LaComunidad en POSTV introduceren Viral Revolucion

10 juli 2006, 10:50

Het Amsterdamse bureau voor digital branding LaComunidad en POSTV zijn onder de naam Viral Revolucion een strategische samenwerking aangegaan op het gebied van het bedenken, ontwikkelen en produceren van viral internet commercials. Daarnaast levert Viral Revolucion de seeding (=verspreiding) van de viral commercials en de tracking van de campagneresultaten met ViralTracker. Voor EUR 99.000 per jaar bedenken en produceren de twee bedrijven 4 spraakmakende viral commercials, incl. 1 jaar tracking met ViralTracker en omzetting naar de meest populaire internetbestanden WMV, QuickTime en Flash.

POSTV staat voor Point Of Sale Televisie en verzorgt de channelexploitatie van KLM Televisie, Media Markt Instore TV, T for Telecom en Makro TV. Tevens ontwikkelde POSTV de succesvolle melkcupjes viral van Friesche Vlag (O.a. besproken in de DWDD). LaComunidad bedacht o.a. het interactieve concept “Chateau Frank” voor Marktplaats en de Lost viral.

LaComunidad oprichter Igor Beuker licht toe: “Nu merken als Volkswagen, Heineken, Burger King, Douwe Egberts en Friesche Vlag reeds succesvol zijn geweest met viral internet commercials, gaan steeds meer brand managers overstag. Zij kennen reeds de kracht van TVc’s en zien met viral commercials nieuwe kansen om een hoog bereik binnen de doelgroep te genereren tegen zeer lage productie- en mediakosten. Zo kunnen we binnen de samenwerking met POSTV adverteerders makkelijk vier virale internet commercials aanbieden tegen een prijs waarvoor men normaal met moeite één TV Commercial krijgt. Vlak na de Cyber Lions in Cannes, was voor ons het ultieme moment om Viral Revolucion te introduceren”.

Over de samenwerking zegt Michiel Reinoud, directeur van POSTV: “Er zijn 11,1 miljoen Nederlanders iedere maand 43,5 uur per maand online. Internet transformeert dankzij de hoge breedbandpenetratie steeds sneller naar een audiovisueel platform. Via dat platform willen LaComunidad en POSTV met de samenwerking de krachten verder bundelen op het gebied van viral strategie, creatie, productie, seeding en tracking”.

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie
Tags

26 Reacties

    Wouter

    Ik ben waarschijnlijk een debiel, ik weet het! Maar ik krijg hoofdpijn van de “slang” die er gebruikt wordt op de sites van de aanbieders van deze service. Seeding? Call-for-Action? Het ligt waarschijnlijk gewoon aan mij maar ik heb nog nooit van deze termen gehoord. Het lijkt pitch talk op BNR wel: een heel marketing verhaal van een startende ondernemer tot dat de vraag van de investeerder komt: “ja ok, maar wat doe je nu precies?”.

    Wat deze twee clubs in feite doen: er worden per jaar vier internet reclamefilmpjes bedacht, geproduceerd en opgeleverd in een aantal verschillende formaten. Deze filmpjes worden (waarschijnlijk?) gehost door de servers van deze producerende bedrijven waardoor men statistische gegevens kan inzien.

    Heb ik het zo goed 🙂 ?


    10 juli 2006 om 12:04
    Arnoud

    Beste Wouter,

    Debiliteit? Om daarvoor in aanmerking te komen moet je een IQ hebben van maximaal 60 à 70. Heb je dat? Tegenwoordig nomen ze dat anders, namelijk: “mensen met een verstandelijke beperking”.

    Maar goed, blijkbaar kun jij daar prima mee leven.

    Groet,

    Arnoud


    10 juli 2006 om 12:17
    Wouter

    Het gaat best redelijk inderdaad.


    10 juli 2006 om 12:21
    Oli4b

    Moet boven deze post niet advertorial staan?


    10 juli 2006 om 12:47
    Paul van Veenendaal

    In Nederland zijn maar een aantal bedrijven die Viral Marketing bieden of hier ervaring mee hebben: 6pack, In10, Qi Ideas, Reddion, Tequila, Lemz, Oberon, POSTV en LaComunidad, Thonik (Stuur Jan op Pad). Dus een samenwerking tussen 2 partijen lijkt mij belangrijk nieuws.


