door Geenstijl-reclame?

23 augustus 2006, 19:04

Ajax verblind door Geenstijl-reclame?Ajax is vanavond verrassend door FC Kopenhagen uitgeschakeld voor de Champions League. Ajax had het eerste duel met 2-1 gewonnen maar verloor in eigen huis met 0-2. Een financieel debacle volgens analisten. Plaatsing zou immers 9 miljoen euro opleveren aldus Ajax-directeur Maarten Fontein eerder deze week. Nu resteert slechts de UEFA-beker.

Geen idee waarom Ajax is uitgeschakeld. Wellicht verblind door de reclameborden in het stadion? Ik heb de wedstrijd niet gezien maar werd in de eerste helft getipt door Stephan dat de Telegraaf een heuse banner voor de jongens van Geenstijl had geregeld. En daar zijn ze blijkbaar heel trots op in het stijlloze kamp.

Okay, ik geef toe dat ik een tikkeltje jaloers ben 😉

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

49 Reacties

    Peter

    Zag ‘m ook voorbij komen. Maar heb je gezien tussen welke andere adverteerders ze stonden? Geloof me, daar wil je niet tussen staan 😉


    23 augustus 2006 om 19:43
    Dick

    Tsja …..kunnen zulke slimme jongens en meiden nou niet iets nóg leukers bedenken? Bijv. op de bussen van Connexxion op weg naar Utrecht CS – vooral op de lijnen die vaak langs de directietoren van de NS rijden! Of ….


    23 augustus 2006 om 19:49
    media

    Inderdaad, erg origineel is het niet en het is nog maar de vraag welk effect dit heeft. De mensen die Geenstijl al kenden zullen het wel hebben herkend. De mensen die Geenstijl nog niet kennen zullen niet de URL intikken om eens te kijken wat daar nu achter zit. Of toch wel?

    Met een roze bus langs het NS-kantoor is inderdaad een strakke aktie 😉


    23 augustus 2006 om 19:58
    Ties Morskate

    Marco, je merk (of site) voorkeur bevestigd zien worden door een reclame ervan te zien vergroot jouw betrokkenheid bij het merk, dnek ik dan (zou je niet durven zeggen wat dit resultaat dan is), of het dus nutteloos is weet ik niet.


    23 augustus 2006 om 20:28
    Dick

    @Ties, OK maar …. dit is toch helemaal geen stijl voor ‘geenstijl.nl’?

    Ook al worden ze verguist (en doe ik daar nog wel eens aan mee) het zijn uiterst slimme en creatieve lieden. Dan ga je toch niet met een suf bord langs een voetbalveld staan? Dat doe je als je niet meer weet hoe je de aandacht moet trekken en er zeker van wilt zijn dat je door een paar miljoen ogen gezien wordt.


    23 augustus 2006 om 20:47
    nikao

    @dick,

    Ze maken het toch wat minder suf door net te doen alsof het een hack is, en ze worden nog geloofd ook! (tot mijn verbazing)


    24 augustus 2006 om 03:48
    Arnoud Rademaker

    Ook voor ‘Geen Stijl’ komt er op een gegeven moment, evenals voor Google, een plafond aan de natuurlijke groei. De stijle groeicurve vlakt af. Niets mis mee. Vanaf dat moment zullen normale bedrijfsprocessen hun intrede doen. Bijvoorbeeld: reclame maken doormiddel van gewone reclameborden.

    Zodra dit soort processen aan de orde zijn zullen bedrijven andere manieren moeten vinden om hun product onder de aandacht te brengen.Tenminste, als zij willen voorkomen dat de winst stabiliseert of zelfs afvlakt. Persoonlijk vind ik het wel creatief om de media op een dwaalspoor te brengen door te suggereren dat het om een ludieke actie gaat.

    Groet,

    Arnoud


    24 augustus 2006 om 04:30
    Oscar

    Dat ’traditionele’ media als de Stentor klakkeloos het persbericht van Geenstijl overnemen geeft direct aan waarom kranten niet meer van deze tijd zijn.

