10 conversie tips van bezoeker naar boeker

4 augustus 2006, 09:55

10 conversie tips van bezoeker naar boekerIn navolging op het initiatief van collega blogger Ewald Verhoog om meer aandacht te besteden aan conversie: hierbij 10 conversie tips om van een bezoeker een boeker te maken. Vaak wordt er veel aandacht besteed aan het genereren van traffic. Maar succes heeft ook te maken met conversie. Succes = traffic x conversie. Voor de bezoeker gaat het om de waarde van de klik en de eenvoud van navigeren. Een bezoeker is ongeduldig, onzeker en onrustig. Hoe hou je klanten vast en hoe maak je van een bezoeker een boeker.

1. Leg de focus in eerste instantie op het probleem dat je oplost voor je klant, niet (meteen) op het geld dat je wilt gaan verdienen. Breng helder in kaart welke waarde je toevoegt voor je doelgroep(en). Los het probleem van je klant op, lever oprecht een goed product en dan komt het geld vanzelf.

2. Ken je doelgroep en breng deze in kaart aan de hand van doelgroep profielen. Kruip in de huid van je klant en wordt gebruiker van je eigen product. Dit betekent dat je veel op je eigen site het hele verkoopproces gaat doorlopen. Dus niet 1 keer per jaar!

3. Vraag je klanten wat ze van je website vinden. Betrek je klanten bij het proces. Je zult verstelt staan wat ze je allemaal vertellen als ze het gevoel hebben serieus genomen te worden. Dit zelfde geldt ook voor je medewerkers.

4. Vertel op je homepage direct wat je te bieden hebt. Niets is zo vervelender als klanten niet helder krijgen wat ze op een website kunnen vinden. Toon ook direct de USP’s waarom klanten bij jou moeten boeken.

5. Toon direct aanbod op je homepage. Laat meteen zien wat je te bieden hebt. Toon de meest populaire producten en een link om verder te zoeken. Verstop de producten niet achter een link. Hou de homepage simpel en eenvoudig en laat het belangrijkste niet ondersneeuwen door allerlei nevenactiviteiten.

6. Straal vertrouwen uit. Ben je lid van .., aangesloten bij …., onderdeel van …, aanbevolen door….. Het maakt niet uit. Toon het maar want het straalt vertrouwen uit.

7. Biedt goede zoekmogelijkheden en richt je daarbij op de verschillende fases van het aankoopproces waar klanten zich in kunnen bevinden, klanten die al weten wat ze willen en klanten die op zoek zijn naar koopjes. Maak hierbij gebruik van Top5 of Top(n) lijsten van meest populaire producten. Mensen zijn gek op lijstjes. Vandaar deze Top10 conversie tips : -)

8. Zorg dat je voldoende productinformatie levert op basis waarvan een bezoeker een aankoopbeslissing kan nemen. De informatie dient volledig en compleet te zijn. Daarbij biedt internet extra mogelijkheden zoals het tonen van extra foto’s, video en ervaringen van klanten. De User Generated Content wordt steeds belangrijker. Consumenten informeren consumenten. Zorg ervoor dat deze informatie op de eigen site komt zodat bezoekers niet naar een vergelijkingssite hoeven te gaan en afhaken. Eigen content is overigens ook goed voor de vindbaarheid in zoekmachines.

9. Vergeet het boekingsformulier niet. Dit zijn de duurste pagina’s want je wilt niet dat mensen hier nog afhaken. Dit zijn je waardevolste bezoekers (bijna klanten). Een boekingsformulier dient zo simpel mogelijk te zijn qua opzet, en alle velden moeten afgewogen worden of ze nu echt wel noodzakelijk zijn. Ook de foutmelding teksten dienen consument vriendelijk te zijn, geen computertaal. Verlaten bezoekers het boekingsformulier? : toon dan een service pagina om je bezoekers alsnog verder te helpen en vraag je klanten waarom ze afhaken. Laat in het boekingsproces alle overbodige informatie die een klant kan afleiden weg. Neem in het boekingsproces ook de bijverkoop van nevenproducten mee en biedt de klant keuze in betaalmogelijkheden.

10. Meten = weten = verbeteren. Het optimaliseren van een website is een continu proces. Alleen door er veel mee bezig te zijn en te doen ervaar je wat wel en niet werkt.