    10 juli 2006 om 13:41
    jorn

    Ben het eens met een aantal hier dat de nieuwswaarde niet echt bijzonder is. Viral marketing wordt eigenlijk wel door elke zichzelf respecterende interactieve partij aangeboden. Wat ik wel interessant vind is de samenwerking op het statistieken vlak. Zeker een goed initiatief en igor succes ermee! Maar een ton voor 4 filmpjes? poeh.. lijkt wel een ‘echt’ reclamebureau te worden! Gezien de lagere eisen voor online productie moeten deze kosten toch wel een stuk lager kunnen?


    10 juli 2006 om 14:04
    Paul van Veenendaal

    @jorn: In Nederland zijn de virals op een hand te tellen. Engeland is daarin al veel verder en gerenomeerde bedrijven als Virgin, Xbox, Mazda, Microsoft, Ford, Hamlet cigars lanceren grote campagnes.

    Voor Funnymovies.nl, die ik 5 jaar gerund heb, kreeg ik vooral aanvragen voor het plaatsen van virals uit Engeland, Duitsland en Australie. Maar Nederland viel en valt nogal tegen.

    Ook de data over Viral Marketing die op Marketingfacts gepost wordt betreft vooral cijfers uit Engeland en Amerika. Idem trouwens voor E-mail marketing en search marketing.


    10 juli 2006 om 14:31
    Igor

    @Jorn: Thanks! Als jij een ton voor 4 commercials, met seeding en tracking veel geld vindt, heb ik nog een leuke anekdote voor je … meerdere keren echt gebeurd!!!

    Weet je wat een paar adverteerders en hun traditionele bureaus al een paar keer zonder blikken of blozen gezegd hebben: ” 4 commercials voor een ton?? Dat kan toch nooit hoge kwaliteit zijn?” Het reclamebureau knikte instemmend !!! Ik dacht echt dat ik uit m’n stoel viel van verbazing!

    Andere mooie; mensen kijken veel video’s en commercials op internet.. mede dankzij breedband internet groeit dat nog steeds.. Oh ja, waar dan? Nou bijvoorbeeld op YouTube, Google Video, MySpace, Hyves, verschillende weblogs.. Joe-Wie?? My-Wie?? Die sites ken ik niet hoor, en ik denk mijn doelgroep ook niet, zei de brand manager… die waaarcshijnlijk net een huis, tuin en keuken onderzoek (N=1 of N=2) had uitgevoerd…

    Het onderzoek van the Online Publishing Association over videogebruik op internet.. heeft uw mediabureau u dat wel eens laten zien? Neen! Maar, helaas, ook het mediabureau was niet bekend met het onderzoek… Tja, lust je nog peultjes 😉

    Haha, in Cannes zei de CEO van BBDO.. ja, co-created content en video’s.. ik geloof daar wel in, maar alleen als het hele mooie kwaliteit is.. waarschijnlijk doelde hij met kwaliteit op art, creatie, concept en prachtig Argentijns zonlicht.. zoals veel van de tv commercials, die leuk doen (maar het niet zijn), nog steeds pimpen (terwijl de doelgroep dit al lang en breed achetrhaald en passe vindt), die nooiit en te nimmer TiVo proof zullen worden…

    Maar tot die tijd, ach, lijkt geduld een schone zaak.. en de aanhouder wint, toch? Meestal dan? Soms….

    Herken je hetzelfde gevoel van ongeloof en/of frustratie soms? Een ieder van de MF bezoekers moet hier toch wel eens snikkend van wakker geworden zijn… of minimaal zuchtend je schouders ophalend en hoofdschuddend denkend: wacht maar, wachten jullie maar… .. one DAY 😉

    Cheers


    10 juli 2006 om 17:18
    Kasper Katje

    verspreid wordt op het internet en de blogosphere

    Verder niets op je input aan te merken maar blogjes zijn toch gewoon onderdeel van het internet??? 😉


    10 juli 2006 om 17:29
    Kasper Katje

    Wat ik me wel afvraag:

    wat moeten de meeste bedrijven met een viral campagne als ze nog amper weten wat ze met e-mail marketing aanmoeten? Een viral campagne levert als het goed loopt namelijk een heleboel adresjes op. En dan?