    Dat moderne media en blogs als Dutchcowboys hier ook intrappen is wel erg triest en doet zeker af aan de betrouwbaarheid en het imago.

    WAAR IS DE ECHTE ONDERZOEKSJOURNALISTIEK GEBLEVEN? Eén Telefoontje naar de Arena en ze hadden geweten dat er gewoon voor de borden betaald is.


    24 augustus 2006 om 04:33
    Rachel

    Ik geloof niet dat deze stijlloze actie serieus genomen moet worden, zie het als een leuke eenmalige actie 😉

    Maar iedereen bijt als kinderen naar Peijnenburg 😉


    24 augustus 2006 om 04:38
    Wouter

    Als fan van zowel Geenstijl als Ajax was ik erg benieuwd wat ik kon verwachten tijdens de wedstrijd. Gisteren kondigde Geenstijl al aan dat er iets ging gebeuren tijdens die wedstrijd en al snel bleek dat dat meer was dan het optreden van “guilermo en tropical danny” met de hit “toppertje”.

    Toen ik in het stadion zat zag ik de borden voorbij vliegen. Wel erg gaaf dat ze dit hebben gedaan maar ik vroeg me gisteravond wel af wat het effect zou zijn. Probeerde nog een foto te maken en door te sturen maar mijn GPRS dekking was helaas minimaal.


    24 augustus 2006 om 04:39
    Arnoud Rademaker

    Beleggers laten zich niet verblinden

    Stijlloze beleggers straffen aandeel Ajax af. Naast een emotioneel verlies nu ook een fiks koersverlies van 7,6 %

    Het FD: AJAX VERLIEST 7,6% NA UITSCHAKELING CHAMPIONS LEAGUE (Bron http://www.fd.nl )

    Arnoud


    24 augustus 2006 om 05:19
    Rob

    Wat lopen jullie allemaal te zeiken zeg, het is gewoon een leuke actie!


    24 augustus 2006 om 05:37
    ab

    Het was een strakke actie mijns inziens.

    En het doel is bereikt: Iedereen praat erover, zo ook hier.


    24 augustus 2006 om 06:05
    Ruud de Langen

    Op zich zijn reclameborden geen spectaculair effectiem medium (integendeel..). Maar de manier waarop GeenStijl ermee omgaat (blijkbaar gewoon inkopen en dan doen of het gehackt is) levert veel reuring op. Noem het onderhouden van naamsbekendheid. Maar noem het vooral het versterken van de merkwaarden (rebels, non-conformistisch).

    Zo liet Red Bull de afgelopen weken F1 auto’s over een afsluitdijk racen en een parachutist illegaal op het hoogste gebouw van Zweden landen. Goed gedaan dus.


    24 augustus 2006 om 06:21
    Dick

    Wat zou het nou wezen? @Arnoud suggereert in feite dat ze nu zo groot zijn dat ze ‘gewoon’ zijn geworden. @Ruud suggereert (en flink wat anderen) dat het een briljante grap is: doe als het establishment en creëer daarme 3 dubbele bodems. Zou het?

    Vlgs mij zitten ze daarginds inmiddels te gillen van het lachen om deze interpretaties én zijn ze very well established indeed. Briljant: het maakt niet meer uit of je gewoon ‘gewoon doet’, want er wordt toch wel wat achtergezocht. Zo kom je nooit meer suf over!


    24 augustus 2006 om 06:28
    jeroenmirck

    Er is nog nooit zoveel geblogd en geschreven over een eenmalig ingekocht reclamebord langs een voetbalwedstrijd, dus kun je gerust spreken van een eclatant gesprek. Helemaal in stijl heeft GeenStijl een deel van de media (maar vooral veel eigen bezoekers) een poets gebakken door te suggereren dat het reclamesysteem door ‘de Chileen’ gehackt zou gaan worden. De marketingbloggers zitten hierboven gewoon hun gram te halen op hun populistische collega’s…


    24 augustus 2006 om 06:30
    jeroenmirck

    … eclatant succes …


    24 augustus 2006 om 06:31
    media

    Okay, ik geef nogmaals toe dat ik een tikkeltje jaloers ben 😉


    24 augustus 2006 om 06:32
    jeroenmirck

    Het was trouwens ook het enige leuke aan die wedstrijd… 😉


    24 augustus 2006 om 06:37
    Dick

    Precies Jeroen, doen is nog altijd veel leuker dan erover lullen! En die wedstrijd: heb ik niet eens gezien ….


