Ikea Belgie start weblog
Ik lees net op DigiMedia dat Ikea in België een weblog is gestart dat deel uitmaakt van de LEEF NU campagne (beiden opgezet door reclamebureau Germaine, onderdeel BBDO).
Een interessant initiatief waarbij Ikea voldoende aanknopingspunten heeft om er een succes van te maken. Helaas komen de makers niet veel verder dan wat knippen en plakken en wordt in de Belgische blogosfeer hier en daar al forse kritiek geleverd. Ene Eric van Germaine reageert in de reacties op Smetty.be:
(…) Toegegeven, een verzameling krantenknipsels “blog” noemen is overambitieus. Point taken. Uiteraard hebben we andere mogelijkheden overwogen. Maar gezien het om een lanceringscampagne gaat die tot de voorlaatste week van augustus loopt, was een geattitreerde blogger aanstellen voor zo’n korte periode eigenlijk zinloos. Voor je blog goed en wel bekend is wordt hij weer afgesloten. De citaten uit de pers zijn zorgvuldig gekozen om te onderlijnen dat de thema’s uit de campagne niet uit de lucht gegrepen zijn. De verdienste van deze “blog” ligt dus louter in het samenbrengen van allerlei berichten rond stress, geluk en rolmodellen. En op deze manier wilden we een manier voorzien om mensen toe te laten effectief te reageren. Reacties als de jouwe kunnen een stimulans zijn om in een later stadium een echte blog op te starten. Maar voorlopig is dit de kleine teen in de grote zee. (…)
Mijn persoonlijke mening? Doe het goed of doe het niet!
Fascinerend. Er lijkt maar één gesanctifieerde manier te bestaan om een blog op te zetten. Wie niet ingewijd is in deze occulte wetenschap is onherroepelijk verdoemd. Ik vind de sectaire tendens van sommige Evangelisten van de Blogologie een klein beetje eng worden, soms.
Laat mensen toch experimenteren, ook al is het heel voorzichtig. Kan je toch alleen maar toejuichen? Voor een bedrijf als IKEA hangt er veel meer aan vast dan voor een privébloggertje. Dat moet ik marktetingmensen niet uitleggen.
Maar alle goede raad is welkom, uiteraard. Zolang het goedmenend is. En daar ga ik graag van uit. Alvast mijn welgemeende dank voor je reactie, Marco.
@ marco:
Conversietip nummer 1 is: “Meten = weten = verbeteren. Het optimaliseren van een website is een continu proces. Alleen door er veel mee bezig te zijn en te doen ervaar je wat wel en niet werkt.” Jij hebt daar vervolgens aan toegevoegd: TESTEN, TESTEN en TESTEN!
Dan klopt het volgens mij niet helemaal om er geen organisch proces van te maken. Ik juich het initiatief van IKEA juist toe.
Ik ben er ook voor om, na in grove lijnen je doel te hebben bepaald, gewoon maar te beginnen.
(als je de investering aankan)
Als je eens weet wat dit doet met de interne organisatie…
en wat geweldig het is voor klanten om hun reacties kwijt te kunnen.
Marco, ik had jouw reactie nog niet gelezen toen ik mijn reactie schreef. Op zich zijn we het eens.
Maar het is in huidige vorm slechts een campagnetje, met een mogelijkheid tot publiek reageren.
Een beetje het water voelen, en mijmeren of je op een gegeven moment gaat oversteken.
Ik heb meer sympatie voor degene die zonder reddingsvest en kompas “met zijn kleine teen in de grote zee.” stapt, dan voor degenen die stil blijven afwachten tot ze er klaar voor zijn.
Er is een tijd geweest dat een blog vooral linkdumps was. Natuurlijk is het nu verder, maar och, het kan op alle manieren.
Het stukje: “De verdienste van deze “blog” ligt dus louter in het samenbrengen van allerlei berichten rond stress, geluk en rolmodellen. En op deze manier wilden we een manier voorzien om mensen toe te laten effectief te reageren.” geeft denk ik de richting aan: een eerste voorzichtige stap naar interactie met (potentiële) klanten.
Het betrekken in productontwikkeling en alle echt nuttige zaken zijn voor grote organisaties als IKEA nog gewoon een stap te ver.
Een duidelijk bepalende factor bij experimenteren met blogs en hoe ver je kan gaan, is de klant. Blog is zowat het meestgeciteerde buzz-word op (Belgische) marketing-afdelingen in de stijl van : “Ja, we moeten zeker iets doen met blogs”. Een duidelijk objectief hoeft niet. Als je doorgaat over wat de échte blog-opportuniteiten waarvan enkele hoger aangehaald, wordt het (organisatorisch) te moeilijk, te lastig, … Met dat in het achterhoofd kan ik alleen maar supporteren voor de actie van Germaine. Want het maakt zowel bureaus, adverteerders en het gewone publiek vertrouwder met blogs. En de blogwereld is weer een discussietopic en case rijker, waaruit we allemaal wel iets van opsteken.
@Eric: Kun je misschien toelichten waarom jullie de term blog gebruiken? Je zult ongetwijfeld ook intern discussie hebben gehad over deze term.
Daarnaast ben ik wel benieuwd waarom Ikea zelf eigenlijk niet de discussie voert en de dialoog hier online aangaat, maar haar reclamebureau. Is men er nog niet aan toe? Overigens met alle respect voor jou, want ik vind het goed dat je hier de discussie aan gaat.
als ze nou maar niet gaan beginnen met door-to-door verkoop. (IKEA’s Witness/ Catalogus-verkopers.. 😉
@Erik: Waarom we de term “blog” gebruiken? Gewoon omdat het er louter technisch gesproken eentje is. Dat we niet het volle potentieel ervan benutten is natuurlijk een andere zaak. Bij ingewijden wekt het woord “blog” blijkbaar hoge(re) verwachtingen. Vandaar de teleurstelling over het gebruik als knipselkrant. Maar zoals eerder gezegd, dat heeft zo zijn redenen. Voor ons als reclamebureau is het in ieder geval een leerzame ervaring. De spontane reacties via deze en andere blogs nemen we zeker mee in de evaluatie met de mensen van IKEA. Dus nogmaals mijn dank voor jullie constructieve kritiek.
Je vraagt je af waarom ik hier reageer en niet iemand van IKEA zelf. Wel, het gaat hier over mijn vak als reclamemaker. Over nieuwe media, nieuwe communicatie- en nieuwe marketingtechnieken. Daarvan op de hoogte blijven is deel van de opdracht die we van IKEA kregen. Ik doe dus gewoon mijn werk, kan je zeggen. Dat het me ook persoonlijk enorm boeit, is mooi meegenomen.
Wat is wel jammer vind is dat IKEA zelf niet meer betrokken is bij de nieuwsberichten.
Een bedrijf met een eigen blog zou IMHO – als het alleen maar nieuwsberichten wil plaatsen – berichten plaatsen die aan het bedrijf gereleerd kunnen worden.
Een corporate blog die openheid van zaken geeft en laat blijken dat IKEA waarde hecht aan de meningen van haar (potentiele) klanten over haar producten. Dat zou het volgens mij beter doen.
Niet alleen nieuwsberichten maar columns van mensen die bij IKEA werken (bijvoorbeeld managers en mensen de zich bezig houden met de productontwikkeling).
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!