    10 juli 2006 om 17:31
    David

    @Igor

    Ben wel benieuwd welke percentage van het bedrag naar seeding gaat. Ben het wel met Jorn eens dat de productie van een viral clip goedkoper moet kunnen en daarnaast kleeft er natuurlijk altijd een risico van het niet aanslaan van een clip aan de productiekosten. Hoe hoger de kosten hoe harder dit aankomt als het niet aanslaat.

    Goede seeding bepaald al voor een groot deel het succes, dus mag dit zeker wat kosten. Helaas wordt dit traject nog te vaak vergeten en denken adverteerders maar ook bureus dat na het maken van een clip de verspreiding vanzelf gaat.


    10 juli 2006 om 18:57
    Kasper Katje

    Een goed virus verspreidt zich zelf…


    10 juli 2006 om 19:03
    Igor

    @ Kasper .. er zijn meer merk, marketing, communicatie doelstellingen dan een bakkie opt-in e-mailadresjes verzamelen, toch? Een goed branded viral commercial kan veel doen voor het merk, bekendheid en imago.. zelfs zonder 1 e-mailadres te vergaren.

    @David.. het aantal seeding uren staat erbij. Een echte goede viral commercial heeft niet zo mega veel uren seeding nodig, een waanzinnige nog minder. Bij een slechte commercial kun je seeden tot je een ons weegt, gaat nooit een hoog bereik genereren.

    Met ruim 32 campagnes achter de kiezen met ViralTracker, weten we inmiddels wel aardig welke virals wel of niet gaan werken. Dat helpt natuurlijk aardig bij het maken van concept, creatie en productie. Al ben je natuurlijk altijd afhankelijk van de mate waarin het merk haar viral commercial durft los te laten.

    We krijgen soms commercials die werkelijk niets viraal hebben, zelfs op tv zijn ze niet zapproof.. laat staan dat mensen ze naar hun vrienden gaan doorsturen.. je kijkt wel beter uit toch, kost je je imago in je vriendenkring 😉

    Laastt zeiden we eerlijk tegen een adverteerder, vanuit onze ervaring gaat deze commercial een bereik halen van nog geen 10.000 clip views.,.. zonde om ViralTracker en seeding voor in te zetten. Hij zei heel nuchter: doe het toch maar, ik wel eens zien of ons reclamebureau waar kan maken wat men zegt.. is ook een manier, om gewoon eens leergeld te betalen.. meten is weten.

    Vond ik ook wel eens een verfrissende insteek…

    Maar als een paal boven water blijft, een goede viral commercial moet wel spraakmakend zijn, grof, grappig of geil.. zeker 1 van de 3.. liever nog 2 van de 3 .. 3 van de 3 wordt meestal een hit. Al raakt de digitale consument inmiddels al aardig verwend. Men ziet er zoveel. De lat gaat dus omhoog. En ook bij ons, geven resulaten uit het verleden, geen garanties voor de toekomst.

    Niemand heeft een glazen bol. Soms denk ik: wat een draak van een viral, en haalt ie toch een uitstekende bereik en response.. Dat houdt het ook leuk, denk ik?


    10 juli 2006 om 19:25
    Igor

    @ Marco, ja goed plan! Leuk en we moeten communities ook nog tackelen. Kan mooi in 1 lunchafspraak.

    Haha, als de cijfers blootgegeven mogen worden, ben jij de eerste die ze ziet. Friesche Vlag doet het nog steeds goed. En er zijn virals die we al meer dan een jaar tracken.. er zit een viral tussen uit de UK (commercial is wel door een reclamebureau gemaakt!!), die krijgt na een jaar nog steeds plotseling pieken! Zeker late instromers, digitale klunzen of andere slome hazen die ‘m nu pas ontdekken 😉 Maar op onverklaarbare wijze, komt er soms na 12 maanden nog weer een opleving! Soms wordt ie plotseling in Azie opgepakt, en krijgt ie een second wave…

    Maar zoals Paul al aangaf, in Nederland zijn de viral commercials bijna op 1 hand te tellen.

    Internationaal is natuurlijk ook leuker, zeker omdat je dan volledig het mondiale van internet optimaal benut.