    24 augustus 2006 om 06:44
    Uitdemuur

    Misschien is dit wel de nieuwe marketingmethode… verpak missers, blunders en conventionele methoden in een ‘guerilla-marketing’ sausje… dat doet GS namelijk constant en de minder goed geïnformeerde volgelingen accepteren het gewoon.

    Een ander invalshoek die door GS weer actueel wordt, is de gedachte dat je doelgroep (en consumenten in z’n algemeenheid) gemiddeld ongeinformeerd, routine-gericht en apathisch is.

    Doe er jullie voordeel mee, marketeers!


    24 augustus 2006 om 07:13
    Colin

    Volgens sommigen de richting waarin News 2.0 ons zou brengen; het nieuws wordt bepaald door het aantal inkomende links. Onwaarheden worden waarheid als ze vaak gelezen worden.

    Dit is een egokick actie voor de jongens van Geenstijl, kan me dat ook wel voorstellen. Het feit dat mensen die hack geloofden, zegt me toch dat het gemiddelde GS-publiek wellicht wat minder snugger is dan er weleens wordt gesuggereerd.


    24 augustus 2006 om 07:23
    Dick

    Zullen we dan maar gewoon zeggen: over en sluiten. Ze zijn gewoon established en niemand die het nog kan geloven! Gewoon de consumentenbond in een nieuw jasje. Het wachten is alleen nog op de webwinkel en de informatieve blaadjes en boeken. Alvast een GS-stijltip: van dat hippe jaren ’70 behang als omslag?

    Dat bloggen zover in zo’n korte tijd heeft kunnen komen 😉


    24 augustus 2006 om 07:49
    Arnoud Rademaker

    @Oscar, Uitdemuur, Colin

    Ik ben het met jullie eens.

    In dit verband is theorie van Belbin wel interessant. Hij verdeelt mensen in negen (team)rollen. De rol van brononderzoeker is er één van. De brononderzoeker is altijd op zoek naar nieuwe informatie.

    De meeste mensen verdiepen zich volgens mij niet echt in een bepaalde materie. Het is misschien flauw om jezelf af te vragen of slechts 11% van de bezoekers zich wel verdiept in de argumentatie van bijvoorbeeld een achtergrondartikel.

    In dit geval is het arikel van Dick Veerman, betreffende het artikel ‘klotebloggers’, ook interessant. Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende zaken.

    Daarom is de actie van UPC denk ik ook zo goed om een team in het leven te roepen die de negatieve reacties op weblogs wil neutraliseren. Zou UPC zich bewust zijn van het feit dat er zoveel voor zoete koek wordt geslikt?

    Om te onderstrepen dat veel mensen aan weinig brononderzoek doen heb ik een stukje tekst overgenomen uit Het Financieele Dagblad betreffende de instroom bij beleggingsfondsen. Ook hier geldt dat beleggers gebruik maken van oppervlakkige selectiecriteria, namelijk:

    “Kopers van beleggingsfondsen laten zich vooral leiden door het rendement over het laatste jaar. De resultaten over langere termijn of de bekendheid van de fondsaanbieder blijken van ondergeschikt belang (Het Financieele Dagblad, 16/08/2008)”.

    Groet,

    Arnoud


    24 augustus 2006 om 07:59
    Bdwn

    Wat me opviel was dat een groot aantal mensen van mijn vak ( ja, ik was er bij 🙁 ) niet wisten wat geenstijl.nl was.. Iemand wist een andere supporter wijs te maken dat het een site is met allemaal filmpjes over vechtpartijen..