Wie volgt met nog meer conversie tips?

Martin van Kranenburg
CRO en Neuromarketing expert bij Schrijven voor het Brein

Martin van Kranenburg is een van de meest gevraagde conversie- en neuromarketing sprekers in Nederland. In 2021 docent van het jaar bij Beeckestijn Business School en in 2020 de best beoordeelde spreker op de Webwinkel Vakdagen. Martin is schrijver van de populaire whitepaper ‘online beïnvloeden’, waarin hij de principes van Robert B. Cialdini heeft vertaald naar een online omgeving. In 2019 stond hij als eerste Nederlandse marketeer zelfs met Cialdini op het podium bij De Pscyhologie van het overtuigen van Denkproducties. Martin partner en ontwikkelaar van de populaire e-learning Schrijven voor het Brein waar ondernemers en marketing professionals leren hoe ze winstgevende copy kunnen schrijven.

Categorie
Tags

25 Reacties

    media

    Mooi overzicht; is dit je persoonlijke top-10 of komen deze ergens anders vandaan? Ben er van overtuigd dat Ewald, Ruben en Daniel nog wel eea kunnen toevoegen!

    Ik zou nummer 10 overigens op 1 zetten en daar aan toe willen voegen: TESTEN, TESTEN en TESTEN!


    4 augustus 2006 om 11:11
    everhoog

    Tip 12:

    vermeld een telefoonnummer


    4 augustus 2006 om 11:23
    daniel@clickvalue.nl

    Het wordt moeilijk om iets toe te voegen aan een lijst waar ik het zo roerend mee eens ben. Toch zal ik het proberen.

    Wat ik nu op het eerste gezicht wil toevoegen is Navigatie.

    Zorg dat je een navigatie hebt waardoor gebruikers meteen weten waar ze op moeten klikken om bij hun doel te komen. Bij veel websites waar je voor het eerst komt heb je al snel iets van: waar moet ik nu op klikken?

    Vaak navigeert slechts dan 30% van de bezoekers via in site search. De rest gebruikt navigatie.

    Andere tips volgen.


    4 augustus 2006 om 12:19
    Baronnn

    Kruimelpad, zodat een bezoeker weet waar hij is.

    Op het boekingsformulier eventueel nog zaken uitleggen per onderdeel dmv een infoblok (onzekerheid = afhaken). Product wat wordt aangeschaft nogmaals tonen, inclusief de usp’s van je bedrijf. En indien mogelijk gebruik maken van https (en dit duidelijk communiceren). Er zijn nog altijd mensen huiverig om via het web formulieren in te vullen.

    En zoals hierboven al is aangegeven… contactinformatie op de website. Is ook een vorm van betrouwbaarheid.


    4 augustus 2006 om 13:24
    Bastiaan

    @ tristan

    Bedankt voor het compliment en de opbouwende kritiek. Daar kan ik niet genoeg van krijgen. In de nieuwe versie (binnenkort online) zijn je tips meegenomen. De meeste tekst op de eerste pagina verhuist naar een andere locatie. Met o.a afbeeldingen gaan we proberen het punt van de site direct duidelijk te maken.


    5 augustus 2006 om 14:01
    Bas

    En vermeld vooral een vast telefoonnummer. Niks zo onbetrouwbaar als die shops met 06 nummers.

    Zorg daarnaast ook eens voor bereikbaarheid…


    5 augustus 2006 om 19:00
    Gosse AdB

    Tip 13:

    Maak je website ook geschikt voor ‘andere’ browsers, zoals Firefox en Opera. Inmiddels is het aandeel van ‘niet-IE’ browsers minstens 14%!

    Tip 14:

    Geen Javascript (blijkt / is soms gevaarlijk) en Cookies. Hiermee bereik je de laatste paar % die beiden hebben uitgeschakeld of waarvan de IT afdeling het heeft uitgeschakeld.

    Tip 15:

    Geef de klant in eerste instantie telkens maar twee opties. Voor het betalen kun je dan via een extra button de klant alsnog meer opties bieden.

    Uit onderzoek blijkt dat dit beter werkt dan veel opties te bieden…


    6 augustus 2006 om 18:48
    Joost B.

    Call-me-back functie of als je het helemaal gek wilt maken: live support via chat..