    10 juli 2006 om 19:48
    Kasper Katje

    @ Igor: je hebt gelijk, ik zat een beetje te veel met viral games in m’n koppie.

    Maar verstaan jullie onder seeding echt alleen het uizetten (en hoe, hoeveel en waar etc.) of ook het ‘bijseeden’ wanneer het minder opgepikt wordt dan gewenst?


    10 juli 2006 om 20:01
    jorn

    @igor Haha, yep die verhalen klinken mij erg bekend in de oren! 🙂 Ik zal de klant niet noemen, maar voor € 5.000 hadden wij een viral gemaakt, die uiteindelijk ruim 500.000x is bekeken. Dat kan dus ook. Ben dus eigenlijk wel benieuwd of je de klant ook garanties geeft over het uiteindelijke bereik van een ontwikkelde viral. Als jij de klant meldt dat voor 1 ton de filmpjes minimaal 1 miljoen keer bekeken gaan worden is het wellicht makkelijker ze te overtuigen (en zeker het reclamebureau nog zenuwachtiger te maken! LOL). Zeker met de komst van IPTV wordt zometeen de strijd om efficiente, getargete commercials heviger tussen ‘ons’ (interactieve bureaus) en ‘hen’ (traditionele reclamebureaus). Wij hebben de ervaring met lagere productiekosten en dus efficienter omgaan met middelen en de reclamebureaus hebben de creatieve know-how van een hoger niveau (maar tegen absurde tarieven).. Let the games begin!.. 😉


    10 juli 2006 om 20:12
    Igor

    @ Marco.. staat doen we!!

    @Kasper Ja daar zijn viral games weer heel erg handig voor. De doelstellingen bepalen dus vaak voor welke strategie en middel er gekozen wordt.

    Seeding (rotwoord, I know, maar hoe moet je het dan noemen? Pluggen?). Wie kent er wel een goed Nederlands woord voor?

    We hebben afgelopen veel tijd geinvesteerd in het opzetten van een master seedinglist. Met relevante sites, blogs etc. Dat is natuurlijk een ongoing proces. Martina van Adverblog heeft 6 maanden bij ons gewerkt, speciaal om de blogosfeer goed in kaart te brengen in een systeem dat makkelijk werkt met seeding. Zij heeft de boel aardig op de rit gezet. Nu is het een kwestie van ‘updaten’ (zoals de Rabobank zou zeggen).

    Die lijst is opgedeeld in sites, blogs etc per continent, waarbij herkomst van de bezoekers (doelgroep, interesse, leeftijd, land) bepalend is.

    Voor een nationale campagne seeding we weer anders dan voor Benelux. Soms target een merk echt specifieke landen, zoals bij Pan Europese of Europese campagnes (HP, VW etc). Dan is seeding al weer bewerkelijker en tijdrovender.

    Mondiale camapgnes zijn makkelijker te seeden, maar komen dan ook weer minder vaak voor. Ieder merk heeft weer aparte wensen en markten. ViralTracker laat per land alles zien, dus soms worden we getarget op extra gegenereerd bereik in verschillende landen. Met seeding kun je daar het verschil mee maken.

    Onder seeding verstaan we het initieel pluggen of uitzetten van de commercials, gericht op de doelstellingen van het merk, dus zoveel mogelijk gericht op landen, leeftijd, geslacht etc.

    Aan de hand van de resultaten in ViralTracker kunnen we het bereik zien. En dat geeft dus directe inzage in resultaten, en dus ook de mogelijkheden om extra seeding te doen, bijvoorbeeld als de clip views in Frankrijk of Spanje achterblijven, en dit wel een target market is van de adverteerder. Zo kunnen we dus de hele campagne vinger aan de pols blijven houden en bijseeden waar nodig.

    Indien wij de commercial echt viraal vinden, maken we ook wel eens een afspraak over pay per performance, in termen van aantal clip views. Dat doen we meestal als we zelf de viral maken, mits het merk naar ons luistert en er geen saaie commercial van maakt.

    Want we leggen brand managers ook uit: als de commercial niet spraakmakend genoeg is, plaatst geen weblogger ‘m. En, kunnen we seeden tot we een ons wegen, maar zal de uptake en dus ook je bereik veel lager zijn, dan bij een waanzinnige viral.