    24 augustus 2006 om 08:29
    Dick

    @Arnoud, thx! Maar laten we geen illusies hebben: de wereld bestaat nu eenmaal vnl. uit ‘eerstelijns-denkers’ en die hebben maar een heel korte memorie. Jij weet waarschijnlijk alles van die aap met die pot ballen en zijn bovengemiddelde beleggingsresultaten 😉

    Toch ter verdediging van GeenStijl: ook al is hun stijl de mjne niet, ‘deep down’ hanteren ze – voor zover ik kan zien – morele normen waar een nette huisvader of onze MP zich niet voor hoeft te schamen. Ze hebben alleen een wat effectievere communicatie-tactiek gevonden (al weer niet de mijne): ze nemen anderen mee en laten ze in de waan dat …. ze er net zo over denken. Onderwijl zetten ze een paar dingen recht. Heiligt het resultaat de middelen?

    Misschien zijn ze wel een prima alternatief voor Wilders, Pastors, ‘de duikbril uit Harderwijk’ en de hunnen.


    24 augustus 2006 om 08:43
    Bumble

    m.i. is dit een totaal nieuwe vorm van reclame maken, het onderste uit de kan halen.

    GeenStijl zegt dat de LED-Reclame dingen gehackt zijn, iedereen (2 kranten en 1 tv station) neemt het over. Zo heb je dubbele aandacht voor 1 bedrag. Petje af voor de marketingmannen van GeenStijl.


    24 augustus 2006 om 09:02
    Peter Bonjernoor

    @Dick – mee eens, er zijn veel mensen die meer op de stijl dan de inhoud letten.


    24 augustus 2006 om 10:05
    Jan-Willem

    Geweldige actie die laat zien dat mannen van Geenstijl nog lang niet gaan slapen…


    24 augustus 2006 om 10:29
    Dick

    Gaan jullie nou nog langer door met reclame maken voor GS? – straks lachen ze zich helemaal suf omdat hun vergissing toch nog zo mooi uitpakte ….


    24 augustus 2006 om 11:09
    Dick

    Euh, wie heeft er aan de ‘zoveel x doorgeklikt’ knop gezeten? Heel bijzonder: vaker doorgeklikt dan gelezen … Mensen die verstand hebben van techniek én marketing tegelijk. Rararara

    Ik zou de IP’s maar eens gaan analyseren, Marco!


    24 augustus 2006 om 11:14
    Wim Heitinga

    Prachtige actie van Geenstijl en óók nog met een hoog amusements gehalte.

    Meer van dit soort acties aub:-)


    24 augustus 2006 om 11:14
    BRSF

    Je kan zeggen wat je wil, maar dat het een actie is waar velen onder jullie nog een puntje aan kunnen zuigen staat vast!


    24 augustus 2006 om 11:17
    Jan-Willem

    Dick, de link staat op Geenstijl, dus wordt dit verhaal vaker gelezen dan wanneer men alleen via de hoofdpagina van marketingfacts doorklikt.


    24 augustus 2006 om 11:21
    Joost

    Heel slim van GeenStijl. In de VS proberen veel reclamemakers dit ook te doen rond hun peperdure Superbowl commercials. Of zie Sony met het vervolg op de Bravia balletjes commercial.

    En GeenStijl kan misschien ook nog eens een flinke korting bedingen bij Ajax, doordat een groot deel van hun lezers de wedstrijd is gaan kijken vanwege de aangekondigde stunt. 2x de aandacht voor half geld dus 😉


    24 augustus 2006 om 11:24
    Dick

    @J-W, oh shit! Gelukkig ik meer verstand van content 😉


    24 augustus 2006 om 11:29
    BRSF

    Wat grappig dat Joost (Ravoo?) een compliment over heeft voor GS?


    24 augustus 2006 om 11:43
    Joost

    @BRSF: ROFL!

    Zou wel een goeie grap zijn…


    24 augustus 2006 om 11:51
    media

    Jeetje wat een discussie is dit geworden. Moesten jullie niet werken vandaag? 😉

    Dick, vwb die stats, lang verhaal maar het komt er op neer dat die eerste aangeeft hoevaak het bericht via de homepage is bekeken en de tweede geeft aan hoeveel mensen er hebben doorgeklikt of rechtstreeks via zoekmachine, rss-feed of externe link zijn binnengekomen op dit bericht. Eigenlijk zou je voor totaal aan keer bekeken de twee bij elkaar moeten optellen.