    6 augustus 2006 om 19:36
    Martijn

    Richt je nou eens écht op het gedrag en de behoefte van de gebruiker in plaats van op de organisatie zelf. Durf duidelijke keuzes te maken en te focussen (niet alle content is even belangrijk).

    Voer ook regelmatig gebruikers- en usability-onderzoek uit, laat de uitkomsten daarvan aan ‘het topmanagement’ zien (zitten vaak leuke eye-openers tussen) en verbeter stap voor stap je website. Verder -en dat is al genoemd hier- test, evalueer, test, evalueer etc.


    7 augustus 2006 om 10:12
    Frank

    Wat puntje 3 betreft: Multivariate testen! Oftwel de gebruiker vragen wat hij/zij vindt, zonder dat ze het in de gaten hebben. Sluit me aan bij van 10 naar 1 . Testen..


    10 augustus 2006 om 15:33
    Kompis

    Hé collega’s inclusief mezelf, zet af en toe ook ff de internetbril af en denk nog iets groter. Grote retailers weten vaak niet hoe ze het internetkanaal effectief moeten bespelen, maar zijn zeer goed in loyalty en retentie. Iets waar veel e-commerce ondernemers niet in willen investeren, maar wel steeds meer last van krijgen. Zeker als je afhankelijk bent van herhaalkopen.

    Hierboven lees ik, zet ook je vaste telefoonnummer neer op de website. Dat geeft meer vertrouwen dan een mobiel telefoonnummer. Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar hiermee ontstaan er ook wat issues. Bijvoorbeeld op het gebied van kostenbeheersing. Je betaalt om de bezoeker naar je website te halen via een online campagne. Vervolgens maak je ook nog eens kosten voor bijvoorbeeld het telefonisch aannemen van de order. Verdubbeling van aquisitiekosten? AU!

    De multichannel benadering groeit naar een crosschannel strategie. De klant bepaalt via welk kanaal hij of zij koopt. Met het aanbod of extra’s kun je een klant stimuleren een bepaald kanaal te kiezen. Maar pas op! Soms voelen consumenten het als straf wanneer ze er achter komen dat ze voor het verkeerde kanaal hebben gekozen en de extra’s niet krijgen.

    De basisregels voor het behalen van de best mogelijke conversie is voor velen een grote stap. Toch worstelen vele grotere organisaties nu echt met de verschillende kanalen. Een persoonlijke klantpagina aanbieden (op de website) door een callcenteragent of een winkelbediende? En vervolgens de agent afrekenen op haar persoonlijke conversie? Terwijl de agent voor de klant nooit meer terug te vinden is via de vele grote callcenters. Een actiecode op de directmail waarmee ik kan de order kan tracen door de verschillende kanalen? Mag ik uw nummer, uhhh actiecode… oja, wat was uw naam ook al weer?

    Winkels sluiten? En hoe zat het ook weer met retentie, vertrouwen en loyaliteit? Heb jij de balans gevonden? Conversie en kosten beheersing over de kanalen? Dan heb jij de gouden sleutel voor vele organisaties!


    15 augustus 2006 om 16:45
    mvkranenburg

    @ Kompis je hebt gelijk: Succes = Traffic x Conversie x Retentie. Deze vier woorden zijn de basis voor elke aanpak voor conversie verbetertrajecten.


    13 september 2006 om 10:22
    Harry

    Goede uiteenzetting met waardevolle tips.


    18 december 2007 om 17:52
    Stefan Kuhl

    Leuk artikel! Optie 1; ken je bezoekers vind ik persoonlijk een belangrijk onderdeel. Schrijf ook niet teveel in vaktaal, maar hou het lekker simpel.

    Als je producten uit voorraad kunt leveren, vermeld dit dan ook. Goede levertijden en bezorgkosten (voorkeur voor gratis) kunnen bijdragen aan een verhoging in je conversie.


    22 augustus 2012 om 14:04
    Stefan Kuhl

    Oja, helemaal vergeten;-)

    Wanneer een bezoeker aan het bestellen is, zorg er dan voor dat je deze (inmiddels) klant niet afhaakt doordat er ondertussen nog teveel wordt aangeboden. De klant heeft de keuze gemaakt om het product te gaan bestellen.


    22 augustus 2012 om 14:08

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!