    Met seeding kun je dus wel degelij het verschil maken. Maar, iedere viral heeft een houdbaarheidsdatum. En niet viraal, maar saai of me too, haalt bij veel seeding uren, wel een aardig bereik, maar nooit zo hoog als een unieke.

    Gelukkig ook maar, want dat betekent dat creativiteit en inventiviteit het op viraal gebied wint van het grote geld..dat maakt het nou juist zo onzettend leuk. Je kunt wel hele diepe zakken hebben als adverteerder, en met geld smijten in je commercial prodcutie, maar als je viral niet echt spraakmakend is, verlies je het van de creative minds.

    By the way, we hebben wel eens een user created video getracked en geseed. Geweldige video, leuk en een bereik waar je u tegen zegt. Geen topkwaliteit qua camerawerk, art en licht, maar wel hilarisch. Dus met alle respect voor de CEO van BBDO, hij heeft geen gelijk.

    Dus Leve the long tail … en leve de bureaus die durven inzien dat een consument leuker kan zijn dan een heel creatief team van een traditioneel en badinerend bureau.

    Antwoord op je vraag?

    Cheers


    10 juli 2006 om 20:24
    Igor

    @Jorn

    Man, dat is toch fantastisch dat dat kan: 500.000 keer bekeken voor 5.000 euro is top!

    Garanties kun je wel geven, maar doen we niet. Wel laten we duidelijk het verschil zien tussen virals die goed scoren en virals die matig scoren. Vaak zijn de matige van traditionele bureaus, en de goede van digital bureaus. Niet zo gek, ieder z’n specialiteit.

    Als een merk echt los durft te laten, en ze laten ons binnen de brand guidelines in de strategie en productie, iets maken waarvan wij overtuigd zijn dat het werkt, geven we wel een forecast af. En doen we ook afrekenen op bereik=aantal clip views of aantal keer bekeken.

    Maar vaak doen we ook seeding en tracking van commercials van reclamebureaus. En ben ik het volledig met je eens: daar moeten heel veel bureaus ontzettend nerveus van worden. Mits ze kunnen vergelijken. En dat kunnen ze vaak niet. Dus weten ze niet eens, hoeveel gevaar ze op dit gebied lopen. En ondershatting is wel een van de grootste gevaren..

    We hebben dus nog wat leuke jaren voor de boeg, zeker met breedband internet wordt het een platform voor video, audio en entertainment. Om inderdaad over IPTV nog maar niet eens te spreken 😉


    10 juli 2006 om 20:33
    Kasper Katje

    Bedankt voor de uitgebreide toelichting Igor! Daar zit geen ministertaal tussen dus het is me helemaal duidelijk en was ongeveer zoals ik het, in grote en vagere lijnen, voor ogen had 😉


    10 juli 2006 om 20:48
    Igor

    @ Kasper

    Haha, mag ik die lenen van je? Ministertaal.. topper 😉

    CU

    Opa gaat slapen!


    10 juli 2006 om 20:53
    Kasper Katje

    Is misschien nog een leuke viral game van te maken, ministertaal.nl is nog vrij 😉

    Deze rakker kruipt er ook in.


    11 juli 2006 om 00:09
    Kasper Katje

    Dat wordt idd een herdruk of Jaarboek 2.0 😉


    11 juli 2006 om 06:22
    Piet Hein Goossens

    Als ik nog even in mag haken op deze lange en idd interessante discussie; Succes van goedkoop produceren met hoog bereik hebben we zelf ook meegemaakt. ca 350.000 views voor een minimaal bedrag geproduceerd, en, CEO van BBDO, ook op tv geplaatst. Goede kwaliteit dus. En dat is nu net de uitdaging, Goede commercials, Goedkoop produceren met Groot bereik (Ook 3 x G Igor). Wij plaatsen naast 3x g trouwens ook 2 x M: Misleiding en meeslepend. Formule voor succevolle Viral zou dus kunnen zijn: 3g + 2 m = succes…:-)

    Groet, PH


    11 juli 2006 om 07:37
    Piet Hein Goossens

    Paul, daarom kijk ik ook erg uit naar onze samenwerking met LaComunidad.

    PH


    11 juli 2006 om 09:10

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!