    24 augustus 2006 om 16:46
    Erwin

    echt HEEL erg gaaf dat mensen die door op deze site rond te hangen en op artikelen te reageren menen enige substantiele kennis van marketing & reclame tew hebben deze stunt zo onderwaarderen, en het nut van reclameborden in het algemeen in twijfel trekken, of zelfs teniet doen…. ach, jullie zijn vast paupers die hooguit ooit iets ‘in de reclame / marketing’ hebben gedaan. Moehaha


    24 augustus 2006 om 19:15
    Kasper Katje

    Een staande ovatie, bijna een marketingwave waardig.

    Hoe een simpele reclamebord campagne wordt bestempeld als guerrilla actie en stunt, mede om de simpele reden dat enkele ‘gevestigde’ media de daaraan gekoppelde blabla op de weblog zelf als waarheid wordt overgenomen.

    Wie is er hier nu dom en wie nu slim en wanneer is iets een ‘geslaagde’ actie? Zijn ‘wij marketeers’ niet de mensen die aan elk resultaat wel een positieve draai geven of met een mooi lulverhaal proberen de consument over te halen? Vonden we ook niet dat reclamebureau met z’n verzonnen historie rondom 2 fictieve ouwe lullen geweldig?

    Webloggers, zet je roze bril op en zie in dat de term weblog en een beetje rebellie momenteel goud waard zijn en de media klakkeloos je verkoopleugens overneemt…profiteer er van nu het nog kan.


    24 augustus 2006 om 19:47
    Dick

    Goddank, er is nog Groninger Nuchterheid…. pardon: Stijl!

    Idee: een poll – Geenstijl.nl bij Ajax was een misser/was briljant? De onderbouwing weten we nou wel.


    24 augustus 2006 om 20:13
    Vincent Heidinga

    Wat een goede zet zeg! GeenStijl vs. ‘gevestigde media’: 1 – 0 (of inmiddels al 23 – 0?)


    25 augustus 2006 om 13:31
    Firstbite

    Het valt op dat het stukje een wat zure ondertoon heeft. Ook jammer is dat er nergens melding wordt gemaakt van het feit de marketingfacts zelf er ook was ingetuind en een stuk had staan waarin de hack werd vermeld. Dat is schielijk hebben verwijderd. Dutch Cowboys was/is zo sportief om het te laten staan.

    Fouten maken kan gebeuren, maar het verdoezelen ervan, wat online oh zo makkelijk gaat, is niet netjes. Het valt eerlijk gezegd een beetje tegen van deze voortreffelijke site.


    26 augustus 2006 om 08:06
    media

    Firstbite, volgens mij ben je nog niet helemaal wakker; marketingfacts heeft geen ander stukje geplaatst dan bovenstaande. Sterker nog, ik was de wedstrijd niet eens aan het kijken totdat ik de tip kreeg van Stephan. Volgende keer wel beter opletten 😉


    26 augustus 2006 om 08:11
    Firstbite

    Zou werkelijk gezworen hebben dat ik had gezien, maar ik geloof jullie op je woord.

    Bij deze mijn oprechte excuus voor de misplaatste insinuatie en dank voor de snelle reactie.


    26 augustus 2006 om 09:53
    Henk

    Leuk feitje (wat ik niet officieel weet) is dat GS de boarding aangeboden heeft gekregen van Sport-Exposure, die de boarding verhandeld. Sport-Exposure is een dochter van sportmarketingburo House of Sports. En House of Sports heeft afgelopen winter samen met de GS jongens http://www.schaatsnieuws.tv opgezet.


    26 augustus 2006 om 11:30
    Kasper Katje

    Zag het gisteravond ook op TV en het eerste wat me te binnenschoot:

    “Goh, de ‘mannelijke’ versie van dat ‘brave’ meisje uit de campagne tegen online pesten”


    2 september 2006 om 09:54

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!